Onze herfstvakantie 2014

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Pelhřimov

Ik heb even gekeken op de reisplanner , ik ben dan de taal niet machtig ,
maar de 2e foto op die site vond ik ook wel leuk om te zien . hahahaha
Daar heb ik geen vertaling voor nodig ( alleen schone brilleglazen ).

Excuus ik zie nu dat de plaatjes veranderen .
 
Als je vanuit Hrensko start is inderdaad het laatste stuk naar het hotel nogal zwaar als je slecht ter been bent. Vandaar het advies om vanaf het hotel te starten. Wij gaan dan in Hrensko op een terrasje zitten tot de bus komt die ons naar de parkeerplaats bij het hotel brengt.
 
Wij hadden geprobeerd de "Pravčická Brána" te bereiken, maar zijn halverwege omgekeerd. Niet te doen met de rolstoel!
Daarna de "soutěsky" maar niet geprobeerd, "škoda" zoals ik nu op de foto´s heb gezien.

Bij tijd van leven (Deo Volente) nog maar eens overdoen,maar nu met het verslag in de hand!! Mijn complimenten voor de beschrijving!
 

Pelhřimov

Donateur
Camyl, de kloof vanuit Hrensko tot de bootjes lijkt me redelijk te doen met een rolstoel.
In- en uitstappen bij de bootjes is moeilijker en naar het restaurantje toe is een kort stukje maar wel zwaar (trapje, steile helling en ongelijk pad) en daarna moet je dezelfde weg weer terug.
Vanaf Mezni Louka met de rolstoel zou ik niet zeker aanraden.

De Pracvcicka Brana was voor mij (vanuit Hrensko) te zwaar om te lopen.
 
Camyl, de kloof vanuit Hrensko tot de bootjes lijkt me redelijk te doen met een rolstoel.
In- en uitstappen bij de bootjes is moeilijker en naar het restaurantje toe is een kort stukje maar wel zwaar (trapje, steile helling en ongelijk pad) en daarna moet je dezelfde weg weer terug.
Vanaf Mezni Louka met de rolstoel zou ik niet zeker aanraden.

De Pracvcicka Brana was voor mij (vanuit Hrensko) te zwaar om te lopen.
Juist dat in- en uitstappen, dát zal voor mij een probleem zijn. Als wij gaan zwemmen (bassin Klatovy) moet ik met de invalide-lift in- en uit het water gehesen worden. Het zwemmen op zichzelf is al een probleem!
laten we hopen dat de tocht, incl. de huidige moeilijkheden, ééns invalidevriendelijk gemaakt kan worden.
 

Ad Verschoor

Donateur
Als je vanuit Hrensko start is inderdaad het laatste stuk naar het hotel nogal zwaar als je slecht ter been bent. Vandaar het advies om vanaf het hotel te starten. Wij gaan dan in Hrensko op een terrasje zitten tot de bus komt die ons naar de parkeerplaats bij het hotel brengt.

Vanuit Hrensko, bedoel je daarmee een terrasje bij restaurant Klepac en vandaar naar het hotel bij Prebischtor ? Ik zoek nog steeds een makkelijke manier om Prebischtor te zien en op mapy zie ik een busroute, die een halte heeft in de buurt van Prebsichtor. M.a.w. 15 kilometer wandeling is voor Marja gewoon te ver.
 
Laatst bewerkt:
Als je vanaf het watervalletje bij het parkeerterrein in Hrensko, net voor het beekje langs de weg met watermolen, loopt is aan de overkant van de weg een brug over het riviertje de kamenice. Aan de andere kant van de brug begint de route vanuit Hrensko.
 

Pelhřimov

Donateur
... Ik zoek nog steeds een makkelijke manier om Prebischtor te zien en op mapy zie ik een busroute, die een halte heeft in de buurt van Prebsichtor. M.a.w. 15 kilometer wandeling is voor Marja gewoon te ver.

