(Geen) gebruik van deodorant in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

En dan nog iets: het zit geloof ik ook cultureel ingebakken dat deodorant uit den boze is. Kan iemand me dat uitleggen?
Dat was 30 jaar geleden in Nederland niet anders, hoor. Tsjechië heeft gewoon nog heel wat in te halen. Dat klinkt lulliger dan ik het bedoel, maar vroeger gingen Nederlanders ook maar eens per week in bad. En deodorant was voor mietjes. :oeps:
 
Op dit moment is er in de Praagse metro een reclame voor Axe deodorant, met de tekst: "Valt het u ook op dit het hier zo stinkt? Uit onderzoek blijkt dat 89 procent van de Tsjechen nooit deodorant gebruikt. Waarschijnlijk is de stank dus van uw buurman afkomstig. Natuurlijk niet van u: want u gebruikt al Axe!"
 
Nou, Fredsr, ik ben een Tsjechofiel, maar aan mijn neusje mankeert niks hoor: aan deodorant zullen Tsjechen echt niet veel uitgeven. Loop eens door een willekeurige supermarkt, je wordt haast van je hoeven geblazen van de lucht/odeur/zegmaarstank:puh:
 
Ja, je hebt gelijk. Zal niet te wijten zijn aan het ontbreken van een dagelijkse okselwasbeurt, ook niet altijd aan het gebruik van deo, maar meer aan het gebruik van 100% synthetische materialen, vooral de synthetische gebreide truien, (de Viëtnamees hangt er vol mee ) zijn de boosdoeners. :vies:
 
Nou, Fredsr, ik ben een Tsjechofiel, maar aan mijn neusje mankeert niks hoor: aan deodorant zullen Tsjechen echt niet veel uitgeven. Loop eens door een willekeurige supermarkt, je wordt haast van je hoeven geblazen van de lucht/odeur/zegmaarstank:puh:

Mee eens. Ik heb me laten vertellen dat in Tsjechië verhoudingsgewijs het minste deo wordt verkocht van heel europa.
 
Ongeveer een maand geleden was er een lezersdiscussie in Lidove Noviny over toeristen die op vakantie zijn in Praag en dan in hun vrijetijdskleding (spijkerbroek e.d.) een voorstelling in Narodni Divadlo bezoeken. Op een gegeven moment merkte een van de brievenschrijvers op, dat zij liever naast een gedouchte Amerikaan in een schone spijkerbroek zat, dan naast een Tsjech in een net pak dat al jaren niet is gereinigd, om over de persoonlijke hygiene maar te zwijgen.

Fred, mijn Tsjechisch is behoorlijk goed, en die vertaling klopt helemaal. Vorig jaar had Axe een andere reclame, waarin ze uitlegden dat het normaal is om te transpireren, maar onnodig om te stinken. Daar is namelijk een middel tegen, het heet deodorant. En de beste is dan Axe. Eigenlijk dus dezelfde "tongue in cheek" toon als de tweede reclame. Kon het wel waarderen, een beetje zelfspot.

Overigens bestaat er een Tsjechische wijsheid, en die luidt dat een man een beetje moet stinken - anders is hij geen echte man. Vooral in de dorpen zijn er nogal wat mensen die deze filosofie onderschrijven.
 

Fredsr

Ex Lid
Waar de wijsheid vandaan komt dat het pak van een tsjech jaren niet is gereinigd is ook weer zo iets. En die filosofie in de dorpen, ik zou daarover wel eens de mening willen horen van een echte tsjech, die ook denkt als een tsjech, en dat laatste is voor buitenlanders heel moeilijk.
Maar als men denkt dat het gebruik van deodorant het middel is, geluk ermee. Ik denk dat een douche, meerdere keren per dag, vooral in de zomer met warm weer, een beter middel is. Dat geldt vooral voor bezitters van honden.
De mens heeft 2 reukcellen en een hond heeft er 32. Die ruikt via de lichaamsgeur in welke toestand de mens verkeert. Als men angstig is, of kwaad, of blij, heeft ieder mens een andere lichaamsgeur, een hond kan dat onderscheiden. Als men bv kwaad is op een hond en de stem doet alsof men blij is, kan een hond dat onderscheiden. Het beest wordt helemaal gek als ie alleen maar deodorant ruikt. Neemt niet weg dat het gebruik van deodorant zijn nut heeft en kan hebben, maar bij overmatig gebruik kan je ook stinken als een otter. Niet iedereen vind jouw favoriete geurtje ook lekker.
 
Op dit moment is er in de Praagse metro een reclame voor Axe deodorant, met de tekst: "Valt het u ook op dit het hier zo stinkt? Uit onderzoek blijkt dat 89 procent van de Tsjechen nooit deodorant gebruikt. Waarschijnlijk is de stank dus van uw buurman afkomstig. Natuurlijk niet van u: want u gebruikt al Axe!"
Volgens mij ging het uitsluitend over de mannen maar ik zal het even bekijken als ik het tegenkom. Het zou me niets verbazen als het na klachten weggehaald is. Ik denk niet dat het werkt - een onsmakelijke reclame, zoiets als die blauwe plekken op luiers en maandverband als je net gaat eten. De mensen die geen deo gebruiken, lezen het toch niet en de daklozen en arbeiders in werkkleding, die de meeste stank in de metro veroorzaken, gaan hun gedrag niet veranderen.
 
Ik heb een aantal berichten deels opgesplitst/verplaatst naar het topic over mode omdat de discussies anders toch weer door elkaar gaan lopen. De stukken tekst over deo heb ik hier laten staan.

PS. En ik zie dat Gorrit die berichten vanuit "Mode" inmiddels weer doorgeschoven heeft naar dit topic. Kan ook... Ja ja, de forumbeheerders komen de dag wel door. :lache:
 
En wat de deo betreft, deze hoor je niet te ruiken. Axe dat stinkt pas echt, slaat echt op je keel. En zweet lucht, ach regelmatig een douchje en een beetje deo helpt. Maar niet iedereen kan het zich veroorloven. Als je moet kiezen tussen een kleine maaltijd of een flesje deo is de keuze snel gemaakt.

Tegenwoordig vinden een hoop mens gier ook stinken. Ik denk dan altijd, hier is nog ruimte en gelukkig geen uitlaatgassen.
 
Bovenaan