Ervaringen met sleutelbewaarders?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Marcel

Moderator
voor onze tsjechische buren heb ik afgelopen zomer een complete 2de hands tuinset met kussens gekocht op marktplaats (Hartman).
tegen de buren moest ik liegen dat we het gratis hadden gekregen omdat iemand het toch weg wilde gooien. toen accepteerde de buurman het pas.
hij is er zo trots als een pauw op. geld zou hij zeer zeker niet aannemen voor hulp e.d.
 

Vodnik

† In Memoriam
100 kroon per uur is (obv 40urige werkweek) 17.000 per maand, bij 70 kroon is dat bijna 12.000 per maand.

Wat te veel betalen betreft:
Je betaalt teveel zodra de mensen die je "inhuurt" afspraken met anderen (tsjechen dus) gaan afzeggen en jou voorrang gaan geven.

Wat betreft 40 kroon, ik heb nergens beweerd dat ik 40 czk betaal, dat is mijn tsjechische buurman.

Om helderheid van tsjechen te krijgen, morgen ga ik weer naar m'n chalupa en zal het is "in de groep" inbrengen! "de groep" zijn dus mijn buren en lokale bekenden.

Volgende week zal ik wel laten horen wat die ervan vinden!
 
Wat die 40Kc betreft, ik heb het even terug gelezen, je hebt gelijk, Vodnik, ik had het uit de post van Jay gehaald. Maar 70Kc vind ik ook te weinig, :oeps: het zal wel persoonlijk zijn, ik zou hiervoor nooit iemand inhuren voor een klus en ik kan me zo ook niemand bedenken die tegenwoordig nog 70Kc betaald voor bepaalde klussen. Maar ik zal het eens navragen in onze omgeving, misschien dat de uitkomst inderdaad anders is als in jouw regio.
 

Vodnik

† In Memoriam
Dat 70 kroon in mijn omgeving niet te weinig is blijkt wel uit het feit dat mensen graag blijven komen (en niet alleen bij mij maar ook bij een ander forumlid)

Dat je je ongemakkelijk voelt bij een naar jouw idee te laag uurloon wordt overigens sterk bepaald door de leefstandaard waar je zelf in zit. Als je in NL woont en af en toe in CZ bent is die heel anders dan dat je in permanent in Tsjechie woont werkt in CZ (of gewerkt hebt).

Ik woon er permanent (ben er ook belasting plichtig) en bovendien is mijn vrouw tsjechisch dus die kan "tussen de regels door lezen en horen". Te weinig of teveel betalen hebben we dus héél snel in de gaten! Beter gezegd; we kunnen aardig inschatten wat reeel is.
 
Als iemand een klusje voor je doet (wat ik simpelweg zwart werken noem) is dat iets anders als dat je iemand in dienst neemt. Dit uurloon ligt altijd lager als dat van een zwartwerker, er worden immers belastingen en premies afgedragen. Ik ben er steeds vanuit gegaan dat het hier gaat om zo'n "een klusje", waarbij ik ook elders al eens las dat een uurloon van 100á150 Kc alleszins redelijk is. Verder is het prima Pieter als jij en ook zij tevreden zijn met 70Kc per uur.
 
Ik vind ook 150kc per uur goed...zo veel uren zullen ze niet werken en ze hebben al zo veel gewoon gratis gedaan..ik denk, dat zo mensen met goud betaald moeten woorden:-)))):stout:
 
Wij hebben een huis in Tsjechië (Reuzengebergte) en daar hebben wij wat vragen over hoe andere huiseigenaren dat ervaren en beleven, en met name over de Sleutelbewaarder (klusjesman).

Wij hadden een sleutelbewaarder waar wij nu ook nog bevriend mee zijn. Aangezien zijn gezin en het werk veel tijd in beslag namen, heeft hij geen tijd meer om volledig bij ons als Sleutelbewaarder te functioneren.

Dus zijn we op zoek gegaan naar een nieuwe sleutel bewaarder en dat is ook gelukt, maar daar komt het probleem, onze samenwerking is niet zoals wij dat zouden willen en dat geeft irritaties aan weerzijde.

Mijn vraag is aan huiseigenaren: hoe is dat bij jullie geregeld?
Hoe goed is de verhouding met de sleutelbewaarder
Wat doet de sleutelbewaarder allemaal voor je
Wat voor vergoeding betaal je daar voor
Een ieder zal zo zijn eigen ervaringen hebben, alles is welkom, mag ook via e-mail.

