Locenice 2015

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Dinsdag 28 juli 2015


Vandaag ben ik zelf om 5.30 u klaarwakker en kan ik de slaap niet meer vatten. Beneden ga ik mij in alle rust inlezen in de geschiedenis van Tsjechië, zoals beschreven in het boek van National Geographic. Interessant om te lezen wat een woelige periode Tsjechië heeft gekend met een komen en gaan van vorsten en andere vormen van overheersing. En eigenlijk geldt dit zelfs nog voor de 20e en 21e eeuw. Want Tsjechië is sinds de val van de Berlijnse muur weliswaar bevrijd van het Communisme, maar het Kapitalisme is er feitelijk meteen voor in de plaats gekomen. Nu is dat laatste natuurlijk wel een ander soort overheersing, maar er zijn Tsjechen die moeite hebben met de vele buitenlandse investeerders.

Goed, op het programma voor vandaag staat een bezoek aan Vyssi Brod. Het klooster daar moet erg mooi zijn en anders kunnen we ook een bezoek brengen aan de Vietnamese markten. Maar tot het zo ver is moet ik eerst even de komst van de huiseigenaar afwachten. Sinds gisteren hebben we namelijk geen warm water meer.

Op weg naar Vyssi Brod komen wij steeds meer buitenlandse en ook Nederlandse nummerplaten op de auto’s tegen. Dat voorspelt meestal niet veel goeds en inderdaad, het plaatsje is 1 groot toeristenoord. Na een paar dagen van voornamelijk Tsjechisch horen wij weer Duits en Nederlands. We besluiten dan maar eerst naar de markten te gaan en vallen met onze neuzen in de boter. Voor haar kraam gaat een jonge Vietnamese enorm tekeer tegen een Tsjechisch stel. Hoewel wij er niets van verstaan hebben wij wel zo’n vermoeden wat de reden van haar woede is. Na een geduw en getrek en gedreig met een stok door de Vietnamese blaast het Tsjechische stel de aftocht. In gebrekkig Duits vertelt de Vietnamese ons dat zij door het stel van een horloge is bestolen. Dat vervolgens niemand van de aanwezigen (en ook haar collega’s niet) een hand uitsteekt voelt niet goed. Naar verluidt zijn de Vietnamezen nog steeds een soort derderangs burgers in Tsjechië. Enfin, wij zetten onze tocht langs de kraampjes voort en kunnen uiteindelijk verderop heel goed slagen met bedrukte t-shirts en Hoodies.

20150728_142148.jpg

Desondanks besluiten wij Vyssi Brod snel achter ons te laten en terug te keren richting huis. Waar geen toeristen rondzwermen. Heerlijk.

Onderweg komen wij een restaurant tegen waar wij ’s avonds willen gaan eten. Het luistert naar de mooie naam Saloon en zo ziet het er ook uit, merken wij die avond. Aangezien de bediening er zeer vriendelijk is maakt dat de (ietwat hoge) prijs weer goed.

20150728_190210.jpg

20150728_190219.jpg

Daarbij zitten we vlak langs de doorgaande (snel)weg, wat mij betreft altijd een mooi gezicht dat voorbijrazende verkeer. Waarbij ik mij telkens weer verbaas over de capriolen die sommige Tsjechen uithalen. Wat mij doet denken aan een bericht op Facebook. Dat ging over een Nederlands stel dat een paar dagen geleden is komen te overlijden in Zuid Bohemen. Triest detail daarbij is dat alleen hun dove hond het verkeersongeval heeft overleeft. Reden van plaatsing op Facebook was dat het arme beestje moest worden gerepatrieerd. Triest wel
 
Leuk dat je ons op de hoogte houdt.
Wij zitten rustig op " onze" berg en genieten van de rust en de frisse niet verontreinigde lucht.
Het weer is lala.
Te koud voor de tijd van het jaar, de houtkachel brandt.
Het zal bij jullie niet anders zijn.
Geniet en neem het er lekker van!
 
Woensdag 29 juli 2015

Vandaag wordt een thuisdagje, merken wij in de loop van de dag. Dat mag ook wel, want de afgelopen dagen waren wij steeds en route. En daar huur je per saldo ook niet zo’n luxe huis voor. Wel in de ochtend er even op uit voor de aanvulling van de proviand, maar daarna duiken we allen in het lekkere warme zwembad.

