Babybox voor ongewenste baby's

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wat een vreselijk idee dat je je kind achter moet laten in zo'n box.
Maar wat goed dat ze er zijn, want als ik dat berichtje lees over dat kindje dat in een plastic tas is gevonden krijg ik helemaal een beroerd gevoel.
 
Ik ben het toch heel erg met Pauline eens, het kind dood laten gaan lijkt me ergen.
Tenslotte weten we niet in wat voor omstandigheid de moeder was!!
(Te) snel (ver)oordelen is iets te gemakkelijk in zo'n situatie vind ik.
 

Vendula

Actief Lid
Corrie, natuurlijk is het erg om je kindje zo achter te ( moeten ? ) laten. Daarom juist ben ik de grote voorstander van de babyboxen.
Wat ik bedoelde is, dat als die moeder toch beslist dat ze dat kindje niet wil/mag houden, dat ze hem niet ergens dumpt maar in een babybox legt, zodat dat klein mensje toch nog een kans krijgt. En of ik zo'n vrouw (ver)oordeel? Nou, da's mijn taak helemaal niet!

Vroeger waren dat kerken, waar de wanhopige moeders hun kinderen -vaak op de stoep- achterlieten.

En af en toe komt die moeder toch terug ( zie ook berichten hier ) en wordt ze begeleid zodat ze op een gegeven moment toch voor dat kindje kan zorgen. Het gebeurt helaas niet vaak genoeg:(.
 
Sorry Goddart, dan had ik jou verkeerd begrepen want als ik het zo lees bedoelen we allebei hetzelfde en terecht!!! :top:

[mod] Geeft niet, Corrie, het is en blijft een emotioneel onderwerp![/mod]
 

kuurgast

Donateur
Toch is het wel opvallend dat er zoveel kinderen in de babybox achtergelaten worden.Als je vergelijkt hoeveel kinderen de afgelopen jaren in andere landen te vondeling worden gelegd tov Tsjechië dan is het erg veel in Tsjechië.Heb daar geen cijfers van,alleen van lezen in kranten en nieuws.:lezen: Als deze babyboxen er niet waren zouden de baby's dan zomaar ergens voor oud vuil worden neergelegd?

Weet iemand of het vroeger ook zoveel gebeurde dat baby's te vondeling werden gelegd?
 

Vendula

Actief Lid
Als deze babyboxen er niet waren zouden de baby's dan zomaar ergens voor oud vuil worden neergelegd?
Dat weet men natuurlijk niet, Kuurgast. Maar dan vraag ik me af - als zo'n kindje al ongewenst geboren wordt, gaat het dan een leuke toekomst tegemoet? Wordt hij/zij gelukkig met een moeder die alcohol-/drugsproblemen heeft; met een gewelddadige vader; zonder een dakje boven hun hoofd? Uiteindelijk wordt hij/zij toch uit dat gezin gehaald maar dan ben je paar jaren en trauma's verder... :confused:
 

kuurgast

Donateur
Daar heb je wel gelijk in Goddart maar later krijgen deze kinderen ook problemen met het feit dat ze niet gewenst waren.Dan hebben ze wel hopelijk een gelukkige jeugd gehad in een pleeggezin maar eens komt het moment dat ze beseffen van dat ze een "wegwerpkind" zijn.Weet niet hoe ik het anders kan omschrijven.Dus -vroeg of laat- het blijft triest.
 
@Goddart
Ik bedoelde met mijn berichtje ook dat het maar goed is dat die babyboxen er zijn, zodat zo'n baby niet ergens anders achter gelaten wordt.
Maar het lijkt mij vreselijk dat je als moeder in zo'n situatie terecht bent gekomen dat je je kindje achter moet laten, ook al weet je dat het misschien beter af is zonder jou.
Dan besef ik maar des te meer hoe goed wij het hebben.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Freddy2005 schreef:
In de babybox van het ziekenhuis in Kladno is vannacht een meisje achtergelaten. Het amper enkele uren oude meisje was goed behandeld en verkeerd in een goede gezondheid....
(25/07/09)
idnes.cz

Het meisje dat vorig jaar is achtergelaten in de babybox in Kladno, en destijds door het personeel Anežka Česká is genoemd, is geadopteerd door een kinderloos echtpaar.
Na het zien van de televisiereportage besloot het paar er voor te gaan en werd de aanvraag ingediend.
Na acht weken was er reeds een positief antwoord en kon de procedure volledig doorlopen worden.
Na een grondige "doorlichting" en de nodige psychologische testen en voorbereidende cursussen voor toekomstige pleegouders kwam uiteindelijk na zes maanden het definitieve nieuws. Het meisje kreeg meteen een nieuwe naam en is nu in het nieuwe gezin.

Aanvragen voor adoptie worden gedaan op het sociale dienst-kantoor van de woonplaats.
Er wachten nog duizenden kinderen op een adoptie, in Tsjechië zijn er 23.000 kinderen in de institutionele zorg.

idnes.cz
 

kuurgast

Donateur
458917.jpg


Er is een vrouw die beweert de oma te zijn van de 1 jarige baby Richard.
Het is de oudste kind die in de babybox achter gelaten is.
In afwachting van de uitspraak van de rechter blijft het kind onder toezicht van de artsen.
Het is ook mogelijk dat zijn biologische ouders terug komen.
Ook de moeder van de in oktober gevonden baby Thomas wil weer haar zoon terug.
Doordat ze op straat kwam te staan na het overlijden van haar moeder heeft ze uit wanhoop haar zoon in de babybox achter gelaten.

