Onze vakantie zoals geschreven door Vivaldi

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

MartinaK

Moderator
Het kasteel werd meerdere keer gewijzigd, bovendien het huidige vorm van de kasteel is door de oudste gotische stijl geinspireerd. Laatste uitgebreide renovatie onderging in de 19e eeuw onder leiding van de toenmalige eigenaar Alois II. Hij werd geïnspireerd door Engeland, door de Koningin Victoria stijl. De reconstructie was betrokken bij een aantal die hebben het Engels architectuur gestudeerd en het kasteel veranderd naar een “Tudor gotiek” zomerhuis.

Lednice rond 1720.jpg Lednice - stáje.jpg

Vanuit het historische brommen, hebben wij nog de situatie van de Lednice vanuit vroegere tijden. Tot heden, hebben wij nog de oude paardenstalen vanuit de oude uitstraling van het kasteel.

En het is het totale end van de rondleiding in Lednice… het is tijd voor lekker :eten2:
 

MartinaK

Moderator
In Lednice en Valtice is altijd iets te doen. Als de prachtige kastelen te bezoeken of in de stad van Valtice wandelen. Op het plein in Valtice kunnen jullie ook de locale wijnwinkeltje bezoeken. Er zijn altijd de handige informatie over de Tsjechische wijn en wijngebieden aanwezig. En voordat we naar Mikulov aankwamen, voor onze laatste avondje, het begon al donker.

Mikulov - pohled na zámek.jpg Mikulov - kasteel in de nacht.jpg

Tot onze verrassing :slik: :slik:kwamen wij het Mikulov plein binnen. Met de kerstliedjes begroeten en de kerstboom in het stadplein gezien… Hellaas, geen cadeautjes gekregen, dat was toch te vroeg… Maar, dat was erg sfeervol avondje… hierbij nog foto’s.

Mikulov - náměstí.jpg Mikulov - op het stadsplein in de nacht.jpg

Dat was duidelijk boodschap dat de Kerstmis nadert, dus het is tijd om naar huis te gaan… !
 

MartinaK

Moderator
Dag 17 - Augurken en wijn, alvast weg naar huis…

Het was maandag… en dus de tijd naar huis te gaan. Maar nog heb ik gedachte toch naar Mikulov nog eentje te kijken. Helaas, de bekende grotten – Na Turoldu, die wil ik graag bezoeken waren gesloten. Dus volgende keer... Richting Pálava, gingen wij naar paar minuten in klein dorpje van Dolní Vĕstonice binnen.

Mikulov - jeskyně Na Turoldu.jpg Pálava - víno.jpg

Bekende plaats van de oudste prehistorische leven en het vrouwelijke beeldje – “Venuše”.
Ik heb eindelijk een idee raakte waarom de Tsjechen de “Moederland” voor Vaderland gebruiken. (In mijn 13de dagen verhaal heb ik over de taalspelletjes beschrijven.)

Vestonicka Venuse.jpg Znojmo - Loucký klášter.jpg

Onze volgende stop was in stad Znojmo. Bekende augurken stad, maar wij waren nog voor wijn geïnteresseerd dus onze heilige koe naar Loucky klooster keren. Maar door de onvriendelijke schopassistente heb ik geen zin daar iets te kopen. Op het einde van onze vakantie toch onaangename ervaring… Dus huraaaaaaaaa naar Nederland zegt ik, is het juiste tijd naar mijn thuis te gaan! Voor onze terug reis, hebben wij de noordelijke weg finaal gekozen. Door de vertragingen en andere reparaties op de weg, kwamen wij rond het 12 uur thuis…


Word vervolgd …
 

MartinaK

Moderator
Aan het einde van de vakantie….

Eindelijk, met de “moonlight” hebben wij onze vakantie in de tuin afgerond :romantiek:

Mesic.jpg 2010 - zahrada - podzim BBQ.jpg

Morgen vroeg waacht nog een prachtige verassing voor ons… onze Dahlia’s en nu de tweelingen…

Dahlia - white.jpg

en dat is alles wat kant over onze vakantie vertellen… Als jullie vragen hebben, dan zal ik graag beantwoorden.

Ik wens jullie prettige weekeinde en succes met vakantieplannen! :spreek:
 

kuurgast

Donateur
Het eerste schilderij is het huwelijk van de bekende personen. Dit huwelijk heeft de plaats in Wenen op 22 juli 1515 gevonden.

Dus de puzzel :confused:– wie was de bruidegom, wie de bruid? Dit schilderij was als herinnering van mooie dag naar de gasten van het huwelijk gegeven, dus jullie kunnen meerdere kopies van dit schilderij in de Tsjechische kastelen zien. Mijn vraag is, waar? Waar, in welke kastelen kunt je eventueel dit schilderij nog te zien?
Pfff de bruid en bruidegom heb ik wel maar nu....waar hangen nog meer schilderijen van hen. :confused:

200px-Zjazd_wiede%C5%84ski_1515.JPG

Het betrefd dit schilderij als ik het goed heb.
 