Zo we oorspronkelijk vandaag niet weg zouden gaan, komen de kinderen met de wens toch uit eten te gaan. Aangezien het net zo goed hun vakantie is (en uit eten voor mij geen straf is) laat ik mij overhalen. ;) Op zoek naar een restaurantje gingen we richting Velesin. Echter zonder adres van het restaurant, want internet lag er weer eens uit. Toen toch maar even verder gereden, net buiten Velesin. En daar een alleraardigst gelegen pension/restaurant gevonden. Nou ja gevonden, we waren er de afgelopen dagen al meermaals langs gereden.

20150729_194212.jpg

Op de parkeerplaats alleen maar auto’s met Tsjechische kentekens, dus dat voorspelt wat. Kennelijk begroeten wij de serveerster zo netjes in het Tsjechisch, dat zij even in verwarring raakt wanneer zij begrijpt dat wij buitenlanders zijn. Snel wordt haar, net zo alleraardigste, collega gevraagd de bestelling over te nemen, waarna het gesprek verder in het Duits gaat. En niet lang daarna staat voor ons allen het eten op tafel.

20150729_184707.jpg

20150729_191241.jpg

Na de restaurants van de afgelopen dagen bevalt ons dit restaurant het beste, besluiten wij. Anders gezegd, hier komen we vast nog eens.

20150729_194224.jpg

Om ons eten te laten zakken, nemen wij thuis allen nog een duik in het zwembad. Heerlijk, alleen jammer dat het zo koud was bij het verlaten van het zwembad.
 

kuurgast

Donateur
Las nu pas van dat ongeluk bij Protivín,okres Písek....wel heftig.
...mooie naam Saloon en zo ziet het er ook uit...
Hun website werkt niet maar wel te vinden op facebook.

...net buiten Velesin......alleraardigst gelegen pension/restaurant gevonden...
logo_01.jpg

Heeft een geschiedenis van paarden+spoorlijn konka.cz.
Iets verder rijden tussen Bukovec en Kamenný Újezdis een ander waar meerdere forumleden graag komen stilec.cz/en.

Jullie zijn toch liefhebbers van stevige muziek? Ken je Open-Air Festival Footfest Nová Bystřice?
Is uurtje rijden as zaterdag.
 
Laatst bewerkt:
Jullie zijn toch liefhebbers van stevige muziek? Ken je Open-Air Festival Footfest Nová Bystřice?
Is uurtje rijden as zaterdag.
Dank je Kuurtje. Wij houden inderdaad van stevige muziek. Maar er is stevig en STEVIG. Death/Core/Grunge metal kan mij dus niet zo bekoren. Maar bedankt voor de tip. Had dit jaar graag eens Divokej Bill gezien. Maar ze treden of niet op en anders in de andere kant van het land :snotter:

Hier hebben we in april/mei gebruik gemaakt van de pensionkamers en in de avonden gegeten. Onze herinneringen zijn goed en we zijn positief over de keuken.

Bedankt voor de tip Ad. Gaan we wellicht ook nog eens proberen. Momenteel hebben we een aantal adresjes waar we heel content mee zijn. En dan vooral U Konske Drahy. Niet al te duur en héél lekker eten en supervriendelijke bediening. Dan zijn wij ook niet zuinig met de tips natuurlijk :D

Las nu pas van dat ongeluk bij Protivín,okres Písek....wel heftig.

Hieronder het http://praguemonitor.com/2015/07/24/road-accidents-claim-record-number-victims-thursdayartikel
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Donderdag 30 juli 2015

Zoals voorspeld, is het weer vandaag een stuk beter en de temperatuur ook aangenamer. Sinds dagen kunnen wij dan ook weer buiten ontbijten en sowieso zitten wij vandaag veel buiten. De plannen om weg te gaan laten wij dan ook vandaag maar voor wat ze zijn. Zwemmen, eten, zwemmen, is vandaag wat wij doen. Hoe fijn kan het leven zijn, nietwaar. Dan zou je bijna vergeten wat een rottigheid er momenteel in de wereld plaats vindt. Het enorme vluchtelingenprobleem in Europa met al zijn uitwassen bijvoorbeeld. Of de nasleep van de MH 17 ramp en de zeer bedenkelijke opstelling van Rusland m.b.t. de oprichting van een VN tribunaal. Maar goed, zoals gezegd, wij hebben vakantie.

