De geschiedenis van Sudetenland

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Een wazige stelling. Licht eens toe wat U nu eigenlijk precies bedoelt?
Zoals ik het schrijf. Een ieder praat meestal naar zijn eigen straatje toch? (Tsjechen versus Sudeten-Duitsers)
Je schrijft dat het werkstuk nogal Duits gericht is en:
Sterker nog als je het stuk goed leest zijn er kwalijke en insinuerende opmerkingen aan het adres van de Tsjechen op te tekenen.
In de Tsjechische versies over Sudeten-Duitsers staan toch ook niet allemaal lovende woorden over de Sudeten-Duitsers. Daarom zou het beter zijn, zoals ik al schreef, als hij zijn werkstuk aan zou kunnen passen met Tsjechische versies over dit onderwerp, om het geheel te neutraliseren.
 
Inderdaad, je hebt gelijk door te stellen dat deze jongen ook het Tsjechische standpunt in zijn werkstuk had moeten meenemen. Gewoon niets meer dan normaal lijkt mij. Dat is ook de kern van de hele discussie nu hier. Overigens voor je info, ook de grote man Václav Havel heeft zich ooit in deze kwestie het gramschap van vele Tsjechen over zich afgeroepen. Wat ik daarmee wil zeggen dat het een ongelofelijk gevoelige kwestie is in Tsjechië die uiteindelijk geworteld is in een eeuwenlang durende haat-liefde verhouding tussen de Tsjechen en Duitsers die zijn climax vond in de gebeurtenissen voor de oorlog en in de uiteindelijke verdrijving van de Sudeten na WOII. En trouwens met hun eigen uitgangspunt van de Sudeten-Duitsers krijgen ze zelfs velen mensen in Duitsland niet mee. Die hebben gewoon gevoel voor verhoudingen en dat siert hen.
 
Haat-liefde verhouding is misschien wat hard gesteld, maar je kunt niet stellen dat het elkaars vrienden waren. Nooit gehoord dat de laatste in mannelijke lijn van het Tsjechische koningshuis Přemysliden vermoord is door de Duitsgezinde edelen, dat na de slag op de Witte Berg de bezittingen van de Tsjechische edelen werden geconfisqueerd en verdeeld onder de Duitsers nadat ze allen waren onthoofd, dat de Tsjechische taal eeuwenlang alleen de taal van het voetvolk was en niet op scholen gegeven werd, het eeuwenlang trachten de Tsjechische bevolking te germaniseren? Kan zo nog wel even doorgaan met allerlei moois wat er door de Duitsers door de eeuwen heen in Tsjechië is gepresteerd. Het zit toch allemaal wat ingewikkelder in elkaar als je denkt. Maar goed als jij dat naast elkaar leven zonder noemenswaardige problemen wilt noemen in dat natuurlijk jou goed recht, ik noem de dingen gewoon liever bij hun naam.
 
Het is en blijft een goed verslag, en aanvullingen zijn welkom.

Was dat niet de strekking om het te publiceren?

Of heb ik het mis.

Aanvullingen zal niemand weigeren om te lezen.

Ga door maar lees eerst Pepo zijn opmerkingen.

Het is geschiedenis , en zonder geschiedenis geen toekomst.
 

