Waar gaat het naartoe met de Kroon?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Vandaag stabilisatie 27,35 per euro.
Ik heb nog steeds geen helder antwoord op mijn vraag. Ik herhaal hem nog een keertje;

"Als je van een Nl. rekening b.v 100 euro overmaakt op een Tsjechische rekening , hoeveel tijd zit er dan tussen storting en verwerking in kronen door een Tsjechische bank??? En wat zijn de gemiddelde wisselonkosten en van welke dag wordt de wisselkoers bepaald, de dag van storting van uit NL of de dag van aankomst in Tsjechie?"
 
In mijn ervaring duurt bijschrijving 3 werkdagen (valutadagen)
Over de gehanteerde koers lijkt een groot rookgordijn te hangen, ik kom daar op de sites van de beide banken nog niet achter
 
en van welke dag wordt de wisselkoers bepaald, de dag van storting van uit NL of de dag van aankomst in Tsjechie?"
De dag van aankomst natuurlijk. De Tsjechische bank krijgt dan de € en gaat omrekenen naar CZK.

Wil je echt snel handelen, open dan ook nog een rekening in € bij je bank. Dan boek je intern over van je € naar CZK rekening, en is het dus echt real time koers.
 
Vašek schreef:
De dag van aankomst natuurlijk. De Tsjechische bank krijgt dan de € en gaat omrekenen naar CZK..
Als ik naar de koershistorie kijk op de site van onze bank klopt dat niet helemaal lijkt 't. De koers waarmee gerekend (26,309) wordt bij overschrijving is anders (in ons nadeel uiteraard) dan de gepubliceerde koers.
De datum: 14 januari 2009
sshot-3.jpg
Ik heb de bank een mailtje gestuurd..
 

char

† In Memoriam
Mijn vriendin is vanochtend bij de Rabobank geweest...
Euro 1000,- is kontant in het handje, vandaag, 26.558,82 kronen..
Kosten voor bestellen: < Euro 3000,-.....6 euro
3000-<7500 ...10 euro
7500- <12000...15 euro
> 12.000... 25 euro

Wat een eikels!..Als je 14.999 euro wilt wisselen... Dan kun je maar beter 2 maal voor 7499,50,- bestellen!!...Scheelt weer 5 euro!..

Char.
 

char

† In Memoriam
Ach Gorrit, ...ik denk dat het niet zoveel uitmaakt...In Tsjechie rekenen ze ook minimaal 2% voor het wisselen. Op 1000 euro is dat 20 euro... Bij een koers van 27, is dat ook 540 kronen!!..Toch?..

Char.
 

baret

† In Memoriam
exchange rekent zonder kosten, en je hebt nog een betere koers wanneer je 100.000 Kc of meer wisselt, je moet dan over praag Char. Kom dan maar op de terugweg aan voor koffie!

SJORS
 
Zoveel cash wisselen, lijkt me wel wat "cerny" -achtig?
De beurzen zijn op sommige plaatsen op deze aardbol al opgestart en wat is de trend..., dalend en nog eens dalend voor de kroon. Wanneer gaat het ophouden? Feit is dat de kredietcrisis de niet-eurovaluta fors onder druk zet. De roebel b.v verliest dramatisch t.o.v de euro.
De kroon staat nu wereldwijd op 27,64
 
De Kroon blijft in waarde dalen.. Ik gok er op dat vandaag de grens van 28 gepasserd wordt.

Koers om 08.35: 27,7515
 
Ik heb de bank een mailtje gestuurd..
een keurig antwoord:
Dear Mr ****,
I am writing you in reply to the complaint you made using the Client Interaction Centre of Ceska sporitelna, a. s. We received your complaint concerning a foreign payment on 16th January 2009.

The foreign payments are processed on D+1. It means the exchange rate "foreign exchange buy" valid for the processing date and the particular minute is used. The transaction is credited to the client's account the following day. If there are more exchange rate lists valid on the processing date (the exchange rate is changed according to market changes), the exchange rate list valid at the particular minute will be used.
Regarding your payment - the payment arrived on 13th January 2009 and was processed at 11:22 by the exchange rate 26,309 - entry on your account was on 14th January 2009.
There were three exchange rate lists valid on 13th January 2009:
1) valid 8:00 - 9:45
2) valid 9:45 - 13:30
3) valid from 13:30

Blijft over dat de bank toch even bijna een halve kroon per Euro "pikt" bij iedere transactie en daarna nog een extra dag valuteert.

Zijn er CZ banken die dit beter (goedkoper) doen?
 
Wel een helder verhaal, als ze logisch blijven betekent dat ook dat bij valutawaardevermeerdering door koersstijging een bonusje binnenhaalt.
Concreet, je maakt dinsdag je geld over, op woensdag komt het aan en je krijgt de koers van donderdag.

By the way, ik zie nu voor de eerste keer in dagen dat de euro zakt t.o.v de kroon. Zojuist 18.45 u nog 27,64...,ik denk dat de gouden wisselweken weleens ten einde kunnen lopen. Maar ja, ik geef er geen garantie op.
 
Concreet, je maakt dinsdag je geld over, op woensdag komt het aan en je krijgt de koers van donderdag.
Ik las dit als volgt:
Concreet, je maakt dinsdag je geld over, je krijgt de koers van woensdag en op donderdag komt het op je rekening aan.
 
Bovenaan