Onze vakantie zoals geschreven door Vivaldi

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

MartinaK

Moderator
Dag 13 - Als je niet kan slapen...

Als je niet kan slapen, zal ik zeggen, ga in het bos wandelen. Gelukkig onze 13de dag van de vakantie met heerlijk zonetje begonnen. Onze eerste 's ochtends vroeg stappen in het natuurreservaat begonnen. Vanuit de foto’s kunnen jullie het najaar sfeer van Rejvíz natuurreservaat genieten.



Op het informatiebord naar de natuurreservaat heb ik de hele regels netjes gelezen…
Alles wat kan en wat niet toegestaan is… zo als wandelen alleen in het reservaat en de looppaden gebruiken, NIET roken. Maar wat verrast was een boom, die de hele regels van het natuurreservaat buiten beschouwing gelaten. :D

Rejvíz - natuurreservaat.jpg Rejvíz - rookende boom.jpg
 

MartinaK

Moderator
Bezoek van de collega’s aan de waterenergiecentrale

Na de lunch, hebben wij de richting 50°04′30.15″N 17°09′34.32″E, naar Kouty nad Desnou over “Červenohorské sedlo”genomen. Over de kleine energie wondertje van Central Europa heb ik ook geschreven. Maar deze tijd, heb ik voor de “international” bezoek gevraagd dus de energie centrale bij Kouty, bekende Dlouhé Stránĕ, het interieur van dit wondertje professioneel gesnuffeld/bezocht. Voor de liefhebbers van energie en techniek is dus deze virtuele minifotosrondleiding gemaakt. Sommige woorden, specifieke “energie of IT kretologie” ken ik in het engels alleen, daarvoor mijn excuses.

De waterkrachtcentrale Dlouhé Stránĕ (in het Engels, bekend als the pumped-storage hydro power plant) is houder van drie belangrijke energie records. Het heeft de grootste revers hydraulische turbine in Europa - 325 MW; het is de energiecentrale met de hoogste gradiënt in Tsjechië – 510,7 m; en het heeft de hoogste geïnstalleerde output bij de waterkrachtcentrales in de Tsjechische Republiek – 2 x 325 MW. Voor de duidelijkheid, dit kleine Tsjechische wondertje geeft bijna de zelfde MW per uur als bijvoorbeeld onze twee Utrechtse (Lage Weide & Merwedekanaal) gas energiecentrales samen.

Dlouhé Stránĕ - 650 MW water.jpg Utrecht Merwedekanaal - 416 MW gas.jpg Utrecht Lage Weide - 247 MW gas.jpg


Korte uit de geschiedenis:
De bouw van Dlouhé Stránĕ energiecentrale was in mei 1978 begonnen. Echter, aan het begin van de jaren 1980, besloten de autoriteiten om de bouwerproductie te verminderen en dus stoppen. Gelukkig, in 1985 was het bouwerplan van de energiecentrale gemoderniseerd, en na 1989 de beslissing genomen het project toch completeerde. Toch duurde het tot 1996 voordat de centrale begon op volle capaciteit “te lopen”.
 

MartinaK

Moderator
Als jullie willen graag deze centrale bezoeken, zullen jullie het bezoek via de telefoon vooraf te boeken. Op de webpagina is de telefoon en hele informatie gemeld. Door de alle beveiliging regels, gewone Nederlandse “afspraak cultuur” is daar ook van toepassing. Zonder de afspraak is niet toegestaan via de auto naar de centrale te rijen of interieur van deze centrales te bezoeken. Maar dat is wel toegestaan naar het hogere waterreservoir te wandelen of de grote uitdaging te nemen – alias naar de heuvel van Dlouhé Stráně 15 km op de fiets beklimmen (elevatie circa 1000 m op 15 km afstand).

