Onze vakantie zoals geschreven door Vivaldi

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

MartinaK

Moderator
Gisteren, heb ik mijn 1ste jaar hier op de Forum gevierd. Ik schrijf altijd over de geschiedenis van verschillende plaatjes, maar mijn eigen, heb ik nooit gezegd.

Dus een “quick-fix” ...bijgesloten...:D en wij gaan door!

2027_20ad.png
 

MartinaK

Moderator
Denk ik, dat mijn vertrek van museum werd met applaus begroet. Want ik moet opmerken, hoewel in het museum mag je zonder de flits fotograferen, dankzij mijn hobby, fotograferen en dus proberen om een betere compositie te maken, zet ik ongewenste meerdere keer een beveiliging alarm aan. :bloos2::bloos2::stout: :zwijg::kwaad::kwaad::kwaad: Dus als jullie ongeveer half meter afstand van het schilderij staan, alarm gaan onmiddellijk aan! Pas op! Geen gouden koets maar met onze witte heilige koe (bericht #9), hadden wij de Olomouc, richting Brno en later naar Mikulov verlaten.

Pálava - víno.jpg Bavory - sklípek.jpg

Vanuit de auto, hebben wij de Pálava bergen genoten en finaal was onze “verhuizing” in het klein bekend wijndorpje Bavory afgerond. Zeker in de wijnkelder, maar over de wijnproeverij zal ik in het volgende bericht meer vertellen.
 

MartinaK

Moderator
Bavory, Tsjechische “wijndorpje” in de regio Zuid-Moravië, en maakt deel uit van het district Břeclav. Bavory telt 407 inwoners. Een charmant wijndorp in Zuid-Moravië, die 230 meter boven de zeespiegel ligt, met prachtige natuur in de uitlopers van de Pavlov heuvels (Pavlovské vrchy), gelegen in het hart van belangrijke sites, beschermt natuurgebied van de heuvels, vijf kilometers ten noorden van Mikulov. Op deze manier, in de buurt van de huidige rijksweg Brno - Wenen - Mikulov, resulteerde in een belangrijke handelsroute. Bavory zijn ideaal om te genieten van de vakantie zo vreedzaam, evenals actieve recreatie op de fiets reizen in de wijn fietspaden.

Onze avondje hebben wij gezeglijk in de nieuw gebouwde wijnkelder met accommodaties die behoren tot de familie wijnmakerij Josef Kořenek afgerond. Het is gelegen in het zuidoostelijke deel van het rustige dorpje Bavory in het gebied “Potůčky” aan de voet van de “Stolová” berg. Nieuwe, schone appartementen met de gezinsvriendelijkheid en mogelijkheid van wijnproeven. :top:

Bavory -degustace.jpg Mikulov - pohled na zámek.jpg
 

MartinaK

Moderator
Dag 16 – “In vino veritas”

Attracties in de buurt die u niet mag missen zijn o.a. de wijnroetes. Mutĕnice is prachtig gelegen aan het begin van de bekende wijnroutes. Hier kunt u genieten van de vele goede wijnkelders, prachtige geschilderd en in de nabije omgeving ook rondleiding in mooie oude wijnkelder bij Čejkovice met wijnproven te nemen.



 

MartinaK

Moderator
Onze volgende stappen naar Čejkovice gingen. De Templar kelders van Čejkovice zijn de populaire toeristische bestemmingen, bijzonder door de combinatie van de mysterieuze geschiedenis van de Tempeliers orde en de productie van uw favoriete drank - wijn. Tours door de kelders kan ook gecombineerd worden met een aantal wijnproeven.

Čejkovice - kasteel en de wijnkelders van de Orde van de Tempeliers.jpg Čejkovice - Wijnkelders van de Orde van de Tempeliers - Geef me nog een drupje.jpg

Čejkovice - Wijnkelders van de Orde van de Tempeliers - opslagtanks.jpg Čejkovice - Wijnkelders van de Orde van de Tempeliers - wijnvat  sv. Václav van het jaar 1946.jpg

Čejkovice - Wijnkelders van de Orde van de Tempeliers - wijnvat van het jaar 1996.jpg Čejkovice - Wijnkelders van de Orde van de Tempeliers - wijnvat van het jaar 2006.jpg
 

MartinaK

Moderator
Voor het feest moet je lekker wijntje in de koelkast zetten…

De koelkast, “Lednice” in het Tsjechisch is de bekende plaats waar de sprookjes kasteel zit.

