Ervaringen met sleutelbewaarders?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Helemaal eens met Boya. Dit is belangrijke info voor veel huiseigenaren. Het verbaast mij dan dat er in dit topic allerlei verhalen loskomen over CAO's, salarissen, pensioenpremies en belastingverhalen van mensen met een vaste baan. Dat heeft er volgens mij niets mee te maken.
Sleutelbewaarder en huiseigenaar maken onderling afspraken over een aantal te verrichten taken en komen daarvoor een redelijke vergoeding overeen. Juist door op dit forum te vragen naar de ervaringen van anderen, voorkom je dat de sleutelbewaarder tekort wordt gedaan en dat lijkt mij een prima zaak!
 
Een reeel uurloon is heel erg afhankelijk van de omgeving waar je zit en hoe het daar met de werkgelegenheid is. In Praag wordt neus opgetrokken als ik 150 czk per uur zou willen betalen maar in jirikov waar ik mijn chalupa heb zou het een overbetaling zijn.

Om je een beetje houvast te geven: (De werkloosheid in omgeving Jirikov is groot, da's een belangrijke randvoorwaarde!)

Mijn buurman (een lokale tsjech) betaald 40 czk/uur voor hulp (van lokale tsjechen uiteraard) bij houtkappen.

Een aannemersbedrijf in de omgeving levert vakmannen voor 250 czk/uur

Ik huur vakkrachten in voor 150 tot 200 czk

Voor een goede doe-het-zelfer die verstand van zaken heeft (bv stucwerk doen) betaal ik 100 czk

Voor het zagen/kloven van een boom (40 kuub!), graafwerk voor waterleiding (80cm diep , hulp bij werkzaamheden septic heb ik 70 czk betaald.

En als we een tijdje niet om hulp hebben gevraagd dan worden we gebeld voor een praatje en natuurlijk de vraag of er nog geklust kan worden, dus die 70 czk is niet slecht!

O ja, bij de prijs hoort wel gratis drinken en eten wat we gezamenlijk doen (meestal kook ik en dan niet tsjechisch maar, indonesich ,chinees, of stampot . . )
Hierboven staan veel werkzaamheden met uurlonen maar dat is al langere tijd geleden.

Vodnik, zijn de vergoedingen nu nog van toepassing??? Arie CZ
 
Onze schoonmaakster maakt altijd het huis schoon tesamen met haar moeder (en ze hebben ook de sleutel in beheer), ze krijgt daar ongeveer 150-200 czk per uur voor. Ze zijn gemiddeld 3,5 uur bezig met het huis schoonmaken, bedden opmaken etc!
Wij hebben geen andere mensen die we kunnen vragen dus we zijn erg blij met ze en dat wordt dan ook goed betaald.
Vrienden van ons lieten 2 huizen schoonmaken en die hadden veel goedkopere werkers. Hij had gewoon 2 huisvrouwen uit het dorp die zo wat bijverdienden en die deden het voor veel minder.

Onze schoonmaakster is gewoon een fulltime werkende dame die het erbij doet en dus niet voor 75-100 czk gaat bijklussen.
Eventueel de tuin maaien etc wordt dan nog zelfs apart door ons betaald.

Wij vinden het zeer goed betaald, maar als je niet veel andere opties hebt..........
 
Bovenaan