Navigatiesystemen in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik rijd ook met de TT aan. Als je geen goede kaart lezers naast je hebt, is dit een beter alternatief dan de papieren kaart.
Je gezonde verstand gebruiken is natuurlijk ook vereist. En met een papieren kaart rijd ik ook wel eens verkeerd.

Ook word ik via TT soms wel eens via een andere weg gestuurd dan ik zelf kiezen via de papieren kaart. Toch weer eens leuk om anders te rijden. En zoals Cruijff zei: 'Alle voordeel heb zijn nadeel'
 
Tja, de keren dat ik bij TomTom rijders in de auto zat verbaasde ik me er over hoe fahankelijk ze waren geworden en hoe weinig ze zelf nog nadachten toen het even tegen zat.

En ja, voor het grootste deel bepalen we van te voren de route, prent even de knooppunten in je hoofd, en tussen door kijk je af en toe even hoe het zit als je het niet precies meer weet.

Tot nu toe zijn we daar altijd prima mee gekomen waar we wezen wilden.
En soms moet je even zoeken ja, maarja als ik dat zo zie moeten de TomTom rijders dat ook :lache:
Mijn oom en tante waren totaal niet te spreken over TomTom in Tsjechie, na 2 dagen hebben ze hem maar weer uit gelaten.
 
Ik heb nu de post een beetje doorgelezen en ik ben me steeds meer gaan verwonderen. Hoe hebben al die mensen vroeger, zonder TT, hun bestemming in Tsjechië kunnen vinden. Mijn bijrijdster is een prima kaartleester. Op de Velkyatlas staan ook de kleinste weggetjes, ook in het oosten van Tsjechië. En zoals Gorrit in het begin van deze topic al opmerkte wat is er mis met een keer "verdwalen"? Je zit niet aan het eind van de wereld. Met een goede kaart kom je ook "thuis".
 
Het is best grappig dit alles om te lezen als ik zelf bijna voor TomTom werk :o)

Maar van mijn eigen ervaring: ik heb zelf TomTom ONE Europe + Eastern Europe bij en ik vind dat echt geweldig. Sinds die tijd hebben wij geen ruzies zoals "je moest daar rechts of hier links.." , TomTom heeft altijd gelijk en wij zijn altijd op tijd, op goede plek gekomen en zonder stress...
 
Joss schreef:
..... ik ben me steeds meer gaan verwonderen. Hoe hebben al die mensen vroeger, zonder TT, hun bestemming in Tsjechië kunnen vinden.
Tja...
Hoe hebben mensen vroeger zonder auto gekund? Zonder mobieltje? Zonder rekenmachine? Zonder computer? Zonder internet? Zonder Tsjechisch Forum? :stout:

De tijden veranderen, zo ook de manieren om je route te plannen en ergens heen te reizen. Je hoeft er niet aan mee te doen natuurlijk; als je gek bent op kaartlezen, moet je dat vooral blijven doen.

Maar geloof nou maar dat veruit de meeste mensen een navigatiesysteem handiger vinden en dat men over een tiental jaren niet beter meer zal weten. Zeker als je bedenkt dat de navigatietechniek steeds beter en slimmer wordt.
:oeps:
 
Ik heb TomTom in de auto met een goede kaart incl.oost Europa (v6.75).
Een Garmin handgps voor wandelen, fietsen en geocachen.

Maar wel altijd een papieren kaart als backup, het blijft tenslotte techniek.

Ik wil echt niet meer zonder, maar ik ben dan ook verslaafd aan spullen met knopjes zoals mijn vrouw vaak zegt :).

Het reist wel heerlijk ontspannen.

Jos
 
Tja...
Hoe hebben mensen vroeger zonder auto gekund? Zonder mobieltje? Zonder rekenmachine? Zonder computer? Zonder internet? Zonder Tsjechisch Forum? :stout:

De tijden veranderen, zo ook de manieren om je route te plannen en ergens heen te reizen. Je hoeft er niet aan mee te doen natuurlijk; als je gek bent op kaartlezen, moet je dat vooral blijven doen. :oeps:
Ik heb ook niet gezegd dat ik tegen de vooruitgang ben. Die is toch niet te stoppen. Ik kan gebruik maken van een TT maar wil dat eigenlijk niet. Daardoor blijft het nog een beetje avontuurlijk als je verdwaalt. Maar dat ligt aan mij of zou m'n leeftijd er iets mee te maken hebben:) . En als anderen veel plezier aan hun TT beleven is dat hartstikke fijn maar ik geef (voorlopig) de voorkeur aan de Velky-atlas.
 
Joss schreef:
Ik kan gebruik maken van een TT maar wil dat eigenlijk niet. Daardoor blijft het nog een beetje avontuurlijk als je verdwaalt.
Ik ben nog nooit zo vaak verdwaald als sinds ik een TomTom heb. De mooiste, stilste, onverwachtse plekjes heb ik ontdekt. Je zet je TomTom uit en rijdt willekeurig waarheen je maar wilt. Ben je uitverdwaald? Dan zet je de TomTom gewoon weer aan. :oeps:
 
Zodra ik weer in Tsjechië ben zal ik jou methode om te verdwalen uitproberen. Misschien bevalt het zo goed dat ook ik meer gebruik zal gaan maken van de TT tijdens de vakantie.
 