Ad, er is helaas geen eenvoudige manier om de Pravcicka Brana te bezoeken. Er is wel een bushalte (tři prameny) bij de ingang van het wandelpad, maar je moet nog steeds een paar honderd meter hoogteverschil overbruggen. (de parking bij Hrensko ligt op zo'n 125 meter en de Pravcicka brana op 400 meter). Voor mij was deze route jaren geleden al te zwaar. (het liftje wat je ziet is een goederen-kabelbaantje en is niet geschikt voor personen)

Speel eens met de verschillende kaartsoorte van mapy om te zien hoe een gebied er uit ziet.

brana 1.JPG

^ het rode pad is de wandelroute

brana 2.JPG

^ je ziet hier de schaduwen van de bergen

brana 3.JPG

^ ingezoomd: hoe dichter de hoogte-lijnen op elkaar staan hoe steiler het gebied is
 

Pelhřimov

Donateur
Ik ga weer verder met het vervolg van mijn vakantieverslag

vrijdag 10 oktober 2014 - dag 6 - deel 1

Vandaag staat een bezoek de de tv toren Ještěd bij Liberec op het programma. Daar komen we echter vandaag niet…

01 DSCN4010.JPG

^ Vanuit Chřibská nemen we weg 9 richting Nový Bor. In de verte zien we een blauwe lucht verschijnen, maar schijn bedriegt…

02 DSCN4011.JPG

^ … want als we over de “bergpas” omlaag rijden richting wordt het mistig. We besluiten daarom om een andere keer naar Liberec te rijden, want als het mistig is, dan zie je natuurlijk niet zo veel…

03 2010 IMG_6773.JPG

^ (foto uit 2010) We stoppen eerst even bij Sloup v Čechách onder de burcht op de rots.

04 2010 Foto0049 18-10-2010 Sloup CZ.jpg

^ (foto uit 2010) De Duitse naam voor Sloup v Čechách is dan ook Bürgstein. Hier staan mooie foto’s van de burcht

05 DSCN4020.JPG

^ Virtuele tour door de burcht

06 IMG_6772.JPG

^ Het vakantiedorpje Sloup v Čechách ligt in aan de noordwestelijke rand van de Ralská pahorkatina (het Ralsko Hoogland ) in de overgang naar de Lužické hory (het Lausitser gebergte)

07 DSCN4025 Sloup.JPG

^ Het project 5 cest (5 wegen) geeft aan waar in de Nový Bor regio de belangrijkste bezienswaardigheden zijn, zoals:

1/ Sklárna Ajeto (glasblazerij)
2/ Státní zámek Zákupy (slot met mooi park)
3/ Sloup v Čechách (o.a. burcht op de rots, uitzichttoren, bostheater)
4/ Sklářské muzeum (Nový Bor, glas en designmuseum, glasblazerij Ajeto, glasfabriek Chrystalex)
5/ Kamenický Šenov (het steenorgel Panská Skala, glasmuseum met gegrafeerd glas, de kristallen kroonluchers bij firma Prousek)

08 20141010 ajeto kaart.JPG

^ Kaartje wat bij de “5-wegenroute” hoort. Vandaag doen we, puur toevallig, een aantal dingen van deze route.

09 DSCN4035.JPG

^ De bewolking hangt vandaag helaas erg laag

10 DSCN4036.JPG

^ De huizen zien er in de Lužické hory (Lausitzergebergte) weer anders uit dan in de streek waar ons pension staat.

- wordt vervolgd -

01 DSCN4010.JPG Slideshow

IN BEWERKING
 
Laatst bewerkt:

Pelhřimov

Donateur
Hij was dicht, net als de vorige keren dat we er beneden stonden :D

openingstijden:
april en oktober: 9-16 uur - alleen zaterdag, zondag en op nationale feestdagen. Op werkdagen alleen op afspraak.
juni, juli en augustus: 9-17 uur - dagelijks, ook op maandag
mei en september: 9-17 uur - dagelijks, behalve op maandag


 

Pelhřimov

Donateur
vervolg

vrijdag 10 oktober 2014 - dag 6 - deel 2

11 DSCN4033.JPG

^ we zien onderweg

12 DSCN4034.JPG

^ goed onderhouden huizen

13 DSCN4032.JPG

^ maar ook Buurman & Buurman-huizen waar nog wat aan opgeknapt moet worden...

