13 daagse huwelijksreisje naar mijn vaderland…

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

MartinaK

Moderator
Toeristen die meer voor natuur houden, kunnen genieten van prachtige vallei, als Plakánek bekkend. Vanaf kasteel Kost naar Sobotka gaat toeristische route, die precies hierbij gaan.

Kost od Plakánku.jpg Údolím Plakánek.jpg

Later, op mijn computer heb ik gezien, hoe snel tijd vlieg. Voor mijn verhuizing naar Nederland, heb ik foto dichtbij de kasteel Kost gedaan, dat was op mei 2006. En later, was ik ook geïnspireerd bij natuur, daarvoor foto van de meer in mei 2010. Kun je de verschilden laten zien???

Plakánek.jpg Plakánek - jaro 2010.jpg

Na Plakánek en hele dag wij waren erg door… moe.:slapen: Op de weg terug naar het hotel, hebben wij toch een keer meer gestopt de oude romaanse kerk te bewonderen. Deze is een van de kleine kerk in romaanse stijl opgebouwde, die heeft overleefd tot de huidige tijd. Deze kerk is gelegen bij Vyskeř.

En toch nog en kijkje naar karteel Trosky en Hrubá Skála, vanuit onze hotel.

Vyskeř.jpg Trosky.jpg


galerie02.jpg
 

MartinaK

Moderator
Van licentie aanvragen om foto's te maken heb ik nooit eerder van gehoord.
Kan het ook niet vinden op de site van NPU.


Te fotograferen zonder flits is in sommige kastelen na betaling van bedrag ong. 100 CZK is toegestaan. Ik sommige kastelen deze optie is niet aangeboden, fotograferen licentie je kan niet in de kasteel kassa kopen. Dat betreft ook kasteel Mnichovo Hradiště. Als liefhebber van aardewerk, heb ik toch gevraag, dat voor mijn onderzoek, wil ik graag sommige details van vazen fotograferen. Deze licentie kan je op NPU aanvragen, adres staat op de top van pagina, daarom heb ik deze weblink gepubliceerd. Toch is goed te weten voor professionals, die het specifiek historische onderzoek doet.
 

MartinaK

Moderator
5de dag – Rondrit Hrubá Skála alias Hruboskalsko

Na vier dagen in de auto, wij hebben genoeg, dus besloten de auto naar kasteel parkeerplaats te zetten. En Hruboskalsko; rotsen gebied rond Hrubá Skála; op eigen voeten onderken.

Als eerste, hebben wij korte route in rotsen gebied genomen. Vanaf Hrubá Skála, korte route gaat naar richting Sedmihorky – bekende kuuroord. De nauwe weg – Myší díra (muisgat) benoemd volgens nauwe rotsen formatie (helemaal niet voor mensen, die claustrofobisch zijn!).:overgave::lala:

Hruboskalsko - Myší dírou.jpg
hruboskalsko-2a.JPG


Net na het end van nauwe pasage in de rotsen, hebben wij bocht naar links genomen. Ongeveer 10 minuten na het trappen klim gingen wij binnen kleine grot – genaamd Adam's bed (Adamovo lože). Prachtige rots formatie, precies als bed. Maar wij hebben geen tijd te slapen, dus volgende trappen brengen ons naar het eerste toeristische kruispunt.

Hruboskalsko - Adamovo lože.jpg Hrubá Skála & Trosky z Mariánské vyhlídky.jpg

Op deze punt toeristen kunnen beslissen de weg terug naar kasteel parkeerplaats nemen (0,5 km) of naar prachtigst uitzicht van Boheems paradijs punt te nemen. Wij hebben voor uitzicht gekozen, dus kunnen jullie nu van foto van Mariánská uitzichtpunt genieten. Deze plaats is ongeveer 1 km afstand, in totaal 1,5 km vanuit kasteel Hrubá Skála, echt uitzicht toppen, egt niet te missen als je in Boheems paradijs verblijft. :top::top::top:

Als tweede, andere bezienswaardigheden op de weg vanuit Hrubá Skála naar kasteel Valdštejn (ong. 3,5 km toeristische wandelpad) zijn rotsen steden formaties. Twee uitzichtpunten zijn moeite waard – add 1) Vyhlídka Na kapelu (Het vooruitzicht van een band) add 2) Vyhlídka U Lvička (Vooruitzichten voor de leeuw).

