Onze herfstvakantie 2014

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Pelhřimov

Donateur
vervolg

vrijdag 10 oktober 2014 - dag 6 - deel 4

31 DSCN4051.JPG

^ In de tuin zien we een boomstronk staan

32 IMG_1317.JPG

^ met daarop een foto uit het verleden van deze locatie

33 DSCN4061.JPG

^ Plots komt er een dier uit het water gekropen. Eerst dachten we dat het een otter is, maar die heeft volgens mij een langere hals. Na wat zoekwerk op internet denk ik dat het een moerasbever (ook wel beverrat genoemd) moet zijn. Wat ons opviel is zijn oranje knaagtanden. Dat komt doordat het glazuur oranje is.

34 IMG_1311.JPG

^ En dit is mijn laatste foto voor vandaag. Mijn 8Gb kaartje is vol. Nu mag ik af en toe André's nieuwe camera gebruiken. Heel wat anders in gebruik dan mijn simpele binnenzakcamera, welke ik gewonnen heb bij de Skodadealer.

36 IMG_1343.JPG

^ Het restaurant op de achtergrond heeft een terras met zicht op deze vijver

35 IMG_1319.JPG

^ Kunst in de vijver

38 IMG_1348.JPG

^ Even de camera uitproberen...

37 IMG_1340.JPG

^ detail

39 IMG_1341.JPG

^ Nog meer glaskunst

40 IMG_1357.JPG

En dan rijden we naar Nový Bor om daar te kijken, maar nemen niet deze bus...

- wordt vervolgd -

31 DSCN4051.JPG Slideshow


IN BEWERKING
 
Laatst bewerkt:

Pelhřimov

Donateur
vervolg

vrijdag 10 oktober 2014 - dag 6 - deel 5

41 IMG_1362.JPG

^ We rijden nu in Nový Bor

42 IMG_1363.JPG

^ op de diverse rotondes staan ook glaskunstwerken

43 IMG_1367.JPG

^ Bij Ajeto Nový Bor. Het bord op de deur is in het Nederlands. Blijkbaar komen hier meer landgenoten.

44 DSCN4063.JPG

^ Vanuit het restaurant heb je erg goed zicht op de werkplaats

45 DSCN4064.JPG

^ De glasblazers kunnen er ongehinderd doorwerken...

46 IMG_1370.JPG

^ terwijl de bezoekers van achter het glas alles goed kunnen bekijken.

47 IMG_1368.JPG

^ We lunchen er. Zelfs de koffie heeft het Ajeto logo.

48 IMG_1372.JPG

^ Buiten staan verschillende glaswerk"stukken". Helaas zijn sommige een beetje stuk, zoals het oor van deze haas. Want niet iedereen kijkt alleen met zijn ogen....

49 IMG_1374.JPG

^ In de naastgelegen galerie kan je glaswerk kopen.

50 IMG_1373.JPG

^ Het is niet allemaal onze smaak en ook niet heel goedkoop, maar ik heb er wel mijn bloembladen gevonden.

- wordt vervolgd -

41 IMG_1362.JPG Slideshow


IN BEWERKING
 
Laatst bewerkt:

Pelhřimov

Donateur
vervolg

vrijdag 10 oktober 2014 - dag 6 - deel 6

51 DSCN4065.JPG

^ Van Nový Bor rijden we langs Kamenický Šenov, wat bekend is van Panská Skala. We hebben er een mooi zicht op de in de bewolking liggende bergen.

52 DSCN4068.JPG

^ Kamenický Šenov is ook bekend van de kroonluchterwinkels en ligt aan de 5-wegen-route

53 DSCN4073.JPG

^ Voor ons rijdt een camper uit Liberec met een sportauto op zijn aanhanger, we volgen hem een tijdje

54 DSCN4075.JPG

^ Dan gaan we via Česká Kamenice naar ons pension bij Nová Chřibská om het gekochte glaswerk weg te brengen.

