Locenice 2015

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad, Aad en Elske, jullie allen bedankt voor de goede wensen. Wij hebben er ook ontzettend veel zin in:cheerleader: Het was voor ons allen een enorm enerverend jaar, maar daar kom ik nog wel op terug in de vakantieverhalen. Tevens de vuurdoop voor de (voor ons) nieuwe tuut, die wel iets kleiner is dan de Grandis. Tot morgen of anders overmorgen. E.e.a. even afhankelijk van hoe de reis zal verlopen
 
Reisverslag Tsjechië 2015


Vertrek (25 juli 2015)

Uit ervaringen van vorige jaren had ik mij voorgenomen iets eerder naar bed te gaan. Want de wekker zou immers om 2.30 u afgaan. Uiteraard kwam er weer niets van mijn voornemen terecht en enigszins duf klim ik uit bed om te douchen. Aangezien alles de vorige nacht is klaargezet kunnen wij om 3.30 u gaan rijden.

En net als in 2012 bereiken wij Amsterdam in redelijke rust. Maar ook hierna rijdt het lekker door richting de Duitse grens. Met voor het eerst een dakkoffer op de auto moeten wij de snelheid temperen tot 130 – 140. Van echt jakkeren komt dus dit keer niets en ik moet zeggen dat dat wel bevalt. Ofschoon het weer niet zo extreem is als naar verluidt in Nederland krijgen wij er wel een staartje van mee. Ik bedoel dan de wind. Maar ook dat hindert weinig voor wat betreft de reis. Kort samengevat gaat de reis eigenlijk van een leien dakje.

20150725_112424.jpg

Tot wij in Duitsland op de A3 in een lange file terecht komen. Via de radio horen wij dat een ongeluk bij Passau de boosdoener zou zijn. Maar eenmaal daar aangekomen, krijgen wij wel meermaals met wegversmallingen te maken. Hoe het ook zij, wij merken wel dat onze oorspronkelijke aankomsttijd bij ons vakantiehuis van 16.30 u niet gehaald zal worden. Sterker nog, op een gegeven moment merken wij dat wij zelfs de toegestane aankomsttijd zullen overschrijden.

Enigszins zenuwachtig vervolgen wij onze reis en proberen in contact te komen met de eigenaar. Hetgeen niet lukt, zowel niet via telefoon als via de mail. Nog groter worden de zenuwen als de navigatie ons Oostenrijk instuurt. Eerst nog via Linz, maar dan duikt Wenen op als richting. En daarbij hebben wij, door de haast die wij hebben, besloten zonder een Autobahn vignet te reizen. Met argusogen houden wij dan ook alles in de gaten wat op een politieauto lijkt en bereiden ons voor op een gesprek met oom agent. Maar gelukkig, niets van dat alles. Intussen rijden wij ook niet meer op de snelweg, maar nog steeds geen teken van de grensovergang naar Tsjechië. Tot wij op een gegeven moment de aanduiding van Freistadt zien met daarnaast het schild CZ. Hèhè, eindelijk begint er een einde aan deze monsterrit te komen. Want inmiddels is het 18.10 u en zo hard de weg en het weer het toelaten (ja het regent voor het eerst) rijden wij richting ons vakantiehuis in Locenice. En gelukkig, de coördinaten kloppen, zij het dat deze ons niet helemaal naar ons huis leiden. Maar ach, was dat vorig jaar ook al niet zo? Dan doemt ons huis op en ja hoor er staat zelfs nog een auto met Tsjechisch kenteken voor het huis. Gode zij geloofd. Overigens maken de eigenaars er ogenschijnlijk geen punt van dat wij een half uur te laat aan zijn gekomen. Na de gebruikelijke handelingen, opname van de meterstanden en uitleg van het huis in vloeiend Tsjechisch hebben we het huis alleen. Uiteraard volgt ’s avonds al meteen de eerste duik in het prachtige overdekte zwembad en daarna is het al snel kooien geblazen.
 
