Locenice 2015

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik heb vorige week mijn schoonzus hier op vakantie gehad.
Zij kan niets meer en zit dus in een rolstoel.
Man wat valt dat tegen om haar te duwen in Tsjechië.
Al die keitjes, hellingen en stoepen.
Hoe gaat het jullie af met de rolstoel?

Het is trouwens leuk om jullie belevenissen te volgen!
Nog heel veel plezier toegewenst.
 
Dank je Kukel. Ja wel herkenbaar wat je schrijft. Nu hebben wij gelukkig sinds kort een andere rolstoel met grotere voorwielen. En daarbij kan Jelle gelukkig nog heel veel wel. Onder andere mij helpen bij steile stukken. En dat scheelt een hoop Kukel. Vandaag gaan wij de proef op de som nemen in Cesky Krumlov. Meer daarover in het verslag wat nog komt.
 
Dinsdag 4 augustus 2015

Deze week zou de temperatuur een aantal dagen boven de 30 dagen uitkomen. Deze dinsdag was er dus alvast 1 van. Ik merk dat al bij het boodschapjes doen bij de COOP in ons dorp. Het is echt een hele kleine buurtsuper, die voor ongeveer een kwart gevuld staat met sterke drank. Uiteraard overdrijf ik nu lichtelijk, maar het idee is denk ik wel duidelijk.

Na het lekkere ontbijt thuis met weer eens echt vers brood, willen wij gaan zwemmen, maar OEPS. Het hele zwembad ziet er groen uit. Algen? Dat is dan snel gegaan. Ik stap maar weer eens op de buurvrouw af en zij zal haar schoonvader (=de verhuurder van ons huis) bellen. Zij schat in dat hij er met een uurtje of 2 zal zijn. In de regel duurt dit langer en wij besluiten zijn komst dan ook niet af te wachten en ons eigen plan te trekken.

Dit plan is een klein stukje van de kastelenroute die ik uit ons reisboek haal. Wij besluiten als eerste het kasteel in Blatna aan te doen, maar liefst 1,5 uur rijden. Bij het verlaten van de auto daar merken wij pas het wonder van de airco. Wat een hitte en wij ploegen ons als het ware door een sauna richting het kasteel. Aangezien, zoals wel verwacht, het kasteel niet rolstoeltoegankelijk is, nemen wij maar genoegen met de pracht aan de buitenkant.

20150804_143516.jpg 20150804_143501.jpg

Geweldig om te zien hoe het kasteel een mengelmoes van bouwstijlen bevat. Vooral het alleroudste houten gedeelte spreekt bij mij enorm tot de verbeelding. Daar hebben dus ooit in lang vervlogen tijden edelen rondgehangen.

20150804_143447.jpg 20150804_144022.jpg

In de hitte lopen wij door de achterliggende tuin die in een bos overgaat. Wat een enorme oppervlakte treffen wij aan.

20150804_144305.jpg

Maar, het is inderdaad heet en wij willen naar het volgende kasteel toe. Wellicht dat wij daar wel in kunnen. Het is slechts een half uur rijden verwijderd en bevindt zich in Netolice. Het kasteel in Vimperk ligt er nog tussen in de route, maar in het boek lezen wij al iets over een steil pad dat naar het kasteel leidt. Dus….

Het is nog steeds bloedheet als wij de parkeerplaats bij kasteel Kratochville oprijden, maar helaas, het is inmiddels half vijf en het kasteel gaat dicht. Dit is wel een beetje een teleurstelling, maar gelukkig zijn wij nog een paar dagen in Tsjechië. Dus wie weet… Voor vandaag vinden wij het, gelet op de enorme hitte, welletjes en rijden op huis aan. Niet zonder overigens een stopje te maken bij ons inmiddels favoriete restaurant U Konske. En terecht, de keuken is hier echt onderscheidend ten opzichte van andere restaurants. Tel daarbij de vlotte en vriendelijke bediening op, ook als het stervensdruk is en ik heb het echt over een goed restaurant.

Op weg naar huis is het nog steeds snikheet en allen hopen wij dat het zwembad inmiddels weer te gebruiken is. Wat gelukkig het geval blijkt te zijn, zij het dat het water nog ietwat groen ziet en meer chloor dan anders bevat. Maar met een beetje voorzichtigheid is het weer goed ballen in het zwembad
 
Woensdag 5 augustus 2015

In de ochtend het gebruikelijke programma. Lekkere broodjes van de buurtsuper en daarna lekker zwemmen. In het nog steeds ietwat groene zwembad.