We hebben nog een paar uurtjes over. Tante had vernomen dat de Vietnamezen marktjes "lekker goedkoop" zijn en wil daarom graag kijken op de markt in Hřensko. Dus dat doen we dan maar….

55 DSCN4097.JPG

^ We parkeren er een uurtje (30 Kc/uur) en steken er de Kamenice over welke in Hřensko in de Labe (Elbe) uitmondt

56 DSCN4101.JPG

^ Als we op de markt zijn gaat het regenen.

57 DSCN4102.JPG

^ Het is niet druk op de markt.

58 DSCN4104.JPG

^ Voor mijn moeder dingt André af op een zwart tasje, echter welke al na 2 weken steeds minder zwart werd.

59 DSCN4106.JPG

^ Mijn moeder bekijkt op het bord hoe we gisteren door de kloof gelopen zijn.

60 DSCN4107.JPG

^ En tante komt ook tot de conclusie dat er maar weinig aan de markt is.... al heeft ze wel een mooie trui zien hangen die ze toch graag wil hebben - dit bezoek aan de markt wordt dus nog 2x vervolgd -

- wordt vervolgd -

51 DSCN4065.JPG Slideshow


IN BEWERKING
 
Laatst bewerkt:

Pelhřimov

Donateur
vervolg

vrijdag 10 oktober 2014 - dag 6 - deel 7

61 DSCN4089-1.jpg

^ Het blijft nu regenen, dus de foto's, gemaakt vanuit een rijdende auto, zijn wat donker van kleur

62 DSCN4115.JPG

^ maar het wordt in de verte wel lichter

63 DSCN4118.JPG

^ dit huisje aan de overkant van het water, met de grote tuin is mijn favoriete huisje.

64 DSCN4120.JPG

^ Op deze plek hebben we op de laatste dag in Tsjechië hele mooie foto's gemaakt.

65 DSCN4124.JPG

^ één van de velen die we ook deze vakantie weer gezien hebben...

66 DSCN4126.JPG

We nemen alweer een andere route terug naar het pension...

67 DSCN4127.JPG

... dit doen we om onze gasten het landschap te laten zien

69 DSCN4137.JPG

^ de trein komt er aan

68 DSCN4136.JPG

^ Ons pension is vanaf deze kant beter te bereiken door verderop het eenrichtingsweggetje in te rijden, (rechts bij de bushalte met de grote parking) want anders moeten we namelijk op de doorgaande weg, net over een heuvel, stoppen om het bospad op te kunnen draaien. Als er dan een vrachtwagen achter je rijdt komt deze de helling niet meer op, want die is dan zijn vaart kwijt.

70 DSCN4143.JPG

^ We sluiten deze dag af, met voor André een groot bord plov. Dat is een Russisch rijstgerecht met veel groenten. Plov is bij ons beter bekend als pilaf. Moeder en ik nemen dit keer karbonade op Indische wijze met verschillende groentes. En tante... die eet alweer schnitzel met frietjes want daarvan weet ze zeker dat ze dat lust...

( Het vervolg van ons vakantieverslag laat enkele dagen op zich wachten ivm veel uitzoekwerk voor de verhalen bij de foto's)

- wordt vervolgd -


61 DSCN4089-1.jpg Slideshow



IN BEWERKING
 
Laatst bewerkt:

kuurgast

Donateur
..op het hekpunten staan wat stenen kommen en pullen..
Dat kwam ik vorig jaar ook tegen in Mlázovy......geen idee waarom......decoratie?
screenshot.03-02-2015 23.31.50.png
De glasfabriek 1414 eindigde in 2007 vanwege faillissement.
Had nog niet eerder gehoord van die kristallen kroonluchters fabriek ,zien er wel heel mooi uit.
Ben benieuwd naar vervolg van de Vietnamese markt.
 