Dlouhé Stráně - výhled na Jeseníky.jpg Dlouhé Stráně - komunikační kanál.jpg

Onze rondleiding in het hoofdkantoor van energiecentrale begonnen. Bezoekers krijgen prachtige uitleg over hoe het centrale werk, nu ook in het Engels. Samen hadden wij veel informatie uitwisselt. Als vrouw in deze technische wereld, krijg ik altijd grote aandacht :D.En dat was ook tijdens onze bezoek aan het centrale. Het hoofdkantoor van deze centrale vanaf de buitenkant ziet eruit als een bergenhotel. Dus ik voelde als op vakantie, niet als in het werk. Het uitzicht was maar het gewone bouwproject van dit werk in het natuurreservaat. Dat was afgesproken in de licentie van dit project, dat de energiecentrale mag niet verstoren de balans van de omgeving en de lokale natuurlijke omgeving. De centrale is ontworpen als een ondergrondse waterkrachtcentrale. Daarvoor de twee turbines zijn in de heuvel, onder de grond geplaatst en naar de turbines de communicatie tunes gaan. In de turbinehal, kunnen jullie genieten van twee prachtige kranen, die zijn voor de onderhoud van turbines gebruikt.

Dlouhé Stráně - turbínová hala.jpg Dlouhé Stráně - workshop pro údržbu turbín.jpg

De turbinehal (87,5 x 25,5 x 50 meters) is ook als onderhoud workshopkamer gebruikt. Iedere tweede jaar moeten de turbines voor de korte tijd af van de productie precies voor de onderhoud. Hierbij de foto’s van turbines en de onderhoudkamer. Voor geïnteresseerde, twee revers Francis turbines, 325 MW per turbine, op de foto alleen de hoogste stuk van de turbine gefotografeerd – alias asynchrone motor.
 

MartinaK

Moderator
Onze volgende stappen naar het onderste reservoir gingen. Sorry, geen stappen, ik had geen zin voor de uitdaging dus met de auto hebben wij rond de onderste naar het hogere reservoir gerijen. Het onderste reservoir is gelegen aan het riviertje Divoká Desná met een totaal volume van 3,4 miljoen kubieke meter van water. De hoogte van deze dijk is dan 56 meters.

Dlouhé Stráně - dolní nádrž.jpg Dlouhé Stráně - horní nádrž se zábradlím.jpg

Het bovenste reservoir ligt aan de bovenkant van de Dlouhé Stránĕ heuvel, op de hoogte van 1350 meter boven de zeespiegel, met een totaal volume van 2,72 miljoen kubieke meter van water, oppervlakte van 15,4 ha. Dus 25 voetbalstadionen???? :afwachten:

Dlouhé Stráně - parkoviště na horní nádrži v pozadí Praděd.jpg Dlouhé Stráně - výhled na Jeseníky.jpg

Het was 1ste oktober 2010 en als vroeger gemeld, onze vakantie “als Vivaldi”; hadden wij daar het vierde seizoen – de winter met de eerste sneeuw, begonnen. Liefhebbers van Jesenikybergen kunnen daar van het vrije uitzichten genieten – bijvoorbeeld naar de hoogste heuvel Pradĕd of Pertovy kameny, bergenschalet Švýcárna en andere. Er zijn ook de eerste projecten van windmolen parken te zien, op de foto, windmolen park bij Tetřevý boudy.

Praděd - de eerste sneeuw.jpg Dlouhé Stráně - Větrné elektrárny u Tetřevý boudy.jpg

Onder de grond zijn tussen de reservoirs en turbines nog de kanalen voor watervoorziening, afvalwater tunnels van 354 en 390 meters and de lift vanuit de energieondergrondcentrale naar het hoogste reservoir.
 
Dit is gewoon een perfecte rondleiding door Tsjechie. Ik ga alles in één documentje zetten met foto's erbij en dan met de kaart erbij nalopen. Ook leuk voor een donkere avond en alvast een mooi reisschema. Ben superbenieuwd naar het vervolg.:top::top:
 

MartinaK

Moderator
Uffff :tohot::tohot:, dat is altijd het grote uitdaging het IT en technische taal naar de gewone “menselijk” dus begrijpelijk taal te vertalen. Zodat de conclusies van het bezoek; in het Tsjechische elektriciteitsnet, heeft deze energiecentrale net drie belangrijke functies - statische, dynamische en compenseerde functie.

