Modeverschillen Tsjechië / Nederland?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Precies cor, je hebt helemaal gelijk... Ik heb de hele stink/deo discussie even gesplitst van het topic over modeverschillen tussen NL en Tsjechië.
 
Natuurlijk zijn er verschillen tussen Tsjechie en Nederland - het zou pas bijzonder worden als die verschillen er niet waren. Als je goed kijkt, zie je al verschil tussen het straatbeeld in Maastricht en het straatbeeld in Emmen. En het is niet moeilijk om een Nederlander in Belgie of Duitsland te herkennen - het ski-jack is de favoriete dracht.

Tsjechen zijn zeer herkenbaar in het Europees parlement bijvoorbeeld - zie je iemand in een spijkerbroek op joggingschoenen met witte sportsokken, dan is dat vaak een Tsjech. Daarmee is niet gezegd dat alle Tsjechen in spijkerbroek en op joggingschoenen op hun werk verschijnen, maar deze kledingkeuze komt vaker voor bij hen, dan bij bijvoorbeeld Italianen. Zie je een felgekleurd Gaastra-jack, dan is de trotse drager waarschijnlijk Nederlander.

Gelukkig dat die verschillen er zijn, anders werd de wereld een ondefinieerbare eenheidsworst.
 
ook gewoon op straat hoor.. Let maar eens goed op:bril:
Gorrit, ik denk dat je even een keertje ook naar Praag moet. Ik heb gisteren onderweg naar kantoor een klein onderzoekje gedaan - vrouwen tellen met panty´s aan. Ik heb ongeveer 200 vrouwen gezien waarvan 1 panty´s aan had. Terug naar huis - 300 vrouwen op straat, in de metro en in de trein gezien - 3 stuks met panty´s aan. Twee daarvan gingen duidelijk naar de theater of iets dergelijks. Temperatuur buiten 31 graden.
 

Fredsr

Ex Lid
Gorrit, ik denk dat je even een keertje ook naar Praag moet. Ik heb gisteren onderweg naar kantoor een klein onderzoekje gedaan - vrouwen tellen met panty´s aan. Ik heb ongeveer 200 vrouwen gezien waarvan 1 panty´s aan had. Terug naar huis - 300 vrouwen op straat, in de metro en in de trein gezien - 3 stuks met panty´s aan. Twee daarvan gingen duidelijk naar de theater of iets dergelijks. Temperatuur buiten 31 graden.
Ik heb al heel lang afgeleerd te geloven wat toeristen zien.
 
Ik ben wel eens in Praag geweest hoor, dat is net zo'n fenomeen als Amsterdam in NL met meer vooruitstrevende mensen en bijpassende mode. Maar meer kom ik in de steden in de buurt van ons huis. Liberec, Jablonec n N, Jicin en regelmatig nog Trutnov en Náchod.

Het zal niet representatief zijn, maar wat ik geschreven heb viel ons allebei op.
 
We hadden het er gisteren over.

Mijn logee's en wij in Karlovy Vary.

Op een terras gezeten viel het onze gasten op dat de Tjechen er zo mooi en gekleed uit zien.

De jonge meiden mooi en uitdagend.
De wat ouderen keurig en netjes.

En ik durf ook te beweren dat ik geen toerist ben.

(van kerels heb ik geen verstand)

Groet uit een warm S.
 
En Lesnenka: Ik ben wel eens in Praag geweest hoor, dat is net zo'n fenomeen als Amsterdam in NL met meer vooruitstrevende mensen en bijpassende mode. Maar meer kom ik in de steden in de buurt van ons huis. Liberec, Jablonec n N, Jicin en regelmatig nog Trutnov en Náchod.
Ik ga over twee weken naar Liberec, dus dat wordt goed opletten en tellen. Ik hoop dat het weer meespeelt en dat het minstens 25 graden is. Je hoort nog van mij!!
Kukel: normaal bekijk ik ook liever mensen van het andere geslacht maar dit vind ik een interessant onderzoek.
 
Ik kom met name in Praag.

Vergeleken met Nederland zijn vrouwen veel verzorgder, veel vrouwelijker gekleed. Ik weet niet waarom dat zo is, maar het verschil is zeer groot.

Vrouwen doen denk ik meer hun best om er aantrekkelijk uit te zien. In Nederland overheerst toch functionaliteit bij kleding. Hoe vaak zie je nu (echt) hoge hakken in Nederland. Bijna nooit. In Praag volop.

