Onze herfstvakantie 2014

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Pelhřimov

Donateur
vervolg

donderdag 9 oktober 2014 - dag 5 - deel 3

21 IMG_1084.JPG

^ Een rotsblok wordt tegengehouden door een ander rotsblok

22 IMG_1099.JPG

^ In het water liggen her en der diverse rotsblokken verspreid

23 IMG_1100.JPG

^ Links zie je nog net het onder de rotswand uitgehakte pad lopen

24 IMG_1136.JPG

^ Inmiddels varen André en tante met het 2e bootje mee

25 IMG_1128.JPG

^ Deze vaartocht is 450 meter lang en duurt ca 15 minuten

Na de warme chocomel rijden mijn moeder en ik intussen naar Hřensko. We parkeren bij de uitgang van de Edmundová Soutěska (parkeertarief 30 Kc per uur.) Het was er niet zo druk, dus we staan redelijk dicht bij de ingang van de kloof. Ik raak er in gesprek met de vriendelijke parkeerwachtster welke me vertelde dat ze 1x per jaar naar haar dochter in Nederland gaat. Zij adviseerde ons om een ticket voor 3 uur te kopen. Volgens haar was dat tijd genoeg om naar de bootjes te lopen…

26 Kamenice kloven.JPG

^ De ontstaansgeschiedenis van de kloven als toeristische attractie
Voor een lange tijd vormden de kloven langs de rivier de Kamenice een barrière voor de inwoners van Vysoká Lípa en Mezná om bijvoorbeeld naar de kerk in Růžová te gaan.
Maar de Kamenice was niet alleen een barrière; het was ook een goede bron van inkomsten. De forel en zalm brachten goede verdiensten voor de vissers en de houtindustrie gebruikte het snelstromende water om het hout te vervoeren en de watermolens aan te dijven.

Door een weddenschap in een kroeg in Hřensko maakten 5 jonge moedige mannen in 1877 als eersten de tocht door de kloven op drie boomstamvlotten vanaf Dolský Mlýn naar een plek welke op dat moment bekend stond als het ‘einde van de wereld’. De 4 meter lange vlotten droegen hun bemanning ongedeerd helemaal naar Hřensko. Ze herhaalden hun experimentele tocht in 1878 en 1882. Dit legde de basis om de kloven geschikt te maken als een toeristische attractie.

familie Clary-Aldringen:
Onthoud deze familie-naam want verderop in mijn verslag komt deze naam vaker voorbij.
Niet ver van de kloven ligt ook de grote zandstenen brug, de Pravčická brána. In 1826 werd hier een café gebouwd. In 1881 liet Prins Edmund van Clary-Aldringen er het 50 bedden tellende hotel "Sokolí hnízdo" (valkennest) bouwen voor zijn gasten.
Ervaren wandelaars lopen het rondje Pravčická brána en de beide kloven op 1 dag.

Prins Edmund Moritz von Clary und Aldringen (1813-1894) die erg actief was om de streek toeristisch te maken, financieerde in 1889 in de aanleg van de wandelpaden, loopbruggen en tunnels en de aanleg van een stuw door 200 Italiaanse bouwlui, onder leiding van de architect Anton Dagostini. De kloof werd daarom vernoemd naar Prins Edmund.

Op 4 mei 1890 werd de kloof en het restaurant bij de bootjes feestelijk geopend en vaarden de eerste 5 toeristenbootjes door deze kloof. De bootsmannen waren gekleed in matrozenpakken. Ze gebruikten houten palen om de bootjes vooruit te duwen. Zo wordt het nu nog steeds gedaan.

De andere kloof, de Divoká Soutěska, werd in 1898 voor het eerst bevaren door toeristenbootjes

Om een idee te krijgen hoe populair deze toeristische attractie vroeger was blijkt uit schriftelijke documenten uit de jaren '20 van de vorige eeuw: En kwamen gemiddeld 160.000 bezoekers per jaar. Er waren in de Edmundova Soutěska 14 boten in gebruik en 7 in de Divoká Soutěska. De boten vaarden toen van zeven uur 's morgens totdat het donker werd.
Er waren strikte regels ingesteld: In de kloven was handelen drijven verboden evenals bedelen, commerciële fotografie en het plakken van politieke pamfletten.