Laatst bewerkt:

Pelhřimov

Donateur
:zwijg: geduld, de ontknoping van de trui komt pas op dag 10 :stout:

52 DSCN4068.JPG
^ Preciosa, de winkel waar we langs reden, verkoopt ook kroonluchters.

DSCN5933.jpg
In Janov heb ik ook gezien dat er op het hek omgekeerde mokken stonden, en ergens ook in deze streek, dat er allemaal felgekleurde glazen bollen op de punten staan.

:confused: Ik heb echter geen idee wat de bedoeling daar achter is....:oeps:
 
Laatst bewerkt:

Pelhřimov

Donateur
Franky, wat gezellig dat je ook met ons mee loopt.
Ik hoop dat je wat leuke ideeën opdoet die ook voor jullie zoon geschikt zijn.

Wij rijden vandaag weer verder...

-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-​

vervolg

zaterdag 11 oktober 2014 - dag 7 - deel 1

01 kaart .jpg
^ We rijden vanuit pension Braun (vlakbij Chřibská) door de grensstreek.
Tsjechië, Duitsland en Polen grenzen hier namelijk aan elkaar.
Vandaag rijden we door het gebied in de oranje cirkel op de kaart en de omcirkelde plaatsen worden bezocht.
Het verhaal van vandaag gaat voornamelijk over de huizenbouw in het zwart gemarkeerde grensgebied in het kleine kaartje.

02 DSCN4152.JPG
^ Rijden op een doorgaande weg is niet zo interessant...

03 DSCN4158.JPG
^ Het is veel leuker om via de kleinere weggetjes te rijden, want dan zie je nog eens wat. Zoals deze grazende reeën...

04 DSCN4162.JPG
^ en de watertoren met brandweerkazerne in het grensplaatsje Neugersdorf...

05 DSCN4165.JPG
^ of dit grote gebouw in Neugersdorf...

06 DSCN4173.JPG
^ of een huis met beschilderde raamluiken...

07 DSCN4175.JPG
^ of een huis waar duidelijk een stuk aan gebouwd is...

08 DSCN4181.JPG
^ of een oud spoorviaduct...

09 DSCN4182.JPG
^ op dit winkelpand...

10 DSCN4185.JPG
^ of het mooie en oude centrum van het grensplaatsje Neusalza-Spremberg....

Wat opvalt is dat veel huizen in deze grensstreek, dus zowel in Tsjechië, Duitsland en Polen, houten bogen in hun gevel hebben. Deze huizen zijn zogenaamde Umgebindehäuser / podstávkové domy.
In de volgende delen vertel ik jullie daar aan de hand van foto's meer over...

- wordt vervolgd -

01 kaart .jpg Slideshow


IN BEWERKING
 
Laatst bewerkt:

Pelhřimov

Donateur
vervolg

zaterdag 11 oktober 2014 - dag 7 - deel 2

In het vorige deel eindigde ik met de mededeling dat ik jullie meer zou laten zien en vertellen over Umgebindehäuser (podstávkové domy) aan de hand van onze vakantiefoto’s...

11 umgebinde .jpg

^ Umgebindehaus landschap

De Umgebindehäuser domineren nog steeds het landschap in het grensgebied van de Oberlausitz (D), Noord-Tsjechië en Neder-Silezië (het meest zuid-westelijkste deel van Polen - rond Bogatynia).
In het Elbezandsteengebied, in het zuidenlijkste deel van Polen, in het Duitse Vogt- en Egerland, rond Altenberg en Jena en ook in West- en Zuid-Bohemen komen ze vaak voor.
Op andere plekken zijn Umgebindehäuser meestal op zichzelfstaande objecten.

12 umgebinde .jpg

^ Vooral in de dorpen komen ze in zeer vele variëteiten voor: kleine, middelgrote, grote, groepen of alleenstaand maar ook, op sommige plekken, in grote aantallen.