Ik had het al aangestipt, ons huis ligt aan een doorgaande weg. Nu heeft dat op zich wel wat en als voormalig stadsmens hou ik wel van wat reuring. Nu wil wel het geval dat er hier in de buurt bergen kuilgras worden getransporteerd. Dus de hele dag horen wij hier uur in uur uit 1 vrachtwagen en 1 trekker op en neer gaan. En als de wagens al niet meer te horen zijn hangt er nog even een enorme strontgeur. Maar nogmaals, mij hoor je niet klagen. :lache:

In de middag besluiten wij onze voorraad aan te vullen middels een bezoekje aan de COOP in het dorp, feitelijk een paar honderd meter lopen vanaf ons huis. Nu is de COOP op 1 middag niet geopend en inderdaad, dat is op de donderdag, zien wij als wij voor de dichte deur staan.

Veel eerder dan gepland, wat wij overigens maar mondjesmaat doen, gaan wij vanavond alweer eten bij het restaurant U Konske Drahy. De serveerster die Duits spreekt, herkent ons meteen en moet lachen als wij vrijwel hetzelfde bestellen als de voorgaande dag. Met het betere weer van vandaag kunnen wij nu op het terras eten, wel zo prettig. Weliswaar iets minder druk zitten wij opnieuw tussen de Tsjechen en iets later schuift nog een Italiaans stel aan. Met onze buikjes rond strompelen wij vervolgens naar de auto en rijden wij huiswaarts. Met nog wel 1 tussenstopje bij de Penny Market, want de COOP in het dorp was immers gesloten vanmiddag ;)
 
Vrijdag 31 juli 2015

Na twee luierdagen kriebelt het vandaag om er weer eens flink op uit te gaan. Daarbij valt de keuze op de kerncentrale van Temelin, althans het bezoekerscentrum ervan dan. Als ik de post op het forum mag geloven, is de centrale best een bezoekje waard.

Zo gezegd zo gedaan en via mooie bergachtige slingerwegen rijden wij op Temelin aan. Wij hadden niet echt een adres van de centrale maar dat hindert niet zo. Het kolossale complex kun je gewoon niet missen, zo imposant als het is.

20150731_155751.jpg
20150731_153007.jpg

De toegang tot het centrum is nog steeds gratis en best de moeite waard als je een beetje in wetenschap bent geïnteresseerd. Als pure alfa pik ik meer de grote lijnen op. Daarbij geven de vele foto’s wel een indruk van de enorme investering die m.b.t. de bouw van de centrale heeft plaatsgevonden.

20150731_151753.jpg

Ook aardig om te lezen dat de centrale van Temelin, samen met de overige kerncentrales van Tsjechië, goed is voor 33% van de totale energieopwekking in Tsjechië. Eenmaal buiten is het nog maar 16.00 u en besluiten wij voor een eerste kennismaking Trebon aan te doen. Eenmaal op weg naar Trebon valt het ons op dat we, waar wij ook rijden, steeds zicht houden op de kerncentrale. Zo groot is het complex, blijkt.

Eénmaal in Trebon rijden we op het centrum van het mooie plaatsje af. Hoewel gezellig druk, hebben wij geen moeite een parkeerplek te vinden. Via de bekende kinderhoofdjes gaan wij met Jelle’s nieuwe rolstoel het oude centrum in. Echt veel tijd om het centrum te bekijken hebben wij dit keer niet en we zoeken daarom een plaatsje op het terras van een restaurant. Zo op het eerste gezicht ziet het er gezellig uit en wij bestellen eerst wat te drinken.
Daarbij valt de vijandigheid van de serveerster ons meteen op. Zeker als blijkt dat zij zich tegenover Tsjechen heel anders gedraagt. Op onze vraag de menukaart te mogen krijgen wordt niet eens gereageerd en wij besluiten al snel dat wij hier niet willen eten. Zelfs de rekening voor de drankjes laat zo lang op zich wachten dat wij bijna zonder te betalen waren vertrokken. Op weg naar U Konske Drahy, waar men ons wel weet te waarderen, verbazen wij ons in de auto nog maar eens over het gedrag van die serveerster in Trebon. Werkelijk niet meer van deze tijd en onbegrijpelijk als je in een stad als Trebon werkt. Door omstandigheden schuiven wij dus vandaag alweer voor de derde dag op rij bij U Konske Drahy aan. Maar ach, voor ons bepaald geen straf en goed voor de omzet van dit fijne etablissement, denken wij dan maar :D
 
Nee Kuurtje, maar nu hebben wij hier ook nauwelijks de tv aan staan. En een krant kopen wij ook niet. Maar ik zal opletten als wij een tentje zien zoals in het krantenbericht.
 
