Horeca Is de Tsjechische keuken beter dan ...

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Tabe

† In Memoriam
De Tsjechische keueken...hmmmm...

Het was op oudejaarsavond in het jaar 1994. Wij, Doety en ik, waren weer uitgenodigd voor het feest in Trebisov, een rustiek dorpje in de buurt van Klatovy. Lees het verhaal Kerst 1992. http://www.tsjechie.net/board/f65/kerst-1992-a-6330.html

Samen met een bevriend echtpaar Egbert en Marleen logeerden we met de kinderen in Nedanicky in de boerderij van vriend Martin zijn ouders. http://www.tsjechie.net/board/f65/hele-dorp-zonder-slagroom-kwam-zitten-7241.html
Gezien de schitterende ervaringen van twee jaar daarvoor namen wij de uitnodiging graag aan. En ja, Egbert en Marleen mochten meekomen naar het dorpsfeest. Het organiserend comité wist dus dat we zouden komen en ze wilden graag dat wij met beide families vóór het feest mee zouden eten. En daar zeiden wij geen nee tegen, tóch! Zo kwamen wij dus met ons achten 's avond om een uur of zeven in de hostinec van Trebisov aan om mee te eten. In de lokaliteit was een groot soort huiskamer omgetoverd tot een restaurant gedeelte. Tafels keurig gedekt voor een veertigtal personen, vermoedelijk de prominenten van het dorp aangevuld met onze families. Het was gezellig, vooraf aan het “diner”. De nodige pivootjes en fernetjes, een enkele slivovits voor Egbert en mij, en de dames aan de wijn; een Tsjechische rode wijn.

En toen kwam het eten op tafel! Twee grote pannen, die me deden denken aan de pannen die bij de Marine worden gebruikt, kwamen op tafel. Enorme pannen dus. En grote soeplepel ging er in en de borden werden volgeschept. Boordevol. Dus ook onze borden. En dat was schrikken geblazen voor ons Hollanders. Onze borden werden gevuld met een bruinsoortige dikke drab met klonten. Egbert fluisterde in mijn oor; het lijkt wel diarree van een hond. MIJN honger was direct totaal verdwenen bij het zien van deze hap. Oók de kinderen lieten duidelijk merken dat de hap hun niet bekoorde. Erger nog, ze lieten direct merken dat dát er bij hun niet inging! Alleen Marleen smikkelde gewoon het eten naar binnen. Sneu, sneu, sneu voor de beide dames die het eten hadden gemaakt. In allerijl werd er op de Tsjechische manier wat patat gemaakt met een dikke schnitsel voor de kids. Wij, Egbert, Doety en ik, hebben heel voorzichtig voor het fatsoen wat weggehapt. En eerlijk is eerlijk, ik vond het driemaal niks. Ik zie nog de sneue gezichten van de gastvrouwen/kokkinnen. Er werd uitgelegd dat het een soort goulash was van niertjes, lever en dat soort ingewanden. (Misschien ook pens?). Wat het nu precies was en hoe het gerecht heet weet ik niet, maar het was wel typisch iets echt Tsjechisch. Voor de dorpelingen een delicatesse, maar dus niks voor ons. Zogezegd, alleen Marleen had het lekker gevonden. Wie kan er zeggen wat we nu precies gegeten hebben?

Overigens kwamen we verder niks te kort. De avond was geweldig, een leuk feest, met veel muziek en dans dat tot de late uurtjes doorging.
 
Tja, het trekt mij ook niet echt aan. Maar wat de boer niet kent... Misschien moet je het gewoon proberen, zonder dat je weet wat het is. Onze erwtensoep of bruine bonensoep ziet er tenslotte ook niet voor iedereen smakelijk uit.
 
pens is niet te eten.tenzij je er allerlei kruiden en dergelijke aan toevoegt en de werkelijke smaak niet meer proeft.maar ja die ribbeltjes........................
 

char

† In Memoriam
Volgens mij gaat het niet goed met een land/staat wanneer het allersmerigste en goedkoopste volksvoedsel, door pure armoede ontstaan, uitgeroepen wordt tot een typisch Nationaal Gerecht!!...

Bij welke slager kun je in Nederland nog ubord of kopvlees krijgen??..

Char.
 
ohhhhh bramborack,daar kom ik dus ook m,n bed voor uit jammer alleen dat niet overal te verkrijgen is ,sommige restaurants staan raar te kijken als je ernaar vraagt(dan bedoel ik zo,n lekkere grote gevulde),
verder ben ik gek op de zoetzure rode koolsalade die je overal bij krijgt.
knoflooksoep is mijn dagelijkse voorgerecht daar ben ik echt aan verknof(ch)t hihihi
en een kraam waar ze lango,s hebben rij ik ook niet voorbij

ik ga over 5 weken naat cz en zit nu al te watertanden terwijl ik dit schrijf

daarna staat de italiaanse keuken voor mij op de 2e plaats

wel zou ik graag meer willen weten over voorgerechten in tjechie ,buiten de knofooksoep wil ik wel eens iets anders wie heeft er tips?
 
Bovenaan