De statische functie is het omzetten van de overtollige energie in de energie net systeem voor “piekuren” energie - in tijd van overtollige elektriciteit in het netsysteem (vooral 's nachts), water wordt opgepompt uit de bovenste naar het onderste reservoir door middel van gebruik van de overtollige energie. Tijdens de piekuren voor de elektriciteit wordt vervolgens het water uit het bovenste reservoir gebruikt voor de extra kracht voor de twee turbines en de watervoeding tijdens de piekuren.

De dynamische functie van de watercentrales is de mogelijkheid om te functioneren als een reserve in het elektrische systeem, het genereren van de regulering van de prestaties en aldus deel te nemen in frequentie besturing. Compenseren dan het compensatiewerk dienen en te regelen van de spanning in het elektrische net systeem.

En tenslotte ... Let op! De levensduur van deze watercentrale is op 100 jaar berekend. Dus pak de kans om dit wondertje te bezoeken!

Finaal, een puzzel voor de goede wiskunde lezers:
Als je wil toch de uitdaging van de energiecentrale accepteren en het loopje rond het bovenste reservoir neemt, hoe veel kilometers moet je dan “overwinnen” (rondlopen)?
Wat is bij andere woorden circa de omtrek van het bovenste reservoir?

Dlouhe Strane - horni nadrz.jpg JANaac7723be_ELEKTRARNA_DLOUHE_STRANE.jpg

(De winnaar ontvangt van mij een gids met alle adressen en informaties over energie technische voorzieningen in Tsjechische republiek die zijn mogelijk te bezoeken).
 

MartinaK

Moderator
Zou dit 1,742 km kunnen zijn.

Circa 2 km, uw resultaat is precies op de meter!
Gefeliciteerd!

Ik vraag me af, berekend of via Google gevonden?
Gaarne uw adres naar Brugge via PM, ik stuur u de prijs!

garfield_love_letter.gif
 

MartinaK

Moderator
Het avondje hadden wij in het bekend romantisch Karlova Studánka dorp afgerond.

Karlova Studánka - pohled od spodu.jpg Karlova Studánka - lázeňská budova.jpg

Karlova Studánka is het hoogst gelegen dorp van het Bruntál district (800 m). Het ligt aan de oostelijke zijde van de hoogste Jeseníkybergen -Praděd in een bergdal van Bíla Opava rivier. Naast het kuuroord is bekend als het vakantieressort in de Jeseníkybergen, met de schoonste lucht.

Karlova Studánka - lázeňský dům.jpg Karlova Studánka.jpg

Aan de bovenkant van dit dorp, richting Praděd, kunnen bezoekers nog de grote waterval bewonderen.

Karlova Studánka - vodopád.jpg
 

MartinaK

Moderator
Dag 15 – Verhuizing van het Noden naar het Zuiden

‘s ochtends in de mist, hebben wij de Jesenikybergen verlaten. Onze laatste stappen naar het Zuid Moravië gingen. Rond de lunch, hadden wij in de stad van Olomouc stopte. Op mijn vakantiereisje plan de bezoek van een galerij stonde. In Olomouc hebben wij onze auto dichtbij de bekende kathedraal van sv. Václav geparkeerd. Gelukkig, door het huwelijk dat in deze kathedraal plaatsvond, hadden wij het interieur gezien, hierbij de foto.

Jeseníky - ´s - ochtens in de mist.jpg Olomouc - Kathedraal van sv. Václav -  interieur.jpg
 

MartinaK

Moderator
Bezoek aan de galerij van Arcidiecézní muzeum Olomouc

Nog een foto van deze galerij met de kathedraal. Na de lunch, gingen wij binnen. En wat is daar te zien? Dat zal ik graag jullie met mijn foto’s vertellen.