Zaterdag 1 augustus 2015


Vandaag zitten wij alweer een week in Locenice en yes, het warme weer komt er weer aan. Wij ontbijten dus lekker in de tuin. En daarna is het lekker het zwembad en gezellig ballen. De jongens tegen de meisjes. En wie winnen er….:stom::lache:

Daarna ga ik op internet op zoek naar een flink winkelcentrum en er blijkt er een in de buurt van Ceske Budojovice te zijn. En belangrijker, er is daar ook een Intersport. De neusklem van onze dochter is namelijk gesneuveld.

Aangezien de ingebouwde navigatie van onze nieuwe auto het winkelcentrum niet kent, gebruiken wij de losse Tomtom. Deze leidt ons via leuke dorpjes naar de shopping mall. Eenmaal daar aangekomen, zien wij voor Tsjechische begrippen een enorme luxe. Maar geen Intersport helaas. Wel een kleine sportwinkel die van alles voert, maar geen neusklemmen. Jammer. En eigenlijk is dat wel een beetje de tendens van het hele winkelcentrum. Waarschijnlijk enorm luxe voor Tsjechische begrippen, maar wij Nederlanders zijn gewoon strontverwend en kunnen er niet slagen. Daarna gaan wij nog even langs de Lidl om vlees in te slaan voor een bbq. Het ziet er alleen niet uit dat het deze avond zal zijn, zo drukkend als het vandaag is. En bovendien zijn wij allebei best wel aan het einde van ons Latijn. We besluiten dus wederom uit eten te gaan, maar dit keer maar weer eens naar de Saloon. Ook daar is het eten wederom goed, net als de ambiance.

20150801_191827.jpg 20150801_191848.jpg 20150801_192105.jpg

Eénmaal thuis nemen wij nog een korte duik in het zwembad en daarna kijken wij met zijn allen nog een filmpje. Het is er eentje uit de reeks van de Police Academy. Leuk om te merken dat ook onze kinderen hier nog naar kunnen kijken, zo oud als die films zijn. Maar ja, onderbroekenlol kent geen tijd kennelijk. :lachaapje::champagne::deuk:
 
Laatst bewerkt:
Zondag 2 augustus 2015

Vandaag is het weer, na de lekkere dag van gisteren, opnieuw prut. Als wij ’s morgens opstaan is het dan wel droog, maar het scheelt weinig. Of het ermee te maken heeft weet ik niet, maar allebei schiet ons vandaag een beetje de moed in de schoenen. Want we gaan dan wel veel weg, maar echt tot dingen doen komt het niet.

En zo ik mij van tevoren had voorgenomen deze reis voor te bereiden is daar uiteindelijk maar weinig van terecht gekomen. En eerlijk gezegd zijn wij allebei ook moeier dan vorig jaar. Maar aan de andere kant ook weer niet zo vreemd na het afgelopen jaar. Allebei een andere baan, of eigenlijk ik dan.
Mijn vrouw is haar baan kwijt en momenteel druk bezig een nieuwe te bemachtigen. Weliswaar een heel interessante WMO betrekking via detachering via haar oude werkgever, maar de onzekerheid is er natuurlijk niet minder om. En dan Jelle die een verschrikkelijk jaar achter de rug heeft en ook maar net aan is overgegaan. Voor het overgrote deel veroorzaakt door de rotklas waar hij in zat. Hij had dit jaar totaal geen aansluiting met wie dan ook in deze klas. Een klas met veel meiden van 15 jaar die met van alles bezig waren behalve school. Van de 30 leerlingen zijn er dan ook 18 niet overgegaan. En daarbij begint zich bij hem ook een behoorlijke game-verslaving voor te doen. Dat was deze vakantie ook meer dan vorig jaar te merken. Ja, wij zeggen wel eens tegen elkaar, hoe eenvoudig was onze jeugd destijds. Dus komend jaar gaan wij de touwtjes weer strak aan trekken.