Lednice - kasteel.jpg Lednice.jpg

Als je tijdens het loopje door de tuinen jaloers :kwaad: gaat woorden op het voormalige landgoed van Lichtensteins, is beter dan het bezoek, het invoeren van het interieur van het kasteel te voorkomen! :D

Lednice - minaret.jpg Lednice - skleník.jpg
Lednice - skleník - interiér.jpg Lednice - skleník - zimní zahrada.jpg
 

MartinaK

Moderator
“Koelkast” is majestueus, weelderige kasteel - precies een reflectie op de woorden van " :“...once upon a time there was a magnificent castle...“ Maar wat daar ziet op de rondleidingroet, vaak niet originele onderdelen van meubelen en inboedel zijn. Volgens historische materialen, de huidige situatie alleen “een beetje” dicht bij de realiteit van de originele, voormalige praal is. Zelf moet je bedenken! :stout:

Lednice - rytířský sál - okno.jpg Lednice - kasteel  - trappen in de bibliotheek.jpg

Aan het einde van de Tweede Wereldoorlog en volgende communistische nationalisatie een groot deel van de originele veel geleden hebben. Lichtensteins nam alles wat ze konden in 1943. De mooiste portretten, waardevolle meubels, doosjes en afsnijdsels eindigde ver in Lichtenstein land. “Gelukkig” zijn ze niet de massieve meubelen, versneden trappen of behang meenemen. Te wijten, kunnen wij geweldige trap, gesneden uit een stuk hout en originele Chinese behang versierd met motieven van bloemen te bewonderen.

Je kunt bijna niet geloven, dat u zich vergapen aan een zomer herenhuis. Adel gebruikte deze monsterlijke fairy-taleish gebouw net als een weekendhuisje. Ze kwamen hier in het vroege voorjaar, maar voor de winter keerden ze terug naar het centrale stadkasteel in Valtice.

Valtice - kerk.jpg Valtice - kasteel.jpg

In 1996, Lednice is ingelijfd in nationaal erfgoed UNESCO, dus werd werelden erfenis. Om vogels te kijken in Lednice – Valtice complex, komt de zonsondergang.

Lednicko-valtický areál.jpg
 

MartinaK

Moderator
Martina hoe zijn ze ooit aan die naam gekomen Lednice/koelkast? :denk:

Aan het begin uitleg van de naam "Lednice/koelkast". Voor de eerste keer de naam van Lednice was in de vorm van "Izgruobi" Latijns taal verschijnt in eerste geschreven bronnen rond het jaar 1222, toen het machtige Oostenrijkse familie van Sirotek Lednice dorp gehouden. De Duitse naam van de dorp was "Eisgrub’’. Tsjechische naam van de dorp zelf "Lednice" is waarschijnlijk afgeleid van Duitse bronnen, en is geschreven in de vorm van "v Lednyczy" werd voor het eerst gedocumenteerd in de jaar 1412. Sommige onderzoekers suggereren dat de strijd, toen de Duitse versie van "Eisgrub" komt uit de Tsjechische vertaling van het originele word.

Historische de namen van dorp ‘’Lednice/Koelkast’’, die de Moravische bewoners voor het dorp gebruikt is ongeveer vanuit jaar 1200 tot 1945, naam heeft twee opties en vijf mogelijke oorsprongen. De eerste variant van de Moravische gemeenschap de naam "Ladnice’’. Deze optie heeft drie oorsprongen: de eerste is de oorsprong van het woord "led =ijs", die plaatsvindt in de Duitse naam van het dorp, de tweede herkomst van het woord "ladná = gracieuze, knappe" betekenis "mooi" en de derde is de oorsprong van het woord "ladná " betekent "braaklegging" net als het naburige dorp genaamd.

De tweede variant van de Moravische gemeenschap de naam "Luhnice’’. Deze variant heeft twee oorzaken: de eerste is de oorsprong van het woord '’ luh, louka = weide", de tweede oorsprong is van " lužní les, lužní lesy = natte bos, ooibossen’’.
De officiële Duitse titel "Eisgrub", die ook gebruikt werd tijdens de Eerste Republiek en de bezetting duurde tot 1945, dit jaar was het dorp de "koelkast" omgedoopt, een naam duurt tot heden.

De oorspronkelijke Latijnse naam "Izgruobi", de Duitse naam "Eisgrub" de huidige naam van het dorp "Lednice/Koelkast": een plaats die is hol, en waar het is koud. Deze titels kunnen worden vertaald in het Tsjechisch als "wak", "ijs put" of "Ice Valley. Aangepaste Koelkast dorp is gelegen op een verhoogd platform, maar een groot deel van het kasteel gronden (het historische deel) is eigenlijk gelegen in de depressie van de Thaya rivier = Dyje, waarvan er vele zijn schouders waarop zij bouwden een groot kasteel vijver. Het Lednice is, vooral in de lente en de herfst, een beetje koeler (een paar graden) dan in het omliggende gebied. Dit is te wijten aan zowel de lokale klimatologische afwijkingen in de eerste plaats dat depressie een van water en vocht en dit vochtige lucht stijgt niet, bleven in de depressie en zodoende de temperatuur onder.
 

MartinaK

Moderator
Terugblik naar Lednice – mini foto rondleiding

Gisteren was ik bezig met de “schoonmaak” van mijn foto’s en ook het archief te maken van mijn oude foto’s. Gelukkig, heb ik nog de oude foto van Lednice staan, die vind ik zelf de moeite waard hier op Forum te plaatsen. Als heb ik gezegd, interieur van dit kasteel is erg niet te geloven, hierbij de minirondleiding van deze praal.

