Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
Tsjechië heeft miljarden aan energieprijsondersteuning voor bedrijven.

De Tsjechische regering wil vanaf 1 november bedrijven helpen met energieprijsondersteuning. Hiervoor zijn in totaal 30 miljard kronen (1,2 miljard euro) beschikbaar, zei premier Petr Fiala (Burgerdemocraten) woensdag na de kabinetsvergadering. In aanloop naar de regeringsvergadering sprak minister van Industrie en Handel, Jozef Síkela (onafhankelijk), die het hulpprogramma opstelde, over zo'n 8.000 bedrijven in Tsjechië die van het hulpgeld zouden kunnen profiteren.

Anders dan bij huishoudens en publieke instellingen is het kabinet niet van plan om de energieprijzen te maximeren, maar rechtstreekse betalingen voor bedrijven. Volgens Síkela staan de EU-richtlijnen geen limieten toe voor bedrijven.
Bron deutsch.radio.cz.
 

kuurgast

Donateur
ik heb gister hippe Botas schoenen gekocht. Nee hoor, laat die Tsjechen maar schuiven. Wat goed is blijft gewoon (maar dan moet het wel goed zijn).
Het legendarische schoenenmerk Botas heeft de productie in Skutč stopgezet.

De schoenenproductie van Botas werd gesloten in Skutč in de regio Chrudim. Volgens de eigenaar van het bedrijf, František Nestávala, was de reden de forse stijging van de energieprijs en het gebrek aan gekwalificeerd personeel. Dat meldt de server van Seznam Správy woensdag. Hij vertelde de server dat hij overwoog de productie te verplaatsen en het merk te verkopen. De komende maanden wordt daarover beslist. Het bedrijf Botas ontsloeg enkele van zijn 70 werknemers.

Volgens de server wil de eigenaar in het eerste kwartaal van dit jaar beslissen over het lot van het bedrijf. "Nu analyseren we het van links naar rechts. Ofwel wordt het elders geproduceerd, ofwel verkoop ik het merk. Maar ik heb nog geen geïnteresseerde partijen, dat heb ik nergens gezegd", zei Nestával tegen Seznam Zprávy.

Sommige werknemers van het bedrijf bevestigen ook het einde van de productie op sociale netwerken.
In de toekomst zou de eigenaar van Botas de productie mogelijk kunnen uitbesteden aan een andere fabriek in Tsjechië of Slowakije, waar volgens de server de eerste onderhandelingen al hebben plaatsgevonden.

Het bedrijf is vooral bekend van de productie van sportschoenen, de naam van het bedrijf is er in het verleden bijna mee versmolten. Jaren geleden zette het bedrijf de traditie voort met de collectie Botas 66, die het op de markt bracht in samenwerking met Jan Kloss en Jakub Korouš, destijds studenten van de Hogeschool voor Toegepaste Kunsten. Jaren later kwam er echter een einde aan de samenwerking tussen het bedrijf en de ontwerpers.

Het schoenenbedrijf begon in 1949 onder de naam Botana en ontstond door de fusie van kleinere genationaliseerde bedrijven uit Skutč en omgeving. Het bedrijf produceert sinds 1963 schoenen onder het merk Botas, gevormd uit de woorden "bota" en "Skuteč". Het grootste deel van de productie wordt geproduceerd onder de merken Botas en Authentic, een kleiner deel onder andere merken.
Botas uit Skutč beleefden de grootste bekendheid in de jaren zestig, toen de fabriek miljoenen paar schoenen de wereld in joeg - vooral naar de landen van het voormalige Sovjetblok. Ze werden gedragen door Emil Zátopek en Jiří Raška.
Na de revolutie veranderde het bedrijf van strategie en begon het samen te werken met de sportmerken Puma en Salomon, na de mislukking ging Botas over op de eigen productie van sport- en herenschoenen, in aanzienlijk kleinere volumes. Het bedrijf scoorde echter nog steeds met het iconische paar Botas 66 en sprak de jongere generatie aan.
Tot op de dag van vandaag is het voor veel mensen synoniem met sportschoenen.

In 1991 had het bedrijf nog 2.400 mensen in dienst, tien jaar later had het de helft minder. In het bedrijf werken momenteel enkele tientallen mensen. Benal is de enige aandeelhouder.

