Bouw watermolen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Vodnik

† In Memoriam
Het gaat een beetje off-topic maar toch wel belangrijk bij keuze alternatieve energie:
Productie van zonnecellen kost niet alleen energie maar is ook nog eens niet een echt schoon proces. Datzelfde geldt overigens óók voor de productie van spaarlampen waar bovendien nog behoorlijk millleu vervuilende producten in zitten (en waar blijven die lampen als ze defect zijn?)

Wat betreft je electriciteitscentrale: Zorg voor een goede verzekering die ook uitkeert bij bliksem inslag! Mijn tsechische zwager had een waterkrachtcentrale in Moravia en heeft daar bliksem inslag gehad, er moest erg veel vervangen worden (mn meet en regel apparatuur)
 
Ik begrijp wat je bedoelt met zonnecellen, ik ben er ook een beetje op tegen. Daarentegen ben ik zelf een groot voorstander van windenergie. Wat verzekeringen betreft we zitten aan een rivier dus we hebben af en toe overstroming cq hoog water. Dit is onze duurste verzekering, bij overstroming zorgen we dat schade aan ons pand tot een minimum beperkt wordt. Schade is hier juist groot aan grond, grachten, land etc. Deze wordt niet uitgekeerd, wel aan gebouw met een eigen risico dus we zijn niet meer verzekerd ervoor. De bedragen die ik nu opzij leg zijn inmiddels hoger dan de schade die we ooit gehad hebben. Blikseminslag hebben we meerdere malen gehad, maar grootste schade was telefooncentrale stuk, die het achteraf wel deed. Tsjechische firma gehad O2.
 

Vodnik

† In Memoriam
windenergie: Waneer gaan ze in NL is een dijk om het markermeer bouwen? Vul dat meer met water dmv windmolens (van die ouderwetse, trekt ook nog toeristen) en laat dat meer via waterkrachtcentrales leeglopen!
(dit is niet mijn idee, een jaar of .....tig gelden al bedacht maar nooit van de grond gekomen)
 
Het gaat een beetje off-topic maar toch wel belangrijk bij keuze alternatieve energie:

Het mag van mij gewoon op deze manier doorgaan.

Wat een mooi project voor de toekomst ben je aan het maken.

Heel mooi en interessant onderwerp.

Misschien de titel van het topic aanpassen om meerderen te informeren die geen watermolen informatie zoeken.
 
Dit weekend wordt de bekisting gemaakt, vandaar ik de hele dag achter de PC zit om diverse firma's waar we contact mee hebben om alles tijdig binnen te krijgen. We lopen nu toch steeds weer tegen kleine problemen aan, hardheid beton hardheid staal. Als de bekisting klaar en de beton erin zit en alles staat kunnen we weer naar huis. Dit voorjaar zal alles geplaatst moeten worden. Waterwiel is gelukkig berekend en staat op papier. Dan de laatste vergunningen licentie voor levering, dus de benodigde diploma's. Diploma's van de aannemers verzamelen, bewijs van goed gedrag en dan starten we. Eindelijk
 
Zie wiki. (Kuur snapt er ook niet veel van die warmtepompen)
ben je in de buurt van brno, kom dan even langs, dan laat ik het zien.
bij piet verdun een goedkope oplossing.

maar ik probeer het uit te leggen

kijk naar je koelkast, van binnen koud, achterkant warm.
open de deur en de koelkast probeert de binnenkant koud te houden, tevens wordt de achterkant steeds warmer.
je onttrekt warmte in de koelkast en wordt dus kouder.
maar als je warmte blijft onttrekken wordt het veeeel te koud in de koelkast.
dus voer je minder koude lucht/water aan, -30C verwarm je met -10 C.

dus als je een warmtebron hebt zoals grondwater, rivierwater, een leegstand gebouw, heb je veeel minder energie nodig.

het verwarmen van van het water van +5 c naar 55 C kost veel minder dan van -5c naar 55 c, ook omdat de warmtepomp boven de 0 C een enorm goed rendement heeft.

groeten uit een eindelijk warme hal.
 
Ik ben nu even te druk, maar ik zit kort bij Brno zoals je weet dus ik ben benieuwd. Ik zag op wiki ook dat rivieren er voor gebruikt worden. We zitten aan de Jihlava en dat is een warme rivier, binnen de vaktermen
 
DSC00967.jpg DSC00960.jpg
Inmiddels weer een paar fases verder, de grind bodem is geplaatst voor plaatsing waterwiel, en inmiddels is er speciaal droogbeton gisteren gestort met de eerste bewapening, deze was vanochtend al gehard is B45 beton droog gestort. Vandaag de verdere bekisting geplaatst de inlaat waterwiel en nu maandag eerste lading natte beton. Planning is betonbouw in 13 dagen gereed te krijgen.
 
Zomaar een vraag, wordt het beton gecontroleerd, getrild, proefkubussen gedrukt~

Dit vraag ik zomaar uit interesse, geen idee hoe gecertificeerd de Tsjechen zijn.
Laat staan dat ik weet hoe ze bouwen.
Groet uit een warm Spanje.
 
Na enig oponthoud, regen, Tsjech kwam niet opdagen, Tsjech was ziek van feest. Eindelijk eerste muur klaar, we werken nu alleen nog maar met zigeuners, ze zijn trouw, werken hard en klagen niet. Helaas combinatie Tsjech en Roma ging niet, discriminatie slecht of niet samenwerken etc. Planning volgende week twee muren en dan zit het werk voor dit jaar erop.

DSC01015.jpg
 
Bovenaan