Net weer terug uit Tsjechië (Všelibice, niet ver van Liberec). Ik weet het: ik ben een fanatieke TomTom'er, maar ik kan het niet laten om wederom te benadrukken hoe dat ding keer op keer z'n waarde bewijst tijdens ritten in en naar Tsjechië.
Ditmaal ging ik met de Kaart van West- en Midden-Europa (v.6.75). In één woord: geweldig! :top:
 
Heb een tomtom 700 go. Had dat ding op de dag dat hij uitkwam. Dat was in juni 2005. De kaart is ook van die datum.

Wel lachen met dat ding.

Stuurt ons rechtsaf wat alleen maar kan als je van een viaduct af springt naar de weg die eronder ligt.
Toen we naar camping2000 gingen afgelopen zomer stuurde hij ons echt door de meest kleine smalle vol met gaten zittende straatjes en één keer zowat over het erf van een boerderij.
Heb de terugweg toch maar op de kaart gedaan en deze week maar eens een update besteld.

Die nieuwe autobaan naar Dresden zat er ook nog niet in. Over het algemeen is zo'n ding wel super handig hoor. Zou hem niet meer willen missen

EDIT: Punk is het vanaf Liberec niet veel gemakkelijker om over de 442 te rijden tot een stuk voorbij Decin en dan daar die nieuwe autobaan pakken?
 
Heb een tomtom 700 go. Had dat ding op de dag dat hij uitkwam. Dat was in juni 2005. De kaart is ook van die datum.

Wel lachen met dat ding.
Lachen vanwege de ouderdom van de kaart dan zeker? :lmfao:
Hoewel er soms inderdaad ook met de nieuwe kaart wel vreemde routes uitkomen - waarmee je overigens wel altijd op de plaats van bestemming aankomt. :)

Stuurt ons rechtsaf wat alleen maar kan als je van een viaduct af springt naar de weg die eronder ligt.
..... afgelopen zomer stuurde hij ons echt door de meest kleine smalle vol met gaten zittende straatjes en één keer zowat over het erf van een boerderij.
Heb de terugweg toch maar op de kaart gedaan en deze week maar eens een update besteld.

Die nieuwe autobaan naar Dresden zat er ook nog niet in.
Heel verstandig, die nieuwe kaart... ;)

is het vanaf Liberec niet veel gemakkelijker om over de 442 te rijden tot een stuk voorbij Decin en dan daar die nieuwe autobaan pakken?
Zowel de nieuwe snelweg bij Dresden en vanaf Decin zijn keurig in de nieuwe kaart verwerkt. Ik ben, omdat ik dat zelf leuk vind (maar TomTom heeft daar ook geen probleem mee), vanaf Vselibice binnendoor naar Decin gereden en heb daar inderdaad de nieuwe snelwegen aangehouden. Mij scheelt dat, vergeleken met de oude route door Dresden heen, bijna anderhalf uur reistijd.
 
R

Rijk&

Guest
Wij zijn in 2005 met de tom%5 wezen wandelen in een behoorlijk onherbergzaam gebied in het reuzengebergte en zoals gebruikelijk NIET op wegen en paden, doch tommie heeft ons altijd weer thuisgebracht. Ondanks mijn natuurlijk gevoel voor richting, zon sterren en wind had ik zonder tommie nu ongetwijfeld nog ergens over een helling of top lopen zwerven.
 
Beste mensen,
Mijn partner komt uit tsjechie en wij gaan vaak naar Tsjechie.
Had een dayton systeem maar wil aan een soort tom tom.
Ik las dat jullie wat hadden gevonden.
Kunnen jullie mij wat meer vertellen over de mogelijkheden van dit systeem vertellen?werkt het met cd roms bv?Hoe kom je aan updates etc?
Alvast bedankt en groetjes.

Jos van der Kraan en Maruska Ulcikova
 
Wij hebben een Mio met harde schijf en halen de updates van internet. Werkt perfect, ook als je gaat wandelen of fietsen in Tsjechië.
 
bedankt voor uw vlotte reactie!U heeft het over mio.
Is dat van Blaupunkt?Ik heb even gekeken bij www blaupunkt, maar daar kan ik hem niet zo gauw vinden.
Waar heeft u uw systeem gekocht etc?
Wilt u zo vriendelijk zijn mij daar iets over te kunnen vertellen en ook wat de prijs is?

met vriendelijke groetjes(ook namens mijn vrouw)
 
Mio is de merknaam en kwam 2 jaar geleden als beste koop uit de bus bij de consumentenbond. Wij hebben onze Mio nu 2 jaar en is sindsdien goedkoper geworden, wij betaalden €500 maar ze zijn nu iets van €399,- bij Media Markt in Zoetermeer.
 
Bovenaan