Ik heb nog niet alles goed gelezen, dat doe ik op een tijdstip dat ik er even uitgebreid voor kan gaan zitten. Maar in ieder geval bedankt Martina voor je uitgebreide verslag! :top:
 

MartinaK

Moderator
huwelijk van Dietrichstejn.jpg Lednice - Zomereetkamer.jpg

Dat gat over het schilderij van huwelijk van Dietrichstein, Zikmund Dietrichstein (bruidegom) met Barbora van Rotál (bruid), huwelijk gebuurd in Wenen op 22 juli 1515. Barbara van Rotál was de buitenechtelijke dochter van keizer Maximiliaan I., de bruid was naar “het altaar gebracht” net met twee grootste personen van Tsjechische geschiedenis - bij de bruid’s vader, de keizer Maximiliaan I en koning Vladislav II. Jagiello.

Dietrichstein, deze bekende familie was de eigenaar van meerdere kastelen in Tsjechië. Dus, nu de plaatsen, waar kunt je dit schilderij zien?;)

1. Lednice - op de foto rechts
 

kuurgast

Donateur
18_01.jpg


Het hele verhaal duizelt me een beetje maar dit schilderij stelt het banket ter gelegenheid van het huwelijk Sigmunds von Dietrichstein met Barbara von Rottal voor.
"An der Haupttafel sitzen von links nach rechts: Ladislaus, König von Ungarn, die Braut Barbara von Rottal, Kaiser Maximilian, Anna, die Tochter König Ladislaus' von Ungarn, Sigismund, König von Polen, die Infantin Anna, Tochter des spanischen Königs Philipp, Prinz Ludwig, der Sohn König Ladislaus' von Ungarn, die Obersthofmeisterin bei der Infantin Anna und Sigmund von Dietrichstein."
Info van het Steiermärkisches Landesmuseum Joanneum, Graz.

(Kom zo steeds dichter bij de kastelen waar ze hangen.) ;)

Heb de eerste gevonden die dus hangt in Hrádek u Nechanic. :)
 

kuurgast

Donateur
Als ik nu de naam van de schilder zou hebben wordt het simpeler. Nu is het puur zoeken op naam en waar ze gezeten hebben. Ben ook de namen van Zámek Sokolnice , Libochovice en Sluknov tegen gekomen.
Zo blijf je wel lekker bezig. :D
 

MartinaK

Moderator
Hrádek u Nechanic - info over schilderij

Hrádek u Nechanic -  dubové schodiště se svatbou Dietrichstejnů.jpg

DIETRICHSTEIN WEDDING
On the wall above the main wing of the staircase, there is a copy of a
Renaissance painting of Dietrichstein Wedding. The painting is an important witness of the clothing and dining standards at the beginning of the 16th century. Many important persons of European history are captured in this painting because the wedding was a part of a significant historical event. On 20th July 1515 a contract was signed in Vienna. Based on this contract, two days later, Ludwig Jagiellon married Maria Hapsburg and Ferdinand Hapsburg married Ludwig’s sister Anna Jagellon in the St Stephen’s Cathedral. The same day the Emperor’s favourite, Sigmund of Dietriechstein, married Barbara of Rottal, a granddaughter of Emperor Maximillian. Also this marriage took place in Vienna.

At the long table, right on the left, there is Bohemian King Vladislav
Jagellon sitting. Next to him, there is the bride, Barbora of Rottal and next to her, her grandfather, Maximillian I of Hapsburg. The bridegroom, Sigmund of Dietrichstein is standing right on the left at the frame. It is the man in the green mantle with striped sleeves. The painting shows how such a wedding banquet looked like. A toast master was responsible for its organisation – the man in the striped mantel with a stick in his hand approximately in the centre of the painting. He used the stick to signal the waiters to bring vessels with water and linen towels so that the guests could have their hands washed before the next meal. At the beginning of the 16th century cutlery was not yet used. A knife was only used to cut and portion meat. Guests ate
with hands and bones and left-overs were thrown to dogs under the table.

On the wall at the end of the staircase you can see a portrait of Franz of Harrach by a Dutch painter, Samuel van Hoofstraten. The golden key he is holding in his hand refers to the position of the chamberlain, which hehad at the Hapsburg court.


Source: www.hradekunechanic.cz
 

MartinaK

Moderator
Het museum van Graz heeft een naam van de schilder Steiermark (?) met een vraagteken staan.
[/url].

Geen ideee….

Wat de Hollandse meesters en de schilderijen betreft, bijna iedere Tsjechische kasteel geeft in de collectie de Hollandse schilderij. Als heb ik bijvoorbeeld in mij reisverhaal geschreven, veel schilderijen van Hollandse stijl zijn onbekend, jammer.
Het is ook prachtig de Hollandse kunst in kasteel Opočno te bewonderen. Alles wat op foto's staan zijn de Hollandse oude meesters.

Opočno - galerie od východu.jpg Opočno - Marcel v malé galerii.jpg
 
Bovenaan