Vyhlídka Na kapelu.jpg Vyhlídka U Lvička.jpg

Op de weg is ook mogelijkheid de boerderij van Kopic (Kopicův statek) te bezoeken. Deze plaat is bekend door primitieve beeldhouwkunst, die de eigenaar zelf uitgehouwen in de rotsen.

kopicuv_statek_01.jpg


Op het end van de weg, kun je ook kasteel Valdštejn bewonderen. Kasteel met prachtige sculpturen van zandsteen, die op de brug naar kasteel zitten. Op de weg terug naar de hotel, toch wij hebben ook kasteel terras van Hrubá Skála bezochten. Zit daar ook restaurant, dus als lekker weer is, kan je genieten van prachtige Paradijs met Tsjechisch paradijs in je hand – met lekker pilsje.
 

kuurgast

Donateur
Nieuwsgierig....wie?.....ik....nee hoor. ;)

Het weekend van 31 juli en 1 augustus is er van alles te beleven op Hrad Valdštejn
Historisch toernooi met gladiatoren en piraten etc.
Zámek Hrubá Skála is tevens een hotel en het uitzicht vanaf het terras is zeker schitterend. :ja:
 

MartinaK

Moderator
6de Dag – Dag van vervaardag

Dat gaat altijd over de lange discussie,:bek: welke cadeautje is de best geschikt voor de verjaardag. :bloem:Dus na paar jaren en ervaringen, hebben wij besloten, geen cadeautje voor verjaardag te genen. Maar toch, Marcel was jarig. Dus heb ik nagedacht over cadeautje wat geen cadeautje is.

Na de hele wandelingen in rotsen, waren wij beetje moe niet erg genoeg fit gevulde :confused:, darvoor auto en rijs naar kartelen geeft gewonnen. En het regent… in de auto was ik helemaal boos :kwaad:, wat onzin, verjaardag en het regen. Ik heb gezegd, Ik wil graag weer kunnen beheren… stop reinningggggggggggggggggggg!!!!!!:regen:

Werd ongelooflijk… regen gestopt op de weg naar richting Malá Skála. Marcel kijk naar mij, en onmiddellijk wij starten te lagen.:D:D Ik heb gezegd, toch dat heb ik deze geleerd van onze oude tijd, toen wij hebben regering die ook kunnen weer bezeren:fool:. Vanuit Malá Skála heb ik een oude foto, toen was ik bezig met funny foto’s met illusie. Dus kasteeltje in mijn hand.

Malá Skála.jpg

Liefhebbers van rotsen, zullen niet de Suché skály (rotsen) missen. En ook de ruin van Frýdštejn kasteel.

Frýdštejn.jpg Suché skály.jpg

Later, wij hebben weg naar stad Turnov genomen. Dichtbij de stad is moeite waard kasteel Hrubý Rohozec genoemd. Over het kasteel, hierbij de andere story.

Hrubý Rohozec.jpg Dolánky - Dlaskův statek.jpg

Later zeg ik naar Marcel, weet je, dat wij ook in Tsjechië klompen hebben? Echt? Ja, echt dus wij gingen naar museum Dlaskův statek bij dorp Dolánky. Daar kunnen jullie genieten wan oude burgerij en ook de collectie van schoenen, precies oude modellen van Tsjechische klompen.

Met toch prachtige weer, hebben wij de burgerij verlaten naar de plaats, die heb ik als volgende gekozen. Kasteel Sychrov… bekende kasteel, die vol prachtige houtsnijwerk ik. Hierbij link naar story & geschiedenis.

