Ervaringen met sleutelbewaarders?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wat ook goed werkt is een flink stuk Nederlandse kaas (onze ervaring is dat jonge kaas het beste aanslaat) en/of een fles Ketel 1 jenever. Dat combineert ook leuk met die barbecue :)

Rond kerst en oud/nieuw zorgen voor oliebollen/flappen doet het ook goed. Pas wel op. Als je ze het volgende jaar niet hebt zijn ze weer teleurgesteld.

Ik ben zo langzamerhand hofleverancier aan het worden voor de hele buurt...

Verder werkt het heel goed als je zelf spontaan de buren een keer helpt als je ziet dat ze met een klus in de tuin bezig zijn of zo.

Op die manier hebben we een lokale FBI, hondenuitlaat service, veeg de sneeuw van het dak service, zet het vuil buiten hulp, postverzameldienst, kerstkoekjes bakkerij

Geld... niet doen. En als ze kosten maken dan precies afrekenen wat ze hebben voorgeschoten meer vinden ze niet leuk.

Oh ja... allemaal geleerd van mijn Tjechische vrouw....euh bijna vrouw. Nog een paar weken wachten.

Gr. Marco
 
Ik denk dat je toch een uurloon in overweging moet nemen voor het stofzuigen/grasmaaien. Dit is natuurlijk wel iets anders dan burenhulp.
Voor de overige hulp is inderdaad kaas, stroopwafels, gevulde klomp, neutje, bbq enz enz een goed idee. Alleen loop je hierbij een groot risico dat je dit weer dubbel en dwars terugkrijgt, is tenminsten mijn ervaring.
 
Wij proberen het ook te scheiden: grasmaaien, schoonmaken, sleuteloverdracht wordt per uur betaald. Voor het gewone, gezellige kontakt nemen we een Edammer mee. (en stroopwafels, Wijks Bittertje, Hollandse kalender etc) Zo houden we "zakelijk" en vriendschap gescheiden. In ons geval werkt dat prima.:top:
 

Vodnik

† In Memoriam
Hebben jullie weleens een nederlandse verjaardag-kalender meegenomen en gegeven? (jawel, die in NL op de plee hangt!)
Geven en verhaal erbij waar ze die moeten ophangen (na invullen natuurlijk!) Sucses verzekerd (en ik krijg veel reacties over de kalender op ons toilet, . . . is dat dáárvoor!)

P
 
Judith,ik wil je niet kwaad raken, maar tot nu deden ze dat voor jullie graag en met plezier, maar als je nog stofzuigen en gras maaien vraagt, zullen ze als slaven voelen...ik denk, dat ze al nu genoeg voor jullie doen, kun je dan niet zelf thuis opruimen?? en voor de gras iemand anders gaan zoeken-bedrijf of iemand, die zo iets als werk zoekt...sorrie, ik zie dat met andere ogen..

Als je dat toch van hun wil, zeg eerst, dat jij iemand zoekt en hoeveel wil je ongeweer aanbieden...ze kunnen zich dan zelf aanbieden...zo zou ik dat zeggen...
 
ik wil juist voorkomen dat onze buren zich op welke manier dan ook "gebruikt" voelen ..
we zijn juist verschrikkelijk blij met hun hulp!!
omdat ons huis in een gehucht met maar een handjevol huizen staat, zijn onze mogelijkheden om hulp te krijgen zeer beperkt.
er zijn vast mensen op dit forum die weten dat het maaien van gras wat een halve meter hoog staat bijna niet te doen is... een bedrijf inschakelen is ook geen optie ...we zitten te ver van de bewoonde wereld af ..
volgens mij is er toch niks mis mee om onze buren voor dit soort klussen te betalen ??
de buurman kan het gras maaien op het moment dat het hem uit komt , maar ik vind dat dit soort klusjes te groot om "vriendendienst" te noemen .
dit geldt overigens ook voor een stofzuiger door het huis halen voordat we komen .
juist om onze vriendschap niet in gevaar te brengen wil ik hen graag hiervoor betalen .
het door henzelf bij te houden "urenlijstje" vind ik wel een goed idee!
iedereen weet vast hoe goed en netjes je je huis en tuin ook achterlaat ....na 2 maanden is daar niet veel meer van te zien !

