(Geen) gebruik van deodorant in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik las gisteren in een Viva, weet niet welke week, maar zeker jaargang 2009, dat zweetlucht "in" is. Een bekende amerikaanse rockster gebruikt geen deo, omdat je haar als rocker moet ruiken. Zal het betreffende artikel opsporen...
 

Fredsr

Ex Lid
Verwar deo niet met eau de toilette. Daarvan is het de bedoeling dat je het ruikt. Van deo is de bedoeling dat je niets ruikt, ook geen zweet.
En het spijt me Fred, al douche ik 3 keer per dag, zonder deo stink ik.
Dan zou ik toch eens naar een goede drogist gaan. Misschien is je douchechampoo niet voor je geschikt. Een dermatoloog weet misschien ook wel uitkomst.
 
grappig om te lezen dat zelfs in Nederland de meningen over het gebruik van deo verschillen. Ik dacht dat iedereen dat wel gebruikte en er over eens was dat dat algemeen beschaafd is.
;)
 
Zo is het. Nederlanders ruiken anders dan Tsjechen. Ik denk dat je voor een eerlijke vergelijking even een paar ritjes volle trein Amsterdam - Leiden in de avondspits zou moeten doen en vervolgens hetzelfde in CZ, Praag - Kralupy, bijvoorbeeld. In vergelijkbare soort trein. Ik had in NL geen last van stinkende mensen voordat ik met de trein naar kantoor (en vooral van kantoor) moest en alles per fiets deed.
 

Vendula

Actief Lid
Ik ben jong en voor mij was het gebruik van DEO en het scheren van de oksels iets heel normaals. Maar ik kan me heel goed herinneren dat het niet echt een gewoonte was tussen de wat oudere vrouwen en deo gebruikten ze in plaats van eau de toilette en dan alleen als ze naar de kerk of op bezoek gingen. :lache:
Ik hoop niet dat het nog steeds zo is maar aangezien sommige berichten van mensen die in CZ wonen neemt mijn overtuiging sterk af. :sterk:
Trouwens wat een stinkende diskusie :lache:
 
Trouwens wat een stinkende diskusie :lache:
Dat vind ik ook.
Het is maar wat je erger vindt - Tsjechische oksels of Nederlandse stinkvoeten? Ongeveer 60% Nederlanders heeft schimmel op hun voeten. Dit komt omdat de meeste mensen daar nooit van schoenen overdag wisselen.
In Rusland ruikt het weer anders in openbaar vervoer.
Dit is geen weglopen voor feiten maar mijn persoonlijke observaties via mijn reukorgaan in de bovengenoemde landen.
 
Dit is geen weglopen voor feiten....
Weet je Lesnenka, dat er in Tsjechië minder deo wordt gebruikt is toch maar een klein detail. Soms moet ik wel om je lachen, wat ik bedoelde te zeggen is dat jij regelmatig het tegendeel wilt bewijzen en met allerlei tegenargumenten komt (schimmelvoeten? :oeps:). ;) Niet alleen in dit topic, maar ook als het gaat over mode, het gebruik van computers, of Tsjechen meer buiten leven, het beantwoorden van mail en sms etc. Alsof je maar moeilijk met deze kleine kritieken om kunt gaan. Het zijn slechts wat dagelijkse (onbelangrijke) dingetjes die sommige leden constateren in Tsjechië, hún beleving dus. En een eigen beleving kun je wel beargumenteren, maar meestal niet ontkrachten.
 
Weet je Lesnenka, dat er in Tsjechië minder deo wordt gebruikt is toch maar een klein detail. Soms moet ik wel om je lachen, wat ik bedoelde te zeggen is dat jij regelmatig het tegendeel wilt bewijzen en met allerlei tegenargumenten komt .
Dat heet toch discussie, of niet?
Niet alleen in dit topic, maar ook als het gaat over mode, het gebruik van computers, of Tsjechen meer buiten leven, het beantwoorden van mail en sms etc. Alsof je maar moeilijk met deze kleine kritieken om kunt gaan. Het zijn slechts wat dagelijkse (onbelangrijke) dingetjes die sommige leden constateren in Tsjechië, hún beleving dus. En een eigen beleving kun je wel beargumenteren, maar meestal niet ontkrachten.
Lina, helaas, als iemand anders op die eigen belevingen van die leden reageert (omdat hij/zij vindt dat ze niet kloppen), komt er gedonder en tegenspraak.
Of ben je bang dat ik straks in Liberec helemaal geen vrouw zonder panty´s aan ontmoet?
 
ok....ik zit hier breed te glimlachen van het resultaat van 1 opmerking van mij.

ik stel voor: we sluiten m af....

Deo moet je doen als je wilt, we houden niet minder van elkaar zonder deo. Hooguit moeten we wat wasknijpers of vaseline kopen. Nederlandse stinkvoeten....die proberen we dan maar in tsjechie te ontlopen.
 
Bovenaan