Sychrov.jpg Sychrov - nádvoří.jpg
 

MartinaK

Moderator
Onze meneer Murphy's dag ("Anything that can go wrong, will go wrong") begonnen bij de parkeerplaats kassa. Op de parkeerplaats staat allen een bus met Russisch kenteken en niemand anders. Heee, wat raar… ??? Is het kasteel vandaag gesloten, heb ik gedachte in mijn hoofd. Dat is niet maandag, dus geen informatie of ook niks op webpagina, OK, wij gaan kijken. Later toch een man, die verantwoordelijk is voor de parkeerplaats, komt naar ons. Kijk en zeg ze in het Tsjechisch, 40 CZ kronen.
Ik kijk naar Marcel… wat een beetje wangedrag, heee geen “Dobrý den” goede dag… en van duur prijs voor parkeren en geen informatie over de parkeerplaats en kosten. Dus het ik naar de man kijken en zegen… ik begrijp u niet! In zware Nederlandse - Tsjechisch accent – NEROZUMÍM. Man, man, hij kijkt naar mij … stom geslagen en kijk en keer meer naar onze auto. Toch nog en keek in het Tsjechisch proberen te zegen… 40 CZK. Toch verwacht ik verbetering, maar niks, dus mijn antwoord het zelfde… NEROZUMÍM. Man was boos geworden, geen Engels niet probeerde en ging weg. Marcel lachende hele weg naar het kasteel – Tsjechische vrouw, moedertaal en “NEROZUMÍM”, toch???.

Gingen wij naar het kasteel kassa, en Marcel zegt…ook NEROZUMÍM???? Ne, zoals wij in Tsjechië zeggen - herhaaldelijk grap is geen grap meer. Dus heb ik in het Tsjechisch met vrouw – balie assistente gesproken. Zei zegde, sorry, maar vandaag is hier delegatie van Rusland… toch gele rondleiding is vol. En ook half van het kasteel is gesloten voor het filmen. Dus heb ik gezegd, ohhh wat jammer, maar kunnen wij toch iets doen? Mijn mam is vandaag jarig en ik wil graag heb toch deze rondleiding in prachtige kasteelkamers als cadeautje als geschiedenisliefhebber te geven. Erg vriendelijke vrouw kijkt naar me en vraag ze, ben je Tsjechisch en herinner je nog Russische taal? Ja, wel, dat wij kunnen nooit vergeten, met glimlach antwoordde ik. Dus ik heb voor jullie voorstel… wacht hier 10 minuten en jullie kunnen de rondleiding in de Russische taal te volgen.

Ik heb naar Marcel dit voorstel vertaald, en hij kijk naar mij, beetje verraste en beantwoorde
..gratis??? voor het lijden….Finale van Tsjechische – Nederlandse onderhandeling was halve prijs.

Welke pracht is in de Sychrov kasteel, dat kunnen jullie op de foto’s zien… Naar deze rondleiding, nooit te vergeten, hebben wij onvriendelijke man op de parkeerplaats verlaten. Ik heb allen gezegd tegen hem… NA SHLEDANOU! Toch met zware “G” accent! Wij waren dood van het lachen… ik heb erg moeite de auto neer Liberec te rijden.

Sychrov - velká jídelna.jpg Sychrov - knihovna.JPG
Sychrov - salón kralovského apartma.jpg Sychrov - schodišťová hala.jpg
 

MartinaK

Moderator
In Liberec, hebben wij dichtbij het centrumplein onze auto geparkeerd. Op de plein staat Oude Stadhuis van Liberec. Het imposante stadhuis (radnice) is in 1888 – 1893 opgetrokken in Duitse renaissancestijl, naar een ontwerp van de Weense architect Franz Neumann. Stonden op het plein en kijken naar passerende mensen… Marcel, zeg ik. Nu heb je bespaart tijd die wil je normaal besteden voor weg naar Brussel. Kijk, kleine kopietje van stadhuisje, hebben wij ook in Tsjechië!:eu:

Liberec - radnice.jpg

De rest van Liberec is bekend voor goede winkelen, ZOO met white tijgers en prachtige botanische tuin. Onze Murphy dag, hebben wij afronden op parkeerplaats, 1 km afstand van top van bekende Ještĕd. Weg naar de top was afgesloten :kwaad:, maar toch hebben wij prachtige verjaardag gevierd!!! :D:D:D

:nazdravi:

GLU2f3c1e_tygrice.jpg
 

MartinaK

Moderator
Im memoriam - voor Isabela

Witte tijgers zijn de trots van de dierentuin van Liberec, gehouden sinds 1994 enige plaats in de Tsjechische Republiek. Isabela, op de foto gevestigde lokale fokkerij.