nog even als aanvulling..jay 62 het is zeker niet mijn bedoeling gewoon te vragen of mijn buren het huis en gras willen doen.
maar met hen te overleggen of ze dit tegen betaling willen doen ..
ik wil hen graag een reeel bedrag aanbieden en natuurlijk kunnen ze dit weigeren ,maar ik wilde graag van anderen horen wat een reeel uurloon is .
groetjes judith
 

Vodnik

† In Memoriam
Een reeel uurloon is heel erg afhankelijk van de om geving waar je zit en hoe het daar met de werkgelegenheid is. In Praag wordt neus opgetrokken als ik 150 czk per uur zou willen betalen maar in jirikov waar ik mijn chalupa heb zou het een overbetaling zijn.

Om je een beetje houvast te geven: (De werkloosheid in omgeving Jirikov is groot, da's een belangrijke randvoorwaarde!)

Mijn buurman (een lokale tsjech) betaald 40 czk/uur voor hulp (van lokale tsjechen uiteraard) bij houtkappen.

Een aannemersbedrijf in de omgeving levert vakmannen voor 250czk/uur

Ik huur vakkrachten in voor 150 tot 200 czk

Voor een goede doe-het-zelfer die verstand van zaken heeft (bv stucwerk doen) betaal ik 100 czk (maar niet meer voor Mirek voor de kenners!:kwaad:)

Voor het zagen/kloven van een boom (40 kuub!), graafwerk voor waterleiding (80cm diep) , hulp bij werkzaamheden septic heb ik 70czk betaald.

En als we een tijdje niet om hulp hebben gevraagd dan worden we gebeld voor een praatje en natuurlijk de vraag of er nog geklust kan worden, dus die 70 czk is niet slecht!

O ja, bij de prijs hoort wel gratis drinken en eten wat we gezamenlijk doen (meestal kook ik en dan niet tsjechisch maar, indonesich ,chinees, of stampot . . )



P.
 

char

† In Memoriam
Dus, Pieter (semabyt)... jij vindt 100 kronen per uur niet te veel?..Of wel?..

Ik bedoel dus wanneer je een beetje afhankelijk bent als huiseigenaar en niet zo vaak in Tsjechie komt?..

Jij hebt het voordeel dat je er woont. En dus de lokale situatie kent...Je noemt niet voor niets de werkloosheid en de daardoor ontstane/blijvende lage netto uurprijzen. (ik beschuldig je echt niet van misbruik, hoor!!..)
Maar ik vind dat iedereen, in goed en redelijk overleg, een normale prijs moet betalen....En kunnen de buren het heel goed gebruiken, dan betaal ik liever iets meer....(maar dat gaat in mijn geval nu niet op).

Char.
 
nog even als aanvulling..jay 62 het is zeker niet mijn bedoeling gewoon te vragen of mijn buren het huis en gras willen doen.
maar met hen te overleggen of ze dit tegen betaling willen doen ..
ik wil hen graag een reeel bedrag aanbieden en natuurlijk kunnen ze dit weigeren ,maar ik wilde graag van anderen horen wat een reeel uurloon is .
groetjes judith

Ik weet niet, of ik dat niet goed uitgelegd heb, maar de tsjechische mentaliteit is anders dan Nederlandse..en we zijn ook anders opgevoed,dus als je vraagt een Nederlander of hij dat willen doen en hij wil niet, zeg hij dat...voor een Tsjech is het moeilijk en die zeggen Ja ook als dat tegen hun willen is...niet allemaal,maar meestal...
dus ik zelf zou dat met andere manier doen...
en nog over betaling...als je hier zo iets vraagt voor 40-50kc-1,5-2,0eu per uur zou iemand voor je iets doen??? In Tsjechie is nu alles zo duur, dat ze liever naar Duitsland boodschappen gaan doen...
Als ik zelf zo iets van mijn goede buren willen doen-vragen, zou ik rond om 5eu per uur aanbieden...als hij drie uren met maaien bezig is het is voor je 15eu...als ze dat elke week doen is dat 150eu...ze kunnen dat ook alleen 1x per 14 dagen doen...maar dat moeten jullie afspreken..maar zo prijs zou ik goed vinden...en niet 1000kc..sorrie..
Ik wens jullie een leuke dag...:zon:
 
