Modeverschillen Tsjechië / Nederland?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Dit artikel heb ik vandaag in Het Parool gelezen en vraag me af of er verschillen zitten tussen de kledingstijl van Nederlanders en Tsjechen en zo ja, welke? Wat denken jullie?

Modecompliment voor Amsterdamse man

De Amsterdamse vrouw is op een praktische manier hip en de man zo mannelijk dat hij zelfs zijn vrouwelijke kanten durft te laten zien. Garance Doré, van wie deze conclusie is, heeft er verstand van. De Franse fotografe, die zelf in Parijs en New York woont, verwierf internationale faam met een fashion weblog met foto's van bijzonder geklede voorbijgangers. In opdracht van fotografiemuseum Foam deed ze hetzelfde in Amsterdam tijdens de Fashion Week.

In Amsterdam vielen haar vooral de modebewuste mannen op. Velen van hen kleden zich niet als de stereotype man: ''Ik zag bijvoorbeeld mannen die een shirt met een laag decolleté droegen. De mannen die dit durven, zijn voor mij mannelijker dan de ietwat homofobe mannen in mijn land.''

Maar ook de vrouwen in de stad vond Doré inspirerend. En van een totaal ander slag dan de Parisiennes: ''De Amsterdamse vrouw is misschien iets minder sophisticated, maar minstens zo goed gekleed. Ze ziet eruit alsof ze elk moment op haar fiets kan springen. Maar dit kan overal naartoe zijn: een feestje of gewoon haar werk.''

Ze ondervond de afgelopen dagen zelf hoe kledingkeuze beïnvloed wordt door de stad: ''Ik fietste heel Amsterdam door en kleedde me dus praktischer. Mijn platte ballerina's droeg ik veel vaker dan thuis.''

Voor één groep mensen heeft Doré geen goed woord over: de toeristen in Amsterdam. ''Ik kan het niet verdragen: die sneakers en heuptasjes!'' Het liefst zou ze de klok veertig jaar terugdraaien. ''Toen zag iedereen er chic uit, met leren schoenen en nette jassen. Een stad wordt mooier als mensen aandacht aan hun kleding besteden.''

Dan laat ze op haar fototoestel het beeld zien van een man die ze een uur eerder fotografeerde in de buurt van de Oude Kerk. ''Kijk, dit is wat ik bedoel. Deze man stond vanmorgen op en heeft over elk detail nagedacht: de sokken in exact dezelfde kleur als zijn overhemd, en die prachtige pantalon. Tijdloos. Ik werd er helemaal gelukkig van.''

(Het Parool, webeditie, 3 augustus 2009)
 
Afgezien van het feit dat mode verschrikkelijke onzin is, valt mij ook wel op dat de meeste Tsjechen (m.u.v. Pragenaars) er niet al te best bij lopen. Vietnamese winkeltjes zijn hofleverancier volgens mij.

Maar goed, een paar leuke DC sneakers kosten hier als je goed zoekt 60 euro, en als je ze in Tsjechie uberhaupt al kunt vinden al snel 70 of 80 euro voor dezelfde sneakers... als je het verschil in koopkracht er bij neemt.. is het verschil in kledingstijl ergens ook wel logisch. :denk:
 
tja, zelfs met een klein budget kun je op je kleding letten en helaas denk ik inderdaad dat de vietnamezen goede zaken doen in Tsjechie. Kleren maken de man maar doet gelukkig niets af aan de karakters.

Na een paar jaar wen je er aan en dan weet je het. Veranderen doe je het toch niet.

En dan nog iets: het zit geloof ik ook cultureel ingebakken dat deodorant uit den boze is. Kan iemand me dat uitleggen?

** Omdat de laatste opmerking tot een hele eigen discussie is gaan leiden heb ik alle reacties hierop verplaatst naar dit topic. Reacties hierop dan ook graag daar plaatsen! **
 

Fredsr

Ex Lid
Dan het verschil in dragen van kleding en modebewust zijn, ik denk dat de huidige tsjechische vrouw en man wel degelijk met de tijd zijn meegegaan, echter ze hebben geen voorbeeld genomen aan Nederland.
Het zal voor iedere man denk ik wel een genoegen zijn om op een terras te zitten en te kijken naar welk schoon er langs komt lopen. Ik was vorige week nog in Den Haag in de Spuistraat, niets schoons gezien.
 