13.JPG

^ Om mijn moeder en tante (en jullie) kennis te laten maken met een Umgebindehaus (podstávkové domy) nemen we hen mee naar het Reiterhaus, een streekmuseum in de grensplaats Neusalzsa-Spremberg en wat gaat over dit soort woonhuizen, boerderijtjes en handwerkbedrijfjes.

14.JPG

^ Het Reiterhaus stamt uit ca 1660.

15.JPG

^ Het Reiterhaus is genoemd naar de ridderfiguur die sinds 1874 op de west-gevel hangt. De 20-jarige dochter van de toenmalige bewoners had deze gewonnen op de kermis tijdens het "Riddersteken".

16 reiterfiguur.jpg

^ “Riddersteken” en “Adelaar-schijfschieten” zijn een oud Oberlausitzer volksgebruik.

Wat is een Umgebindehaus?
De teksten op de tekeningen, afkomstig uit het Reiterhaus, zijn over het algemeen in het Duits. Deze Duitstalige begrippen hou ik dus ook aan in mijn verslag.

17 .jpg

^ De Umgebinde-constructie (uitwendige draagconstructie) is waarschijnlijk per toeval ontstaan door een combinatie van de blok-bouw van de Slavische bevolking en de vakwerk-bouw die in de 12e en 13e eeuw bekend werd door de kolonisatie van Germaanse stammen in het Lausitzergebergte.

De “Blockstube” garandeert een goed leven in het meest harde en wisselde klimaat van het Lausitzergebergte. Een vakwerkhuis was sneller te bouwen het bespaarde ook hout. In de loop der tijd werden beide voordelen gecombineerd.
De houten Umgebinde draagt de het dak of de vloer met het dak. De houten Blockstube was een zelfstandige gedeelte, welke geen contact had met de houten Umgebinde.

18 Umgebindehaus constructie.jpg

^ Op deze tekening zijn de verschillende huisdelen in verschillende kleuren aangegeven.

19 umgebinde   .jpg

^ Het bouwprincipe van een Umgebindehaus.

De bouw van een Umgebindehaus duurde over het algemeen één seizoen: van het voorjaar tot het najaar.
In de herfst werden de boomstammen (meestal sparren of andere naaldbomen) voor de verschillende bouwdelen uitgezocht en gekapt. De gehele winter werden deze onder water bewaard.
De andere bouwmaterialen zijn leem, stro, stenen en voor het dak 80-100 cm lange roggenstro.
Vanaf ca 1880 gebruike men leisteen voor de daken.

20 hausgrossen 1.jpg

^ over de verschillende groottes van Umgebindehäuser / podstávkové domy.

- wordt vervolgd -


11 umgebinde .jpg Slideshow



IN BEWERKING
 
Laatst bewerkt:

Pelhřimov

Donateur
vervolg

zaterdag 11 oktober 2014 - dag 7 - deel 3

Ik ga weer verder ga met mijn fotoverslag.
(Enkele foto’s zijn uit april 2009 toen wij dit museum ook bezochten en vullen mijn Umgebinde-verhaal aan)

20 Andreaskruis duiven IMG_1763.JPG

^ We zien 2 houten duiven op de galerij. De decoratieve houten duiven op de galerij geven het huis "leven". Duiven hadden vaak een symbolische betekenis. In sommige gebieden was het de gewoonte om tot Pasen versierde eieren en houtduiven boven de tafel te hangen.

Op deze foto is ook het rieten dak te zien. Het Reiterhaus is het enige huis met een rieten dak welke we ooit, in al die jaren dat we in deze regio komen, gezien hebben.

De deur staat uitnodigend open dus we gaan maar eens binnen kijken...

21.jpg

^ In mijn verhaal hou ik de nummers van de ruimtes in deze tekening aan

22  1 kamer .JPG

^ In kamer 1 staan veel siervoorwerpen en andere huishoudelijke dingen

23 weef IMG_1668.JPG

^ In ruimte 3 staan allerlei spin- en weefapparatuur

24 weven 1.jpg

^ Deze 2 afbeeldingen geven uitleg over vlas en wat men er mee doet.