Arie CZ
 
Wij hebben een sleutelbewaarster, Vera. Samen met haar man en onze technische man Jiri, maken zij het voor ons mogelijk om het huis te verhuren en tijdens onze afwezigheid de zaken waar te nemen.
Zij ontvangt de gasten, is hun aanspreekpunt tijdens hun verblijf.
Ook doet ze de eindschoonmaak en zorgt dat de bedden weer lekker fris opgemaakt worden.
Haar man maait het gras en worden kleine reparaties verricht. Ze letten ook op het zwembad.
Wanneer wij er niet zijn, onderschept ze de post.
Het sleutelwoord is wederzijds respect en vooral begrip. Wij merken, dat we goed tussen de regels door moeten lezen wanneer we met haar praten. Dit om misverstanden te voorkomen en dat is tot nu toe goed gelukt!
Wij geven haar een goede vergoeding, de bedragen die ik hier op het forum langs heb zien komen, liggen daar meestal onder. Ik geloof niet in verhalen in de trant van: mijn buurman doet het graag voor niets, ik zou ze beledigen wanneer ik ze geld gaf, da's flauwekul. Bovendien houd je het cleaner wanneer je ze gewoon betaald.

Wij hebben nu al 7 jaar een goed kontakt en dat wordt er alleen maar beter op, daar zijn we zo blij me!:dank2:

Ben erg benieuwd om andere reacties en ervaringen te lezen!
 
Ik hoop op meer reacties. hetgeen boya heeft geschreven daar kan ik mij goed in vinden, dank je .

Kom zoveel mogelijk met gegevens, zowel positief als negatief, alles is welkom

Arie CZ
 

Tabe

† In Memoriam
Wij verhuren ons huis niet maar hebben wel een sleutelbewaarster. Ze hoeft eigenlijk weinig te doen. Als wij vertrekken zorgt ze voor de popelnice en loopt het huis even door voor controle. Voor aankomst zorgt ze dat de verwarming brandt en de boiler aanstaat. Haar man zorgt ervoor dat het onkruid niet te hoog staat. Ze wil daarvoor geen vergoeding dat wij goedmaken met een hoeveelheid kaas, koffie en andere leuke kleinigheden,

Alles valt of staat met een wederzijds vertrouwen.

Ook al verhuur je je huis in Tsjechie niet dan is het toch raadzaam om in het dorp een vertrouwenspersoon of sleutelbewaarder te hebben die jouw zaken eventueel kan behartigen. Bij ons loopt dat inmiddels al 14 jaar vlekkeloos.
 
Ik werd gevraagd door iemand om sleutelbewaarder te zijn maar dat wil ik niet doen want hiermee zijn veele verantwoordelijkheiden verbonden en ik ben ook maar een mens die wat fout kan doen.Bovendien komt Je voor dingen te staan waar Je nooit opgekoomen ben. Zo als stroomuitval op een stand-by verwarming, bliksem inslag, marter in huis en overstrooming en gaa maar zo door...het is niet aleen de sleutel bewaaren en maaien en zo van die gewoone nederlandse dingen.
 
Wj boffen, dat wij EN een sleutelbewaarster met haar man EN een technische man hebben. Mensen met lef en verantwoordelijkheidsgevoel. Natuurlijk kan er altijd iets gebeuren, dat heet toch het leven?
Wij houden vanuit Nederland regelmatig kontant met hen, zodat ze niet het gevoel hebben dat ze er alleen voor staan.
 
De buurman regelt veel voor ons.
Ook de sleutel, de post, doet de cv aan en ook nog de boiler.
Vertaalt en zoekt uit waar we hout kunnen kopen en attendeerde ons op de marter.
En mijn buurman, beste Boya, doet dat graag en voor niets, al 9 jaren lang!

Groet.
 
Wij houden het liever zuiver, bepaalde klussen worden gewoon per uur betaald. Dat er veel extra gedaan wordt uit vriendschap is mooi meegenomen, maar 9 jaar voor noppes, nada, wil ik gewoon niet. Niet in Nederland en niet in Tsjechie.
 
Ik werd gevraagd door iemand om sleutelbewaarder te zijn maar dat wil ik niet doen want hiermee zijn veele verantwoordelijkheiden verbonden en ik ben ook maar een mens die wat fout kan doen.
Bang zijn om iets verkeerd te doen ken ik ook van mijn zegelbewaarder, maar als je elkaar wat beter kent weet je wat je aan elkaar heb, en met E-mail heb je snel contact, dus is het altijd te bespreken. Arie CZ
 
Wat is voor mensen uit Tsjechië echt een waardering (als je wil laten weten dat je blij met ze bent)?

Wat is een reële uurvergoeding voor grasmaaien en schoonmaak?

Het mag natuurlijk ook privé gestuurd worden.

Arie
 
Ja 100 kc/uur daar kan ik ze ook niet voor krijgen, en vooral geen aannemer, maar als je 100kc per uur hebt en je werk 40 uur per week en dat keer 4 weken dan heb je per maand wel 16.000 kc.

Als je een man of een vrouw van +/- 20 jaar heb die verdienen in een winkel nog geen 10.000

Maar als ze ouder zijn en hebben wat gestudeerd is het mogelijk van 10.000 tot 25.000 per maand, en dan kom je met 100kc per uur niet meer uit.

Arie
 
Bovenaan