en nog over betaling...als je hier zo iets vraagt voor 40-50kc-1,5-2,0eu per uur zou iemand voor je iets doen???
Het Tsjechische uurloon is natuurlijk niet vergelijken met de Nederlandse, maar ik moet eerlijk zeggen dat een uurloon van 40-70Kc voor hout kappen, kloven, graafwerkzaamheden etc. kortom erg zwaar werk, mij rode wangen bezorgt. Voor omgerekend +/- €15,00 heb je dus een hele dag iemand aan het werk??????? Dat is toch niet meer van deze tijd jongens, maar wie ben ik. :slik:

Wij betaalden, en dat is alweer een paar jaar geleden, 150Kc aan de schoonmaakster. Met 200Kc zit je aardig goed denk ik.
 

Vodnik

† In Memoriam
ik betaalde in 2000 60 kroon per uur voor schoonmaken IN PRAAG!
(en die prijs bepaalde ik niet, dat kwam van de schoonmaak organisatie)

Het feit dat de mensen die voor me werken contact onderhouden zegt genoeg dat 70 czk niet te weinig is.

Ooit heeft een tsjech geprobeerd mij in de maling te nemen door een extreem hoge prijs te vragen voor een tweedehands septic tank, die tank stond er dus twee jaar later nog en alle buren hadden er lol in dat ik daar niet ingestonken was. Wat ik bedoel aan te geven is dat je meer respect houdt door een normale (gangbare) prijs te betalen voor goederen/diensten dan te veel te betalen (met de idee, ach wij hebben het toch zoveel beter) Dáár beledig je mee!

Ik herinner me een posting waarin iemand beweerde 600 kroon /uur voor een bouwvakker te betalen, omdat dat in NL ook normaal is, daarmee maak je géén vrienden, zelfs die ene bouwvakker niet!
 
Om iemand uit te betalen die schoonmaken als beroep heeft zoals jij omschrijft Pieter is 200Kc inderdaad hoog, 100 á 150 ligt denk ik normaal, maar hier gaat het om een paar uurtjes extra arbeid per maand door je buurtjes die ook nog eens:
ze zetten de kachel aan voor wij komen ..ruimen sneeuw zodat we bij ons huis kunnen komen ..bellen de loodgieter ..gaan mee naar het energiebedrijf enz...
Geen idee wat deze mensen allemaal nog meer voor hun doen, maar het lijkt erop dat ze onbetaalbaar zijn. Om dan aan te komen met 40-70Kc uurloon, dat gaat er bij mij echt niet in! Misschien is het stofzuigen per maand twee uurtjes werk, (dus 80-140Kc) + een paar honderd kronen voor het grasmaaien, nou :wow: wat zullen de buren dankbaar zijn met die 3á400 kronen per maand, not. :nee: Dat jij in jouw dorp dit wel kunt maken komt vast door de hoge werkeloosheid, beter iets dan niets zal hun motto wel zijn.
 
Ik denk dat het ook mee te maken heeft, Lin, dat mensen in Tsjechië hun prijs niet kunnen bepalen, als je begrijp wat ik bedoel. Want het zijn toch onze buren waarvoor wij het doen!!! Of ze schamen zich gewoon om om het geld te vragen + hebben vaak geen vergelijkingsmateriaal en weten niet precies HOEVEEL ze moeten vragen... Maar in 90 % van de gevallen denk ik dat het toch iets vanzelfsprekends is om ELKAAR te HELPEN :top:
( binnen de bepaalde grenzen natuurlijk). Gelukkig maar!
Daar heb je helemaal gelijk in Ven, maar dit zijn oa van die zaken waar het begrip "zuinige Hollander" vandaan komt en er zijn veel Tsjechen die dat vinden. Wij hebben jaren zulke buurtjes gehad, nergens wilden ze geld voor. Oké, wij hebben ze rijkelijk beloond met onze gastvrijheid, mee uit eten nemen, kaas, koeken en Kerstpaketten, heel veel spullen die ze goed konden gebruiken etc. Maar ergens ligt een grens, je kan simpelweg niet alles vragen van je buren, dus als je ook nog eens gaat vragen om het gras te maaien en schoonmaakwerkzaamheden te verrichten, prima, maar betaal dan een reëel uurloon en geen 40-70Kc per uur. Als je buren weigeren, vraag dan, zoals al eerder geschreven, iemand anders uit het dorp, dan kun je elkaar nog gewoon recht in de ogen blijven kijken.
 