25 weven 2 .jpg

^ Ik hoop dat de tekst te lezen is, want mijn foto was niet helemaal scherp, maar het was voor mij te veel tekst om over te typen.

26 keuken 3 .JPG

^ Een kijkje in de keuken (ook ruimte 3)

27 IMG_1667.JPG

^ Bröthausel, een tweedelige proviandkast uit 1829
Het origineel was rood (ca. 1785-1790), maar nu domineert het Ober-Lausitzer blauw met een (door lijnolievernis) lichte groene tint. De vorm is Barok, het vertinde beslag Empire en de beschildering Biedemeier (meiklokjes).
Op basis van de mensen (kleding / gebouwen) die op de afbeeldingen staan is de kast mogelijk uit Hainewalde, een naburig dorpje. Er zijn van deze Hainewalder afbeeldingen zeer weinig voorbeelden bewaard gebleven.

28 Galerij.JPG

^ We zijn inmiddels via de steile trap naar boven geklommen en zijn op de galerij (ruimte 5) uitgekomen

(de onderkant van het rieten dak, waar ik later in mijn verhaal op terug kom, is hier goed te zien)

29 galerij .JPG

^ De galerie was een populaire plek in het Reiterhaus. Hier kun je verschillende dingen te drogen hangen. Het was ook gemakkelijk om dingen, die niet via de steile trap naar boven konden, via de galerij naar de zolder te brengen.

- Wordt vervolgd -

20 Andreaskruis duiven IMG_1763.JPG Slideshow


IN BEWERKING
 
Laatst bewerkt:

Pelhřimov

Donateur
vervolg

zaterdag 11 oktober 2014 - dag 7 - deel 4

We lopen verder over de bovenverdieping...

31 schoenmaker.JPG
^ de werkplaats van de schoenmaker (ruimte 4)

32 meubels bew .jpg
^ over de beschilderde meubels die in het huis te zien zijn...

38.jpg
^ tekst beschilderde meubels

33 slaap b 1766 IMG_1730.JPG
^ Deze kledingkast (B) uit 1766 staat op de overloop. (ruimte 5)

34 slaap 1801 .JPG
^ Deze kast is uit 1801, maar staat niet afgebeeld op de kaart hierboven.

35 f slaap DSCN4239.JPG
^ Het beschilderde voeteneind (F) van een bed

36 i e h slaap 1789 kist 1802 1799.JPG
^ vlnr kinderbedje, kist (I) uit 1802, hemelbed (E) uit 1789 en kist (H) uit 1799.
Aan de muur hangen borduurwerken. (ruimte 6)

37 g slaap 1808 A.kruis raam .JPG
^ Bed (G) uit 1808 met een wieg

Het raam wordt afgedicht door een schuivend schot.
De kamers die geen woonfunctie hadden waren meestal niet goed afgewerkt waardoor het inwendige en uitwendige vakwerk op dezelfde wijze zichtbaar is.

38 buiten.JPG
^ We lopen naar buiten waar André, onder de slaapkamer van de vorige foto, uitleg geeft aan mijn moeder.

Het Andreaskruis (ook Kreuzböcke, of Mallkreuze genaamd) siert de oost- en zuidgevel. Dit vakwerk werd vernoemd naar het kruis waaraan Andreas, de broer van de apostel Paulus, volgens de legende is gekruisigd.

40 Blockstube  IMG_1753.JPG
^ de achterzijde van het huis heeft geen Andreaskruisvakwerk.

- wordt vervolgd -

31 schoenmaker.JPG Slideshow


IN BEWERKING
 
Laatst bewerkt:

Pelhřimov

Donateur
vervolg

zaterdag 11 oktober 2014 - dag 7 - deel 5

De laatste foto's van het museum / Reiterhaus...

