Bouw watermolen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Kuur vrij simpel de gene die de schuld kreeg ( en niet gedaan had) was de gene die het beste en snelste werk leverde.
Ik werk ook in de bouwput mee en zag dat deze man de hele dag de kantjes er af liep. Ik heb erg veel last dat mensen de boel vertragen ik betaal ze per uur dus hoe meer uren hoe beter
 
een geweldig project Piet! CHAPEAU!! Volg het met veel belangstelling, daar wij, zoals je weet, ook een watermolen hebben..Klopt het dat op de 2e foto rechts onderaan nog een stukje van het oude rad te zien is?
 
Klopt het dat op de 2e foto rechts onderaan nog een stukje van het oude rad te zien is?
Nee Pozor, de vorige eigenaar had een kabelhaspel erin geplaatst, ik heb in verleden getracht dit ding eruit te krijgen alleen stortte toen een deel van de muur in, eindelijk is dat rotding eruit. De muren waren nog wel origineel, maar daar konden we niets meer mee. Oorspronkelijk zaten er twee waterwielen, ieder wiel was 8 kw. Een wiel liep aandrijving in het gebouw voor malen van graan, andere wiel liep aandrijving andere kant op en was voor aandrijving van een zaagmolen.

Ik wil wel een bezoek brengen als het draait, kan dat?
We zijn een horeca / pension met camping dus gewoon te bezoeken, ik verwacht rond mei alles draaiende te hebben. Levering van elektra zal iets langer duren aangezien we nog een behoorlijke papier winkel moeten afwerken. Je moet o.a. verklaring omtrent gedrag en ook vakbekwaamheidsdiploma hebben. Dat laatste is het meest lastige, maar dat deel weten we hoe we eraan kunnen komen.
 
Het pannenbier hebben we al meerdere keren gehad, ieder keer weer een triomf. Alleen kosten rijzen af en toe de pan uit. Hoop binnenkort de eerste beelden van het wiel te kunnen tonen deze is inmiddels al 4 weken in de maak, komt uit Beieren familie bedrijf waar nu de 4e generatie al werkt. Het wiel is doorgerekend door de 2e generatie, heeft het van zijn vader geleerd. Werken zonder computers en enige moderne machines
 
We hebben problemen gehad met transport. De hoogte is 6 meter, hij wordt in twee delen vervoerd. Probleem hadden we hoe kunnen we dit oplossen, immers een deel heeft een as van 25 cm doorsnee. Ik heb vorige week gelukkig transport kunnen regelen voor een goede prijs lokaal en kunnen nu tot 4,50 hoog gaan. De materialen zijn binnen, gelukkig ook de aandrijving, maatwerk van firma krupp. Het waterwiel werd me twee weken door de aannemer bevestigd dat deze medio mei uitgeleverd wordt. Ik moet nog kleine werkzaamheden hier uitvoeren, o.a. fundament waarop de bevestiging van de aandrijving komt. De aannemer zal me op korte termijn foto's zenden van de vorderingen van wiel.
De firma werkt wat voor mij lastig, is op zeer oude manieren. 3e generatie bouwers en ik werk met de vader van dit bedrijf. Werkt dus niet met e mail, de foto's krijg ik per post.
 
Kuur vrij simpel de gene die de schuld kreeg ( en niet gedaan had) was de gene die het beste en snelste werk leverde.
Ik werk ook in de bouwput mee en zag dat deze man de hele dag de kantjes er af liep. Ik heb erg veel last dat mensen de boel vertragen ik betaal ze per uur dus hoe meer uren hoe beter
Ja ja, kan ik van meepraten, ik had het in het begin niet helemaal door, maar inmiddels na een paar jaar ervaring met klussen laten doen vliegen lamzakken bij mij er ook meteen uit. De goeien blijven wel, gelukkig ben ik niet helemaal een leek met bouwprojektjes dus heb nog wel een keer in de smiezen wie er de lijn zit te trekken.
 
Bovenaan