De rondleiding in het kasteen, op roette een, in het kasteel corridor beginnen. Wel simpele begin, maar ook hier is het neogotiek gewelfde plafond of de lantaren moeite waard te bekijken. Het volgende kasteel ruimte is de “Entry hall” met de prachtige trappen en de portreten van de koninklijke Liechtenstein familie.

Deskundigen kunnen genieten van het houtsnijwerk van selfsupporting trappen (er zijn geen trappenpalen). Wat de schilderijen betreft, na het vertrek van Liechtenstein met het kasteel inboedel, bleven er slechts drie. Drie schilderijen die was niet de moeite waard te verwijderen, ze maken de deel van de trappen, hierbij de foto.

Lednice - Corridor.jpg Lednice - Entry hall.jpg
 

MartinaK

Moderator
Na trappen hall, ging de rondleiding door de sociale voorzieningen – als toilet, moderne badkamer en kleedkamers. Niet te geloven, maar in deze tijden waren wel moderne inrichting aanwezig. De volgende prachtige kamer is: “Summer Refectory”, zomer refter alias zomer eetkamer. Als op de foto staan, is wel interessant naar de tafel te kijken - aanschuiftafel. Het eerste schilderij is het huwelijk van de bekende personen. Dit huwelijk heeft de plaats in Wenen op 22 juli 1515 gevonden.

Dus de puzzel :confused:– wie was de bruidegom, wie de bruid? Dit schilderij was als herinnering van mooie dag naar de gasten van het huwelijk gegeven, dus jullie kunnen meerdere kopies van dit schilderij in de Tsjechische kastelen zien. Mijn vraag is, waar? Waar, in welke kastelen kunt je eventueel dit schilderij nog te zien?

Lednice - Zomereetkamer.jpg Lednice - Ridderzaal.jpg

En na de zomereetkamer nog grotere – De groteetkamer, ook de Ridderzaal genoemd. Prachtig stucwerk en met de neogotisch kroonluchters.

Lednice - Ridderzaal - detail.jpg Lednice - rytířský sál - okno.jpg
 

MartinaK

Moderator
En wij gaan door… nog vanuit de raam is het prachtige uitzicht naar de tuin met de bekende minaret.

Lednice - minaret.jpg Lednice - tuin.jpg

Door de dames slaapkamer en het Chineesje kamertje gingen wij de bibliotheek kamer binnen. Maar nog paar woorden over het Chinese kamertje. Hier is de moeite waard naar de handgeschilderde behang in detail te kijken. Deze was in vroeger 18de eeuw gemaakt en denkzij de conservatie en reconstructie werk, kunnen wij deze pracht tot heden nog genieten in originele uitstraling.

Lednice - loznice.jpg Lednice - Chineese handgeschilderde behang in detail .jpg
 

MartinaK

Moderator
De bibliotheek kamer … toppertje van kasteel Lednice rondleiding. Als vroeger gemeld, deze trappen zijn van een stuk van boom gemaakt ongeveer in jaren 1850. Het werk duurt 7 jaren, en was door de architecten van Winen – G. Wingelműller en J. Heidrich gemaakt. Ook de prachtige portaal en de kasten voor boeken zijn door deze architecten gemaakt. Allen de ivoor altaar komt out Italië, vanuit 16de eeuw.

Lednice - kasteel  - trappen in de bibliotheek.jpg Lednice - detail schodu.jpg
Lednice - detail schodu rezba.jpg Lednice - ivoor altaar.jpg

Vanuit dit punt van rondleiding de kamers behang naar de blauwe kleur verandert. Naast de bibliotheek is de turkoois sociaal lounge. De uitzondering die de “blauwe regel” bevestigt is gewoon de rookruimte.

Lednice - turkoois sociaal lounge.jpg Lednice - de rookruimte.jpg
 

MartinaK

Moderator
De rondleiding op het eerste roette is in de Blauwe Lounge bekende ook als danszaal beëindigt. Meest interessante deel van deze zaal is de plafon. Als je de tijd neemt het hele plafon doorkijken, kunt je het prachtige houtsnijwerk te bevorderen. Er is geen stuk van het plafon het zelfde. Alle stukken van houtsnijwerk zijn identiek, heeft eigen patroon.

Lednice - Blauwe Lounge.jpg Lednice - stuk van het plafon.jpg
Lednice - stuk van het centrale plafon.jpg Lednice - spiegel met reflexie van het schilderij van Perseus en Andromeda  .jpg

Maar ook de prachtige neogotische spiegel hang die op de muur hangen is moeite waard te bewonderen. Aan de andere kant is dan het schilderij van Perseus en Andromeda die is door Herman Schlőser in 1851 geschilderd. Door de deuren gingen wij terug naar het kastel tuinen.

Lednice voor de reconstructie.jpg Lednice - kasteel.jpg
 
Bovenaan