Wat je 'moet' betalen, is altijd een moeilijk onderwerp. Wij hebben afgelopen zomer iemand in de tuin aan het werk gehad. Het ging om een Tsjechische die een groot gedeelte van haar leven in Nederland heeft gewoond en gewerkt. Ook wij vonden het moeilijk wat je nu per uur moet betalen en hebben het er met haar gewoon over gehad. Zij zei dat 100 kronen per uur voor haar een heel mooi bedrag was, waar ze gewoon tevreden mee was. We hebben later ook anderen voor verschillende karweitjes aan het werk gehad en ook die vonden 100 kronen een mooi bedrag. Dit zijn dan wel bedragen die zwart betaald worden.
Ik heb de officiele rekening van de loodgieter bekeken en die voert voor zijn werknemers 200 kronen bruto op.
 
Wat Pieter schrijft is heel belangrijk, waar verblijf je in Tsjechie !
Zet je mensen op de loonlijst of geef je ze het handje contantje. Ik denk niet dat je zo kunt zeggen, 100 kronen is veel 50 kronen is weinig, dit is absoluut afhankelijk van waar je woont, wat voor werk verrichten ze, gebruiken ze jouw spullen (bv. de grasmaaimachine of stofzuiger) of eigen spullen. Ik zou in het betreffende dorp/ stad navraag doen wat daar de gangbare prijzen zijn. En wat ook niet onbelangrijk is, ik vind wanneer je mensen betaalt voor een dienst er ook wat van mag verwachten, het is dan geen vriendendienst meer. Denk hier goed over na want dat kan tot vervelende situaties leiden. Wat als de buurvrouw vindt dat jullie huis blinkend schoon is en dat jij er anders over denkt?
 
Prima idee Nancy maar ik wil ook betalen waar ik voor mezelf mee weg kan komen. Bij 40 of 70 Kc/uur zou ik me eerlijk gezegd (excusez le mot) de ballen uit de broek schamen.

Tot nu toe zijn we er in goed overleg altijd uit gekomen, en nee we laten niet over ons heen lopen

Misschien betaal ik dan wel wat te veel maar voor mezelf is 't prima zo.
 
lieve mensen ,
ik dacht een "gewone" vraag te hebben ..het is zeker niet de bedoeling om onrust te zaaien ..
onze buren willen tot nu toe geen geld van ons hebben en dat respekteer ik en bedank hen op alle mogelijke manieren .
zij willen graag ook ons gras maaien en huis bijhouden ,maar ik vind dat ik hen hiervoor moet betalen .
zeker omdat ik weet dat ze het goed kunnen gebruiken ..voor hen zal waarschijnlijk ieder bedrag wat ik noem acceptabel zijn ,vandaar mijn vraag aan jullie wat "normaal" is .
ik begrijp dat er verschillen zijn ,ook binnen tsjechie zelf, maar een andere oplossing om hulp te krijgen is er voor ons niet !
ik dacht dat het een idee zou zijn om hen 1000 kronen per maand te geven ..of we er zijn of niet ...
s'winters hoeft er geen gras gemaaid ...en als we niet naar tsjechie komen hoeft het ook niet ...
volgens mij maak ik geen misbruik van hen ....of ik het zo doe of hen per uur betaal .
mijn vraag was juist bedoeld om hen een eerlijk bedrag te betalen .
 
Bovenaan