13 daagse huwelijksreisje naar mijn vaderland…

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

MartinaK

Moderator
Dag 9 – Via groten naar de glasslijperij

Nog een kijk terug naar 8de dag – avond en tip! Wij hebben deze dag en onze tijd in restaurant met bowling in Karlovice – Sedmihorky afgerond. Heerlik, goede service.. dus als je op E442 weg rijdt, vanuit Turnov naar richting Hrubá Skála - Jičín, in dorp Karlovice – Sedmihorky op de kruising naar Sedmihorky Láznĕ (kuuroord) zit dit restaurant – gereconstrueerd vanuit oude burgerij.

Bowling Karlovice.jpg Bowling Karlovice - restaurace.jpg

Om 8 uur ‘s middag, hebben wij ons kleine pension in Hrubá Skála verlaten naar richting Železný Brod. Nog en keer genoten van prachtige rotsen bij Malá Skála en naar 10 minuten, hebben wij op het plein van Železný Brod stopte. Dit is kleine stadje, vroeger bekende door glas fabrieken en bijouterie productie – bekende ŽB Železnobrodské Sklo. Toen een klein kind was, heb ik in de rivier Jizera veel kokaaltjes gevonden en verzameld. Jammer, niet meer! Nogmaals, herinnerde ik me die dagen, toen reden we rond Spálov. Op de foto, bekende plats van dijk, die is op de Jizera gebouwd en prachtige toeristische pad - Riegrova stezka benoemd. Vanaf - Semily – naar Bítouchov - údolí Jizery - Podspálov - Morava - Kamenického stezka - Semily – in totaal lengte van 12 km.

Spálov - Jizera - Riegrova stezka.jpg
 

MartinaK

Moderator
Vanaf Spálov is nog stuk te rijden naar Bozkov. Bozkov, plaats van onze volgende uitstapje naar dolomiet grotten. Op de weg, genieten wij van het uitzicht naar de natuur en prachtige bloemen die dit gebied net onder de Reuzengebergte bied.

Bozkovské jeskyně - Sloní uši.jpg

In de Bozkov, hebben wij de parkeerspot gevonden. Man, eigenaar voor de parkeerplaats ging rigting naar onze auto… en precies de zelfde story… 50 Tsjechische kronen:shock:. Wow, zeg ik, wat een klein dorpje en prijzen zijn als in Praag. De mam was niet happy over mijn opmerking, maar gezegd, wij hebben hier veel toeristen van Duitsland en die vind prijs met verbant dat je kan de toiletten gratis gebruiken, erg topper. Ik heb veel gelagen, wel bekende prijzen in Duitsland, dat je moet ook voor toiletten betalen, die zijn in Nederlands gratis als service aangeboden. Maar wij zijn geen Duitsers en dus deze prijs is niet normaal…zegt ik naar de man en weg gerijden naar andere. :yess:

Later toeristische pad brengen ons naar groten toegang. Rondleiding in de groten (story net geschreven in andere verhaal) kan je ook in het Nederlandse taal te volgen. Tip – in groten zijn trappen en nauwe paden, dus voor mensen die claustrofobisch of astmatisch zijn of hartproblemen heeft, liever niet de rondleiding te doen, of aanpassen de weg, dat je niet de pad naar diepster stuk van groten onderneemt. Ik heb zelf problemen met ze lucht (O2 - zuurstofgebrek). Maar grotten zijn bijzonder door grootste underground meer.

Bozkovské jeskyně - Jezerní dóm.jpg

Bozkov was onze eerste stap naar KRNAP = Krkonošský národní park (Reuzengebergte Nationaal park).
 

MartinaK

Moderator
Vanaf Bozkov, hebben wij de weg naar Harrachov genomen met korte pauze in stad Jablonec nad Nisou. Stad bekend door muntenfabriek en bijouterie. Verzamelars van munten, kunnen de fabriekwinkel op het plein daar bezoeken. Dit winkeltje is ook leuk voor dames die bijouterie leuk vinden, ook bijvoorbeeld de glas parels.

Na het bezoek van deze stad, gingen wij naar Harrachov. Langs de weg, genieten van rivier Mumlava… toch heb ik voor jullie deze foto genomen, maar dat was andere tijd.

Harrachov - Mumlava.jpg Sněžka.jpg
 

MartinaK

Moderator
Waar heb ik gistere gestopt??? Oh, Harrachov… Voor dat ik iets gaan over de Harrachov vertellen, zal ik korte stapje maken voor twee uitzichten naar Reuzengebergte, die zeker moeite waard zijn.

Štěpánka.jpg Kořenov - výhled na sklárnu.jpg

Ten eerste, mijn favoriete plaats, en ook bekende torentje, die naam Štĕpánka draagt. Zit bovenop bij dorp Kořenov, op de weg vanaf Jablonec nad Nisou naar Harrachov. Dit torentje in prachtige novogotische stijl gebouwde, zal ik jullie toch niet missen. Mijn foto is gedaan vanuit helikopter in 2002, wanner wij waren part van overstroming team hulp.

De tweede is prachtige uitzicht vanuit de brug naar rivier Jizera. Deze is ook net na dorp Dolní Kořenov, op de weg E65, 10 gefotografeerd.
 

MartinaK

Moderator
In Harrachov, hebben wij eerste gestopt dichtbij de glaswinkel, die hebben wij bezochten. Aan de andere kant zit kleine museum met glas werk en geschiedenis over de Harrachov glas fabriek. In museum kunnen jullie genieten van prachtig glas monumenten die zijn vanuit het eerste glas productie jaren (1722). De glasfabriek die hier sinds de 18de eeuw staat, maakte de produkten wereldberoemd.

Harrachov.jpg Harrachov - glasfabriek.jpg

Marcel is gek op Boheems glas en dus wij samen de productie en glasslijperij bezochten. Productie is nog steeds op het oude werk methode opgebouwde, dus niet altijd erg de beste vriendelijk voor de werknemers. De minimalle norm per dag per groep is 200 glazen. En wat wij hebben in ouderwets glasslijperij gezien, was erg niet gezond. Allen het water die over de handen van slijper loopt… Deze glasfabriek is niets in vergelijking met Nový Bor, maar Harrachov gaat over het traditionele werk (geen automatizatie), voor die je prijs betalen, als je iets in de winkel koopt. Wij waren beetje verrassend, dus Marcel vraagde, hebben jullie geen CAO of ARBO? Ja, ja dat was onze laatste stap en vraag, die wij in deze fabriek hadden.

Harrachov - de glasslijperij.jpg Harrachov - sklárna - brusič.jpg

Dus heb ik gezegd, Marcel, huraaaaaa liever naar het hotel… en welke.. moment, ga ik vertellen over hotel in the heven!
 

MartinaK

Moderator
‘s avond van 9de dag, hadden wij toch prachtige zonnige dag. De weg naar het hotel, hebben wij de weg vanaf Harrachov naar Rokytnice nad Jizerou genomen. Dat zit lange jaren in onze familie traditie, dat altijd de huwelijkrijs is op Dvoračky afgerond.

Dvoračky - chata.jpg Horský hotel Štumpovka - výhled z terasy.jpg

Over Dvoračkybergen chata, op de top van berg gebouwen. Laten komt ook het moderne hotel – dat hotel Štumpovka genomen is en gebouwde op de traditionele stijl. Ik heb nog foto’s, van mijn grootma en grootopa, die ook hadden deze plaats bezochten, pas naar de tweede wereld oorlog. Dat waren de tijden, toch met vervoer van paard, die alen de gastenbagage maar de Dvoračky genomen.Gasten moeten in deze tijd toch 4 kilometers lopen.

Dit veranderd en met Marcel hebben wij via erg steile heuvel klim (volgens onze calculatie 20 – tot 25%) met de auto beklimmen naar het hotel. Hotel is op de berg van 1140 meter boven de zee spiegel. Op de weg, genieten wij van prachtige uitzichten die kun je toch nu denkzij mijn kamera aanbieden.

Dvoračky - pohled z Rokytnického náměstí.jpg Dvoračky - výhled.jpg
 

MartinaK

Moderator
Op de top van de berg zitten nu dus zusjes… oudere Chata Dvoračky, die toch herinnerend mijn grootma met grootpa en jongere, die nu herinnerd ons bezoek – hotel Štumpovka. Met vriendelijke ontvangst door Dvoračky Husky honden, vullen wij als in het midden van de hemel. Dat was toch eerste keer voor Marcel zo onhoog te zijn… normmal onze huis is -6 m. onder de zeespiegel en nu wij zijn 1140 boven. Wat toch erg verschil te merken, ook in vries lucht van wij zijn erg te moe… :slapen:

Dvoračky - výhled na Horní Domky.jpg Horský hotel Štumpovka - jaro.jpg

Samen wij nog op de bankje gezeten en genieten van prachtige uitzicht…:slik::slik: (nu jullie kunnen ook :ja:)

En dat was end van onze romantische dag op Dvoračky…
 

MartinaK

Moderator
Dag 10 – dag van de watervallen

Vroeg in de ochtend werden we wakker, nog steeds regende en de stad onder ons wereld schijnt. Later begon beter weer worden. Dus gingen wij op het terras nog een keer bekijken, wat prachtige wereld wij hebben. En ups, hele nacht hebben wij gedachten dat goede beveiliging hebben. Naar onze lieve husky…:slapen::zzz::zzz:

Horský hotel Štumpovka - unavený husky.jpg

Na de heerlijke ontbijt, :puh: die is precies op Dvoračky onvergetelijke (yoghurt met bosbessen en zelfgemaakte broodjes) – specialité van deze hotel, hebben wij hotel naar richting Harrachov verlaten.
 

MartinaK

Moderator
Onze zoektocht naar watervallen in Harrachov begonnen.Vanaf de Harrachov Rýžovištĕ is een kilometer aftstand naar prachtige Mumlava watervallen. De 8 m hoge waterval in de Mumlava is een aantrekkelijk eindpunt voor een wandeling over het pad vanuit de wintersportplaats Harrachov. Circa 1,5 km afstand van het centrum van Harrachov.

Mumlava u vodopádů.jpg Mumlavské vodopády.jpg

Aangepast en zeer comfortabele asfalt weg, bij deze manier kan ook de mindervalide toeristen of rolstoelgebruikers deze wandeling absolveren en genieten dus van Mumlava watervallen op de end van deze wandeling.

Na deze pracht, hebben wij niet genoeg water, dus huraaaaaaaaaa naar andere, die in burt van Harrachov zijn.

Mumlavské vodopády - jaro.jpg
 

MartinaK

Moderator
Met excuses van moderators van deze Forum (dat deze is korte stap uit van Tsjechië), zal ik graag allen korte opmerking geven over volgende watervallen die korte afstand vanaf Harrachov zijn. Dat zijn het volgende, die zijn zekere moeite waard te bezoeken op het strand van Poolse Reuzengebergte in Sklářská Poreba (Skalrska Poręba):

· Wodospad Szklarki
· Wodospad Podgòrnej
· Wodospad Kamieńczyka

Polsko - Kamenice.jpg Polsko - Sklářský vodopád.jpg

Van deze drie genoemde watervallen is de Wodospad Szklarki het makkelijkste te bezoeken. Allen 3 minuten aftand te lopen vanuit parkeerplaats. Ook de uitzichten vanuit Jelenie Gora naar de richting van Tsjechië zijn prachtig.
 

kuurgast

Donateur
Martina wat een ongelooflijk mooie reis hebben jullie gemaakt.Zoveel plaatsen bezocht dat het me
begint te duizelen. :sterretjes: Nu kunnen we lezen over al de verhalen achter de foto's die je de laatste tijd in de fotogalerij hebt geplaatst.
Heb je aan het eind van je reisverslag een overzichtskaart van de route? :denk: Dit is voor mensen die een rondreis willen maken en niet weten waar te beginnen een mooie leidraad.

Marcel vraagde, hebben jullie geen CAO of ARBO? Ja, ja dat was onze laatste stap en vraag, die wij in deze fabriek hadden.
Wat was het antwoord?Toch is het heel leuk om een glasfabriek te bezoeken en te zien dat de werknemers ondanks de *in onze ogen* slechte werkomstandigheden ,plezier hebben in hun werk. :top:

Nog drie dagen te gaan......wacht vol verwachting op het vervolg. :bakkie:
 

MartinaK

Moderator
Heb je aan het eind van je reisverslag een overzichtskaart van de route? :denk: Dit is voor mensen die een rondreis willen maken en niet weten waar te beginnen een mooie leidraad.


Kuurgast, ne...iedereen kan TomTom gebruiken, volgens wat heb ik geschreven. Alle plaatsen staan in de map van Central Europa, TomTom min. versie 720. Of map van Tsjechische Republiek kan iedereen kopen op benzinestation of bekijken op google maps.
 

MartinaK

Moderator
Na het korte bezoek in Polen, hebben wij terug naar het hotel gerijen. De klim naar Dvoračky was verschrikkelijk, veroorzaak door omveer en zo hart regen dat heb ik 5 km per uur (snelheid) gerijen naar de top. Zoals mist, kon ik niet zien, zelfs een meter verder.

Tot wij op de top van de berg kwamen, ongelofelijk gebeuren dat wij hebben nooit vroeger gezien :shock:. Na het omweer, op Dvoračky kan ik jullie vertellen, denkzij mijn kamera, over de manier waarop wolken worden gevormd. Zie de foto en genieten van deze prachtige natuur…

Dvoračky - Hoe wolken worden gevormd.jpg Dvoračky - rozkvetlá louka.jpg

En deze was onze laatste dag man water & wattenvallen.
 

MartinaK

Moderator
Dag 11 – Dag van mist en de “onbekende” Hollandse schilder

Dat was op onze plan – lijstje, vanaf Dvoračky nog naar het kasteel Frýdlant te kijken. Dus met ongelofelijke weer, mist en sneeuw (ja sneeuw je hoor dit wel, in de midden van mei, toch gesneeuwd) heb ik mijn TomTom vriend naar Frýdlant stadcentrum gezet. Dus kortste weg naar dit kasteel was gecalculeerd, maar wij hebben toch korte stapjes naar andere plaatsen gedaan.

Het eerste was korte stap out in het midden van de berg. Hebben wij genoten van de schapen rond Horní domky. De natuur rond het hotel, is absoluut wonder…

Ještěd.jpg Krkonoše.jpg
 

MartinaK

Moderator
De tweede stap was naar mijn favoriete plaats, die heb ik iedere jaar bezocht. Over de plaats van prachtig uitzicht naar Jizera rivier, hen ik geschreven “prachtige uitzicht vanuit de brug naar rivier Jizera - Dolní Kořenov, op de weg E65, 10” maar toch dichtbij de brug is ook de andere. Als je voor dat je over de brug gaan(van richting Harrachov) de exit naar Chata na Mýtinách neemt, rijd je rond Jizera rivier naar de parkeerplaats. Vanuit de parkeerplaats is 1 minuut te lopen (toeristisch pad – rode kleur) naar dit prachtige uitzicht van Jizera.

Kořenov - Jizera.jpg Jizera.jpg

Als hulp voor de identificatie, zie de informatie tabel van KRNAP. Op deze punt, neemt de aflag naar Chata na Mýtinách.
 

MartinaK

Moderator
Vanaf deze prachtige plaats, hebben wij weg no. 290 naar přehrada Souš genomen. Souš – bekende plaats van Protržená přehrada (gebroken dam).

Het verhaal achter:
Boven de vallei Desná waar de zon scheen. Was een oorlog jaar, 1916, maandag de 18e September. In de middag, in de bergen boven het dal dam brak. Binnen een paar minuten, werden gedood in de woede van het element 62 mensen en creëerden grote schade aan eigendommen. De dam is nog nooit gerestaureerd en de ruïnes zijn nog steeds stille getuigen van deze tragedie.

200710032158_cimrman12.jpg
 
Bovenaan