Babybox voor ongewenste baby's

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Freddy2005

† In Memoriam
Zelf gaan zoeken naar babybox

Ik heb reeds zoveel berichten geplaatst aangaande de verschillende babyboxen dat ik er zelf wel eens één van dichtbij wou zien. Dus trok ik maar naar het gyncentrum in Praag - Hloubětín. Daar is destijds in 2005 de allereerste Babybox geplaatst.

Met de metro trok ik dus richting Hloubětín waar ik met mijn nota's vlug de Hloubětínskástraat vond. Net toen ik de hoek omdraaide zag ik een verpleegster op de babybox toestappen en de deur openen. Ze wierp een vlugge blik in de box en deed de deur terug dicht. Ik was op zo'n vijftig meter afstand en kwam dus een paar seconden te laat. Toen ze aanstalten maakte om terug de binnenkoer en het gebouw in te stappen was ik kort genoeg genaderd om haar te wenken en te doen stoppen. Met een vriendelijk woordje Engels en Duits deelde ik haar mijn bedoelingen mede. Ik vroeg haar dus of ze de deur nogmaals kon openen en of ik een aantal foto's mocht maken. Ze moest echter haar collega's binnen oproepen daar de zaak zo afgeregeld is dat alles overwaakt wordt en men geen tweemaal na elkaar de deur kan openen zonder tussenkomst van binnenaf. Na enkele ogenblikken deed de lieve dame de deur dus opnieuw open en kon ik de zaak bekijken en foto's maken. Ik bedankte haar zo goed als mogelijk en toonde mijn appreciatie voor haar vriendelijkheid.

De dame stapte daarna terug naar binnen in het gebouw. Ik bleef nog even de binnenplaats bekijken, het centrum is in een oud kasteelgebouwtje gevestigd, en nam er enkele foto's. Op dat ogenblik kwam de dame terug buiten met verse lakentjes onder de arm. Ze wenkte me vriendelijk toe en gaf aan dat ik mee binnen mocht in het gebouw waar zich de binnenzijde van de babybox bevond. Ze opende de deur van het kleine lokaaltje en daar zag ik de babybox van de binnenkant. Ze opende de deur en gaf aan dat ik er mocht voelen hoe warm het er was en toonde mij de verschillende zaken zoals ventilatie en verwarming van de box. Intussen was er ook een mannelijke collega die door de gang liep en de dame vroeg wat ik daar deed. Hij sprak goed Duits en ik vertelde hem ronduit over mijn kennis van de diverse babyboxen en de problematiek er rond. Ook stond hij versteld van het feit dat ik beter wist dan hijzelf over hoeveel babyboxen er intussen operationeel zijn.

Intussen ververste de dame het lakentje en kussentje van de box.Na nog enkele foto's van de binnenkant te hebben genomen gaf ik de dame nog een vriendelijk woordje van dank voor de bereidwilligheid om alles zo maar te tonen aan een vreemdeling. Ze zal wel goed gezien hebben hoe tevreden ik was om dit te mogen hebben meemaken.

Met een goed gevoel trok ik dan richting centrum, mijn dag was weer meer dan eens volledig geslaagd door deze ontmoeting.
 

Bijlagen

  • DSC04434 (Large).jpg
    DSC04434 (Large).jpg
    42,5 KB · Bekeken: 8
  • DSC04435 (Large).jpg
    DSC04435 (Large).jpg
    40,1 KB · Bekeken: 6
  • DSC04438 (Large).jpg
    DSC04438 (Large).jpg
    65,8 KB · Bekeken: 5
  • DSC04439 (Large).jpg
    DSC04439 (Large).jpg
    31,7 KB · Bekeken: 7
  • DSC04440 (Large).jpg
    DSC04440 (Large).jpg
    42,4 KB · Bekeken: 6
  • DSC04441 (Large).jpg
    DSC04441 (Large).jpg
    60,5 KB · Bekeken: 6

kuurgast

Donateur
Vannacht is een jongetje achter gelaten in de babybox van Kladno ,hij heeft de naam Jan Vančura gekregen.De baby was een paar uur oud en alleen gewikkeld in een oude handdoek.
Zondag is de 39ste babybox in werking gesteld in Litoměřice en 28 oktober is de opening van de 40ste babybox in het Moravische Hodonin tegen de Slowaakse grens.

Bron:zpravy.idnes.cz+babybox.cz.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Meisje achtergelaten in Jindřichův Hradec

Vanavond rond 17h30 is in de plaatselijke babybox in Jindřichův Hradec een meisje achtergelaten. Het meisje was goed gekleed, weegt 3,7 kilogram en is in goede gezondheid. De verpleegkundigen gaven het meisje de naam Adélka. Het is het 21° meisje dat in een babybox werd achtergelaten, er werden 14 jongens in achtergelaten.

novinky.cz
 

Freddy2005

† In Memoriam
Opnieuw baby in Praagse babybox

Amper 12 uur nadat in Jindřichův Hradec een baby werd achtergelaten, is nu ook in de babybox van het GynCentrum, in het Praagse Hloubětín, een meisje achtergelaten.
Het kindje zou ongeveer twee dagen oud zijn en is door de dienstdoende dokter, Jan Karhan, aangetroffen. Deze gaf het de naam Janička.

novinky.cz
 

Freddy2005

† In Memoriam
Zevende baby aangetroffen in babybox Brno

Deze namiddag om kwart voor vier, is er opnieuw een meisje achtergelaten in de babybox in Brno. Dit is reeds de zevende baby die hier wordt achtergelaten. Het meisje kreeg de naam Natálka. Volgens de artsen was het kindje slechts enkele uren oud. Het weegt 3,5 kg en meet 50 cm.

