Horeca Is de Tsjechische keuken beter dan ...

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Dat bedoel ik. Voor de Tsjechen is eten daar gewoon lekker. Ook in een restaurant, want meestal weten we, waar we goed eten krijgen.
Dat weet een toerist niet....
Dat geldt ook voor Italië, wij kwamen ook in restaurants terecht die voor toeristen waren en inderdaad overal hetzelfde op het menu, dat viel mij ook serieus tegen!
Ik zie mezelf ook hier in België niet elke dag op restaurant gaan want daar vind je ook zo een beetje overal hetzelfde, wel lekker maar de gewone kost, zeg maar, die vind je best thuis.
 
Dit topic is afgesplitst van deze, het ging over de populariteit van de Tsjechische keuken tov diverse andere vakantielanden, niet over wat de Tsjechen thuis allemaal voor lekkers maken, dat is appels met peren vergelijken.
 
Dat betekent niet dat Tsjechië geen lekkere gerechten heeft, of dat ik de Tsjechische keuken niet lekker vind, integendeel maar de beste is het zeker niet.

Ik beweer nergens dat de Tsjechische keuken de beste is... ik zou de laatste zijn die dat beweerd..

Maar ik denk dat de Tsjechische keuken zwaar ondergewaardeerd is.. en dat merk ik ook aan de opmerkingen van sommigen hier. Ik heb het niet over het eten
in Tsjechische restaurants. Ik heb het over de Tsjechische gerechten.

Gerechten met gebraden eend, gans, fazant of kwartel..

Visgerechten met snoekbaars (candat) of forel..

De klassieker svickova na smetane. Wel met een goed stuk vlees, ossenhaas bv.

Zoveel keus aan Tsjechisch gebak..

Misschien heb ik het voorrecht dat mn schoonmoeder erg lekker kan koken en ook erg haar best doe als ik langskom..
 
En dan als bijgerecht de bramborak en niet de patat. ;) Ook wij hebben het voorrecht om bij de Tsjechen thuis te eten en dat is altijd een feest. Ik denk dat je gelijk hebt dat de echte Tsjechische keuken ondergewaardeerd wordt, in restaurants vind je vaak de bekende plates (schnitzel met patat) of de eenvoudige Tsjechische keuken met veel (vet) vlees en koolhydraten (knoedels) en zeer weinig groenten. De genoemde klassiekers vind je ook wel in een restaurant maar worden denk ik door toeristen minder besteld omdat men niet echt weet wat te verwachten of het moet van tevoren besteld worden, zoals bv de eend.
 
Italie heeft 254 michelinsterren http://www.smulweb.nl/restaurants/&gml=m&sorteer=michelin&land=italie

Frankrijk heeft er ook de nodige http://www.spronsen.com/downloads/frankrijk_telt_571_min_1_sterrestaurants.pdf

Duitsland heeft er 222 http://www.smulweb.nl/restaurants/&gml=m&land=duitsland

En Tsjechië :bloos2::bloos2::bloos2::bloos2: slechts enkele

Voor de eenvoudige goedkope hap moet je in Tsjechië zijn niks mis mee hoor

Michelinsterren zeggen niks over de keuken van een land... wel over de welvaart van een land..
Nogmaals ik heb het over de keuken van een land en niet de kwaliteit in het gemiddelde restaurant in Tsjechie.. En gelukkig begint in Tsjechie weer aandacht te komen voor hun eigen keuken.. met als grote voorvechter Zdenek Pohlreich, eigenaar van oa Cafe Imperial in Praag. Dat ik zeker kan aanbevelen om eens te bezoeken.. al was het alleen al voor het interieur..
 
Ik ben niet echt thuis in de Italiaanse en Franse keuken.
Over het algemeen is de Tsjechische keuken best lekker, enkele uitzonderingen daargelaten. Maar ik neem aan dat je in Italië en Frankrijk ook wel eens een slecht restaurant tegenkomt.
De Tsjechische keuken onderscheidt zich waarschijnlijk wel door het ondermaatse aanbod aan groenten, en dat is jammer.
Verder, inderdaad veel vet en room. Daar moet je van houden. Dat doe ik dus wel. Of het gezond is moet je je afvragen.
 
Herinner mij nog begin de jaren '90 toen ik voor de eerste maal naar Tsjechië trok, ik was zo bang van honger te lijden vanwege een slechte keuken die ik niet zou lusten dat ik van die grote soldatenkoeken meenam...de verpakking kwam ongeopend mee terug naar huis.......:D
 
Gek he, ik hoor ook wel eens mensen die huiverig zijn voor het voormalig oostblok omdat "Het eten er wel slecht zal zijn."

Klopt, maar mag hopen dat sinds "die Wende" niet meer zo is! Ik herinner mij van Joegoslavië vakanties bij het ontbijt oud brood en destijds met studieweek in Berlijn (1979!) kregen wij in Oost Berlijn ijs dat naar benzine smaakte
 
Klopt, maar mag hopen dat sinds "die Wende" niet meer zo is! Ik herinner mij van Joegoslavië vakanties bij het ontbijt oud brood en destijds met studieweek in Berlijn (1979!) kregen wij in Oost Berlijn ijs dat naar benzine smaakte

Wat een onzin! Zoiets heb ik nooit meegemaakt....
In Joegoslavie en in DDR heb ik altijd lekker gegeten.
 
Het valt me op, dat Nederlanders vaak problemen of moeite hebben met het eten in het buitenland. Een beetje anders is al meteen slecht.
Misschien ligt het niet aan het eten maar aan de Nederlanders zelf?
 
De echte Tsjechische keuken bestaat niet !:slik:

De Tsjechen zijn altijd een onderdrukt volk geweest en hebben zelfs de eetgewoonten van hun onderdrukkers overgenomen .

Veel van de huidige gerechten stammen af van de tijd dat ze door het Austro-Hungarische rijk werden overheerst .

Zelfs de aardappel is door monniken in Tsjechië geïntroduceerd .:ja:
 
Bovenaan