Isabela tijgerin overleden op de leeftijd van 17 jaar, in november vorig jaar. Als resultaat van het fatale incident, ontmoeting met leeuwen bezweken aan de dodelijke verwondingen.

zoo.jpg
 

MartinaK

Moderator
7de Dag – winkelen alias jacht voor de aankop van Boheems glas

Als nu vraag ik, wat is het weer vandaag, onze 7de dag in Tsjechië??? How elementary… het…:regen:


Dus onze dag was besteden naar indoor activiteiten. Vanaf Hrubá Skála is en beetje stuk te rijden naar Noord – Bohemia, maar toch was niet het beste weer, moeite waard voor wandelingen is de rotsen stad.

Tot heden herinner ik onze gelukkige situatie – bekende Tsjechische huwelijkfeest traditie, daarover ben ik net paar stukken van porseleinen borden of glazen kwijt. (Gelukkig, wij zijn pas getrouwd maar in Nederland, dus n. v. t.) In heb zelf geluk gemaakt…:D over de jaren van mijn uitstekende huishouding.

stara_myslivna_konopiste_restaurace_svatebni_tradice_01.jpg


Dus in deze lekker weer, hebben wij besloten onze glazen collectie te completeren en uitbreiden. Vanaf Hrubá Skála naar Nový Bor gaan redelijk goede kwaliteit weg. Binnen uurtje wij waren op de plaats van Bohemia Cristalex fabriek. Over de adressen van wikkels, heb ik toch op forum gesproken, daarvoor deze link msg #12..

fotka1.jpg


Voor mensen die niet de Boheems glas mooi vinden, kan dir omgeving andere attracties aanbieden. Bijvoorbeeld kasteel Sloup, op de weg terug naar Liberec ook kasteel Lemberk of uitzicht naar drie landen (Tsjechië, Duitsland en Polen) vanuit kasteeltoren van Grabštejn. Information over kastelen, heb ik ook beschrijven in dit artikel.

Grabštejn.jpg Lemberk.jpg

Op het end van dit verhaal van 7de dag, wil ik graag laatste woorden te besteden naar Jablonné v Podještĕdí.Een van de oudste dorpen van Bohemen, Jablonné (Gabel), werd gesticht in 1240. Het leven speelt zich af rond het groote plein (námĕstí Míru), waar enkele prettige eethuizen uitkijken op de St. Laurentius en St. Zdislava basiliek uit 1699.

Jablonné v  Podještědí.jpg
 

MartinaK

Moderator
8de dag – Dag van Anton Pieck

Toch, in Tsjechië, kun je het verschillende sprokkeltje plaatsen vinden. Dus als over het sprookje – het kinderlijke bekende verhaal van Runcajs en Manka met Cipísek gaat, starten wij onze sprokkeltje toer in stad Jičín. Het regen, maar arcaden van deze stad hebben ons het droge wandeling rond de plein aangeboden. Dat is altijd leuke, de stadje met kleine winketjes te ontdekken.

Jičín.jpg Hostinné - gemeentehuis.jpg

Onze volgende stappen waren gericht naar volgende prachtig stadje. Stadje met oud sprokkeltje stadhuis – Hostinné. Ook de regen niet gewonnen, door arcaden die deze stad biedt. Kijk naar het torentje van het stathuis, naar prachtige ridders en pendule/slinger van de klok… kijk, zeg ik naar Marcel – toch Nederlandse uitvinding van Christiaan Huygens, gebruiken in Tsjechië.

Přehrada Lesní království - na hrázi.jpg Anton Pieck.JPG

Vanaf de Hostinné is een kort stuk te rijden rond de Elbe (Labe) rivier, die in dit stuk van land als groter stoom is. En zeker, kommen wij op de eerste dijk van Elbe – bekende Lesní Království. Na het loop over de dijk, nemen wij de weg naar kasteel Opočno via Dvův Králové nad Labem.
 

MartinaK

Moderator
Het bezoek van de Safari/dierentuin in Dvůr n. L. en het kasteel van Kuks wij gemist. Onze interesse was het bezoek van kasteel Opočno.Het prachtige en goed geconserveerde Opočno-kasteel ligt hoog boven het kleine stadje. In 1562 – 1567 zette de familie Colloredo het neer op de plaats van een vervallen gotische burcht.

