Kees wordt Bob, of was het Sjaak

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Het weer slaat om. Fijn dat we nog wat hout hebben. En eigenlijk is het best knus met alleen een woonkeuken als verblijf.

We willen een belofte inlossen. Sarah haar favoriete pizzabakker heeft zijn restaurant bovenop een berg. Op dus naar buurland Polen en Zwieradrov Zdroj.

Het is stil. De dame achter de balie wil liever niet gestoord worden. De flappentapper is verdwenen. Maar we kunnen toch omhoog. Straks op zoek naar een flappentapper.

Eindelijk stappen we ook in de kabelbaan. En zien de laatste restjes sneeuw.

P1120169.jpg P1120186.jpg P1120208.jpg P1120170.jpg P1120176.jpg P1120180.jpg

We zitten en genieten.

Bij het einde is een restaurant, maar geen drankje, want ons Pools geld is bijna op en geen masterlogo. En we hebben plannen voor een pizza.

P1120184.jpg

Geen wandeling voor ons. Ik kan nog niet zo uit de voeten, maar merk dat ik steeds weer een stukje winst maak.
 
Maar vooral ook de vergezichten. Helder weer of niet we genieten.

P1120193.jpg P1120195.jpg P1120196.jpg

Van de techniek met zijn strakke vormen.

P1120200.jpg P1120201.jpg

Maar het allermeest van de zorg voor machines zoals je die alleen in Tsjechië tegen komt.

P1120197.jpg

Dekken wij Nederlanders bezorgd ons huisdier toe, hier wordt de motor van een dekje voorzien.
 
Een van de volgende dagen is het 's ochtends grijs en grauw. Als Kees naar buiten staat te kijken en zegt: "Het sneeuwt", begin ik te lachen. "Ja hoor, schat", krijgt hij als lachend antwoord. "Nou echt", krijg ik terug. Ik stap mijn bed uit en kijk zelf. "Geloof je me soms niet", krijg ik te horen als ik de bloeiende seringen onder een laagje sneeuw zie.

P1120209.jpg P1120215.jpg

En wij wonen nog wel in een subtropisch dalletje, zoals we zelf altijd zeggen.
Dat dat waar is blijkt als we zo'n 6 km verderop op bezoek gaan. De sneeuwlaag is daar een stuk dikker. Heel vreemd dit soort natuurverschijnselen. Het ene moment speur je naar kleine sneeuwplekjes op de berg en het volgende moment heb je een laag sneeuw over de bloesem in je tuin.

P1120219.jpg P1120220.jpg P1120221.jpg P1120222.jpg

En nu heb ik een plaatje kunnen schieten van de enige echte wintertarwe.

P1120223.jpg
 
Ondanks het weer besluiten we toch naar Liberec te rijden. We willen de verder benodigde materialen voor de kamer niet klakkeloos aanschaffen, maar een beetje vergelijken en misschien gelijk wat ideeën opdoen.

P1120224.jpg P1120225.jpg P1120226.jpg

De weg is goed berijdbaar. Na een flinke tijd te hebben rondgekeken komen we tot een positief oordeel over de Bauhaus in Liberec. Hier waren we nog niet eerder geweest.

P1120228.jpg
 
Met enkel wat kleine spulletjes gaan we op weg terug. De route valt altijd weer wat tegen in afstand. De omgeving blijft prachtig.

P1120238.jpg P1120239.jpg P1120243.jpg P1120244.jpg P1120245.jpg P1120246.jpg

En steeds weer anders

P1120247.jpg

En ook hier weer de bloesem en de sneeuw.
 