Bij mannen is dat anders, die gaan in Praag net zo gekleed als hier.
 
Helemaal eens met de vorige spreker. Nederlandse vrouwen gaan voor het gemak, in andere landen wordt dat anders gezien. Geemigreerde familieleden van mij verbaasden zich elke keer weer over de kledingswijze van de Nederlandse vrouw, wanneer ze weer even terug waren in Nederland. Is al eerder gezecht: in het buitenland pik je de Nederlanders er zo uit.
 
Vergeleken met Nederland zijn vrouwen veel verzorgder, veel vrouwelijker gekleed. Ik weet niet waarom dat zo is, maar het verschil is zeer groot.

Vrouwen doen denk ik meer hun best om er aantrekkelijk uit te zien. In Nederland overheerst toch functionaliteit bij kleding. Hoe vaak zie je nu (echt) hoge hakken in Nederland. Bijna nooit.

Bvenstaand citaat zou ik zelfs wel durven toepassen op heel veel europese steden/landen. Behalve Nederland dan.
 
Ik kom met name in Praag.

Vergeleken met Nederland zijn vrouwen veel verzorgder, veel vrouwelijker gekleed. Ik weet niet waarom dat zo is, maar het verschil is zeer groot.

Vrouwen doen denk ik meer hun best om er aantrekkelijk uit te zien. In Nederland overheerst toch functionaliteit bij kleding. Hoe vaak zie je nu (echt) hoge hakken in Nederland. Bijna nooit. In Praag volop.

Bij mannen is dat anders, die gaan in Praag net zo gekleed als hier.


oh ja dat zijn de woorden van een man zeker, in tsjechie gaan de vrouwen verzorgder gekleed, ja ordinair zul je bedoelen. natuurlijk niet iedereen is gelijk maar over het algemeen, saai of ordinair, of slordig (mannen) maar de vrouwen hebben wel inderdaad allemaal hun nagels netjes en karen ook, en lopen ook niet met vlekken in hun kleren, eten netter dan nederlanders haha

maar er is gewoon ook niet zoveel hier, niks bijzonders, inderdaad de vietnamnese winkeltjes, of dan hebben wij hier wel een winkelcentrum met c en a, newyorker, maar ja dat is nou ook niet echt vooruitlopende mode...en trouwens ook harstikke duur.
ik koop maar in sekac...tweedehands, vind je nog wel eens wat leuks tussen...ook wat spul uit nederland of engeland.
 
Neem mij niet kwalijk, de nederlandse vrouw kleedt zich "gemakkelijk" i.p.v. netjes? Dat is mij nog niet opgevallen. Ik zou mij dan ook niet onder deze gemeenschappelijke noemer willen plaatsen. Het enige dat naar mijn idee aan dit verhaal klopt is dat meer Tsjechische vrouwen royaal zijn met make-up. Daar lijkt me ook niets mis mee. Maar verreweg de meeste nederlandse vrouwen die ik ken, lopen op hoge hakken. Misschien geeft het zomerse weer een ietwat vertekend beeld? Als het echt warm is loopt men gewoon liever op slippers. Ik ook.
 
De laatste twee bijdragen zijn kenmerkend voor hoe dit afhankelijk is van waar je woont en wat je zo overdag doet. Liesbet is met verlof en woont in Teplice, een provinciale stad met 20 % werkeloosheid. CandA vindt ze te duur.
Toen ik in Nederland nogal vaak op het schoolplein kwam, viel het me op, hoeveel mensen met overgewicht, op slippers (ook in het najaar) en in vormloze jacks er rondliepen. Later, op kantoor, zag ik dat soort mensen doordeweeks nooit meer - ik kwam ook pas om halfzeven naar huis.
Ik weet niet waar Krulletje woont - maar alle vrouwen op hoge hakken - dat zal inderdaad een hele luxe omgeving zijn...
 
Ik woon gewoon op het platteland van Groningen, en de meeste vrouwen die ik ken werken dagelijks. Misschien is het wel zo dat een aantal ned. dames het in de vakantie minder nauw nemen met kledingvoorschriften. Dat verklaart dan ook dat verschil in Tsjechië: bijna elke nederlandse vrouw die in Tsjechië rondloopt is met vakantie, de meeste Tsjechische vrouwen die daar op hetzelfde moment lopen waarschijnlijk niet.
 
Bovenaan