Ervaringen met sleutelbewaarders?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Waar ga je zoiemand zoeken? Kijk je dan in de buurt of zou je daar een bedrijfje voor in willen huren?
Of maakt het je niet uit als het maar goed gebeurd
Wij hebben voor klussen eigenlijk steeds iemand gevonden door het in de plaatselijke kroeg te vragen (bij ons in het dorp is het café echt een soort buurthuis). Bijna iedereen kent elkaar, dus als je laat vallen dat je op zoek bent naar iemand voor een bepaalde klus gaat de bal vanzelf rollen. Ook kan je op het gemeentehuis een advertentietje neerhangen, bijvoorbeeld in het engels als je geen tsjechisch spreekt.
 
Toen we het huis gekocht hadden, gingen we voor de laatste keer kijken, voordat we weer naar nederland gingen. Toen kwam een buurvrouw aangelopen, en vroeg in het duits of we de nieuwe eigenaren waren. Ja dus. Ze vroeg ons op de koffie (turkse koffie, voor het eerst gedronken). Wij natuurlijk ook vragen ivm onderhoud etc......
Ze was tsjechisch, maar zaten ook veel in duitsland, dus dat was niet echt een optie voor hun. Maar ze wist wel een goede kennis (die ook hun huis verzorgde als ze er niet waren). Die gebeld en gekomen en afspraken gemaakt. We zijn net 3 weken naar cz geweest om te klussen en die man heeft ons heel goed geholpen, qua werk, winkels zoeken voor bouwmaterialen etc...
Hij is nu bezig met bepaalde dingen aan het afmaken in huis, omdat wij dat niet meer konden (tijdgebrek)
Het is een schat van een man, ook z'n vrouw en dochter en schoonzoon......
Ze hebben ons goed geholpen, ook de andere buurvrouw.

We hebben het ook getroffen met deze mensen.
 
Is wel intressant dit onderwerp. Ik ben Nederlander en woon sinds 12 jaar in Tsjechie, heb hier een bedrijf en ik heb mensen en tijd over en loop al een tijdje na te denken of het beheren van vakantie huizen een optie zou zijn; diensverlenend dus. Nu lees ik de reacties van een aantal Nederlanders door (immers er zijn veel meer Nederlanders met een huis in CZ dan dat er hier gereageerd hebben....) en "proef" een beetje dat hieraan behoefte is. Mijn vraag: is dat zo of is men over het algemeen tevreden met de hulp die geboden wordt door buren en dergelijke. Ik denk aan klein tuinonderhoud (grasmaaien, onkruidspuiten, bladopruimen), zwembad onderhoud indien aanwezig, bemiddelen bij reparaties en controle daarop, toezicht c.q. controle van huis en omgeving op regelmatige basis, post controleren, eventuele bemiddeling bij betalingen van maandelijkse rekeningen e.d. Ik zie graag serieuze reakties tegemoet en dan bedoel ik niet eens van mensen met intresse hierin maar meer reacties die als basis kunnen dienen voor het wel of niet opstarten van zo'n taak.
Mijn dank. Ronald
 
denk dat het ook belangrijk is dat je de link naar d-reizen op andere website's zet er zijn zo ontzettend veel sites waar je gratis advertentie's kunt plaatsen. er gaat, in eerste instantie, veel werk in zitten maar je trekt daardoor extra bezoekers. tenslotte is natuurlijk ook de prijs/kwaliteit verhouding belangrijk. wij hebben 1 standaardprijs het hele jaar door (in de winter komt daar dan electra bij), ok ik pak dan geen extra bedragen in de zomer en tijdens kerst en oud en nieuw maar we zitten dan wel vol en door de mond op mond reclame heb ik zelfs al een boeking voor 2010. maar dat is natuurlijk een keus die een ieder voor zich moet maken...
Wij overwegen ook de aanschaf van een vakantiehuisje. Mag ik misschien een enigszins ongerelateerde vraag stellen?

Hoe regel jij de sleuteloverdracht en schoonmaak? Wij overwegen om deze reden een huisje op een park aan te schaffen maar we willen liever een los huisje.
 
wij hebben dit wel eens gedaan, we hadden het huisje eerst via bohemia travel gehuurd en toen we weggingen zei die man van de volgende keer kunnen jullie hem ook bij mij huren, dus via e-mail hebben we dit toen geregeld en het geld betaalde we ter plekken
 
Ik heb een (los) huis.

Dit wordt verhuurd.

De buurman regelt de sleutel enzo.

De buurvrouw maakt schoon.

En als je in de buurt van mijn woonplaats in Nederland woont dan komen de mensen zelf de sleutel halen.

Simpel he.

Groet van een tevreden Kukel.
 
wie kan mij vertellen wat een reeele vergoeding is voor mijn tsjechische buren voor het oppassen op mijn huis?
ze zetten de kachel aan voor wij komen ..ruimen sneeuw zodat we bij ons huis kunnen komen ..bellen de loodgieter ..gaan mee naar het energiebedrijf enz...
ik wil niet te weinig en ook niet teveel betalen ..
we nemen wel iedere keer iets uit nederland voor hen mee maar wil nu eens een "envelop "geven voor 1,5 jaar oppassen .
vanaf nu wil ik aan hen vragen of ze voor wij komen even willen stofzuigen en het gras maaien wat is hier een reeele vergoeding voor??
we hebben een grote verbouwde boerderij met 3 verdiepingen..
alvast bedankt voor het meedenken !
 
vergoeding

Hallo Judith, dit is wat lastig, maar wat altijd helpt, is het organiseren van een barbecue met alles wat daar bij hoort zoals barretje, muziekje etc etc
De tjech houd van gezelligheid...
Voor wat betreft stofzuigen, gras maaien en zo is dat moeilijk vast te stellen met een grote boerderij met veel land ben je daar al gauw aardig wat tijd mee kwijt, je wilt die buurtjes natuurlijk wel te vriend houden dus zul je moeten inschatten hoeveel tijd daar mee gemoeid gaat... vr groet pes
 

char

† In Memoriam
Ik vind dit een moeilijke vraag....

Ik denk dat ze in eerste instantie geld zullen weigeren. De vraag is ook of ze het geld nodig hebben, en/of dat ze al die dingen doen om "bezig" te zijn/blijven.
Ik ben ook in de gelukkige omstandigheid dat onze buren alles regelen, ook bij alle werkzaamheden ivm de verhuur van het huis. Ik heb een paar jaar geleden gevraagd of ze een "administratie" willen bijhouden met daarin ook de data en uren die ze gewerkt hebben. Dat doen ze keurig netjes....ik krijg van elke rol wc-papier die ze kopen een bonnetje en ze houden een soort dagboek bij van de gewerkte uren. 6 jaar geleden betaalde ik 70 kronen per uur en ik heb dit langzaam verhoogt naar nu 100. Ze werken ongeveer 120 uur per jaar, dus dat kost mij 12.000 kronen.

Ik lach mij gek,... want dit is in verhouding erg goedkoop!!..

En zij lachen zich ook gek, want ze hebben het geld helemaal niet nodig!!.. Ze zijn, in vergelijking met mij, 10 keer zo rijk.

Ik hoop dat jullie wat aan mijn gratis schrijfsel hebben.....


Char.
 
bbqen.,glaasje drinken doen we al altijd ...
ook kaas,kleine kadootjes uit nederland ook ..
maar toch voor alle moeite die ze doen voor ons wil ik er toch een keer iets voor betalen .
met oud en nieuw zijn ze samen bijna een hele dag bezig geweest om onze problemen (bevroren leidingen en afgesloten stroom)te helpen oplossen .
zij zorgen ervoor dat we altijd onze auto bij ons huis kunnen zetten ..en dat we zonder problemen de voordeur kunnen bereiken .
daar is zeker 2 uur flink sneeuwscheppen voor nodig ..
ik denk dat met het alleen globaal stofzuigen van ons huis de buurvrouw 2 uur bezig is..
is het voorstel om 1000 kronen per maand te geven netjes???
of we nu wel of niet komen ???
 

char

† In Memoriam
Ik vind dat wel een mooi bedrag..... het is ongeveer een half maandsalaris (netto) van een doorsnee arbeider in Tsjechie.

De vraag blijft natuurlijk wel of ze het zullen aanpakken.

Char.
 
wij verhuren niet ..dus ze hebben minder werk aan ons ..
ze zorgen dat we op tijd betalen voor de glasbak ...(de buurvrouw kwam net om mij een papiertje in te laten vullen .)
we gaan proberen om hen die 1000 kronen aan te laten pakken .
onze buren kunnen het denk ik heel goed gebruiken !
ik wil ze zeker niet beledigen ..door teveel of te weinig te geven..
 
