Horeca Is de Tsjechische keuken beter dan ...

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Tabe

† In Memoriam
Hmmmm.....de Tsjechische keuken! Ik heb even afgewacht wat voor reacties er zouden komen op de stelling; Is de Tsjechische keuken beter dan..... Nou, dan nu mijn reactie:

De Tsjechische keuken is absoluut niet beter dan de keuken ergens anders in de wereld. Maar ook b.v. de Franse keuken is dat niet. En ook de Italiaanse, Nederlandse of Friese keuken is dat niet. Het heeft aan de éne kant te maken met de gewoontes in dat land en andere kant de smaak van de gebruiker.

Moet wel zeggen dat de Tsjechische keuken er in de laatste 20 jaar er wel beter op is geworden, want het was in 1990, toen wij voor het eerst Tsjechie bezochten, niet erg best. En dan praten we over de kwaliteit van het eten. Blauwe opgewarmde aardappelen, Dik gepaneerde stukken varkensvlees en.... ach, noem maar op. De "Tsjechische keuken" was nog niet op berekend op de wens van het Toerisme, voornamelijk uit het westen. Zoals gezegd; dat is nu gelukkig een stuk beter. En óók de Tsjech zelf weet ook een andere keuken te waarderen. Ze gaan zelfs naar de Vietnamees voor een snelle, en lekkere, hap. overigens een aanrader in Tsjechie. Maar, tja, smaken verschillen, hè.
 
Wij gaan regelmatig uit eten in Tsjechië, maar vinden vaak de bekende zaken als: gepaneerd varkensschnitzel, gepaneerde bloemkool, gepaneerde champignons of kipfilet met perziken & kaas. Geserveerd met patat en koolsalade. Niks mis mee, maar als ik nu lees over snoekbaars en svickova, dan heb ik blijkbaar toch iets gemist. Gelukkig is het bijna vakantie, dus deze vakantie op zoek, maar naar wat? Ik begrijp dat ik in Praag nu een adresje heb voor echt Tsjechisch eten, maar hoe herken ik een echt Tsjechisch restaurant op het platteland?
 

char

† In Memoriam
maar hoe herken ik een echt Tsjechisch restaurant op het platteland?

Hebben ze nog andere restaurants op het platteland, dan?...:lmfao:

En ook daar kun je zat gepaneerde rotzooi krijgen!!..

Dat geldt ook voor het restaurant in ons dorp, wat overigens heel goed is, maar je moet gewoon naar het lekkerste vragen en dan zeggen dat je niet op 20-30 kronen kijkt...

Alleen!!.. Wanneer er ergens een slechte kok werkt, dan gaat deze vlieger natuurlijk niet op!!..

Maar dat weet je pas achteraf....

Char.
 
De bouillon is wel lekker, maar een gedeelte van het 'vlees' laat ik staan.
Verder ben ik soms een cultuurbarbaar op gastronomisch gebied, want mijn voorkeur gaat toch vaak uit naar hranolky.
 
Veprove rizek ( schnitzel) maar dan een goeie grote, lekker knapperig, zonder zeen en pezen ..HEERLIJK!!

of bramboracky..!! kun je me voor wakker maken!!

drstkova ..tsjesus wat lekker..vooral in dat winkeltje in Nachod!!

en palancinki toe..met jam..waarmee je als je een hap neemt de jam langs de bakkes stroomt..gottogot wat lekker..

maar beter als de italiaanse keuken bijv?? Nee, natuurlijk niet, want er gaat niets boven scaloppina of uhh coteletta a la milanese..:zwijg:
 
Ook zonder zeen en pezen dan hé. :stout:

Ik vind de topictitel eigenlijk een beetje verkeerd want het ging oorspronkelijk om de meest gewaardeerde keuken van Europa en dat is Italië. Zal ook te maken hebben met het aantal toeristen wat jaarlijks dit land bezoekt.

In de categorie Tsjechische keuken kan ik nog wel iets toevoegen: de "České buchty", (en dan het liefst wel gemaakt door onze eigen Gaby) of de eierpannenkoek met houby (van Vera, hmmm), geen idee hoe het in werkelijkheid heet. :confused:
 
Ik vind de bolognesesaus over spaghetti in Tsjechische restaurants niet om over naar huis te schrijven, als we dat willen eten gaan we naar de Italiaan, maar goed, dat is weer geen Tsjechisch restaurant.:Imfao: In Tsjechische restaurants hoort geen pasta. Dus hup naar Jan met de spaghettipan. :D
Nou?? Nou??...:lmfao:

:blind: Kom, we gaan! :D
 
Bovenaan