Daarna gaat het er na 4 eerdere bezoeken aan Tsjechië nu toch echt van komen. Wij gaan vandaag naar Cesky Krumlov. Per saldo zitten wij er dit jaar zo dichtbij. Het is eerst nog even zoeken naar de juiste en dichtstbijzijnde parkeerplaats. Maar na een korte rit over wat een fietspad :stom:blijkt te zijn parkeren wij de auto op de juiste plek. Daarna volgen wij de route naar de stad via de navigatie van mijn telefoon. Hetgeen niet meevalt in de brandende zon. Maar na wat stopjes komen wij in de binnenstad aan en wij worden werkelijk verblind door de schoonheid van deze Middeleeuws aandoende stad.

20150805_154123.jpg

20150805_155337.jpg

Het is vandaag zowaar voor CK begrippen rustig in de stad. Weliswaar de altijd irritant aanwezige Japanners maar wat ons betreft goed te doen. Rustig genoeg om de selfie stick te kunnen gebruiken

20150805_154636.jpg

Dorstig van de hitte van vandaag ploffen wij bij een leuk terrasje neer. Na er een tijdje te hebben gezeten is het alweer 15.30 u en willen wij ook nog naar het wassenbeeldenmuseum. Helaas, anders dan ons verteld, is ook dit museum niet rolstoeltoegankelijk.

Dan besteden wij onze tijd voor het kopen van wat souvenirs en doen dit in wat een heel leuk zaakje blijkt te zijn. Sowieso is C.K. mij heel erg meegevallen. Had het me, door alle beschrijvingen, veel toeristischer voorgesteld. En ook nog heel goed te doen met een rolstoel. Maar nu hebben wij vandaag nog maar een fractie van deze geweldige stad gezien.

20150805_165354.jpg

20150805_172451.jpg

20150805_172502.jpg

Dus…voor het einde van onze vakantie hier gaan wij er zeker nog een keer heen. Wel hilarisch om nog te vermelden: zo wij er zeker een half uur over deden de binnenstad te bereiken bleek de parkeerplaats waar wij stonden ongeveer 5 minuten van het kasteel van C.K. verwijderd. En dat allemaal omdat ik zo eigenwijs was om niet naar mijn echtgenote te luisteren :stom:

Wij sluiten de dag af met een pizza. Dit keer halen wij hem op in Velesin om hem op ons gemak thuis te eten.
 
Donderdag 6 augustus 2015

Zo het gisteren tropisch aanvoelde is het vandaag zo mogelijk nog warmer :sterretjes:. Dat merk ik al bij het loopje naar de super. Wij besluiten dan ook vandaag dicht in de buurt van het zwembad te blijven. Pas laat in de middag brengen wij een laatste bezoek aan de Lidl in Cesky Krumlov. Voor het inslaan van sterke drank:champagne: :cheers::sterretjes:voor de rest van het jaar. Na de auto geparkeerd te hebben trekt babygehuil de aandacht van mijn vrouw. Het komt vanuit een auto met de ramen vrijwel gesloten. En geen ouders te bekennen. Dus de bewaker van de Lidl gealarmeerd maar éénmaal bij de bewuste auto aangekomen zit er toch een vader in de auto. Na ja, je kunt niet voorzichtig genoeg zijn en mijn vrouw wordt vriendelijk bedankt door de bewaker. Na de gedane boodschappen gaan wij richting huis en hierna gaat het nog 1 keer naar U Konske Drahy.

Mensen, voor wie in de buurt van Cesky Krumlov vakantie houdt, werkelijk een aanrader :top: dit restaurant. Het ligt aan de grote weg langs Veselin
 
Vrijdag 7 augustus 2015

Vandaag is onze laatste dag in Locenice. Na het gebruikelijke ochtendritueel besluiten wij nog een keer naar Cesky Krumlov te gaan. Wijs geworden kennen wij inmiddels de korte route naar de mooie binnenstad, maar wat is het vandaag warm.

20150807_131159.jpg

20150807_131202.jpg

20150807_131235.jpg

Zo wij ons afgelopen woensdag nog redelijk makkelijk konden verplaatsen in de oude binnenstad valt dat vandaag behoorlijk tegen. Het is eigenlijk gewoon te warm om met een rolstoel over steile en oneffen wegen te wandelen. Helaas moeten wij onze plannen dus bijstellen. Wij strijken weer op het zelfde terrasje neer en bestellen opnieuw light frisdrank en sorbet. Heerlijk.

20150807_134947.jpg

Na een uurtje mensen kijken besluiten wij ons bezoek aan deze geweldige stad af te sluiten met het struinen langs wat souvenirs winkeltjes. In de toekomst gaan wij deze stad zeker nog eens uitgebreid bekijken. Wellicht tijdens een weekendje samen?

Thuis gekomen gaat het nog maar eens het zwembad in en daarna eten wij voor de verandering weer eens thuis.

