Tegeltjes kachel

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

C.Berendse schreef:
Onze tegelkachel...
Mooi Carla!! :top: Ik ben niet een echte fan van tegelkachels, maar dat heeft hoofdzakelijk met de kleuren te maken (vaak groen, blauw, rood etc.) en ik vind ze vaak te groot/pompeus/aanwezig. Maar in wit, niet te groot, zonder poespas, het is erg mooi door zijn eenvoud!
 
Ja die verzamel ik, maar strijken houd ik niet zo van hoor. Hoewel ze op het fornuis wel goed heet worden. Die dingen zijn loodzwaar, dat de vrouwen daar vroeger stapels wasgoed mee moesten strijken. En dan dat fornuis iedere ochtend as uithalen, aslade legen en weer een vuurtje maken en dan steeds maar kolen bijvullen en naar de kelder om kolen te halen in emmers die ze dan weer naar boven zeulden. Mooi die antieke spullen , maar ik heb toch liever dat er een stekker aan zit!

Ah natuurlijk, daar kunnen we onze kolen laten! We bestelden 1100 kg maar besloten kort daarna de kolenketel te laten voor wat íe is omdat het toch niet zo praktisch is in een vakantiewoning. Hebben nu dus nog 25 zakken kolen staan (al snel 1050 kg) en zagen hout voor de tegelkachel :fool:
Overigens, wat doen jullie 's ochtends met de as? Die is dan nog loeiheet! Nu zetten we het weg in een zinken teil om af te koelen en daarna de tuin in. Handig is anders.

gr.
 
Overigens, wat doen jullie 's ochtends met de as? Die is dan nog loeiheet! Nu zetten we het weg in een zinken teil om af te koelen en daarna de tuin in. Handig is anders.

gr.[/QUOTE]


Daar gebruikten ze vroeger een smoorketel voor.
 
houtas is inderdaad prima voor op de komposthoop. maar as van kolen is volgens mij niet echt milieuvriendelijk... wie weet daar het fijne van? voordat het tussen de aardbeien terecht komt?
 

kuurgast

Donateur
Wat een leuke reacties :top: zo kan iedereen van elkaar leren en proberen dat stukje typisch Tsjechië in ere te herstellen.Ook wat doe je met de as,daar had ik nog niet eens bij stil gestaan maar is zeker zo belangrijk.Zo sprak ik eens iemand met huis in Tsjechië en die heeft een hele grote oven.
Die moet je met hout stoken het is echt zo'n oven voor bakkers.Nu weet ze niet hoeveel en het soort hout hier in moet om hem goed te gebruiken.Is er iemand die daar wat over kan vertellen?:confused:
 
We gaan het proberen: een foto toevoegen van de kachel. Hier ze je hem in volle glorie, maar nog voor de herinrichting van de huiskamer.
 

Bijlagen

  • PA290038.JPG
    PA290038.JPG
    143,6 KB · Bekeken: 25
Ja, inderdaad Kuurgast, onze buurman heeft er ook een en gebruikt hem inderdaad ook om op te liggen en z'n oude stramme botten te verwarmen! Hij heeft geen fysiotherapeut nodig, zegt hij!
 
Nou C.P. dat is inderdaad een schitterende kachel. Heb je geen foto hoe hij nu staat in de vernieuwde woonkamer. Ben heel benieuwd hoe jullie kachel hier in past. Was dit deel van de kamer vroeger keuken?
 
Sorry C.P. ik wilde niet nieuwsgierig over komen, maar ik vind het altijd leuk om bij mensen binnen te kijken. En vooral in Tsjechische huizen, ook al hebben ze niet allemaal een tegelkachel en hebben ze wel een tegelkachel, sla ik op hol. :dank2:
 
Als geen echte -tegeltjeskachelfan- vind ook die van jouw, CP, leuk om te zien. Afgezien de kleur valt ook het formaat valt mij mee, ik heb ze nog veel groter gezien, :slik: daar kun je met je hele gezin op bivakkeren.
 
Juist leuk dat je zo nieuwsgierig wordt!
We proberen zoveel mogelijk authentieke spullen die we in het huis en op de zolders vinden, te gebruiken.
Eigenlijk wil ik een speciaal plekje in de boerderij inrichten met specifieke gebruiksspullen van vroeger. Heeft een van jullie misschien ook zoiets gedaan?
 
Het gebouw ziet er uit als een kasteel,alleen geen torens .brede statige trappen en hele grote kamers met hoge plafonds met barokelementen en fresco,s .Het pand is van kennissen van ons ,de voormalige laverda- sro
 
Het gebouw ziet er uit als een kasteel,alleen geen torens .brede statige trappen en hele grote kamers met hoge plafonds met barokelementen en fresco,s .Het pand is van kennissen van ons ,de voormalige laverda- sro

Sorry hoor incorrect.

1 (één) zij wonen in Boříkovy - en niet in Bernartice
2 en het `kasteel` is een oude nogal bouwvallige Hospoda. Ze zijn er al 7 jaar bezig met renoveren
 
Bovenaan