27 klamm edmund IMG_1181.JPG

^ De openingstijden van de Edmundová Soutěska

28 DSCN3869.JPG

^ Het is half 1 als mijn moeder en ik aan onze wandeling door de kloof beginnen

29 DSCN3879.JPG

^ Er wordt regelmatig gestopt om even te rusten…

30 DSCN3887.JPG

^ … en te genieten van de mooie natuur

- wordt vervolgd -

21 IMG_1084.JPG Slideshow
IN BEWERKING
 
Laatst bewerkt:

Pelhřimov

Donateur
vervolg

donderdag 9 oktober 2014 - dag 5 - deel 4

Door het zuivere bergwater en door een ophoping van koude lucht in de kloven is er een typische vegetatie waardoor bepaalde planten, mossen en bomen op een ongewone hoogte van ongeveer 200 meter boven de zeespiegel gedijen.

31 DSCN3899.JPG

32 DSCN3907.JPG

33 DSCN3912.JPG

^ De dag begon vandaag nogal frisjes dus we hadden onze dikke jassen aan, het is tenslotte ook al oktober...

34 DSCN3914.JPG

35 DSCN3931.JPG

^ ...maar hoe we verder de kloof inwandelen hoe aangenamer de temperatuur werd en als snel gingen onze jassen uit.

36 leven rond het water.JPG

^ Het leven rondom het water
De Kamencie kloof behoort tot de mooiste delen van Tsjechischs Zwitserland. Het heldere water van de Kamenice met de gevarieerde begroeiing is een uitstekend leefgebied voor veel zeldzame en bedreigde diersoorten.

Sommigen zijn hier afgebeeld op bovenstaand foto van het leerpadbord:

De otter, ook Europese otter of visotter genoemd, is een marterachtige uit het geslacht Lutra met zwempoten en een donkere, dichte, bruine vacht.

De ijsvogel is een waterminnende vogel uit de familie ijsvogels. Het is een opvallende verschijning door zijn afstekende blauwe en oranje kleuren, maar ook een zeer schuwe soort die zich weinig laat zien.

De Beekprik is een zeldzame kaakloze vis die inheems voorkomt in de Benelux. Het palingachtige dier is tot 17,5 cm lang en wordt tot 6 jaar oud.

De vlagzalm is een vis die in de Benelux inheems is. Hij geldt in Nederland als uitgestorven.

De gewone bronlibel is een echte libel uit de familie van de bronlibellen, die voorkomt bij schone, enigszins beschaduwde beekjes. Het is de grootste libel die in Nederland voorkomt.

De weidebeekjuffer is een 45 à 48 mm grote Juffer die in Nederland en België vrij algemeen voorkomt. De soort is over vrijwel heel Europa verspreid.

37 DSCN3982.JPG

^ Van vis weet ik niet zo veel, alleen dat ze lekker zijn om te eten.

38 IMG_1248.JPG

^ Dus ik kan jullie niet vertellen welke we vandaag hebben zien zwemmen.

39 DSCN3924.JPG

^ Deze waterspreeuw verdween steeds onder water. Helaas heb ik daardoor geen duidelijker foto kunnen maken, want hij was sneller dan mijn camera scherp kon stellen. Hier zijn duidelijker foto’s te zien.

40 2004 DSCN3298.JPG

^ een kwikstaartje op een steen


31 DSCN3899.JPG Slideshow

- wordt vervolgd -

IN BEWERKING
 
Laatst bewerkt:

Ad Verschoor

Donateur
Nu ik zelf weinig kan doen, omdat mijn PC defect is; is het fantastisch om via de laptop toch mee te kunnen genieten. Ik hoop dat mijn fotoarchief overgezet kan worden op de nieuwe harde schijf, zodat ik ook weer verhalen kan gaan leveren. Jeanne, wat hebben wij al meerdere keren in deze omgeving mogen wandelen. Het is fantastisch en we vinden het absoluut niet erg om nu mee te lopen met een grote groep forumleden. Gezellig !!!!!!!!!!!!!!!!!!
 

Pelhřimov

Donateur
Ad, jammer dat jullie PC kapot is.
Ik hoop dat de foto's niet verdwenen zijn zodat wij ook weer mogen genieten van jullie vakantieverslag.
Er volgen van ons nog een aantal mooie wandelingen de komende weken, dus dat wordt zeker gezellig als iedereen meewandelt.
 

Pelhřimov

Donateur
vervolg

donderdag 9 oktober 2014 - dag 5 - deel 5

Onderweg staan wat "leerpad-borden" met uitleg over wat er in de kloof te zien is.

41 algen en mossen.JPG

^ leerpad-bord over algen en mossen

Mos kan een grote hoeveelheid water opslaan en daardoor in volume verdubbelen. Het heeft een beduidende invloed op de waterhuishouding van specifieke gebieden zoals bijvoorbeeld moerassen.

