Politiek

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Vaclav Klaus

Onze president, die ondertussen gekend staat voor zijn af en toe hoogst originele uitspraken, heeft nogmaals van zich laten horen (Lidové Noviny, 27.7.2005). Drink je water uit een plastieken fles, dan ben je politiek links te situeren, heeft Klaus reeds eerder in alle ernst laten opmerken. Draag je een rugzak(je) : idem dito. Ga je in de winter snowboarden en niet skieen : linkse rakker ! Laat staan, dat je een snowboard gebruikt, en hierbij een rugzakje aan hebt met daarin een plastieke fles water. Dit moet helemaal des duivels zijn in Klaus´ ogen. Al deze attributen zijn de uiting van een zekere levensstijl, volgens Klaus. Deze keer heeft Klaus het gemunt op voedsel, en maakt hij een onderscheid tussen wat volgens hem bij links en wat bij rechts behoort. Eet je graag een groentesalade, dan ben je in de linkse hoek te zoeken. Gaat je voorkeur daarentegen uit naar een chocomouse als nagerecht, dan ben je rechts te situeren. Wat wij ons moeten voorstellen van iemand, die ´s middags weliswaar een groeteschotel neemt, maar zich achteraf toch laat verleiden door een chocomouse toetje, is niet helemaal duidelijk. Is dit dan een overloper, die de linkse idealen verloochent en na het zondigen met dit toetje, verder door het leven gaat als een ´rechtse´? Zou Klaus er nog zelf aan uitkunnen ? Ik alleszins niet. Bovendien moet het presidentschap toch een loodzware karwei zijn, als onze ´Vader des vaderlands´, zoals Klaus zich toch zo graag voordoet, zich geroepen voelt om mensen op die manier te klasseren.
 

Marcel

Moderator
Re: Vaclav Klaus

wel makkelijk zo. als we de verkopen van chocolade-mousse en groente-salades bijhouden, dan hoeven we het stemhokje niet meer in ??
confused.gif


marcel
 
Re: Vaclav Klaus

Ach ja, de ene president is super-filosofisch waarbij 80% van het volk na de eerste zin al de draad kwijt is, de ander probeert weer een tikkie te populair en simpel te zijn...
Hebben jullie ook al de verhalen gezien over zijn nieuwe huis, bij de Burcht? De buurvrouw (die er al 30 jaar woonde) moest helaas haar huis uit wegens veiligheidsredenen. Opknappertje voor plm. 50 mln Kcs aan de Jeleni Prikop.

Wat ik me wel afvraag: een Tsjech die een Skoda rijdt, is die links of rechts????
Een Tsjech die in een kroeg een halve liter bier bestelt, is die links of rechts?
Een Tsjech die een chata heeft, is die links of rechts?
Een Tsjech die Vaclav heet, is die links of rechts?
 
Re: Vaclav Klaus

Da´s ne goeie !
Indien de politieke overtuigingen aan de hand van drank zouden moeten bepaald worden, zouden, volgens de externe raadgever van Klaus, Miroslav Macek (!), de bierdrinkers eerder in de linkerhoek moeten worden gezocht (de ´gewone volksman´ ?!), terwijl de rechterzijde eerder zou opteren voor wijn of sterkere alcohol. Al neemt deze Macek de uitspraken van de president eerder met de nodige humor en een korrel zout. Ik durf wel te wedden dat Miroslav Macek uit eigen ervaring spreekt en dus eerder een wijn- dan bierdrinker is. Hij woont samen met een tsjechisch-zwiterse dame, die een fortuin uit een eerder huwelijk heeft vergaard, en samen hebben ze een kookboek onder de naam ´Kookboek voor snobs´ uitgegeven (noblesse oblige...)
Geef mij maar onze Macek, de enige echte Pivonist !
 

pepo

† In Memoriam
Re: Vaclav Klaus

Een Tsjech die in een kroeg meerder malen en voor eigen gebruik en in een dag een halve liter bier bestelt, is links.
Een Tsjech die een chata heeft binen een cirkel van 33 km rondom Praag is rechts.
Een Tsjech die Vaclav heet en zijn verjaardag ook viert, is altijd rechts.
 
Re: Vaclav Klaus

Met die citaten doe ik toch iets fout... Hoe werkt dat?

Je hebt op Citaat geklikt. Daarbij kreeg je 2 blokjes met het woord citaat. Wat je dus fout deed: je plaatste ook je eigen reactie tussen de blokjes.

Nog een tip: je kunt je berichten corrigeren door op 'bewerken' te klikken.
smiley20.gif
 
Re: Klaus: \"Multiculturele samenleving oorzaak terreur\"

Lisa F. schreef:
Klaus ..... irriteert me nogal met zijn demagogische uitspraken de laatste tijd. Het is gewoon bij het kinderachtige af wat die man allemaal verkondigt.
Toch zullen veel mensen zijn uitspraken bloedserieus nemen en zeker niet als demagogisch of kinderachtig ervaren. Dat is nou precies het griezelige bij dergelijke politici: ze suggereren dat elk (wereld)probleem samengevat kan worden in één zinnetje en dat de oplossing dus doodsimpel is. Het is politiek voor de eenvoudigen van geest die niet lastiggevallen willen worden met ingewikkelde zaken.
Fortuyn was er ook zo eentje, Wilders is er ook zo eentje. Leuk als je Fortuyn zag debatteren op TV, maar je moet er niet aan denken dat dergelijke figuren ooit werkelijk de macht in handen krijgen.
 