14 06-2008 Ajeto Glassworks Lindava.jpg

^ de Ajeto glasblazerij (foto uit 2008) is een samenwerking tussen de bekende designer Bořek Šípek, designer/glasblazer Petr Novotný, technoloog Libor Fafala en een aantal masters glasblazers. Hun glaswerken zijn echte kunstwerken.

15 20141010 Ajeto 5.JPG

De Ajeto glasblazerij in Lindava is gevestigd in een voormalige Duitse textielfabriek.
In 1992 werd de vervallen textielfabriek gekocht en in 2 jaar tijd omgebouwd tot glassblazerij. Op 28 oktober 1994 werd er feestelijk het eerste glas gesmolten. In de mengruimte wordt door de mengmeester honderden kilo’s glaszand uit Střeleč (bij Jičín) vermengd met nog een aantal ingrediënten. De oven werd in 2009 in eigen beheer ontwikkeld en werkt op een mengsel van aardgas en zuurstof. Naast een grote energiebesparing is deze ook stiller en gaat deze veel langer mee dan de levensduur van 6 jaar van een gemiddelde oven. Bovendien is deze oven minder millieuvervuilend. Ajeto heeft een wereldpatent op deze oven gekregen. De oven kan temperaturen tot 2000⁰C aan. De arbeidstemperatuur is 1220⁰C. Om 15:00 uur begint men met het smelten van de glasmassa voor de volgende dag.

16 20141010 Ajeto 6.JPG

Er zijn ook 2 koelband-ovens. De temperatuur van het glasmengsel wordt teruggebracht tot 600⁰C waarna men het glas verder bewerkt. De koelingstijd is, afhankelijk van de vorm en de complexheid ervan, van een uur of 5-6 maar kan ook enige dagen en soms zelfs weken duren. Nadat het glas is afgekoeld wordt het nog geslepen.

17 IMG_1305.JPG

^ we kijken naar de 2 glasblazers die er vanmorgen aan het werk zijn

18 IMG_1306.JPG

^ De vorige keer dat we hier waren hebben we er wat glazen bloemen gekocht. Ik hoopte vandaag dat ik hier wat bladeren er bij kon kopen, maar helaas. Misschien dat ze die in Nový Bor wel hebben, dus daar gaan we straks heen.

19 IMG_1303.JPG

^ Eerst maar wat drinken in het gezellig ingerichte restaurant, waar ook workshops gegeven worden.

20 IMG_6810.JPG

^ De openingstijden van het restaurant

- wordt vervolgd -

11 DSCN4033.JPG Slideshow


IN BEWERKING
 
Laatst bewerkt:
Pelhřimov. weer een geweldig verslag met zeer mooie foto,s

In 2000 heb ik de glasfabriek in Horni Chribka bezocht met zijn bewaking met geweer om ,
( wat ons bevreemde ! Wij waren alleen portiers gewend in NL zonder wapens . )
het duurde heel lang voordat mijn kameraad en ik naar binnen mochten .
De eigenaresse van Hotel/pension Stredisco """U Jasanu "" waar wij verbleven , uit Horni Chribska
had dat voor ons geregeld , in 2002 heeft deze glasfabriek er ook een 2e geopend in Horni Chribska
recht tegenover het Hotel , en zijn wij persoonlijk door de Directeur uitgenodigd om
bij de heropening aanwezig te zijn , waar ook veel dorp inwoners werkte .

Ook zijn wij met ons gezin en 2 kleindochters bij de Cristal fabriek in 2001 in Novy Bor geweest ,
daar was een glasblazer die hoorde dat wij uit Nederland kwamen , en heeft onze 2 kleindochters
ieder een borrelglaasje gegeven als aandenken , die zij beidden nog steeds bezitten .

