Bouw watermolen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Intussen is het wiel klaar voor transport de lager as ligt klaar de rest ligt klaar bij de verzinkerij.
Uiteraard foto's en hoe kun je dit verwachten bij een firma welke meer dan 150 jaar oud is natuurlijk Schnellfoto polaroid. Afbeelding o.a. koppeling as en lagers spaken en schoepen liggen bij verzinkerij. De transmissie bij de firma Krupp
Foto waterwiel 1.jpg Foto waterwiel 2.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De behuizing voor het rechterlager.

Foto0014.jpg

De hefcylinder voor de sluisdeuren. Deze worden hydraulisch aangedreven met een ketting aan de sluisdeuren. Tevens zie je de jukken welke aan de sluisdeuren bevestigd worden.

Foto0015.jpg

Nogmaals een overzicht van de jukken, hefcylinder etc.

Foto0016.jpg
 
Piet, ziet eruit als een knap stukje vakmanschap. Hopenlijk verloopt het transport en de montage voorspoedig. Vorige maand was ik in Paderborn (Dld) en stuitte in een parkje plotseling op een watermolen die sinds maart jl verbonden was met een generator om stroom te leveren. Aan de buitenzijde kon je digitaal aflezen hoeveel Kwh de molen sinds maart jl al geleverd had.
 
Smitcons ik was ook zeer van onder de indruk hij bouwt beter en ambachtelijker dan ik verwacht had alles wat Herr Diethelm maakt is maatwerk en gebruikt systemen die bij mij nog niet bekend zijn. Installatie zal hier ook digitaal zijn. Het heeft even geduurd maar het vordert langzaam maar zeker, heb veel vertrouwen in zijn vakmanschap. Hij vertelde me trouwens dat hij Meister Ingenieur Water, machine, electro en turbine bouw is.
 
Waar ik hier woon is precies hetzelfde gebouwd. Het huis is niet van mij maar van me schoonfamilie. Pavel (eigenaar) de vriend van de moeder van mijn viendin heeft me wel eens uitgelegd hoe het werkt. Maar dat was in het tsjechisch en dat is nog een beetje te ingewikkeld voor mij. Hoe dan ook weet ik wel dat hij 3 verschillende dynamo's heeft en dat het water 3 meter valt.

succes er mee!
 
Wow! Wat een project, ben benieuwd als het af is. Indien goed gebouwd/werkend komt er vast en zeker ook een 'vodník 'op af! (Waterman cq 'hasterman' uit Tsjechische sprookjes). Ik zal hem tzt een pakje pijptabak komen brengen. :D
 
Bovenaan