Vergeleken met 10 jaar geleden is er al veel veranders in het modebeeld in Tsjechie. Al met al vind ik dat de Tsjechische vrouw meer haar best doet om er elegant (is niet altijd hetzelfde al modieus...) uit te zien. De Tsjechische man? Mwoa, of erg slozig, of erg officieel, in 't pak.
 
Net als Krakonos , vind ik mode verschrikkelijke onzin. Alles wat met mode te maken heeft, is één grote manipulatie waarbij veel geld (en illegale arbeid) gemoeid is.

Zich goedvoelen in een 'tweede huid" (kleding) is belangrijk voor ons zelfbeeld. Van mij mag iemands kledingswijze best een uiting van persoonlijkheid zijn ; misschien een eigen creatie of iets wat je gewoon leuk vindt, ook al is het 30 jaar oud...Zich smaakvol weten te kleden hoeft niet duur te zijn en goede smaak staat ook los van modetendenzen...

Net als bij ons zijn er in Tsjechcië vrouwen die zich goed, minder goed of slecht kleden. Maar dat hangt er van af hoe belangrijk ieder dat voor zichzelf vindt. Het kàn ook een kwestie van budget zijn :

Ik ken toevallig de collecties van een zeer knappe Tsjechische modeontwerpster - (geen reklame) die regelmatig in het Nationaal Museum op het Wencesplein haar defilés laat doorgaan. Zij gebruikt steeds de beste materialen en zorgt voor zeer hoog afwerkingsniveau. Maar welke vrouwen kopen dit soort kleding ? Haar prijzen zijn de laatste jaren zooo omhoog gegaan dat ik nu voor mezelf denk : kijken mag maar kopen doe je niet (meer). Voor mij raakt Tsjechische mode - (in dit geval haute coutûre) -vaak de Italiaanse elegantie ...

Ik heb een paar vriendinnen die hun kleding in onze kringloopwinkels komen zoeken als ze bij ons komen. Ze staan er werkelijk beeldig mee ...

Als voornaamste verschil heb ik de indruk dat Tsjechische vrouwen vaker haarkleur en make up zouden gebruiken dan bij ons....

Wat ik aan het straatbeeld in Tsjechië dikwijls fascinerend vind, zijn de vele patronen van geweven stoffen waaruit oudere mensen vaak jassen of ensembles dragen. De kledingstukken zelf zien er op gebied van vormgeving misschien niet zo hip uit, maar de geweven stoffen zijn pareltjes.
 
Net als Krakonos , vind ik mode verschrikkelijke onzin. Alles wat met mode te maken heeft, is één grote manipulatie waarbij veel geld (en illegale arbeid) gemoeid is.

1 grote onzin?? ben ik niet mee eens, zonder mode koopt niemand andere of vaker nieuwe kleding. heb je er wel eens bij stil gestaan dat mode, en constant veranderende mode heel veel voor onze economie betekent?? :reken: In ons economisch stelsel zou ik het niet voor kunnen stellen zonder mode te kunnen, dan kan je wel weer in een beren velletje kunnen lopen :dans::dans:
 
je hebt gelijk Martijn dat "mode" een onderdeel is van ons economisch stelsel. Het is ondenkbaar dat bijna alle mensen, zich net als vroeger weer aan werk zouden zetten om eigen kledij in elkaar te steken. Iets gaan kopen ligt dus beslist voor de hand.

Wat de industrie echter als "nieuwe collectie " aanbrengt (en daar beginnen trenssetters al 5 jaar op voorhand mee) - dat kan me niet altijd bekoren omdat kleding zo persoonsgebonden is.
Zo'n maatje 36 ziet er altijd hemels uit, maar moeten korpulente mensen bvb toch horizontale strepen dragen of laten we ons toch een grijze jas aansmeren waarmee we de uitstraling van een lijk bieden, enkel maar omdat het "in de mode" is ...
Ik ken dames die door omstandigheden met een 3 dubbel maatje 36 door het leven moeten en desondanks zeer elegant en geflateerd gekleed zijn. Dit, niet zozeer door het "modebeeld" na te volgen maar door hun eigen persoonlijkheid te uiten.

Onlangs hoorde ik nog een podoloog zeggen : als je maar eens wist wat al die scherpe tippen en die hoge hakken opbrengen aan chirurgen...
 
Op zich wel interessant natuurlijk maar over de (on)zin van mode gaat dit topic niet.