20150807_103153.jpg

En daarna de voorbereiding voor het vertrek morgen. Aan alles komt nu eenmaal een einde en dus ook aan deze geweldige 5e vakantie in het mooie Tsjechië.
 
Zaterdag 8 augustus 2015 en epiloog

Met het oog op het vertrek vandaag staan wij vroeg op. En ook daarna zijn de kinderen, met name Jelle, vroeg uit bed. Om nog even een laatste duik in het zwembad te kunnen nemen. Allen wassen wij onze haren weer bij de douche bij het zwembad. Het was namelijk een terugkerend probleem in dit huis dat wij geen warm water hadden in de douche. Wat overigens steeds snel werd opgelost door de zoon en later schoondochter van de huisbaas. Maar kennelijk was het een probleem waar zij geen invloed op hadden. Iets met lage waterdruk of zo

Daarna is het een passen en meten van alles in de auto en dakkoffer en het valt op dat wij dit keer beduidend meer mee terugnemen. Naast het nodige aan alcohol hebben wij dit keer ook flink wat kleding gekocht. Maar ook het pakken gaat van een leien dakje. Daarna de route voor de terugweg ingeklopt.
Oeps, door de lage accuspanning valt het systeem uit. Dan maar even met de motor aan. Oeps, auto start niet. Dat wordt straks de huisbaas om hulp vragen. Maar na nog 2 pogingen floept de motor toch aan. Gelijk maar een flink rondje gereden en bij terugkomst arriveert ook net de huisbaas met zijn echtgenote. Wij krijgen als eerste een tas in de handen geduwd die meteen de auto in moet. In ieder geval mogen wij de meegebrachte cadeau’s niet bekijken. Daarna neemt de huisbaas mij mee naar de verschillende plekken waar de meters hangen. Daarna volgt de eindafrekening die (voor ons doen) enorm meevalt. Want wasjes hebben wij wat gedraaid en ook weer gestreken natuurlijk. Tja, je bent op vakantie of niet ;-). En dan is het echt tijd om afscheid te nemen van dit geweldig mooie huis.

20150730_093509.jpg

20150730_093520.jpg

Wijs geworden door de vermoeiende heenreis en vanuit de wetenschap dat het vandaag weer 1 van de zwarte zaterdagen is besluiten wij vandaag anders te reizen. Dus niet meteen Duitsland in maar tot aan Teplice rijden wij door Tsjechië. Vast minder snel dan via de Autobahn, maar wij rijden tenminste. Wat je overigens al in Tsjechië niet kunt zeggen van het tegenkomend verkeer. Enorme files met voornamelijk Tsjechen die er een weekendje op uit trekken. En dan te bedenken dat de gemiddelde buitentemperatuur zo tegen de 40 graden is vandaag :sterretjes:

Al rijdend komen wij plekjes van vorig jaar tegen, zoals het geweldige U Michala. En ook Pisek, waar wij in 2012 dichtbij zaten, hebben wij dan al gepasseerd. Leuk hoor. Maar na Praag gaat het rap richting de Duitse grens en mijn gevoel lijkt mij niet in de steek te hebben gelaten.

Wij komen werkelijk in geen enkele file terecht en met af en toe een stopje voor een tankbeurt of een plasje schieten wij door Duitsland heen. Om pas rond een uur of half zeven een grote pauze te nemen. Bij een kennelijk gerenommeerd wegrestaurant. Althans aan de onderscheidingen die aan de muur hangen te zien. Wij vinden het na de ervaring met de Tsjechische keuken maar zozo. Maar ja, “you gotta eat”.

20150808_184300.jpg


20150808_191015.jpg

Na het eten rijden wij het laatste stuk, zo’n 300 km in 1 keer naar huis. Met inmiddels een buitentemperatuur van rond de 17 graden een stuk aangenamer.

Epiloog

Tja, dit was alweer de 5e Tsjechië vakantie. Hadden wij destijds in 2011 ook niet kunnen denken. En wat voor een vakantie was het dit jaar. Zo anders het begin om maar iets te noemen. Nog nooit reden wij Tsjechië met regen binnen. En altijd hadden wij de eerste week bloedheet weer. Dit jaar dus niet. We hebben zelfs even de kachel aan gehad in de eerste week. Maar dan het weer de laatste week, in 1 woord geweldig. Zelfs ik heb meer gezwommen dan tijdens vorige vakanties en dat zegt wat. Tot slot nog wat impressies van huis en omgeving

20150807_104637.jpg

20150807_104351.jpg

20150807_104326.jpg

20150730_093456.jpg

De indrukwekkende kerncentrale bij Temelin

20150731_155732.jpg

En tenslotte,wat mij betreft de topattractie van Zuid Bohemen

20150803_141543.jpg
 
Bovenaan