Bouw watermolen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

DSCF5212.JPG DSCF5213 - kopie.JPG DSCF5223 - kopie.JPG DSCF5224.JPG

Beste Piet,

Hier is maar een opmerking voor:
GEWELDIG!
:toppie::toppie:

Het is mij íets te ver rijden, anders was ik zeker komen kijken!.

In ieder geval geef ik je adres door aan mijn buurman/vriend Karel Volenec, die een soortgelijk project is gestart. Helaas is dat nog niet helemaal afgemaakt.

Veel succes verder toegewenst en houd ons op de hoogte.

Groet,
Zapalky

p.s.
Ik denk dat vriend Karel wel wat vragen heeft over het opwekken van stroom: aantal omwentelingen, transformatoren, weerstand en nog veel meer zaken waar ik geen verstand van heb, en hij misschien een beetje.:bloos2:
Mocht je een mail adres hebben, misschien een huisadres, dan graag via PM.
Ik weet zeker dat hij komt kijken!
 

Bijlagen

  • DSCF5223.JPG
    DSCF5223.JPG
    214,9 KB · Bekeken: 243
Laatst bewerkt:
Ik lees dit topic vandaag pas voor het eerst. Maar wat een project zeg! Het tijdspad maakt wel duidelijk dat niet alles zonder slag of stoot is verlopen, maar de aanhouder wint!. Succes met de laatst stappen, en hopelijk een succes volle proefrun!
 
Piet Verdun schreef eerder :
We zijn een horeca / pension met camping dus gewoon te bezoeken, ik verwacht rond mei alles draaiende te hebben. Levering van elektra zal iets langer duren aangezien we nog een behoorlijke papier winkel moeten afwerken. Je moet o.a. verklaring omtrent gedrag en ook vakbekwaamheidsdiploma hebben. Dat laatste is het meest lastige, maar dat deel weten we hoe we eraan komen.

Zijn de papieren nu ook in orde?
 
Laatst bewerkt:
Dit hele project ziet er professioneel uit. Wat een energie heb je hier in moeten steken.

Die kast ziet er best heftig uit.
Twee vragen:
Wat voor koppeling komt er tussen het waterwiel en de twk?
Wat is het verwachte opgewekte vermogen bij normale waterhoeveelheid? (Ik las ergens 8 kW, maar dat was dacht ik een oude situatie.)
 
Tussen wiel en TWK komt een planeten koppeling die met rubber is gevuld. De hoeveelheid energie zal rond de 20 kw worden.
Klopt vroeger zaten hier 4 wielen ieder was 8 kw werden benut voor hout zagen en graan malen.
Er moet een koppeling tussen we zien geen mogelijkheid om met platte riem dit in werking te krijgen.
Waterhoeveelheid is makkelijk ik heb waterrechten voor 2 m3 per sec en rivier geeft deze altijd.
 
Bedankt.

Als je een keer gelegenheid hebt: Wat is bedoeld met "planeten koppeling die met rubber is gevuld"?
Dat vroeg ik me ook af: Hoe zet je als het moet de zaak stil? Watertoevoer stoppen? Koppeling uitschakelen?
 
Piet, het heeft helaas hééél lang geduurd, maar ik ben blij dat het eind nu in zicht lijkt te komen. Ik begon er een hard hoofd in te krijgen (en als crowdfunder van de molen is dat geen goed gevoel). Fijn dat je ook weer foto's hebt geplaatst. Succes met het proefdraaien, de oplevering en de verdere papierwinkel.
 
Het was ook erg vervelend hoe dit gegaan is de ontwerper is overleden. De man had geen internet en bleef onbereikbaar, pas toen ik buren te pakken kreeg wist ik wat er aan de hand was. Dan is het zeker erg lastig iemand te vinden die dit weer oppakt. Maar weet dat einde in zicht komt. Ik kon geen foto s plaatsen aangezien er niets gebeurde.
 
Bovenaan