Olomouc - Kathedraal van sv. Václav.jpg Olomouc - Arcidiecézní muzeum.jpg

Even kort over rijke geschiedenis van dit museum. Aartsbisdom Museum in Olomouc werd in 1998 opgericht als onderdeel van het Museum van Kunst in Olomouc. Dit is het eerste museum in zijn soort in de geschiedenis van Tsjechisch land. Zijn deel van het Romaanse paleis van de bisschoppen in de Basiliek van St. Wenceslaus in Olomouc, Přemyslid kasteel, is sinds 1999 geleidelijk aan hersteld om aan de behoeften van het museum noordelijke deel van het voormalige kasteel - de bouw van het hoofdstuk decanaat en de hoeve. Olomouc Kasteel een van de plaatsen waarvan de geschiedenis telt voor duizenden jaren (de oudste records circa 4000 v. Chr). Sinds 1034 is de zetel van de Moravische Premyslid prinsen.

Olomouc - Přemyslovský palác.jpg Olomouc - Přemyslovský palác - kaple.jpg

De bisschopszetel van het jaar 1141 door Jindřich Zdík overgebracht naar bijgelegen de St. Wenceslas kathedraal, waarvan de wijk werd gebouwd in Romaanse paleis. Het seculiere deel van het kasteel werd decaan van de kapittelzaal, waar hij de vierde Augustus 1306 (dat wil zeggen zeven eeuwen geleden) de dood de laatste Tsjechische koning van Přemysl dynastie, Wenceslas III “gevonden”.

Olomouc - Přemyslovský hrad.jpg Olomouc - arcibiskupství.jpg
 

MartinaK

Moderator
Naast rondleidingen door het gebouw, stoffelijke resten van het kasteel Olomouc, aartsbisdom museum biedt ook een permanente tentoonstelling van kunst cultuur van het aartsbisdom van Olomouc, op 1100 vierkante meter tentoonstellingsruimte is te zien de “evolutie” en cultureel invloed van het afgelopen millennium.

Olomouc - Arcibiskupské museum - galerie.jpg Olomouc - Arcidiecézní museum - obrazárna.jpg

Olomouc - Arcidiecézní museum - Madona.jpg Olomouc - Arcidiecézní muzeum - klenotnice.jpg

Andere vier kamers, is een gebied van 360 m2 voor tijdelijke tentoonstellingen, faciliteiten voor lezingen activiteit, het Mozarteum zaal voor 120 toeschouwers en een museumcafé en wijnbar met de mogelijkheid van het bezoekje aan galerij te afronden met lekker kopje koffie in de indrukwekkende binnenplaats van decanaat.

Olomouc - Arcidiecézní muzeum - kolekce.jpg Olomouc - Arcidiecézní muzeum - palác.jpg
 

MartinaK

Moderator
Nog niet het end van deze museumrondleiding. Als “De kers op de top van de taart” (Tsjechische uitdrukking – “třešnička na dortu”) alias topper van dit museum is het aartsbisdom kapel. Later heb ik nog andere “kers” – (třešničku) gezien. En dat was het prachtige panoramaschilderij van "De aankomst van de bisschop Troyer aan Olomouc". Als jullie op de foto kunnen zien, er is de bekende Olomouc gemeentehuis geschilderd.

Olomouc - Arcidiecézní muzeum - kaple.jpg Olomouc - Arcidiecézní museum - kočár biskupa Troyera na obraze.jpg


En nog eentje, zoom in naar de gouden koets. Niet geslaagd?:kwaad: :D Geen probleem, extraspeciaal voor je, heb ik de zoomfoto gemaakt! :lmfao: En nu geen grapje, de originele gouden koets is het stuk van deze museumtentoonstelling. Dit “gouden schatje” kunnen jullie op de begane grond rustig bevorderen.

Olomouc - Arcidiecézní museum - kočár biskupa Troyera.jpg Olomouc - Arcidiecézní museum - kočár biskupa Troyera - ze zadu.jpg

En nog en “slagroom” op de top van onze taart. En dat is, het museum is voleindig toegankelijk voor de mindervalide mensen. Met de rolstoel kunnen jullie op de speciale gemaakte paden en platformen ook de kelder en ondergrondse tentoonstelling bezoeken. Verder naar de eerste verdieping is de lift geïnstalleerd. Daar zijn ook de assistenten, die eventueel nodig hulp met vriendelijkheid bieden. :top:
 
Bovenaan