Bron:tn.cz
 

Freddy2005

† In Memoriam
Baby in babybox Usti nad Labem

Vandaag is een baby achtergelaten in de babybox van het Masaryk ziekenhuis in Usti nad Labem.
Het is reeds het 30° kind dat in een babybox is achtergelaten.
Het betreft een 2 maanden oude gezonde jongen, die door het aanwezige personeel, Jaroslav werd genoemd.

Ook is de eerste babybox die niet bij een ziekenhuis staat vanaf vandaag operationeel.
Bij het stadhuis van Praag 2 is de babybox nu ook bruikbaar.

idnes.cz
 

Freddy2005

† In Memoriam
Pasgeboren meisje naakt in garage aangetroffen

In Pribram, in de Nad Štolou straat, is een pasgeboren meisje gevonden, liggend voor een garage aan de rand van de stad in de sneeuw.
Voorbijgangers vonden vanmiddag het naakte kindje en verwittigden de politie.
De bijgeroepen hulpverleners brachten het over naar het ziekenhuis.
De politie werkt aan de zaak, maar meer details zijn nog niet beschikbaar.

Het meisje was sterk onderkoeld maar ademde nog.
Het kreeg intussen de naam "Anděla". Het is 47 cm lang en weegt 2,8 kg.
Testen gaven aan dat het kind gezond geboren is en in een stabiele toestand verkeerd.
In het ziekenhuis wordt het meisje op de juiste lichaamstemperatuur gebracht.

novinky.cz(video)

idnes.cz(video)

P.S. Pribram beschikt eveneens over een babybox sedert september 2008 aan het Regionaal Ziekenhuis.
 
Jeetje,wat vreselijk in en in triest is dit eigenlijk! Ik zit vol verbazing het topic te lezen! Wat moeten deze vrouwen(meisjes?!) wanhopig zijn geweest om hun kindje af te staan! Daarintegen vind ik de babybox een geweldige oplossing! Dit is natuurlijk een stuk beter dan je kindje dumpen in een container oid. omdat je het kindje niet kan houden door omstanstandigheden!!!
Al met al vind ik het een heftig onderwerp!
 

Freddy2005

† In Memoriam
Opnieuw baby achtergelaten

In de pas sinds januari geopende babybox in Pisek is gisteren een twee maanden oud meisje achtergelaten. Het kindje was helemaal gezond, weegt 3,9 kg en was aangekleed. Naast haar stond ook een fles melk in de babybox. Het meisje kreeg de naam Gabriela Písecká, de voornaam komt van de echtgenote van babyboxinitiatiefnemer Ludvík Hess. Het is het 31° kind dat in een babybox wordt aangetroffen en de babybox in Pisek is toevallig ook de 31° die geopend is.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Baby gevonden in kelder van ziekenhuis

In de kelder van het ziekenhuis in Hořovice is vanmorgen een pasgeboren baby gevonden door het onderhoudspersoneel. De gevonden jongen zat in een rugzak en is waarschijnlijk geboren in het ziekenhuis of in de directe omgeving. Het betreffende hospitaal heeft nog geen babybox. Het ziekenhuispersoneel heeft de jongen Jaroslav genoemd naar de naamdag vandaag. De politie zoekt de moeder en heeft foto's verspreid van de rugzak en de dekens waarin het kindje is gevonden.

HV32b967_IMG_0806.JPG


HV32b968_IMG_0807.JPG
 

kuurgast

Donateur
In Pribram, in de Nad Štolou straat, is een pasgeboren meisje gevonden, liggend voor een garage aan de rand van de stad in de sneeuw.
...
519581-img-novorozone-pribram.jpg
Dit schreef Freddy op 12-03-10.

Vandaag staat in de kranten dat de moeder(21) gevonden is door DNA test.
Ze kan een gevangenisstraf van 15 tot 20 jaar krijgen voor poging tot moord.
Baby Andělka verblijft nog op de baby-afdeling van het ziekenhuis.
De babybox is op 3,7Km afstand van de plek waar de baby is gevonden.

Bronnen:blesk.cz + novinky.cz.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Pasgeborene gevonden in Tábor

Een wandelaar, die zijn hond uitliet, trof vanmorgen een pasgeboren jongetje aan op de oever van de Lužnice in Tábor. Het kind stak in een plasticzak en lag in het struikgewas.
Het kindje werd naar de pediatrische afdeling van het ziekenhuis overgebracht.
De politie ging direct op zoek naar de moeder en deze werd vlug gevonden in een ziekenhuis waar ze zich gemeld had na de geboorte.
Ze kon evenwel nog niet verhoord worden.

idnes.cz
 

kuurgast

Donateur
imager.php


Dinsdag 1 juni is op de Internationale Dag van de Kinderen in Jablonec nad Nisou de 36ste babybox van de Tsjechische Republiek geopend.
Tevens is het vijf jaar geleden dat Louis Hess de eerste babybox opende in Praag
In totaal zijn er al 31 kinderen gered dankzij de babyboxen.

Bron:regiony.impuls.cz.
Voor meer informatie en foto's van de openingsceremonie zie nemjbc.cz.
 
Bovenaan