Snelweg D8 (Dresden - Usti nad Labem)

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik ben maandagmiddag weer teruggekomen na een lang weekend Praag en omgeving. Veel sneeuw gezien, sneeuwstorm meegemaakt, regen en zonneschijn.
Ik ben, ondanks het duidelijke kaartje eerder bij dit onderwerp, toch weer verkeerd gereden toen ik terugging en kwam weer op de 'hoge' weg naar Usti nad Labem. Gelukkig was het boven het vriespunt, en het was werkelijk heerlijk om over die weg te rijden. Prachtige velden met sneeuw, mooie uitzichten, en de weg was zeer goed begaanbaar.
Bij het bezinestation vlak voor de grens had men kaartjes liggen met nog meer details hoe men moet rijden, ik heb er één meegenomen om hier te plaatsen.
 

Bijlagen

  • D8 Praag Dresden.jpg
    D8 Praag Dresden.jpg
    199 KB · Bekeken: 77
praag-dresden

hallo allemaal

im ben eergister terug gereden vanit praag naar nederland.

het is inn deze richting niet echt goed aangegeven. ik had tomtom geprogrammeerd op een plaats waar de snelweg begint in praag ,maar ging n nie thelemaal goed.

Als je aan einde van de 8 komt is handisgste om linksaf te gaan. alleen is dit op moment niet mogleijk, wij hebben dit opgelost om na 500 meter te keren en in dan vanaf de andere rijrichting wel die afslag te kunnen pakken. Je hebt dan een goede route. de wegen zijn goed. en je kunt er makkleijk de vrachtwagen even inhalen. je rijdt ene stukje langs de rivier de goed overzichtelijk. op een gegeven moment stat dresden wel weer aangegeven. eenmaal op de snlewg moet je ff uitkijken wat laatste tankstation is. als je nog wilt tanken. die hadden wij dus gemist.


groetjes Robert
 
Ik heb het gisteren gereden en het is niet geweldig aangegeven maar wel goed te volgen.
Op de terugweg kun je aan het einde D8 idd niet linksaf, zoals Robert schrijft, maar je kunt dus gewoon doorrijden (omdraaien vind ik wat overdreven) en op de rotonde net voor Teplice is de richting Dresden al duidelijk aangegeven. Als je die volgt komt je goed op de snelweg en de grenzovergang Petrovice terecht.

Wel opletten voor de flitslocaties!!
 
Wij hebben naar Kutna Hora 15 febr. heen en 22 febr. terug de officieel aangegeven routes over de A17/D8 gereden.
Dwz heen van Usti naar Lovosice langs de Elbe en terug van Lovosice via de oude weg tot de rotonde vlak voor Teplice en daarna de 4-baansweg (geen autobaan!!) naar Usti.

Heen was er in Usti geen touwen aan de richting vast te knopen. Wat een warboel. Ettelijke rotondes en afslagen, maar als je consequent de borden PRAHA goed volgt is er niks aan de hand. Wel was het erg druk langs de Elbe. Lange trein vrachtauto's reed maar ca 50 kmh en passeren was onmogelijk.
Terug reed het prima over eerst de oude weg tot de nieuwe rotonde vlak voor Teplice en daarna de oude 4-baans weg naar Usti. Kom je direct op de nieuwe D8.

Vrienden rijden heen deze laatste weg in omgekeerde richting en dat rijdt beter dan langs de Elbe. Dat betekent in Usti aan het einde van de D8 gewoon rechtdoor rijden! Dat wordt niet aangegeven en dus is het er erg rustig in die richting.
Na de rotonde is het de oude weg naar Praag, door de heuvels, maar met genoeg inhaalstroken om goed op te kunnen schieten.
Ik zal dat volgende keer zeker ook doen.

Dat genoemde keerpunt op die parkeerplaats na Losovice om het linksafslaan te compenseren is levensgevaarlijk!! Te veel mensen doen dat en er stond voor de oprit naar de parkeerplaats al een file. Ik raad dit af.

Vroeger door de week Apeldoorn-Kutna Hora 9,5-10 uur. Terug ook.
Nu beide keren dik binnen 9 uur. Ergens tussen een half en een heel uur korter, schat ik dus.
 
Hallo allemaal, heeft er al iemand naar Vrchlabi gereden over de nieuwe snelweg van dresden naar Praag?
Ik denk namelijk dat dit weer wat tijd kan schelen.
Dresden-Usti-Liberec/Turnov- Jicin.
 
dresden - decin

wij zijn vorige week naar Javornik gereden over de nieuwe snelweg.
Dus vanaf Leipzig, ri. Dresden, dan voor Dresden ri. Praag.
We zijn vanaf dresden Praag blijven volgen tot aan de afslag Teplice/Decin en dan richting Decin. Ik had vanaf de afslag van de rijksweg gedacht iets meer door te kunnen rijden, je rijdt in het begin door allerlei dorpjes en als er een vrachtwagen voor je zit, schiet dat niet echt op.
Maar als je eenmaal voorbij Novy Bor bent, rijdt het weer lekker door, langs Liberec, Turnov, Jicin, ri.Trutnov, bij Hostinne linksaf.
wij hebben er minder dan 11 uur over gereden met 3 kids achterin, viel dat dus zeker niet tegen. Lang leve de DVD schermpjes!

terug zijn we over Polen gereden. Vanaf Javornik eerst ri. Trutnov of via Zacler naar Kralovec. Dan in Polen via Lubawka, Kamienna Gora, Bolkow (dit is alsmaar de 5 volgen) dan na Bolkow opletten, dan moet je de 3 volgen richting Jawor, dan ri. Legnica. Daar ga je de A4 op. Hier rijdt je dus totaal minder dan 2 uur op provinciale wegen. Als je eenmaal op de A4 rijdt ri. Berlijn, dan heb je verder alleen maar snelweg. Deze route is totaal net iets boven de 1000 km, terwijl via Dresden iets minder dan 1000 km voor ons is. We hebben er net zo lang over gedaan, maar je rijdt dus meer snelweg.

het is maar net, wat je prettiger vindt. Voor ons maakte het niet veel uit. Succes voor allen die weer nieuwe, snellere of betere wegen zullen ontdekken.
 
Zo te horen zal het dus echt niet sneller gaan over de nieuwe snelweg richting praag. Ik ga het toch proberen, verslag volgt.
 
A17 --> D8

Weet iemand of er al een nieuwe snelweg ligt vanaf de aansluiting A17 in Duitsland met de Tsjechische grens naar Usti nad Labem? Dit zou dan een nieuw stuk D8 moeten zijn.

Bedankt.
 
Zo alles doorgespit van dit punt maar kan niet echt vinden of het vignet nu wel of niet in duitsland vlak voor de grens te koop is of dat je het gelijk bij de grens of er net na moet kopen.
wie weet dit? want als het goed is gaan wij over een dikke week deze weg nemen en is het wel handig om dat te weten.
bedankt petra
 
Wel vlak na de grensovergang in Tsjechie .. daar kun je een vignet kopen bij zo'n kiosk of bij eerste beste pompstation.
 
Ik heb 3 weken geleden dit traject gereden. Je krijgt eerst de Duitse grens. Daar hoef je het vignet nog niet achter de voorruit te hebben. Vervolgens is er ongeveer 100 mtr. verder aan de rechterkant een parkeermogelijkheid en een kiosk waar je het vignet kunt kopen. De goedkoopste is 8 euro voor een week.
Succes Petra.

Het is misschien niet te geloven maar ik ben kort geleden naar Usti nad Labem geweest en heb nu eens in afwijking tot mijn normale route vanuit Vught !! via de A4 richting Chemnitz nu eens via de A1 naar Hengelo/Enschede!! en vervolgens via Hannover, Magdenburg, Halle naar Dresden en vervolgens via de nieuwe A17/D8 naar Usti gereden. Wat denk je ? Dit traject is voor mij, ondanks dat ik eerst noordelijk ga rijden toch nog een uur korter dan via Kassel en A4. Zelfs in kilometers maakt het niets uit. Geweldig die nieuwe autobahn !!
 
Vignetten uitverkocht

Ben zojuist teruggekeerd uit Tsjechie.
Op de heenreis via A17/D8 twee weken geleden, waren de 2-weken vignetten uitverkocht. De mevrouw in de kiosk verwees naar het Esso-station citrca 20 Km. verderop, waar ze wel zouden zijn.

Je kunt dan de gok nemen: of een ander vignet kopen (week of maand) of vignet-loos doorrijden. Ik ben doorgereden naar het volgende verkooppunt, maar ik heb onderweg (vlak voor de tunnel) wel een politieauto zien staan met twee toeristen-auto's. Controle???

Toen mijn dochter deze week dezelfde route reed, waren dezelfde vignetten er nog/ook niet. Zij kon overigens wel twee week-vignetten kopen die op twee achtereenvolgende weken geldig zijn.
 
bedankt. wij komen vanuit den helder dus rijden wij al jaren bovenlangs en afhankelijk waar we naar toe willen wordt het via zittau, polen of zoals nu deze weg. wij zullen wel een maand kaart nodig hebben want gaan drie weken rondtrekken met de camper en weten niet van te voren waar we precies terecht zullen komen. hoop dat ze die wel hebben leggen een bekeuring hoe gering ook is nou eenmaal zonde van het geld.
groetjes petra
 
Goede morgen,
Familie van ons is gisteren vertrokken naar Dolni Lanov hebben ook de nieuwe weg A7/D8 Usti gereden ze waren rond half 12 bij de grens maar hebben toch 1 uur moeten wachten. Ze vonden de weg wel goed om te rijden normaal gaan ze altijd over Zittau.
 
Bovenaan