Re: Klaus: \"Multiculturele samenleving oorzaak terreur\"

De vergelijking met Fortuyn en Wilders is wat mij betreft de spijker op de kop. Praatjes voor de vaart. Belangrijk verschil is wel dat Klaus niet een parlementarier is maar het staatshoofd van de Tsjechische Republiek. In die rol zou hij boven alle partijen moeten staan. Stel je voor dat Koningin Beatrix uitspraken gaat doen als Fortuyn, Wilders of Klaus. Dan komen we toch in een ernstige crisis denk ik. Wat ik me dus afvraag is op welke manier de Tsjechische bevolking hun verontwaardiging over Klaus' uitspraken laten blijken. Je suggereert dat veel mensen hem serieus nemen. Ik kan me daar eerlijk gezegd weinig bij voorstellen.
 
Re: Klaus: \"Multiculturele samenleving oorzaak terreur\"

Voor geinteresseerden: www.pravdaoislamu.cz, en dan klikken naar "ctete nejdriv zde".

De islam is overigens vast niet alleen het probleem. Het wordt een probleem, als iemand er teveel in gaat geloven, en dat begint vast bij iets anders, meer persoonlijks.
 
Re: Klaus: \"Multiculturele samenleving oorzaak terreur\"

Een wereld zonder geloof is een vredigere wereld. Alle terreur wordt maar uit naam van het eigen geloof veroorzaakt. Heilige oorlogen, kruistochten, fatwa's, jihads, intifada's, de jodenvervolging en ga zo maar door.

Ik als wetenschappelijk ingestelde atheist vraag me soms wel eens af hoe de wereld zou zijn zonder al die achterhaalde geloven die alleen maar ontstaan zijn omdat de mensen bang zijn voor het onbekende en de dingen die ze niet begrijpen en daarom houvast zoeken bij een hogere macht en in het geloofsproces meestal geen ruimte overlaten voor andersdenkenden.

Een wereld zoals in het eerder genoemde 'Star Trek' waarin de wereld eindelijk als 1 samenwerkt... dat zou nog eens mooi zijn. Maar goed, dat is natuurlijk science fiction...
 
Re: Klaus: \"Multiculturele samenleving oorzaak terreur\"

Ik ben in Nederland geboren en getogen en in mijn paspoort staat dat mijn nationaliteit de Nederlandse is. Toch ben ik in Nederland geen Nederlander maar een allochtoon (Surinamer). De moeder(mijn ex) van mijn dochter is Nederlandse. Omdat ik 2e generatie allochtoon ben (volgens het CBS) is mijn dochter geen allochtoon. Zij ziet er echter wel precies zo uit als ik. Zij wordt ook gerekend onder "zwart" als we het hebben over een zwarte school en zij wordt ook onder allochtone kinderen gerekend als hier over wordt gesproken. Totale gekte hier in dit land.

Mijn verloofde is Tsjechisch. Als ik kinderen met haar krijg zijn deze toch allochtoon, omdat zij uit een ander land komt. Ongelooflijk. De hokjesgeest van NL.

Wij gaan binnenkort verhuizen naar Praag. Als die president van Tsjechie het over multicultureel heeft, spreekt ie dan over mij of over mijn kinderen? Of misschien over mijn moeder die al 27 jaar onderwijzeres is in Nederland? Wie bedoelt hij? Als ik in Praag woon, ben ik dan niet welkom volgens de president van dat land? Hoe denkt de rest van de Tsjechische bevolking hier eigenlijk over. Hoe zit dat eigenlijk met de Neo-nazi beweging in Tsjechie? Hoe zit dat met geweld tegen de Roma's. Is het wel verstandig om naar Tsjechie te verkassen. Kan ik daar wel veilig mijn gezin stichten.
 
Re: Klaus: \"Multiculturele samenleving oorzaak terreur\"

Om terug te keren naar het artikel van dit topic, onafhankelijk of je het eens of oneens bent met de uitspraak van Klaus, is de vraag natuurlijk mag en kan hij als staatshoofd zulke uitspraken maken?
Want hij spreekt in feite in naam van de Tsjechen, dat is zijn positie. Veel Tsjechen zullen het wel met hem eens zijn, maar anderen niet. Elke uitspraak over een gevoelig onderwerp als moslimterrorisme drukt internationaal een stempel op een land. In theorie leven we wel in een vrije wereld, maar soms is de realiteit anders.
 
Re: Klaus: \"Multiculturele samenleving oorzaak terreur\"

Precies, een staatshoofd zou zich veel minder populistisch moeten profileren. Dit veroorzaakt alleen maar onrust. En toch moet ik zeggen dat het wel degelijk belangrijk vind of iemand het met deze heer eens of oneens is. Het geeft namelijk aan waar je staat als onderdeel van de multiculturele samenleving. Ik wilde ook nog wel even toevoegen dat ik zeer benieuwd ben naar wat hij bedoelt met multiculturele samenleving. Multicultureel is volgens mij namelijk slechts bijzaak. Iemand is niet in eerste instantie van een andere cultuur volgens mij, maar gewoon een individu. Ik ben niet in eerste instantie Surinaams.......ik ben Spiderman
koffie.gif
 
Bovenaan