In de kloven komen we mossoorten tegen die een vochtig klimaat nodig hebben. Ze leven op de natte rotswanden of rottende stammen van omgevallen bomen. De opvallendste, vaak voorkomende soorten zijn het Gerimpeld bladmos (2) en het Alpen-haarmos (Polytrichastrum alpinum). Er zijn ook soorten bij die meestal in het hooggebergte voorkomen. In de Kamenicekloven vinden we ze al op een hoogte van ongeveer 200 meter. Hier groeit ook de zeldzame Brown's viertand mos (5). Een bijzonderheid is het Lichtmos (1) welke in rotsspleten groeit en door de ongewone cellenbouw het invallende licht reflecteert waardoor het een goudgroene schittering krijgt.

Algen zijn organismen die eerder als slijm wordt gezien of als gekleurde coating. Maar als we er onder de microscoop naar kijken ontdekken we een microwereld van verschillende vormen en kleuren. De algen zijn belangrijke bio-indicatoren voor de waterlopen. Aan het voorkomen van individuele soorten kan de zuiverheid en de kwaliteit van het water vastgesteld worden.
In de Kamenice werden algensoorten ontdekt die in zowel helder water voorkomen als ook in vervuilde water en dan met name in stilstaand water.
Een andere algensoort, de Rood-alg (3), komt voornamelijk voor in de noordelijke zeeën. Slechts een paar Rood-algensoorten leven in zoetwater.

namen bij de tekeningen (Nederlandse-, Tsjechische-, Duitse en Latijnse naam):
1: lichtmos - dřípovičník zpeřený - Feder-Leuchtmoos - Schistostega pennata
natuurlijke grootte 1,5 cm
2: Gerimpeld bladmos - lesklec čeřítý - Wellenblättriges Schiefbüchsenmoos - Plagiothecium undulatum
natuurlijke grootte 6-10 cm
3: Roodalg - potěrka žabí símě - Froschlaichalge - Batrachospermum sp. B. cf. moniliforme
4: Groenalg - krásivka - Bandalge - Closterium ehrenbergii
natuurlijke grootte 0,5 cm
5: Brown’s viertandmos - chudozubík Brownův - Browns Vierzahnmoos - Tetrodontium brownlanum
natuurlijke grootte tot 6 mm

47 DSCN3939 Paddestoelen.JPG

^ leerpad-bord over paddenstoelen

De smalle vallei van de Kamenice is rijk aan verschillende paddenstoelen, algen, blauwalgen en mossoorten. De biodiversiteit is te wijten aan de optimale leefomstandigheden, zoals vochtige lucht en water. Vanuit het perspectief van de mycologie (studie van paddenstoelen) is de Kamenicekloof is een van de belangrijkste van het land. In de kloof werden veel lagere en hogere paddenstoelsoorten gevonden.
Het is veelzeggend dat de Phellinus nigrolimitatus (Zwartgestreepte vuurzwam - Ohňovec ohraničený) voorkomt op dennenstammen. Deze zwamsoort komt in Tsjechië normaal voor op dennen die op een hoogte van ongeveer 800 m staan. Een zeldzaamheid is de ontdekking van de schimmel Galerina Saxicola in 1994

Tekeningen van enkele paddenstoelsoorten die zich in de kloof staan op dit leerpadbord hierboven.
1: Grote stinkzwam - Hadovka smrdutá - Gemeine Stinkmorchel - Phallus impudicus
2: Kleverig koraalzwammetje (oranje gele kleur) - Krásnorůžek lepkavý - Klebriger Hörnling - Calocera viscosa
3: Schubbige bundelzwam - Šupinovka kostrbatá - Sparriger Schúplin - Pholiota squarrosa

Hieronder, ter illustratie, enkele foto's van de algen, mossen en paddenstoelen die we tijdens het wandelen zagen (de namen weet ik er niet bij):

42 2004 DSCN3208.JPG

43 DSCN3891.JPG

44 DSCN3939.JPG

45 DSCN3906.JPG

46 IMG_1238.JPG

We lopen langzaam verder door de kloof

48 DSCN3934.JPG

49 DSCN3933.JPG

50 IMG_1184.JPG

^ ... en zijn bijna bij de bootjes.
Ik denk dat hier ooit een stuw was voor het houtvlottentransport...

- wordt vervolgd -

41 algen en mossen.JPG Slideshow


IN BEWERKING
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan