Kees wordt Bob, of was het Sjaak

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

We hebben het zelf steeds meer over fases. Eerst alles ruimen. Dan voorlopig leefbaar maken en nu steeds weer een stukje meer van ons zelf laten worden.
Maar daar moet nog wel het een en ander voor gebeuren.

P1130163.jpg

De wand met de schuur die helemaal gestript is wordt geisoleerd.
We halen de materialen op verschillende plaatsen, maar vergeten vooral de plaatselijke leveranciers niet. Je moet ze even weten te vinden. Terwijl ik geniet van de omgeving en me realiseerdat dit bedrijf vorig jaar heeft onder gestaan. Doet Kees zaken. Het materiaal is net geleverd. En kan gelijk meegenomen worden.

P1130180.jpg P1130181.jpg

Eerst bestellen en betalen en dan met je briefje naar de `oplader`.

P1130182.jpg P1130183.jpg

En dan verwerken. Mixen maar. Na het `storten`moeten we weer even geduld hebben.

P1130185.jpg
 
Dus tijd om een frisse neus te halen.

Was het de eerste dagen warm en hier op plaatsen tussen de weiden een feest voor dazen. Voordeel van het minder mooie weer is dat die vandaag niet vliegen.

We wandelen heerlijk. Dichtbij, honden mee en na een paar honderd meter de eerste paddenstoelen.

P1130165.jpg P1130166.jpg

Ook hier staat het water nog erg hoog en raast met kracht door de bedding. geen zwemwater voor de honden dit keer.

P1130167.jpg

Alles wat van nat houdt heeft het naar zijn zin.

P1130170.jpg P1130173.jpg

We zien wel de schade aan bomen, maar de daders niet. Zijn de heren schorskever ook bij nat weer actief?

P1130171.jpg

In dit bos staan meerdere van dit soort kasten. vaak in de buurt van aangetaste bomen.
 
Onze jachthond , Luna, is niet weg te slaan ( figuurlijk) bij de stenen stapel.

P1130186.jpg P1130189.jpg P1130187.jpg

Wat zit er toch. Hoort ze iets of ruikt ze iets.

P1130190.jpg P1130191.jpg

Ook wij worden steeds nieuwsgieriger. En gaan opletten of we misschien iets zien of horen.

P1130192.jpg

Het kost wat geduld. Maar Kees heeft de `prooi`vastgelegd.


P1130193.jpg

Luna`s neus is heel goed. Ze graaft ook graag muizen uit, maar als ze over haar poten heen lopen staat ze er verbaasd naar te kijken.:denk: En daar zijn we blij mee.:ja:
 
Ik herken de roodgerande houtzwam en de grote stinkzwam.
Die zilvergrijze zou een boompuist kunnen zijn maar dat is een gok, de foto is niet duidelijk genoeg.
Russula's zijn mij te moeilijk, daarvan geloof ik Saskia gelijk.
Weer een heel erg leuk verhaal Hilde, ik vind de titel ook weer zeer boeiend, ik vraag mij af welke kant het opgaat! :D
 
Zondag a.s. ga ik maar eens mee met de paddenstoelenexcursie van het HWL hier in Nederland. Daar kan ik dan weer wat opsteken voor in de herfstvakantie en de jeugdeducatie. Nog een week dan mogen we weer.

De foto`s waren inderdaad niet allemaal even duidelijk. Maar toch maar geplaatst bij gebrek aan beter.:nee:
 
Na al dat klussen. En verplicht mee wandelen wordt het tijd om de jongste dochter een belofte in te lossen.
Op naar de Bobbaan.
het is vandaag droog, het is vakantie, dus zal het wel druk zijn. Onderweg denken we nog terug aan een winters bezoek. De enige bezoekster zijn, dat was toch heel bijzonder. Die kans lijkt voor vandaag uitgesloten.
De `normale `parkeerplaats staat hutje mutje vol. Enkelen hebben al dubbel geparkeerd, maar wij weten inmiddels de weg. Een klein stukje verderop is nog een parkeerplaats en eigenlijk is die veel beter.

P1130204.jpg P1130205.jpg

Zoals te verwachten was het ook druk op de baan. Dus file met slome slakken als oorzaak.

P1130206.jpg P1130207.jpg

En als de baan leeg is zo hard dat het fototoestel en ik te laat zijn.

P1130208.jpg P1130211.jpg

De ervaring leert dat het langer wachten boven soms beloond wordt met `vrij baan`.

Het blijft leuk. Mag ik nog een kaart? Nee dus. Nog even springen en dan weer genoeg voor vandaag.
 
Deze vakantie zien we vooral ook veel doe-het-zelf c.q. bouwmarkten.

Niet alles is onze smaak.

P1130217.jpg P1130218.jpg P1130219.jpg P1130220.jpg

Gelukkig is voor ons de fase tegelen voorlopig voorbij.

Ik denk ook de naam Sjaak de sloper wel te kunnen deleten. We zijn inmiddels bezig met de opbouw.
Bob de bouwer c.q . Kees de klusser heeft nog genoeg te doen. Hulpje Hilde is er voor de hand en spandiensten.

Nog steeds proberen we een goede mix te maken. Dus af en toe lekker uit eten. Ditmaal bij de 'buren'. Polen dus.