41 konstruktion.JPG

^ uitleg over de constructie

42 Blockstube 1.jpg

^ en nog meer uitleg

43 deur IMG_1745.JPG

^ over de bijzondere deuren in het Reiterhaus en de "breuksteenmuur"

44 IMG_6912.JPG

^ Bij een pand waar we onderweg langs kwamen, zagen we ook zo'n "breuksteenmuur"

45 grundtypen umgebinde 1.jpg

^ Uitleg over de 2 soorten Umgebindehäuser

46 Ebersbach Georgswalde.JPG

^ In het Reiterhuis zijn regelmatig verschillende expositie's.
Deze foto is gemaakt van zo'n tekening en stelt Umgebindehäuser in Jiříkov, een grensplaats in Tsjechië, voor.

47.JPG

^ Een model van het Reiterhaus (tevens fooienpot) bij de uitgang van het museum

48.JPG

^ Nog een laatste blik op het aangebouwde deel van het Reiterhuis.

49 we rijden verder...JPG

^ En dan rijden we verder, maar dan niet met deze auto...

In de volgende delen vertel ik jullie nog meer aan de hand van bewerkte tekstborden uit het museum met daarbij behorende huizenfoto's die we onderweg gemaakt hebben (enkele foto's komen uit mijn archief)...

IMG_7102.JPG

^ . ..zoals deze foto van een huis met een tuin die alle onderdelen bevat uit onderstaande uitleg.
(Let op de brievenbus: die is ook in Umgebinde-stijl)

De originele huistuinen waren pure moestuinen en diende vooral voor zelfvoorziening. Men had fruitstruiken, groenten, bloemen en kruiden. Alle delen van de plant werden nuttig gebruikt. Niets was "afval". De tuinen waren overzichtelijk ingedeeld en met omzoomde bedden. Voor de borders werden oude dakpannen of leien gebruikt.
Het symmetrische ontwerp van de tuinen door de bloembedden te omringen met lage buxushagen en een centrale sierborder kwam later "in de mode". De tuin werd een sieraad van het huis, zonder evenwel af te wijken van zijn wezenlijke doel. De huistuin was de "apotheek van gewone mensen." Naast eetbare kruiden en geurende kruiden kweekte men ook geneeskrachtige kruiden en bloemen (zoals kamille en goudsbloemen) om daarvan thee, tinctuur, zalf of zwachtels te maken waarmee zowel mensen als dieren geholpen konden worden. Ook de bladeren, bloemen en vruchten van vaste planten en struiken uit de omgeving werden gebruikt voor dit doel (bijv. brandnetels, vlierbessen, rozenbottels).
De kennis over de geneeskrachtige eigenschappen van planten is door de eeuwen heen doorgegeven aan de nieuwe generaties.

- wordt vervolgd -

41 konstruktion.JPG Slideshow

IN BEWERKING
 
Laatst bewerkt:

Pelhřimov

Donateur
vervolg

zaterdag 11 oktober 2014 - dag 7 - deel 6

Dit deel gaat over de versiering van de Blockstube en de gevels.

1 Blockstube 2 versiering.jpg

^ Uitleg over Blockstube versiering

2 IMG_1810.JPG

^ Blockstubeversiering en gevelversiering

3 versiering 3 schietschijven.jpg

^ Uitleg over schietschijven, zonnewijzers en symbolen

4 IMG_7108.JPG

^ Zonnewijzer

5 versiering 1.jpg

^ Uitleg over gevelversiering

6 C Kamenice doorzalend dak.JPG

^ Gevel in Česká Kamenice

7 Ober Cunnersdorf.JPG

^ Gevel in Obercunnersdorf

7 uil IMG_6916.JPG

^ Op de gevel van dit pand, welke in de steigers staat, siert....

9 IMG_6913.JPG

^ ... deze "leisteen-uil" de gevel

10 Rumburk.JPG

^ Gevel in Rumburk
- wordt vervolgd -

1 Blockstube 2 versiering.jpg Slideshow


IN BEWERKING
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan