Ervaringen met sleutelbewaarders?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik heb een huisje in het reuzengebergte.
Ben momenteel aan het verbouwen, dit overigens nog wel een tijdje.
Voor de toekomst ben ik eigenlijk wel eens benieuwd wat het kost om een beheerder in de dienst te nemen.
Wat doet een beheerder zoal: ontvangt deze ook de gasten, regelt deze de schoonmaak, maait deze de tuin etc.
Ben wel benieuwd in welke vormen andere forumgangers dit hebben.
 
Onze beheerder regelt inderdaad al deze zaken voor ons. Indien noodzakelijk kan ze ons direkt in Nederland bereiken. Het werkt prima, alhoewel ik het wel moeilijk vind om eventuele puntjes van kritiek aan haar door te geven : we zijn namelijk behoorlijk van haar afhankelijk, en het is zo'n schat van een mens!
 

Tabe

† In Memoriam
..... we zijn namelijk behoorlijk van haar afhankelijk, en het is zo'n schat van een mens!
Het zou onze beheerder/ster kunnen zijn. Het beheer van ons huisje doet ze overigens als vriendendienst. Wat zij doet?
Als we aangeven dat we komen doet ze de verwarming en de boiler aan in huis. Bij vertrek controleer ze of alles goed is afgesloten. Zij behandelt de ingekomen post. Betaalt de electriciteit, water, verzekering en internet voor ons. Hiervoor geven we haar geld als een soort buffer. Houdt eventuele andere rekeningen bij. Tot het laatste schroefje wordt verantwoord. Haar man maait zo nu en dan, als het ECHT nodig is, het gras. Ze is/zijn een vraagbaak voor alle "Tsjechische" zaken, zoals ; waar kan ik dit kopen of dat krijgen etc.
Vertaald zo nodig dingetjes voor ons.
Voorbeeld: Na de storm van februari j.l waren er een aantal dakpannen van het dak gewaaid. Gevolg , enige lekkage. Zij heeft vervolgens de verzekering gebeld die de rekeningen/schade heeft betaald.
Soms doet ze de was (beddegoed bij vertrek) en hiervoor wordt ze uiteraard betaald. Verder kan ze, bij gelegenheid gratis gebruik maken van ons huis, wat een enkele keer gebeurt.

Maar ook hier; We zijn eigenlijk behoorlijk van haar afhankelijk en het is een schat van een mens. Maar je wilt haar ook weer niet teveel vragen.
Je kunt er echter ook niet zonder, iemand die op je huisje past als je er niet bent. Van betalen wil ze niets weten, maar we zorgen er op "" een andere manier" wel voor dat ze niet te kort komt.
 
OP dezelfde manier zoals Tabe hulp krijgt, zo doet exact de buurman dat voor ons.
Ook de cv een aantal dagen van te voren aan, bij aankomst brand de open haard ook!
Hij beheert ook de geldzaken. Bij aankomst een groet, de volgende dag bij de koffie overleg en een verantwoording.
In de winter zorgt hij er voor dat de sneeuw weg is tot aan de voordeur van ons huis.
De kosten zijn een kaasje, bloembollen etc.

Hij vindt het veel te leuk om dat voor ons te doen.
Die man is goud waard voor ons.

Hij is blij met ons, wij met de buren!
 
bij ons in Stupna, hadden we een geweldige man!
Zijn vrouw deed de schoonmaak samen met haar dochter, en hij
-maaide het gras
-als er iets was met de elektrischiteit(komt daar veel voor!)
-als er iets kapot was aan het huis, hij maakte het.
-hij was het "sleuteladres" als er gasten kwamen gaf hij de sleutel, zorgde voor de opvang.
-nou ja alle klusjes om het huis, waar jij geen 1000km voor gaat rijden doet hij :kiekeboe:
 
Wij hebben de volgende afspraak gemaakt met het echtpaar dat ons beheer doet:
- gras maaien als wij er niet zijn (dus in voorjaar en zomer tot eind oktober) en voornamelijk vóór het huis.
- verwarming aan een dag van tevoren zodat we in een warm huis binnenstappen.
- water afsluiten vóór de winter.
- langs rijden indien het heeft gestormd of als er onweer is geweest (we hebben al tot 3x toe inslag gehad) en dan regelt hij een
aantal zaken zoals de elektriciteit.
- belangrijke papieren vertalen cq. uitleggen en eventueel aktie ondernemen door bijv. te bellen met betreffende instantie.
- post uit de brievenbus (die niet via ons postadres lopen) zoals die van bijv. de belastingdienst en ons erop attent maken dat we stukken op moeten (laten) halen bij bijv. het postkantoor.
- kleine klusjes indien noodzakelijk, als wij er lange tijd niet zijn.

Wij betalen hen voor deze zaken jaarlijks 1,500 Kč en dat ik meer omdat wij hen willen betalen dan dat zij hiervoor een vergoeding willen hebben.
 
beheerder

Het geluk een goede buur te hebben heeft niet iedereen.
Er zijn vast wel mensen die het proffesioneel aanpakken en daar dan ook een vergoeding voor betalen.
Van wege het feit dat mijn buren niet zo toeschietelijk zijn is het wel gewenst een richtlijn te hebben.
Ben benieuwd naar meer reacties.
 
Wij hebben onze sleutelhoudster cq schoonmaakster vorige week ontmoet. Erg leuk meid en deze gaat voor ons de schoonmaak regelen en de tuin etc. Zij spreekt perfect engels (lerares Engels) en als er klusjes gedaan moet worden regelt zij ook de mensen. Zo komt er binnenkort een stucadoor voor de woonkamer en keuken. En regelt zij dat onze hoofdzekering vervangen wordt voor een zwaardere (haar vader heeft een elektriciënbedrijf). En mocht het nodig zijn regelt zij alle dingen die we willen. We zijn erg blij met haar. We moeten natuurlijk nog zien hoe het uitpakt als onze woning verhuurklaar is, maar we hebben er alle vertrouwen in. We hebben haar ontmoet, heel toevallig, via een tsjechische forum waar ik wat informatie zocht. Ze woonde in de buurt en ik dacht ik vraag het gewoon. En ze vond het erg leuk om te doen.

Over de vergoeding: We hebben haar aangeboden dat ze de schoonmaakgeld, wat wij gaan vragen aan de huurders, mag houden. Dit zal 35 euro zijn per keer. Dit vond ze prima. Maar wel de afspraak dat ze eerst wil bekijken hoeveel werk het schoonmaken is.
 
Ik vraag mij af hoe eenieder omgaat met zijn huis als hij/zij er niet is. Heb je dan een beheerder cq sleutelhouder?
Wat is het ideale profiel van zo'n persoon?
Welke taken krijgt zo'n beheerder?
Wat betaal je voor deze diensten of hoeveel ben je bereid ervoor te betalen?

Een vraag aan kabouter (maar natuurlijk ook aan anderen).

Wat zou je van een 'professionele' beheerder verwachten aan taken. Zou een professionele beheerder uberhaubt wenselijk zijn of is dat te afstandelijk?

Ik ben benieuwd naar uw reacties.

Paul Evert
 
Wij hebben een vriend in ons dorpje, die af en toe het gras maait, de post ophaalt en ons belt als er iets bijzonders is, het water eraf doet als het extreem koud wordt etc. Hij wil er niets voor hebben, dus geven we hem cadeaus zoals gereedschap, of betalen zijn kroegrekening...
 
Wij hebben een geweldige overbuurvrouw die ons huis in het oog houdt dmv een verrekijker. Verder maait zij het gras, geeft de planten in de tuin water en lucht het huis als wij er niet zijn. Ook zorgt ze voor de post e.d. zij vindt het leuk om cadeaus te krijgen en daarnaast geven we haar zo'n vier á vijf keer per jaar 1500 kr.(hangt er van af hoe lang we er zelf zijn). In eerste instantie wilde ze geen geld aannemen, maar nu leggen we het onder de schaal op tafel en dat gaat goed. We zijn zuinig op haar, want een goede betrouwbare oppasser is heel belangrijk. Inmiddels zijn wij bevriend met haar en heeft zij ons bij hoge uitzondering, meegenomen naar het bos en geleerd welke paddestoelen je voor consumptie kunt plukken. Kortom wij zijn gek op Vera!
 

Marcel

Moderator
wij hebben geen beheerder.
al houden de buren wel een oogje in het zeil of er geen rare snuiters rondlopen. de tuin is afgezet met 1.8 m hoog hek, dus illegalen in onze tuin, dat zal wel mee vallen.
de tuinman hebben we eind vorig jaar ontslagen.
in de wintermaanden staan er 2 electrische olie-radiatoren aan op de vorststand, dus als we "thuis" komen, is het er behoorlijk frisjes (understatement).

het gras zal in mei, als we weer voor het eerst in Tsjechie zijn dit jaar, wel vele kontjes hoog staan. we gaan dus zsm een menselijke grasmaaier zoeken. zelf doen is wel een optie, maar geen goed idee. het kost mij een hele dag om die 2300 m2 gras te milimeteren.
 
een vriend van ons in het dorp maait het gras, zet (een dag voor wij komen de) verwarming aan en kijkt regelmatig bij het huis of alles goed is, hij heeft ook een reservesleutel mocht een huurder het origineel kwijtraken. hij helpt bij contacten met tsjechische instellingen en toen ik hem vroeg wat hij hiervoor wilde hebben werd hij (bijna) kwaad op me.....zijn antwoord "we zijn vrienden en vrienden vragen geen geld aan elkaar"....... nu zorgen we op andere manieren dat hij en zijn vrouw niets te kort komen.


ron
 

Tabe

† In Memoriam
Wat zou je van een 'professionele' beheerder verwachten aan taken. Zou een professionele beheerder uberhaubt wenselijk zijn of is dat te afstandelijk?
Beste mensen, Paul Evert vraagt naar ervaringen met een "proffesionele" beheerder en wat er van zo iemand verwacht kan worden en voor welke prijs.
Voor mijn gevoel is er niemand die een profesionele beheerder van zijn optrekje heeft aangesteld. Het is bij ons hap snap en op goodwill-basis. Zijn er andere ervaringen?
 
wij hebben een man en vrouw die alles doen, dan gaat het om schoonmaken, gras maaien, koken als we met een grote groep zijn en daarom vragen, reparaties aan het huis, administratie, rekeningen betalen stroom, enzovoort.
Voor het schoonmaken betaalt een ieder 1000 kronen en daar waar het gaat om klussen en verbouwen vraag ik een offerte. Daarnaast heeft hij een uurprijs en dan gaat het om rond de 5 euro.
 
we gaan dus zsm een menselijke grasmaaier zoeken. zelf doen is wel een optie, maar geen goed idee. het kost mij een hele dag om die 2300 m2 gras te milimeteren.
Waar ga je zoiemand zoeken? Kijk je dan in de buurt of zou je daar een bedrijfje voor in willen huren?
Of maakt het je niet uit als het maar goed gebeurd
P.E.
 

char

† In Memoriam
Wij hebben een huis in een klein dorp. Wat zal het zijn? 75-100 huizen?. In principe, kan ik daar iedereen een sleutel van ons huis geven. Grote sociale controle, helemaal goud dus!!...Onze overburen houden het huis bij, en de tuin, en de was( bij wisseling van huurders), ze zorgen voor haardhout t/m toiletpapier, afvoer van vuilnis van huurders, reparaties (al of niet uitbesteed) en ga zo maar door. Elke zomer, of eerder, wanneer ik daar ben, krijg ik keurig netjes een "dagboek" over de gemaakte uren. Plus alle nota's, van de gekochte spullen. Ik betaal dus achteraf!!..En nooit te veel!!..

Ik heb het echt getroffen!!!......Cervena Hora...

Char.

_______________________________________________
Char. ...zou nu zo in zijn auto willen stappen...
 
Bovenaan