Babybox voor ongewenste baby's

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Een moeder zou er ook voor kunnen kiezen om haar problemen onder ogen te zien en daar iets aan te doen. Per slot heeft zij de verantwoordelijkheid genomen om een kind op de wereld te zetten.
Er zijn genoeg hulpverlenende instanties.
Ik zie niet in dat als een moeder haar kind in de steek laat dat zij dan zo zielig is. Het is zielig voor het kind, de ouder kiest voor iets.
Ik ben vader van 5 kinderen en zou mezelf niet zielig vinden als ik de baby in zo'n sleuf zou leggen maar een enorme klootzak.
 
Er kan dus volgens jou in de negen maanden die een zwangerschap duurt niet iets zo drastisch verandert kunnen zijn dat je geen keus meer hebt??
Ik denk van wel en heb dan zielsmedelijden met het kind en met de moeder!!
 

Tabe

† In Memoriam
Een moeder zou er ook voor kunnen kiezen om haar problemen onder ogen te zien en daar iets aan te doen. ......

Cor, ik denk dat de meeste jonge moeders die in moeilijkheden verkeren zullen daar iets aan doen en die redden het op den duur wel. Maar je blijft misschien een aantal meidjes/vrouwen houden die geen uitzicht meer zien! En dan kun je beter je baby door die sleuf duwen. En het zou mij niet verbazen als die vrouwen hun hele leven aan deze aktie terugdenken. Maar ze hebben GEKOZEN voor het kind. Ik denk dat je er iets te gemakkelijk over denkt.
 

Marcel

Moderator
hulpverlenende instanties ... je hele hebben en houwen op tafel leggen aan iemand die je niet kent.
een week later krijg je een andere hulpverlener en je kan opnieuw beginnen met je verhaal.
zo houden ze je lekker bezig en helpen ho maar. (heerlijk dat generaliseren)
ik kan me het goed voorstellen dat je daar dus niet in mee gaat. het zijn instanties ... het woordje hulp hebben ze er voor de goede sier bij gezet.
 

Freddy2005

† In Memoriam
In vuilcontainer gevonden pasgeborene overleeft

Een pasgeboren baby is deze morgen gevonden in een huisvuilcontainer en binnengebracht op intensieve zorgen van het Praagse Thomayerovy ziekenhuis. De baby is buiten levensgevaar. Volgens de dokters was het jongetje onderkoeld, had een hoofdverwonding en meerdere kneuzingen. De baby werd rond elf uur gevonden door een dakloze. Hoewel het kindje voldragen was en gezond op de wereld kwam kunnen de artsen geen uitsluitsel geven over blijvende letsels.

Intussen zijn er vijf babyboxen operationeel in Tsjechië en volgend jaar komen er nog drie nieuwe bij.

radio.cz

novinky.cz
idnes.cz
 

Maria

Geroyeerd Lid
Ik hoop dat dit kindje in een warm nest terecht komt.
En ik vind het echt vreselijk dat mensen zo makkelijk oordelen over de beslissing van een ander (die ongetwijfeld niet lichtvaardig genomen is, of het nu na 3 weken, 3 maanden of 9 maanden zwangerschap is!). Heel makkelijk redeneren vanuit je warme Nederlandse huis. Ergens is ook een man in het spel! Schuif maar lekker op de vrouw af, jakkes. De kinderen krijgen in elk geval een (tweede) kans. Hopelijk krijgen zij wel de kans zich te ontwikkelen en een echt mens te worden, een mens die meerdere kanten van een kwestie kan bekijken en niet gelijk oordeelt. Ik hoop ook van harte dat zij hun ter vondeling leggen/adoptie een plaats kunnen geven in hun leven. Ook hoop ik dat de moeders verder kunnen leven met de 'amputatie' zoals zo'n afstand doen van je kind ongetwijfeld moet voelen.
 
Ik ben het helemaal met je eens Maria, daarom vind ik de babyboxen ook 'n heel goed idee.Maar je baby dumpen in 'n vuilcontainer dat is natuurlijk ongelooflijk. Ik wordt bij het horen van zoiets toch wel heel heel erg verdrietig.En dat is zacht uit gedrukt.
 
Ja dat weet ik, en natuurlijk kan ik niet in iemands hoofd kijken.
Maar als je nog zo ver kunt denken dat je je kind dumpt in 'n vuilcontainer, dan had ze de baby ook ergens kunnen dumpen waar ze zeker wist dat ze gevonden zou worden.
 
o, wat zijn die vrouwen zielig.
iemand die op straat zomaar een voorbijganger doodslaat (zinloos geweld) is dan ook heel zielig, zo iemand klopt ook niet en zal in zijn jeugd het nodige hebben meegemaakt. mischien wel langdurig verslaafd.
Een vrouw of man blijft verantwoordelijk voor zijn of haar gedrag en daden.
Een baby op een vuilnishoop leggen is gewoon een poging tot moord, ook nog op iemand die zich niet verdedigen kan.
Vergelijkbaar is als een man van 30 jaar een vrouw van 80 jaar in elkaar slaat.
 

Maria

Geroyeerd Lid
Voor alle duidelijkheid Cor, ik ben pro babybox en natuurlijk is het niet goed te praten een baby in een container te gooien. Een weldenkend mens zal dit dan ook niet doen. En daar is het mee gezegd.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Er zou vanavond opnieuw een meisje achtergelaten zijn in een babybox in Praag.

AD1fbfaf_5398F302_0.jpg


novinky
idnes.cz

Kan iemand iets meer van de feiten uit de Tsjechische kranten vertalen. (De foto toont de box met een pop)
 

Freddy2005

† In Memoriam
Een baby van het vrouwelijk geslacht is zaterdag achtergelaten in een Praagse babybox. Volgens de dokters was de baby slechts enkele uren oud en is de moeder door de plotse bevalling verrast. Er was geen begeleidende brief of enig ander dokument.

Het meisje is het tiende kind dat achtergelaten is een babybox sedert de plaatsing twee jaar geleden. Het is reeds het tweede geval van een achtergelaten baby deze week.

radio.cz 16.12.2007
 
Bovenaan