Een Tsjech (woonachtig op het platteland) kent net als een Tukker noaberschap. Men accepteert geen geld voor dingen die je voor iemand doet (meestal buren of vrienden). Maar men verwacht dan wel dat je in de toekomst gaat helpen, indien zij hulp met iets hulp nodig hebben.

Ik zou het gewoon eerst met de buren overleggen en aangeven dat je het niet wilt dat ze alles "gratis" doen. En dan samen in overleg een vergoeding bepalen. Als je ze gewoon zo geld wil geven accepteren ze dat toch niet.
 

char

† In Memoriam
ze zorgen dat we op tijd betalen voor de glasbak ...(de buurvrouw kwam net om mij een papiertje in te laten vullen .)

Is dat niet gewoon voor het betalen van al het afval?... Hebben jullie een grote vuilnisbak? Of betalen jullie per, door de gemeente verstrekte, vuilniszak?...
Voor zo ver ik weet is het gebruik van een glascontainer gratis....

Ik moet wel toegeven dat toen wij dat huis net gekocht hadden, er een tweede glasbak binnen één week in het dorp kwam.... En dat op 25 meter afstand van ons huis!!...

Rare jongens,... die Tsjechen!!..:feestje::cheers:...

Char.
 
Ik zou niet gauw geld geven hoor. Je beledigt iemand toch sneller dan je denkt. Geef je je eigen partner ook geld voor zijn verjaardag? Nee toch!

Koop een mooi cadeau, wat in waarde enigzins in verhouding staat met de verrichte arbeid. En laat het vooral niet een wederdienst te verrichten :)

Groetjes,

Anouk
 

char

† In Memoriam
Ik zou niet gauw geld geven hoor. Je beledigt iemand toch sneller dan je denkt. En laat het vooral niet een wederdienst te verrichten :)

Groetjes,

Anouk


Je hebt voor een deel geljk!!.. Maar wat moet je doen??.. of wat kun je voor ze doen?.. wanneer je maar een paar weken, of minder, in Tsjechie bent??...

En de buren staan dan voor jou klaar,... hebben in het laatste halfjaar vele uren aan jouw huis, iets wat zij misschien ook als een waardevolle bezitting zien, besteedt.

Ik ken veel Tsjechen,.....Heel veel..... Maar zodra het aanvaarden van geld normaal is geworden, is het begrip "Burenliefde" soms snel verdwenen!!..

Ach,.... Tsjechen zijn vaak net als Nederlanders.

Ik prijs mij gelukkig!!.... De meeste mensen in ons dorp weten niet waar Nederland ligt!!.....

Char.
 

Marcel

Moderator
maar denk ook aan het volgende : als je iemand geld geeft voor het oppassen van je huis en tuin, zijn zij dan ook min of meer "verantwoordelijk" als er iets gestolen wordt ? je huis afbrand ? etc etc
ik zou me verantwoordelijk voelen als ik geld kreeg om op te passen en er iets gebeurt.
daarom hebben wij geen deal met onze tsjechische buren gemaakt om dit te voorkomen.
met goede vrienden/familie en goede buren moet je geen zaken doen ... daarmee kan je alleen maar relaties mee verpesten.
 
maar denk ook aan het volgende : als je iemand geld geeft voor het oppassen van je huis en tuin, zijn zij dan ook min of meer "verantwoordelijk" als er iets gestolen wordt ? je huis afbrand ? etc etc
ik zou me verantwoordelijk voelen als ik geld kreeg om op te passen en er iets gebeurt.
daarom hebben wij geen deal met onze tsjechische buren gemaakt om dit te voorkomen.
met goede vrienden/familie en goede buren moet je geen zaken doen ... daarmee kan je alleen maar relaties mee verpesten.

onzin alsof je voor een paar kronen,je verwacht dat ze 24 uur per dag je huis gaan bewaken.
 

Marcel

Moderator
onzin alsof je voor een paar kronen,je verwacht dat ze 24 uur per dag je huis gaan bewaken.

zo zwart/wit bedoel ik het ook niet natuurlijk.
maar ik zou me verantwoordelijk voelen als iemand mij wat geld zou geven om een oogje in het zeil te houden. ik zou natuurlijk niet 24 uur per dag in het hondenhok voor de deur gaan liggen waken.
ergens geld voor krijgen, houdt meestal een tegenprestatie in.
 
Bovenaan