P1130222.jpg

En na afloop een fotootje van de bloemen. Sarah wil het doen. Ok dus. Dan blijkt dat mijn bloemen niet haar bloemen zijn. Communicatie een moeilijk vak.
Links Sarah's bloemen, rechts de 'mijne'.

P1130224.jpg P1130225.jpg
 
Ik betrap mezelf erop dat ik in de loop van de vakantie steeds minder foto's maak. De aanvankelijk genoteerde zonuren worden ook niet meer bijgehouden. Echt stralend open blauw zonnig weer hebben we niet veel gehad. Droge bewolkte dagen met een enkele bui, of 's nachts hoosbuien en overdag droog volop.
Voor ons was het alleen lastig dat we zeker moesten zijn van droog weer op de dag dat we de gipsplaten gingen halen. Geen foto's want ik was in dienst als hulpje.

Ook Sarah werd besmet met het klusvirus.

P1130228.jpg P1130234.jpg P1130239.jpg

En na de instructie komt ze tot haar eigen werkhouding. Ze heeft er duidelijk plezier in.

Het slopen is duidelijk voorbij. De afwerkingsfase komt in zicht. Teamwork.

P1130235.jpg P1130237.jpg P1130238.jpg

Sarah neemt 'wraak' op al haar fotomomentjes.

P1130233.jpg

Ook hier is werkoverleg een serieuze zaak.
 
De muren zijn zo goed als klaar. Tijd voor de finishing touch.

P1130231.jpg P1130232.jpg

Ook het plafond krijgt een oud tintje.

P1130243.jpg

Natuurlijk mag iedereen zijn eigen invulling geven.

P1130244.jpg P1130246.jpg P1130248.jpg P1130249.jpg

Kees zijn projectje krijgt volop aandacht.
 
We gaan voor de eindsprint. Het laminaat.

We hebben niet de goedkoopste keuze gemaakt. Met het idee dat het dan invloed heeft op de verwerkbaarheid.

Noa interesseert het niets en Sarah houdt het voor gezien.

P1130250.jpg P1130251.jpg

Wij gaan nog even verder. Kozijnen aflakken en de voorbereiding voor het laminaat.

P1130252.jpg P1130253.jpg

En dan het laminaat. Ons eerste laminaat. Goed lezen, instructies omhoog laten borrelen en gaan.

Waarom gaat het nu niet zoals we dat om de instructiefilmpjes zien. Het humeur zakt naar een depressie. Toch maar vloerbedekking?
Uiteindelijk bellen we een medelander die het klussen als vak heeft. Hij laat alles vallen waar hij mee bezig is. Ze zijn er nog, mensen met een gouden randje. Kees en Martin gaan het samen redden. Ik kan me afreageren op kruisjes maken en tellen. En ondertussen is het gras droog genoeg om te maaien en onze tuinvrouw neemt dat op zich.

P1130257.jpg P1130259.jpg

En het gaat er nu echt op lijken

P1130256.jpg
 
Het einde van de vakantie nadert. Wat is het snel gegaan.
We nemen hier en daar vast afscheid. Leggen hier en daar nog wat vast.

P1130267.jpg P1130270.jpg

De huiszwaluwen in Ludvikov. Ze zullen binnenkort uitvliegen.

We gaan alvast ons laatste restaurant bezoeken. Vlak bij de skilift van Zwieradov. Volgens Sarah maken ze hier de lekkerste pizza die ze ooit heeft gegeten en voor ons forel of rundvlees gestoofd in bier.

P1130271.jpg P1130272.jpg

Een prachtig plekje. Vooral als het geen hoogseizoen is. Lekker eten, mooi uitzicht en vooral vriendelijke mensen.

Ik plant nog een gekregen hazelaar.

P1130276.jpg

Maak een foto van de lelies nu de knollen nog niet zijn opgegeten door de muizen. En constateer dat we al een teunisbloem hebben in onze tuin. Gelukkig, want de zaden van de bloeiende die ik heb gezien, konden nog niet 'geoogst'worden. Deze zal het hopelijk van me over nemen.

P1130290.jpg P1130277.jpg
 
Na het bezoek aan het arboretum durf ik rozen te planten.
Heel bijzonder is de aankoop. Volgens de kaartjes zijn het drie verschillende. Als de knoppen open gaan, blijkt gelukkig dat mijn idee dat ze hetzelfde zijn terecht is.

P1130279.jpg P1130280.jpg P1130289.jpg

Een koopje vergeleken bij de rozen die ik in Nederland voor mijn dochter heb gekocht. Of het een miskoop zal zijn? Ze krijgen een kans. Als ze zo'n -26 overleven zijn het helden wat mij betreft.

Wat is het snel gegaan. Maar we hebben ons doel bereikt.

P1130274.jpg P1130275.jpg

De banken worden teruggezet. De kachel is inmiddels goed ingewijd en het nisje heeft alweer een andere look.

Steeds weer als we vertrekken ben ik een beetje emotioneel. Toch houd ik ook erg van ons kikkerlandje.

Een laatste foto.

P1130295.jpg

Tot de herfstvakantie,
Dus nu nog een week wachten. Dat is te overzien.

:ja:
 
Hilde em Kees, ik ben trots op jullie, het ziet er echt geweldig mooi uit allemaal.
Ik doe het jullie niet na (heeft er natuurlijk ook mee te maken dat ik geen huis in Tsjechië wil). :D
 
Bovenaan