Maar goed, dit gezegd hebbende, hebben wij ons toch weer herpakt en met zijn tweetjes erop uit gegaan richting Cesky Krumlov. In het vertrouwen dat als er ergens een VVV/bureau voor toerisme open is op zondag het toch wel daar zal zijn. Na enig zoeken treffen wij er 1 en de dame geeft ons, op onze vraag, wat foldertjes mee met rolstoel vriendelijke bezienswaardigheden. Daar zou het de rest van ons verblijf mee moeten lukken.

Sowieso willen wij de komende week nog naar Stezka Korunami Lipno. Dat was ons in 2012 al zo goed bevallen en dit keer zitten wij er een stuk dichter bij.

Aangezien het weer vandaag opnieuw niet geschikt is voor een BBQ gaan wij maar eens 1 van de door Kuurtje getipte restaurants proberen. En dat is de pizzeria in Velesin, met ontoegankelijke entree, maar voor Jelle inmiddels geen probleem meer.

20150802_182605.jpg

Ook ons vakantiehuis kent zo’n ingang, maar dat is gelijk de ergste en enige hobbel voor Jelle. Na dagenlang vlees met aardappels/patat is een pizza een welkome variatie.

20150802_190738.jpg

Zoals vaker zitten wij er als enige niet-Tsjechen en dat bevalt ons goed. Alleen dat eeuwige gerook blijft wennen voor ons. Voor het eten wordt opgediend profiteren wij allen nog even van de aanwezige Wifi. Eenmaal op weg naar huis merken wij dat deze aanvankelijke mindere dag slechts een momentopname was en wij besluiten volop te blijven genieten van de rest van ons verblijf hier in Zuid-Bohemen.
 
Maandag 3 augustus 2015

Rond 7.45 u word ik vandaag wakker. Het zonnetje schijnt en het belooft een lekker dagje te worden. Heel even overwegen wij vandaag een deel van de kastelenroute te rijden, maar dan realiseren wij ons dat het maandag is. En dan zijn in Tsjechië sowieso de kastelen dicht weten wij nog van vorig jaar. Een voorwaarde om naar Stezka Korunami te gaan was wat ons betreft warm weer. Wij weten van 3 jaar terug nog heel goed hoe fris het aan de top van het bomenpad kon zijn.

Zo gezegd zo gedaan gaan wij vandaag dus naar Lipno. De rit gaat via Cesky Krumlov en aardig om te zien dat de eerste bussen alweer aan de rand van dit stadje zijn gearriveerd. Rustig zal het waarschijnlijk nooit zijn in deze stad. En of wij hier nog naar toe zullen gaan? Ik hoop van wel.
En de rit gaat verder en voor het eerst sinds Vyssi Brod komen wij veelvuldig auto’s met Nederlands kenteken tegen. En dan doemt in de verte de toren boven op een berg op. Eenmaal op de parkeerplaats is het een drukte van belang maar gelukkig nog wel weer een plekje voor ons. Dankzij de invalidenparkeerkaart;). De tocht omhoog gaat, net als in 2012, in de skilift nog steeds met de rolstoel in het bankje voor ons.

20150803_132219.jpg

20150803_131903.jpg

Maar voor de rest is het er sinds de opening in 2012 een stuk drukker geworden, met overwegend Tsjechische bezoekers overigens. Niet zo vreemd want het blijft een fraai stukkie vernuft wat die Tsjechen hier hebben neergezet.

20150803_150234.jpg

20150803_140251.jpg

Intussen, eenmaal uit de skilift gaat de tocht omhoog en het uitzicht groeit hoe hoger wij komen.
Eenmaal helemaal boven genieten wij van het uitzicht op Oostenrijk en nemen de nodige foto’s.

20150803_142418.jpg

20150803_142431.jpg

20150803_142705.jpg

Daarna gaat de tocht weer naar beneden en genieten wij in de skilift opnieuw van het uitzicht en de dappere dodo’s die met de atb’s naar beneden karren. Helaas wordt de tocht verstoord door een wespensteek bij onze dochter. Gelukkig wel op tijd bemerkt kan Tamar het meeste gif er uit zuigen maar wij besluiten toch haast te maken met de rit naar huis. Zodat de steek kan worden behandeld. Bovendien kunnen wij dan ook de BBQ op tijd aansteken, iets waar de kinderen al een tijdje naar uitkijken.

20150803_181341.jpg

Na het eten nemen de kinderen en ik een frisse duik in het zwembad. Het moet gezegd, dit was werkelijk weer een dag met een gouden randje :top:
 
Bovenaan