Laatst bewerkt:
In 2012 zijn wij ook zeker niet via Oostenrijk aangereisd. Ook na me nog op het forum te hebben geïnformeerd over het rijden via Oostenrijk. Nu heb ik me domweg laten leiden door de navigatie. En normaliter is het denk ik ook wel de snelste route (niet de kortste) route. Maar ja, dat dan ook weer niet op 1 van de zwarte zaterdagen ;-)
 

Ad Verschoor

Donateur
De grensovergang Philippsreut/Strazny, die ik meerdere malen ben gepasseerd en waar ik "kostbare" herinneringen aan heb.
Zie mijn reisverslag 2010 en de ontmoeting met de politie:

Een paar kilometer over de grens in het dorpje (?) Hliniste weer politiecontrole. Deze keer geen papieren, zoals gisteren bij die uiterst onvriendelijke agenten, maar snelheid met een breed lachende en zeer vriendelijke agente. Geen wonder ze had een dikke bekeuring te innen. Ik reed 87 waar 50 is toegestaan en hoefde dus net mijn rijbewijs niet in te leveren en dat in een dorpje dat nauwelijks groter is dan 2 winkels en 4 woningen.
Kassa dus 2500 kronen en cash betalen.

 
Zondag 26 juli 2015

Ons huisje ligt aan een doorgaande weg maar evengoed hebben wij allen als een blok geslapen.

Eenmaal op gaat het als eerste naar de dichtstbijzijnde Penny Market in Velesin. Zoals ieder jaar een feest van herkenning.

20150726_113838.jpg

Overigens beperken wij ons bij het boodschappen doen tot het hoogst noodzakelijke, de rest komt morgen wel bij de Lidl.

In de middag duikt de rest in het inmiddels lekker warme zwembad en begin ik aan dit verslag. Tot nader order zal het dit keer overigens geen “live” verslag worden. Want a) is hier geen Wifi, maar dat wist ik EN dekking van mijn provider is hier bereslecht. De rest van de middag lekker aangeluierd EN besloten dat wij voor het eten gaan kijken of restaurant Vendetta nog steeds zo lekker is. Destijds in 2012 reden wij daar met gemak 70 km voor en nu is het hier 28 km van vandaan.

Zo gezegd zo gedaan en na wat omwegen, ook in Ceske Budjovice wordt constant aan de weg gewerkt, komen wij op het immense plein aan. Naar verluidt het grootste van heel Tsjechië. En ja hoor Vendetta bestaat nog en wij schuiven aan bij 1 van de tafeltjes. Maar wat een teleurstelling hierna. De hele kaart is veranderd en het huidige personeel is geërgerd dat wij geen Tsjechisch spreken. Op 1 na dan en deze doet werkelijk zijn stinkende best goed Engels te spreken. Maar het moet gezegd, het eten is nog steeds geweldig.

20150726_192237.jpg

Maar dat mag ook wel, getuige de rekening. Nee, Vendetta is niet meer het restaurant waar wij 3 jaar terug zo mee weg liepen.

Eenmaal thuis kijken wij allen gezellig een filmpje en duiken even na de kinderen ook in bed.
 
Maandag 27 juli 2015

Heel anders dan met vorige vakanties, voelt het ’s morgens fris aan. Kennelijk heeft het vannacht geregend, iets waarvan wij uiteraard niets mee hebben gekregen. Slapen doen wij hier zoals gewoonlijk in Tsjechië enorm goed. Om een beetje op te warmen, nemen wij een duik in het warme zwembad. Werkelijk heerlijk, zo’n overdekt zwembad.

20150726_135941.jpg


In de middag gaan wij voor de nodige boodschapjes naar resp. de Lidl en Tesco in Ceske Budejovice. De Lidl is dan voor de broodnodige boodschappen en de Tesco voor de luxe. Vooral de kinderen slagen daar altijd goed qua kleding en gadgets.

Op de terugweg merken wij hoe groot en druk Ceske Budejovice is. Voornamelijk daar en in Praag staan wij altijd in de file. Maar wij hebben vakantie, dus wat hindert dat ons. Toch merken wij, eenmaal thuis, dat de vermoeidheid eruit begint te komen. Wij besluiten dan ook gewoon thuis te blijven en niet uit eten te gaan. En met het lekkere brood van de Lidl is dat bepaald geen straf. Daarna opnieuw het zwembad in, filmpje kijken en daarna lekker slapen. Morgen weer een dag.
 
Bovenaan