kuurgast

Donateur
Wat ik me dan afvraag waar die Tsjechische kant staat in dit topic, want er wordt hier wel veel geschreven door de "kenners" maar heb hierover nog geen link voorbij zien komen.....Ben er trouwens van overtuigd dat veel Tsjechische sites exact hetzelfde hebben als de Duitse versie, van daaruit wordt de kwestie belicht vanuit de Tsjechische invalshoek. ;)
Lina ik ben aan het zoeken geweest en heb het een en ander gevonden:
Momenteel is er een reizende expositie langs scholen om jongeren te laten kennis maken met dit stuk geschiedenis.
Bron:denik.cz en website daarvan mistapameti.cz in Tsjechisch en Duits.
Interessant artikel uit het archief van de NRC.
Verder om te lezen bohumildolezal.lidovky.cz/de Duitstalig deel van bohumildolezal.lidovky.cz.
Václav Havel heeft heel veel gedaan om tot een samenwerking te komen tussen Tsjechië en Duitsland ivm de Sudeten. Dit werd hem niet overal in dank afgenomen. Artikel daarvan in denik.cz.
De Tsjechische minister van buitenlandse zaken Karel Schwarzenberg (wordt wel eens genoemd als mogelijk nieuwe minister-president) heeft gezegd dat de Beneš-decreten niet zullen worden ingetrokken. Voor hem staat er een streep onder deze geschiedenis en moet men nu naar de toekomst kijken. Bron:novinky.cz.
De door Fujara aangehaalde Sudetendeutsche Landsmannschaftwordt in Duitsland niet overal geaccepteerd ,zie de kritische noot van Eva Hahn.
Tekst van de Tsjechisch-Duitse verklaring van 1997 kan je lezen in Engels en Duits hier.
De Tsjechische invalshoek is moeilijker te vinden. Als ik wat heb gevonden ,zal dan een dezer dagen nog wat links erbij plaatsen.
 

pepo

† In Memoriam
Mijn opmerkingen zijn puur huishoudelijk. Ik volg wel deze discussie:

Het zit toch allemaal wat ingewikkelder in elkaar als je denkt (Fujara).

Goed, maar tevens een heel zwaar onderwerp voor een objectief geschreven school-scriptie. Eigenlijk niet te doen.

Ik hoop, dat dit eens helemaal goed komt tussen die twee landen - Tsjechie en Duitsland. De wil is er zeker wel.

Als ik een (school) scriptie over de Sudeten zou moeten/willen schrijven, dan zal ik kiezen voor het beschrijven van de huidige situatie en de toekomstplannen, lokaal (b.v. de banden tussen de grenssteden) en ook landelijk. Boeiend onderwerp!
De geschiedenis en de confrontaties zal ik aan iemand anders overlaten.
 
Beste mensen.
Een ieder dank voor zijn cooperatieve op en aanmerkingen. Een en ander heb ik hem, mijn zoon, bericht. Hij geeft aan niemand hiermee te willen hebben kwetsen, hij geeft aan niet de waarheid in pacht te hebben, met de bronnen die er zijn in het Nederlands, Duits en Engels heeft hij zijn informatie verworven.
Hij heeft niets willen insinueren aan welk adres dan ook.
Het staat niet op internet.
Ook over de gruweldaden van de nazi's en de onzuivere agenda van de leiders van de sudetendeutse leiders geen twijfel.
Dat de besluiten toen zo zijn genomen zijn ook zijn inziens meer dan begrijpelijk maar nog steeds aan beide zijden ter sprake.
Hij heeft dan ook niet de bedoeling gehad om geschied te schrijven. Voor Europa/ Nederland is dit ook een stuk geschiedenis waar weinigen van weten.
Iemand schreef " dat door de benes decreten er mogelijk ook onschuldigen slachtoffer werden" dat was ook zijn aanleiding.
Misschien is dat ook wel de conclusie, dat ( aan beide zijden) de onschuldigen altijd aan het kortste eind trekken.
Het gaat dan niet om de csu politici die er politiek gewin uit willen halen.
Mogelijk een fout mijnerzijds om deze topic te plaatsen. Een ieder die ik daarmee onnodig gekwetst heb mijn excuus.
Wat mij betreft is de boodschap duidelijk en mag deze topic wat mij betreft ook afgehaald worden en is dit mogelijk niet het juiste medium. Vragen stellen en de dialoog met elkaar aangaan is een groot goed evenals de nuance blijven zoeken, semabyt getuigt hiervan.
 
Beste Danili en zoon,
Ik vind de scriptie geweldig!
Kijk, 100% compleet is onmogelijk om te schrijven met vorens en tegens, maar ik vind het geweldig dat iemand toch betrokken is geworden bij de geschiedenis van je stad.
Het is goed dat je de scriptie hebt geplaats gezien de hoeveelheid aan reacties en meningen.
Dus niks geen excuses van jullie kant.
Ik heb een aantal stukken nog eens nagelezen en dacht ineens bij mijzelf: misschien hadden ze Tsjechoslowakije nooit moeten oprichten.