Ik weet nu niet of deze twee fabrieken nog in werking zijn , omdat ik sinds 2004 niet meer in Horni Chribska ben geweest .
 
Laatst bewerkt:

Pelhřimov

Donateur
Leuk dat mijn foto's herinneringen bij sommigen van jullie oproepen.

Even een zijsprongetje in mijn verslag als antwoord op de vraag van Wroeter
Dan kan ik daarna weer verder gaan met mijn vakantieverslag van 2014.

Ik neem aan dat je de fabriek 1414 bedoelt. Ik heb wat foto's uit 2004 bijgevoegd. Misschien herken je iets.
Wij waren er in 2004 en de glasgabriek 1414 was de oudste glasfabriek van Tsjechië.
Helaas bestaat deze fabriek niet meer. Er zit nu, geloof ik, een autobandenbedrijfje in.
De bewaking was toen gewoon met honden.

1 DSCN4513.JPG
2 DSCN4497.jpg
3 DSCN4498.jpg
4 DSCN4547.jpg
5 DSCN4640.JPG
6 DSCN5035.JPG
7 DSCN4499.JPG
 
Laatst bewerkt:
Pelhřimov

Ik weet niet of het wel goed is dat ik er zo tussen kom ,in je mooie topic .
Of dit de fabriek 1414 is weet ik niet ,maar aan de wegkant was het gebouw rond
als de ramen iets open stonde kon je door de kier iets naar binnen kijken .

Maar ik vermoed dat het wel deze fabriek is geweest , omdat op foto 4 de man met het witte overhemd ,
dat is Milan .
Deze man is getrouwd met de kokkin van het Hotel waar ik over schreef .
Een stukje verderop had je ook de showroom/winkel van de glasblazerij ,
dan een een paar honderd meter verder stond het hotel en 2e fabriek
als je dan met je rug naar de etalage van de showroom/winkel staat ,
dan zie je een flatgebouw en in het midden op de 3e verdieping woonde zij met hun 3 kinderen .
En wij zijn ( mijn gezin) bij hun 2 maal op viste geweest .

Dank je wel voor deze herkenning en foto,s

Grt. Wroeter .

Ps. Ik heb net even gekeken op Google Earth , en het is idd. dezelfde fabriek , de flat die ik bedoelde
staat achter de Hospoda , tegenover de schowroom/winkel ,daar was in het verleden ook een post agentschap en een kruidenierswinkeltje
Het hotel staat er ook nog , maar ik kon niet ontdekken of er nog een glasblazerij tegen over stond, het gebouw stond er wel .

Nogmaaals dank .
 
Laatst bewerkt:

Pelhřimov

Donateur
vervolg

vrijdag 10 oktober 2014 - dag 6 - deel 3

21 DSCN4042 Lindava.JPG

Na een korte onderbreking ga ik weer verder met ons vakantieverslag van 2014. We zijn nog steeds in de Ajeto glasblazerij in Lindava

22 DSCN4041.JPG

^ we lopen de tuin in waar ook veel glaskunstwerk te zien is tussen het groen

23 DSCN4043.JPG

^ op het hekpunten staan wat stenen kommen en pullen

24 DSCN4044.JPG

^ Ik heb geen idee wat hier de betekenis van is....

25 DSCN4046.JPG

^ we lopen naar beneden, de tuin in

26 DSCN4047.JPG

er staan diverse oude landbouw-werktuigen in de tuin

27 DSCN4045.JPG

28 DSCN4048.JPG

29 DSCN4056.JPG

^ er staat glas in het gras wat lijkt alsof het een gewone struik is

30 DSCN4053.JPG

^ loop dus gerust eens de tuin in als je er toch bent, want ook daar valt veel te zien. Er is ook een speeltuintje voor de kinderen.

- wordt vervolgd -

21 DSCN4042 Lindava.JPG Slideshow

IN BEWERKING
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan