13 daagse huwelijksreisje naar mijn vaderland…

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

MartinaK

Moderator
Přehrada Souš.jpg Protržená přehrada.jpg

Mat dit verhaal en mist, niet zo prettige weer, hebben wij dam snel verlaten. Door de mist, snel was 5 km per uur, dat was tog gevaarlijke situatie, ik heb niet meer dan half meter voor mijn auto kan iets zien. Gelukkig naar de 20 minuten, hebben wij naar Hejnice aangekomen. Deze plaats is bekend door klooster, maar wij ook het bekende kuuroord in Lázně Libverda bezochten.

Hejnice.jpg Lázne Libverda.jpg

Van de mist, warren wij erg moe and niet lekker gevuld hebben. Dus als omveer in Reuzengebergte is, is beter niet deze weg via Souš te nemen. De situatie op de weg met mist was erg gevaarlijk.
 
he wat leuk om het verhaal van deze weg te lezen. wij hebben dan wel nog nooit de restanten van de dam gezien maar hebben deze weg al diverse keren gereden vanwege zijn mooie uitzichten en natuur. jaren terug mocht je niet verder dan een bep. punt want daar lagen grote stenen op de weg en een jaar of 3a4 hebben wij hem helemaal gereden. apart hoor denk dat ik nu op zoek ga naar de restanten van de dam.
 

MartinaK

Moderator
Frýdlant.jpg Frýdlant - zámek nádvoří.jpg

Toch top en finale van deze dag was kasteel Frýdlant. Prachtige rondleiding via oude and nieuwe part van kasteel, brengen jullie als thuis in Nederlands. De laatste eigenaren, familie Clam-Gallas hadden veel dingen verwonderd met Nederland. Een mam van deze familie was ook als Tsjechische diplomate in den Haag. Dus op de rondlijding, kunnen jullie genieten van Hollandse stuken als – Delfts blauw aardewerk, meubel inclusieve kussenkasten en schilderijen. Wij waren in de midden van paradijs, met Marcel samen genieten van pracht wat deze kasteel bied. Ongelofelijk… later met vriendelijke vrouw, die rondleiding gedaan, kwamen wij in klein kinderkamertje. En wat wij gezien…. Kijk naar foto… vrouw gezegd, dat is ook een van onbekende Hollandse schilder. Ik kijk naar Marcel, Marcel kijk naar mij en wij hebben zoooooooo veel te lagen… :D:D:lmfao::lmfao:onbekende Hollandse schilder, herkend door Hollanders… dat was onze Mr. Potter en bekkende Stier. Dus van dit moment, kasteel Frýdlant heeft een bekende Hollandse schilder meer.

Mauritshuis - Paulus Potter - The Bull.jpg

Met lachende stemming hebben wij langzaam naar onze hotel terug te rijden. Dat was onze onbekende schilder dag.

Later, wij hebben de contact met Frýdlant kasteel opgenomen en informatie over Paulus Potter origineel naar Tsjechië opgestuurd, waar zit een kopie van deze schilderij.
 

MartinaK

Moderator
Met de proost, onze laatste dag in Tsjechië begonnen. En als de foto zegt, wij gingen naar Adršpašské skalní město (Adršpach rotsen stad). Vanaf Dvoračky is deze een stuk te rijden, maar deze plaatst, is erg moeite waard.

Adršpašské skalní město - pískovna jezírko.jpg Adršpašské skalní město - pískovna.jpg

Rotsen formaties rond Adršpach bieden prachtige uitzichten naar groene gekleurd water en rotsen formaties. Iedereen kunnen eigen weg nemen, die prachtig vind, korte rondleiding van 1,5 km rond groene meer of grotere 3,5 km rond formaties als bekende Starosta & Starostová of en meer in rotsen stad. Marcel was erg moe, dus wij hebben korte rondleiding genomen en stuk van trappan beklimmen. En de onze dag in restaurant met lekken Pilsje afronden.

Adršpašské skalní město.jpg
 

MartinaK

Moderator
Op de weg naar de hotel, hebben wij tog besloten korte loop naar Labe (Elbe) rivier te nemen. De start van Elbe rivier is ongeveer 3,5 km loopafstand van het hotel Dvoračky. En dat was onze laatste toer in Reuzengebergten.

Pramen Labe s erby.jpg Pramen Labe.jpg

In de avond, hebben wij allen de koffes inpakken een voorberijden naar weg terug…
 

MartinaK

Moderator
Dag 13 – Home sweet home

Aan elk end is het leuk dat er iets anders leuk start…

Onze vakantie was afgelopen, allen terug weg naar Nederland, ook het regen gestopt dus op de weg, hadden wij toch fantastisch weer. Vanaf Dvoračky, hebben wij weg naar Praag, later naar Pilzen terug genomen. Langere, maar laatste keer, hebben wij Praag en andere plaatsen rond de weg gezien.

In Duitsland was deze dag 28 graden, zooooooo het, ongelofelijk. Dus wij hebben bij verschillende benzinestations gestopt. Wat ga ik nooit vergeten, is de informatie tabel over de Duitse Toiletten services en de kwaliteit die is TǗV getest en goedgekeurd. Jammer, ik mis de foto... Ik heb zo veel gelagen :D :D, dat geen goede foto gemaakt, alles was onscherp. En waarom heb ik zo veel gelagen, dat betreft mijn audit ervaringen met zo certificaten en de reaal wereld. Sommige toiletten waren zeker niet TUV compliant! :fool:

Na 10 uren met pauzen, zijn wij naar onze huis gekomen. En wat op het einde van deze reis verslag??? Onze tuin was voel van bloemen… warme welkome door onze lelies collectie…kijk en genieten van…
 

Bijlagen

  • Lilium - Tiger Play.jpg
    Lilium - Tiger Play.jpg
    94,5 KB · Bekeken: 0
  • Lilium - Orange Art.jpg
    Lilium - Orange Art.jpg
    88,8 KB · Bekeken: 0
  • Lilium - Netty´s Pride.jpg
    Lilium - Netty´s Pride.jpg
    65,6 KB · Bekeken: 0
  • Lilium - Dot Com.jpg
    Lilium - Dot Com.jpg
    83,7 KB · Bekeken: 0

MartinaK

Moderator
Met verbant van msg nummer 14, en dus geïnspireerd door Praag, lantaren en Praag kasteen, hebben wij toch de kopietje in Hoofddorp gerealiseerd … hierbij de foto.

Lamp & 13.JPG

Tot volgende keer en misschien op vakantie in Tsjechië!:proost::cheers:
 

kuurgast

Donateur
Martina bedankt voor je verhaal :bloem: heb van het begin tot eind genoten van jullie reis.
En nu hangt er een stukje Praag in Hoofddorp. :top:
Ik hoop dat je nog veel van dit soort humoristische verhalen over je vaderland zal schrijven.
 
Bovenaan