Vorig jaar behaalde Botas een winst na belastingen van 7,676 miljoen kronen. Het jaar ervoor eindigde het daarentegen in een verlies van 2.930 miljoen kronen. De inkomsten uit de verkoop van producten en diensten stegen jaar-op-jaar met 55 procent tot 39,33 miljoen kronen.
"De resultaten van 2021 worden sterk beïnvloed door de verkoop van overbodige panden. Met normale activiteiten zouden we een klein verlies lijden", zei Nestávál destijds tegen ČTK.
Hij gaf eerder aan dat de resultaten voor 2022, naast stijgende energieprijzen, gekenmerkt zullen worden door een daling van de export naar Rusland en andere gebieden als gevolg van de oorlog in Oekraïne, evenals een stijging van de prijzen van materialen voor productie.
Bron oa seznamzpravy.cz.

@Stephanovitz je hebt dus een collectors paar sportschoenen.
Voor wie een echt origineel Tsjechisch souvenir zoekt..........koop een paar Botas sneakers......
 

kuurgast

Donateur
Toyota gaat in Kolín de Yaris produceren en nieuwe medewerkers aannemen
Dat ging allemaal goed, maarrr..........

Wat gebeurde er precies bij Toyota in Kolín: Automobielbedrijf stopte ivm een onderdeel van een paar kronen.

Vertegenwoordigers van het in Kolín gevestigde Toyota Motor Manufacturing Czech Republic kondigden onverwachts een stopzetting van de productie aan - niet slechts voor een paar diensten, zelfs niet voor een paar dagen, maar voor een hele maand. Dit betekent niet alleen enorme verliezen voor het autobedrijf, maar ook voor honderden van zijn toeleveranciers. Tegelijkertijd is een klein onderdeel voor een paar kronen verantwoordelijk voor alles.

Toyota's fabriek in Kolín heeft een geweldig jaar achter de rug: met drie ploegendiensten en vijf dagen werk vorig jaar verhoogde de productie met 35% tot een totaal van 202.255 Yaris- en Aygo X-modellen.Alles leek perfect te zijn. Maar toen kwam het onverwachte nieuws over een operationele storing van een van de leveranciers en liep het geoliede raderwerk vast.

Het enige dat nodig was, was een centimetergroot onderdeel voor een paar kronen, een simpele microchip die de regeleenheid kan aansturen, het infotainment kan bedienen, maar er ook gewoon voor kan zorgen dat de ruiten naar beneden worden gerold. Er zijn er tientallen in de auto en elk is verantwoordelijk voor een iets andere, meestal zeer nauwkeurig gespecificeerde activiteit, dus ze kunnen niet door elkaar worden gehaald. Het is voldoende om er maar één te missen en de auto kan niet worden voltooid.

De lijn stopt en het autobedrijf bloedt elke dag miljoenen kronen dat geen enkele auto de fabriekspoorten verlaat (in Kolín gaat het meestal om een duizendtal Aygo X en Yaris). Op dezelfde manier zal de hele uitgebreide keten van toeleveranciers die just-in-time onderdelen voor het autobedrijf produceren, d.w.z. rechtstreeks in productie gaan, stoppen. Naast de fabriek zelf hebben we het over tientallen tot honderden bedrijven en duizenden werknemers die ineens geen baan hebben. En opeens wordt het een probleem voor de hele Tsjechische economie.

Het ontbreken van microchips is niets nieuws, merkt de automarkt al sinds het begin van de covid-crisis. De meeste van deze chips worden geproduceerd in Azië, dat door zeer harde lockdowns gaat en fabrieken voor alles sluit, niet alleen voor microchips. Tel daarbij de ingewikkelde situatie in de logistiek (wederom door covid) en het gebrek aan sommige grondstoffen (vaak afkomstig uit Rusland) en er is een probleem. Een probleem dat alle autofabrikanten treft, hoewel sommige meer en andere minder.

Bovendien is het een probleem waarvoor geen gemakkelijke en snelle oplossing bestaat. Hoewel autobedrijven hebben geleerd zich aan te passen en verschillende obstakels te overwinnen (bijvoorbeeld om auto's te produceren zonder bepaalde uitrustingselementen waarvoor momenteel geen chips beschikbaar zijn, of om een auto te produceren zonder een bepaald onderdeel, deze op te slaan en het ontbrekende onderdeel achteraf inbouwen), maar blijkbaar is de enige uitweg het bouwen van nieuwe productiecapaciteiten voor microchips in Europa voor de lokale auto-industrie. En ja, er groeien al nieuwe fabrieken, maar hun productielijnen zullen over een paar jaar halfgeleiders de wereld in gaan spuiten.

Autobedrijven hebben dus geen andere keuze dan Aziatische fabrikanten te blijven vertrouwen en te bidden dat de covid-tang hen niet meer zo stevig vasthoudt. Iedereen in de branche hoopte dat de situatie dit jaar al zou beginnen te verbeteren, maar tot dusver ziet het er niet uit als een reden tot vreugde. Zeker niet in de Toyota van Kolín.
Bron garaz.cz.
 
Bovenaan