Opočno.jpg Opočno - nádvoří s kašnou.jpg

Van het oorspronkelijke bouwwerk is ontsluiten de ronde toren bewaard. De bijzondere binnenplaats, met aan drie zijden drie verdiepingen met arcaden, komt aan de vroeger ingesloten vierde zijde uit op een park. In het kasteel vindt u een mooie verzameling wapens en wapenrustingen. Ook is er een afdeling kunst, met werken van Italianse, Boheemse en Hollandse (ook onbekende Hollandse) meesters, en een bibliotheek met 12.000 tittels.

Opočno - knihovna.jpg Opočno - zbrojnice.jpg
Opočno - galerie od východu.jpg Opočno - herna.jpg
 

kuurgast

Donateur
Vergeet in Jičin niet om in de steegjes die op het plein uitkomen eens te bekijken.
Daar vind je onverwacht leuke winkeltjes en restaurants. :ja:
Martina de poort van het plaatje van Anton Pieck staat in Amersfoort.
In het weekend van 31 juli en 1 augustus een feestelijke fair op de binnenplaats van Zámek Opočno.

Martina het is iedere dag een feest om jouw reisverslag te lezen. :top:
 

MartinaK

Moderator
Rondleiding in kasteel Opočno. Absoluut een onvergetelijke ervaring. Op twee uur niemand anders gaan naar kasteel binnen, dus wij hadden absolute solo rondleiding.
Van de start tot het end, hebben wij zo genieten van schilderijen, meubel, en aderen historische artefacten dan hebben wij vergeten voor tijd en weer. Onmiddellijk in de eerste kamer Marcel was in het midden van eigen wereld. Collectie vanuit Afrika, die was verzameld door graaf Colloredo – Mansfeld, eigenaar van kasteel, telt veel artefacten, die van Kenia zijn. Heel veel dingen Marcel herkend van hem tijd, waneer hij in Kenia wonde.

Opočno - vchod africké sbírky.jpg Opočno - pracovna hraběte.jpg

Dus onze (rondlijder en Marcel) veel informatie samen afwisselt. Ook over het meubel, Hollandse schilderijen en delfts blauw aardewerk.

Na het kasteel Opočno rondleiding, waren wij erg te laat. Vanuit dit kasteel, heb ik veel foto’s gemaakt, die kun je bevorderen in de Forum Fotogalerie. En zeker moeite waard dit kasteel te bezoeken.

Onze laatste stap was kleine pauze in mijn geboorte stad – Hradec Králové.
 

MartinaK

Moderator
Toen hadden wij in Hradec Králové binnenkomen, waren wij getuigen van de ongelooflijke ervaring (ongelooflijke voor Marcel). Op de weg naar Grote Plein via Kleine plein is korte klim. Hier was erg vast file, auto’s geblokkeerd.. en twee Tsjechische mannen met elkaar praten over de voorrang – alias gestreden, slaan met elkaar :kwaad: :kwaad:. Marcel verassend met open mond vraagt mij, wat is dit? Oh, dat is simpel… deze is EU schadeformulier invulling proces aangepast naar Tsjechische mannelijke macho cultuur. :confused:

1.jpg


Ik heb allen van de auto roept naar manen, Gentlemen, dat is toch niet nodig…!!! Kijk nog een keer, wat op eerste pagina van formulier staat!!!

Later waren wij toch op het plein genieten van kerk, stadhuis…
Ook op de plein kunnen toeristen zien een bijzonderheid… dat is kerkportaal van Nanebevzetí Pany Marie. Als je naar de foto detail kijkt van portaal, hij is voleindig op de muur geschilderd. Slim besparing, toch??

Hradec Králové.jpg Hradec Králové - kostel.jpg

Deze kerk (Nanebevzetí Pany Marie) werd halverwege de 17de eeuw gebouwd voor de jezuïeten door Carlo Lurago. Honderd jaar later brandde hij af. Allen de St. Ingnatius van Loyolakapel bleef gespaard, met muurschilderingen en een schilderij van Petr Brandl, waarin de heilige wordt verheerlijk.


En dat was onze 8de dag en ook het laatste in Český Ráj.
 
Bovenaan