Hallo schat, heb je weer mooi geschreven. De machine was in Polen, maar is slechts een detail voor mierenn..kers.
Nog een weekje en Bob, Sjaak en Kees gaan weer aan de slag voor de tweede helft van het spannende vervolg verhaal (De kachel, komt hij er wel of komt hij er niet voor de winter"
 
De dagen gaan voorbij. we hebben contact met Retap. De contactpersoon zal langs komen om te `keuren`of de kachel geplaatst kan worden. De afspraak wordt verzet en we krijgen dan zo`n voorgevoel. Als we het goed hebben begrepen was er iets met de tegels en het bakproces. Hij komt een dag later keuren. Dedag dat er eigenlijk geplaatst zou worden.
De plek en het werk van Kees alias Bob worden goed gekeurd:top:, maar hij vraagt of de plaatsing misschien volgende week zou kunnen. Het leek ook te mooi om waar te zijn.:fool:

We gaan in gesprek. Dan maar de sleutel en opbouwen zonder ons erbij? Misschien dan over twee weken?:bloos2:, maar ach waar maken we ons druk over.
:DMag het dan over een maand of twee . Een verbaasd gezicht:?: Ja dat kan natuurlijk ook. Dat is dan geregeld!

Voordeel :D Dan kunnen we in ieder geval foto`s maken. Alle drukte en haast was dus gewoon voor niets. Maar klaar is klaar. En in dit geval Klaar is Kees Dus hebben we alle tijd om samen op het bankje te zitten.En dat vraagt natuurlijk om een nieuwe uitdaging. Proberen de nestelende pimpel vast te leggen.

P1120256.jpg P1120258.jpg P1120259.jpg

mis, mis, mis en zo waren er nog veel meer. Net de mees erin verdwenen, net te laat, mees alweer weg.

P1120262.jpg

bijna

P1120265.jpg

Gelukt

Als we nu lang genoeg naar de appelbloesem blijven staren zou die dan ook wat sneller open gaan?

P1120266.jpg P1120267.jpg

We proberen het steeds weer. Maar nee hoor. De bloesempracht van onze eerste meivakantie in op dit plekje hebben we nog niet opnieuw mogen beleven.
 

Pelhřimov

Donateur
Tabe, Kees is de man van Hilde alias "Bob de Bouwer"
moest eerst "Sjaak de Sloper" spelen
voordat hij weer "Bob de Bouwer" kan zijn.
Als hij uitverbouwd is heet hij weer gewoon Kees.:oeps:

Hilde ik geniet opnieuw van je verslag met mooie foto's
 
Beun is nog niet geweest.:nee:

We hebben de afgelopen tijd al wel wat Tsjechische vakkrachten over de vloer gehad. De aannemer, de stucadoor, de loodgieter van het waterbedrijf en niet te vergeten de verdelgingsdeskundige.

De rest wordt tot nu toe allemaal door Kees, allias Bob allias Sjaak volbracht. Met een beetje assisitentie van zijn dames.:shock:

Van mij voor deze drie -eenheid :tien:

De volgende vakkracht staat hopelijk al te trappelen.

http://www.euroregin.cz/prezentace/liberecky/liberec/retap/index.php
 
En zoals altijd komt het afscheid weer veel te snel. En zoals de meesten van jullie weten, heb ik altijd weer zo'n weemoedig gevoel bij vertrek en moet nog even rondkijken voordat we gaan rijden. Ook als het rond 6 uur 's ochtends is.

Dag huis, dag heerlijk plekje. We komen weer terug.

P1120268.jpg P1120271.jpg P1120274.jpg P1120275.jpg P1120276.jpg P1120277.jpg
P1120272.jpg

Dan zijn de voorjaarsbolletjes al lang uitgebloeid, hangen er kleine appeltjes aan de bomen waar nu de roze knoppen zitten en zal het 's nachts vast niet meer vriezen.
En dan .................. blijven we wat langer.

einde
 
Wij komen net terug van twee weken vakantie, ik vind het normaal niet echt lekker om zoveel dingen door te "moeten" lezen, maar bij jouw verhaal is dat anders, het had van mij nog veel meer mogen zijn, ik heb weer genoten.
Dank je wel Hilde!!!
 
Ik ook niet Corrie. Maar dit.... in 1x. :D

Wij net terug, jullie zijn al weg volgens mij, nieuwe verhalen verzamelen. ;)
Mocht je dit nog "ergens" lezen: G&L wensen jullie een fijne vakantie! :top:
 
Bovenaan