13 daagse huwelijksreisje naar mijn vaderland…

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

MartinaK

Moderator
Peklo - restaurace.jpg Peklo - údolí Metuje.jpg

Het gebouw van het restaurant is gebouwd volgends de architect Jurkovič, prachtige stijl, daarover heb ik ook op het forum gesproken. Altijd vriendelijke ontvang bij eigenaren - familie Nĕmeček. Als je deze plaats gaat bezoeken, vraag toch voor menukaart, nu ook in de Nederlandse taal verkrijgbaar…

Op de weg terug naar Praag, hebben wij op de Nové Mĕsto nad Metují plein stopte. Toch Marcel heeft in de liefde afgevallen met prachtige houtsnijwerk van deze winkel...

Nové Město nad Metují - Marcel u obchodu na náměstí.jpg Nové Město nad Metují - náměstí.jpg

Nog een laatst kijkje naar Nové Mĕsto. Deze uitzingt, stad formatie is Betleem genoemd.

Nové Město nad Metují - Betlém.jpg Nové Město nad Metují.jpg


Was het donker, toen wij hebben terug het hotel in Karlštejn bereikend… met prachtige romantisch avondje op het terras en uitzicht naar het kasteel, onze derde en dus laatste dag in Karlštejn was afgelopen.
 

kuurgast

Donateur
Martina hoe moeten we het Tsjechisch van jullie noemen.....Knedlík-taal? ;)
Ben benieuwd naar de NL-menukaart ,als die net zo geschreven is als deze verhalen
dan komen de mensen nooit aan bestellen toe. :fluit:
Je omschrijft alles zo leuk wat je meemaakt dat ik hier zelfs na een waardeloze dag weer helemaal vrolijk wordt.:tien:

Díky.
 
Bedankt voor jullie reacties, ik wens jullie prettige weekend en lees plezier en tot straks!
Dat bedanken is maar een kleine moeite hoor, al deze verhaaltjes tikken met bijbehorende geschiedenis, foto's etc, dat is pas veel werk. Ik denk dat veel mensen het met plezier lezen. :top:
Jij ook een fijn weekend en tot straks. ;)
 
:zwaai:heb het ook met plezier gelezen ,
Ik heb net zoveel gelachen,:toppie: als alle tsjechen die lachen over mijn tsjechies:overgave::sterretjes::stom!:
IK bedoel het leuk.
ik heb net zoveel moeite met Tsjechiës als jij met nederlands:tien:
respect
 

MartinaK

Moderator
:zwaai:heb het ook met plezier gelezen ,
Ik heb net zoveel gelachen,:toppie: als alle tsjechen die lachen over mijn tsjechies:overgave::sterretjes::stom!:
IK bedoel het leuk.
ik heb net zoveel moeite met Tsjechiës als jij met nederlands:tien:
respect


Toch je ben niet de einige, die in de put zit.
Genieten van en veel success met Tsjechische taal!

105-638ba7948e12ce1acf1b9347272edba1.jpg
 

MartinaK

Moderator
Euhhh...hebben we iets gemist? :denk:


Wel, dat was precies van Nederlanders mijn gedaan eerste tijd. Gebruiken tot straks – voor mij was dit net ongeveer paar minuten. Ik heb niet goed verstaan :fool:, van Nederlandse straks beteken, dus heb ik voor mijn collega 4 uren gewachte. :kwaad:

Ik moet ook genieten van prettige weer :top:en zon voor de energie te krijgen voor volgende verhalen… :huh?:
 

MartinaK

Moderator
Het gaat om plaatsen waar ik nog niet geweest ben of details niet heb gezien. Vb. Svatý Jan pod Skalou, Peklo, overzijde van hrad Sloup en de diverse tuinen net onder de Praagse burcht.


Van mijn story, weet je toch die 28. 10. – Dag van Tsjechische republiek de beste dag voor deze bezoek van tuinen is. Ook “Peklo” in najaar. Kijk naar foto's, wat moeder natuur kan doen. Prachtige kleuren van bladeren… foto met rivier Metuje. Precies 1 km afstand van restaurant genomen. Als je kan deze in de tijd rond 28ste combineren, je gaat erg genieten.
 

Bijlagen

  • Peklo - údolí.jpg
    Peklo - údolí.jpg
    166,8 KB · Bekeken: 0
  • Peklo - splav.jpg
    Peklo - splav.jpg
    111,2 KB · Bekeken: 0

MartinaK

Moderator
4de dag – Dag van nationale producten en interessante gebouwen

Delfts blauw, dit prachtige aardewerk is niet de enige hobby die wij hebben. Onze collectie taalt sommige stuken, maar niet zo veel artefacten die kan je bewonderen in Tsjechië. In Tsjechië? Ja, je hort dit goed, in Tsjechië en sommige die in kastelen staan zijn wereld unieke pronkstukken.

Dus morgen vroeg, wij hebben Karlštejn verlaten naar richting Praag, later snelweg naar Mladá Boleslav genomen. In Mladá Boleslav, rond de weg Marcel genoten van “prachtige” fabrieken van onze nationaal “Škoda” product. OK, fijn, Volkswagen Group... Maar dat was niet het product, dat willen wij graag zien. Dus vanaf Mladá Boleslav is nog paar minuten rijden naar kasteel, Mnichovo Hradištĕ, deze bekende plaats van Delfts blauw collectie.