Maar nogmaals: dank jullie wel.
 
Inderdaad Danili, laat het aub gewoon staan, het is een leerzaam topic voor iedereen die in deze kwestie geïnteresseerd is. En het is zoals Pepo al zegt, wie zou erover gekwetst moeten zijn hier? Daarnaast onderschrijf ik je stelling volledig dat de onschuldigen altijd aan het langste eind trekken in dit soort immense drama's. Overigens Pepo haalt aan dat hij hoopt dat het nog ooit goed zal komen tussen Tsjechië en Duitsland, maar volgens mijn bescheiden mening zit het allang goed tussen beide landen.
 
Fujara schreef dat er enkele onschuldige slachtoffers te betreuren waren, nou dat zijn er wel wat meer hoor, vele duizenden zijn slachtoffer geworden van de verdrijving, er werd gemarteld bezittingen afgepakt en ten slotte afgevoerd in open wagons met onbekende bestemming.
Het waren voornamelijk de Tsjechische partizanen die zich schuldig maakten aan excessen, ook de Russen hebben zich niet onbetuigd gelaten..
Hou me ten goede, ik ga hier geen pleidooi houden voor Duitsland, heb er zelf 2 jaar gewerkt dus ken de mentalteit wel zo een beetje maar de waarheid mag gezegd worden.
Verder zou ik graag vernemen van onze Tsjechische leden hoe zij hier tegenover staan.
Ook schreef ik dat vele eeuwen de duitsers en Tsjechen vreedzaam naast elkaar geleefd hebben en dat is echt zo.
Ok, als je verder terug gaat in de geschiedenis van het vroegere Bohemen en Moravie dan zie je dat er strijd is geweest al dan niet uit geloofsovertuiging.
Mijns inziens kan dit topic gewoon blijven staan, een ieder mag zijn mening geven, de dialoog moet gevoerd kunnen worden.
Ten slotte mijn dank aan onze Pepo die dit topic professioneel begeleid..!
 
vele duizenden zijn slachtoffer geworden van de verdrijving..........Ook schreef ik dat vele eeuwen de duitsers en Tsjechen vreedzaam naast elkaar geleefd hebben en dat is echt zo.
Inderdaad, duizenden! Als ik alleen al kijk naar ons buurdorp Paseky dat aan het eind van de 19e eeuw ruim 1700 inwoners telde. Hoewel de inwoners van Paseky na de oorlog zelf niet meededen aan de massale uitdrijving van de Sudeten-Duitsers ( zij leefden vreedzaam samen) was er na deze massale uitdrijving wel een heel groot verlies aan permanente bewoners, ruim 1000! minder.
 
Overigens een interessant en opmerkelijkgegeven in deze 'discussie' is misschien ook het feit dat in mei 2005 een standbeeld voor Beneš in Praag werd onthuld, pal tegenover het Tsjechische Ministerie van Buitenlandse Zaken, waar Beneš vele jaren de scepter zwaaide. Tot woede van de Vertriebenen liet bondskanselier Gerhard Schröder, toevallig net op bezoek in Praag tijdens de feestelijke onthulling, geen woord van protest horen. Schröder benadrukte dat oorlog en bezetting de echte oorzaken van de verdrijving van de Sudeten-Duitsers waren (overigens is dekt dat ook niet helemaal de lading gezien de daaraan voorafgaande eeuwenlange onderdrukking van de Tsjechen.)
 
Fujara schreef "eeuwenlange onderdrukking ", vind niet dat daar sprake van was.
Vanaf de crisis in de jaren dertig kwamen de duitsers steeds meer in de verdrukking, banen werden weggegeven aan de Tsjechen, schoolklassen werden in aantal beperkt en ga zo maar door.
De Duitsers wilden autonomie binnen de Tsjechische Republiek maar dit werd afgewezen, alhoewel er van Tsjechische zijde wel handreikingen werden gedaan maar dit ging niet ver genoeg voor de Duitsers.
U mag mij verbeteren als ik het fout zie.
 
Bovenaan