Een ander opvallend modeverschijnsel in Tsjechië..
Zelfs bij 35´ in de schaduw :warm: dragen Tsjechische vrouwen/meisjes nog panty's
 
zeker in een bepaalde regio en/of leeftijd maar het verschijnsel van pantys boven de 35 graden heb ik zelden of nooit meegemaakt:D:D:D
 
nu je 't zegt : panty's bij warm weer. Zou dat kunnen omdat de rokjes er vaak ook wat korter zijn dan bij ons misschien ?
 
Voor serveersters zijn panty´s verplicht en voor mensen die zich formeel naar hun werk moeten kleden, is het ook vanzelfsprekend. Het hangt dan van de kledingvoorschriften van afzonderlijke bedrijven, of het echt moet of het slechts aanbevolen wordt.
Veel Tsjechen hebben last van spataderen, dus ik denk dat veel (oudere) vrouwen om die reden panty´s of steunkousen dragen. Zelfs de gewone panty´s helpen tegen die kwaal.
Ik heb trouwens nog nooit 35 graden meegemaakt, niet in CZ en ook niet in NL. Maar ik ben nog niet zo oud, natuurlijk...
 
wat mij opvalt is dat de vrouwen in tsjechie er vaak verzorgd uitzien.

ze gaan vaker naar de kapper dan ikzelf of mijn vriendinnen hier in nederland. er wordt ook veel meer haar geverfd dan hier. grijs haar vinden ze echt niet kunnen. als ik met een beetje uitgroei (helaas grijs) aankom dan moet er direct verf gekocht worden en direct geverfd worden.

ook wordt er veel meer make up gebruikt dan ik hier in mijn omgeving gewend bent. mijn schoonmoeder is een nogal sportief type, loopt graag in haar 5 strepen adidas maar gaat nooit de deur uit, al is het om de hond uit te laten, zonder nette haren en make up. afgelopen week vroeg ze mij waarom ik me niet iedere dag opmaak. als ik dan zeg dat ik met vakantie ben, nou, daar begrijpt ze echt niets van. als mijn man dan zegt dat hij mij uberhaupt liever zonder verf ziet...

ook wordt veel meer gebruik gemaakt van nepnagels en zelfs voor de voeten. eerlijk gezegd ken ik hier niemand die daarmee rondloopt.

qua mode zie ik een duidelijk verschil tussen in en om het huis en op stap of naar het werk. thuis wordt er vaak ronduit slonzig bijgelopen maar naar buiten altijd netjes. en inderdaad, naar kantoor alle vrouwen panty's aan ook al is het snikheet.

de tsjechische mannen die ik ken vind ik er over het algemeen niet zo verzorgd of modieus bij lopen. en echt verzorgd ook niet. en deo, die is volgens mij nog niet echt ontdekt door de tsjechische mannen die ik ken.
 
Dat van die kunstnagels herken ik ook, net als het haar verven, vaak strengetjes in de meest bijzondere kleuren, roze/paars/oranje/blauw, de hele regenboog hebben we al voorbij zien komen. Het staat grappig. Minder leuk: ook soms oudere vrouwen die het haar helemaal roze of paars hebben. :slik: En wat die panty's betreft, we zien ze regelmatig en al jaren, zeker niet alleen bij dames van kantoor.
 

Fredsr

Ex Lid
wat mij opvalt is dat de vrouwen in tsjechie er vaak verzorgd uitzien. .....
Judith, je hebt het helemaal goed gezien. In de woning wordt heel vaak iets makkelijks gedragen maar naar buiten is wat anders. Dan verandert men van kleding, het aanzien van de buurt misschien, of wat dat ook is. Als ik in vuile,vieze kleding van de tuin afkom dan vind mijn vrouw dat best, maar als ik in diezelfde kleding even naar een winkel ga, dan krijg ik de wind van voren, want dan wordt zij er op aangezien dat ze haar huishouden niet op orde heeft.
De wasmachine draait iedere dag. Onverzorgd buiten rondlopen bestaat eenvoudig niet.
 
Tekst is gemakkelijk te beinvloeden.
Kijk maar wat jullie hebben geschreven.

Kom eens met een actuele foto waaruit blijkt dat er verschillen zijn.
En waarom?

Zie het als een uitdaging, niet als aanval.

:ongeduld:
 
Bovenaan