Liefhebbers van dit product kan de informatie over de stukken die dit kasteel telt in bekend boek VAN AKEN-FEHMERS, MARION S.; DELFTS AARDEWERK. GESCHIEDENIS VAN EEN NATIONAAL PRODUKT/ DUTCH DELFTWARE. HISTORY OF A NATIONAL PRODUCT. DEEL IV VAZEN MET TUITEN. 300 JAAR PRONKSTUKKEN/ VOLUME IV VASES WITH SPOUTS. THREE CENTURIES OF SPLENDOUR, ISBN 9789040083549.

Boek Delfts Blauw.jpg

De tour in het kasteel is erg moeite waard voor liefhebbers van delfts aardewerk en andere porselein. Collectie telt ook Imary vazen, dekselpoten en andere pronkstukken die toch in uitstekende conditie zijn. Delfts saloon, zie de foto, is bekken voor de pracht die in de hoek van deze kasteelkamer staat. Beetje jammer in de hoek, dat is 9 verdiepingen grote tulpen pagode (tulpenvaas – piramide), die in uitstekende conditie is. Volgens de informatie van het boek, deze vazen zijn allen drie op de wereld , die zonder beschadigingen zijn. Twee stukken hebben wij in Engeland gezien, die zijn in collectie van her majesteit koningin van Engeland, en precies in Windsor kasteel. En die zijn niet voor public open, allen in aanvaag, kan Delfts blauw kunstenaar deze stuken zien. Dus in kasteel Mnichovo Hradiste, heb je unieke kans van dit stuk genieten, of hierbij de foto’s.

Mnichovo Hradiště - zámek.jpg Mnichovo Hradiště - zámek Delfská jídelna.jpg

:top:Tip: Wil je graag binnen het kasteel fotografen? Dat moet je voor de licentie http://www.npu.cz aanvragen, voor dat je kasteel gaat bezoeken.

Ook de collectie van het kasteel bibliotheek is bijzonder. Sommige stukken waren behandeld door handen van bekende Giacomo Casanova. Op de end van hen leven, his was bibliothecaris van de Hertog van Waldstein in het kasteel van Dux in de Bohemen (nu Duchcov in Tsjechië), waar hij zijn memoires schreef en op 4 juni 1798 overleed. En sommige stukken van de bibliotheek waren verhuisd precies naar kasteel Mnichovo Hradiště.

143--c300xt238.gif
Mnichovo Hradiste - Hrobka valdstejnu.jpg

Kasteel is ook voor mindervalide mensen open. Maar op het begint van rondleiding zijn brede trappen, die moet rolstoelgebruiker met hulp overbruggen. Verder geen problemen. Het park van het kasteel met gebouwen en graf van familie Waldstein (Valdštejn).


:nazdravi2:Na de lunch, hebben wij het kastel en park verlaten.
 

MartinaK

Moderator
Mnichovo Hradištĕ was onze eerste stap in Boheems Paradijs.

Kortom over Boheems Paradijs (Český ráj):
Boheems Paradijs of in het Tsjechisch Český ráj is het oudste natuurreservaat van Tsjechië. Het fraaie landschap staat vol bijzondere geologische rotsformaties. De stenen “steden”, poorten en torens zijn geliefd bij bergbeklimmers. De vele middeleeuwse kartelen zijn onder andere te bereiken via het uitgestrekte netwerk van wandelpaden. Jičín en Turnov kunnen beide dienen als uitvalsbasis.

Dichtbij de snelweg naar Turnov (stad van bekende Tsjechische steen – granaat) hebben wij eerste rotsen gezien. Die waren bekende Drábské svĕtničky. Paar minuten later genieten van klein plein in Turnov en naar kort loopje in het stadje naar het hotel in richting Hrubá Skála vertrekken.

Drábské svĕtničky.jpg Hrubá Skála.jpg

Wij hebben veel tijd naar Český ráj rondrit. Dus heb ik naar Marcel gezegd, wil je de levende openluchtmuseum te zien? Ja, waarom niet, zeg ze. Dus vanaf Hrubá Skála kasteel, hebben wij de weg genomen naar stad Sobotka. Rond de weg, genieten wij van voorjaar pracht – bomen, die in vele bloem waren. Appelbomen en ook paarden bloemen (Smetanka lékařská of pampeliška in het Tsjechisch). Na halve uurtje waren wij op de plaats – Vesec bij Sobotka.

2326600166_632930940f.jpg


Toen heb ik in het plein binnen gerijen en auto aan de kant van de weg geparkeerd, Marcel zegt tegen mij. Wat en prachtige huizen (roubenka) maar kijk dat is egt levende openlucht museum:D. Veel mensen begonnen te onprettige te kijken naar ons achter het gordijn van zijn hut. Ja, Nederlanders in het middel van het museum, wij waren als “ tentoonstellen” vrij te bekijken voor Tsjechen.:(:(:(:(:(:( :fool:

Dus naar paar seconden, hebben wij vluggen vertrekken van deze situatie. Na deze schok, toch heb ik stopte bij bekende nationaal boem - Semtínská lípa. Vanuit deze punt, kunnen wij genieten van prachtig uitzicht naar geheel Boheems Paradijs.

Semtínská lípa.jpg

Dichtbij is ook Kostkasteel, die hebben wij ook bezochten. Over de geschiedenis, Lina heeft op forum veel gedaan. Maar wat bijzonder is, is de witte toren met bijna 4 m dikke muren. Er zijn, maar weinig die weten dat de toren van kasteel ¨Kost¨ niet gewone vierkante is. Het is de enige plek waar je kunt drie kanten zien. Hirbij de foto...

Kost.jpg Kost - věž.jpg
 
Bovenaan