Op 5 december wordt intussen de 41° babybox geopend in Most.

idnes.cz

novinky.cz
 

Freddy2005

† In Memoriam
Vandaag opnieuw baby achtergelaten in babybox

Zopas is het bericht binnengelopen dat er opnieuw een baby is achtergelaten in een babybox.

Ditmaal was het iets na zes, dat in de babybox van Mladá Boleslav een jongetje is aangetroffen. Het kind zou ongeveer een week oud zijn en in goede gezondheid verkeren. Het kreeg de naam Martin, dus morgen is het zijn naamdag. Meer is er voorlopig niet vrijgegeven.

idnes.cz
 

kuurgast

Donateur
Gisteravond (9-12-2010) is in de babybox van het T.Bata ziekenhuis van Zlín een paar uur oud meisje gevonden. Ze was gewikkeld in een T-shirt en een handdoek. Het meisje is gezond weegt 3010gram en is 49cm lang. Men heeft haar de naam Věra gegeven.
Dit is de eerste maal dat er een baby gevonden is in het 3 jarig bestaan van de babybox in Zlín.
5 December is de 41ste babybox van Tsjechië geopend bij het ziekenhuis van Most.

Bron:tn.nova.cz+video ,Most.
 

kuurgast

Donateur
Vannacht is er een meisje gevonden in de babybox van Opava.Het ongeveer drie uur oude meisje heeft
de naam Magdalénka gekregen naar de verpleegkundige.Ze weegt 3,5 kg en meet 50 centimeter ,
was zorgvuldig gekleed en in goede gezondheid.
Het is de derde baby die in de babybox van Opava is gelegd en de 40ste in geheel Tsjechië.De oprichter
van de babyboxen wil in totaal 70 van deze babyboxen in Tsjechië plaatsen.

Bron:novinky.cz.
 

kuurgast

Donateur
2.jpg


Vrijdag 28 Januari is even na 17:00uur in de babybox van Jablonec nad Nisou een baby gevonden.
Het is een meisje van een paar uur oud ze was goed verzorgd en goed gekleed en in dekens gewikkeld.
De baby is 47 cm lang en weegt 2740 gram en heeft de naam Janička gekregen die later werd veranderd in Silvie. Het is de eerste keer dat de babybox van Jablonec nad Nisou werd gebruikt ,al was er enkele weken terug een vals alarm. Waarschijnlijk heeft de moeder toen eerst de box bekeken.
3 Februari wordt in Slaný okres Kladno de 42 babybox geopend en is er sprake van dat in Plzeň ook een babybox komt.

Bron:denik.cz.
 

kuurgast

Donateur
In de hal van een flatgebouw in Znojmo is donderdag rond vijf uur een baby van enkele uren oud gevonden. Het is een jongetje die voorlopig de naam Pavel Čtvrtek heeft gekregen naar de arts en dag dat hij gevonden is. De baby was gewikkeld in doeken en was erg onderkoeld. De politie is op zoek naar een ca 25 jarige vrouw met beige jas die vermoedelijk de moeder is.

Bron;znojemsky.denik.cz.
 

kuurgast

Donateur
Vanochtend is in de babybox van Šumperk een meisje achter gelaten. Ze kreeg de naam Malá/kleine Martinka en is volgens de kinderartsen kerngezond, weegt 2635 gram en is 46 centimeter lang. Martina is enkele uren oud en was gewikkeld in twee handdoeken.
Haar naam is aangepast in Valentýnka naar de dag van morgen ,valentijnsdag.
Bron:ceskenoviny.cz+idnes.cz.

De burgemeester van Znojmo wil ook dat er een babybox geplaatst wordt in Znojmo. Dit naar aanleiding van het jongetje dat onlangs in een koude hal van een flat is gevonden.
Bron:idnes.cz.

_____________________
Laat voor alle verlaten kinderen de zon weer schijnen. :slapen:
 

kuurgast

Donateur
Podle Hesse je pro matku, která dítě odloží, typická nízká vzdělanost a nezřídka i drogová závislost. Důvodem k odložení bývá také špatná finanční situace, ilegální pobyt v zemi, náboženské důvody a otěhotnění po znásilnění.
Redenen van het achterlaten van baby's in de babybox zijn veelal verslaving en/of verkrachting en een weinig scholing in combinatie met geldproblemen etc. De moeders weten niet wat voor mogelijkheden er anders zijn.
 

kuurgast

Donateur
Zondagmiddag 20 maart is een meisje gevonden in de babybox van Děčín.
Ze is waarschijnlijk dezelfde dag geboren ,is in goede conditie ,weegt 3300 gram en is 49 cm lang.
Ze heeft de naam Svatava gekregen van het ziekenhuispersoneel.

Bron:idnes.cz.
 
Bovenaan