Waar gaat het naartoe met de Kroon?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Dat woordje "maar" omdat ik donderdag gebeld heb met de bank, die gaf me toen een koers van 25.75 maar als de banken er dan blijkbaar 6 dagen over doen om de transactie uit te voeren en je krijgt dan uiteindelijk 24.39 dan is dat idd "maar" scheelde me 68000 kronen. en dan mag jij best een rekensommetje maken.:denk:
 
De krooon zakt weer en staat nu op 25,20 per euro. Blijkbaar zit dan rustpunt toch ergens in deze buurt?
 
Daar is al eerder over gesproken.
Alleen is het woordje rustpunt nu nog even niet van toepassing. Lijkt wel een jojo!!!
 
Terug tot de orde van de dag. In alle turbulentie op de beurzen en de valutamarkten, is de kroon aan het stabiliseren rond de 25,50.
Dezer dagen weet je nooit , zowel o te kopen als te verkopen is dit een evenwichtige prijs.
 
Na een paar dagen van beursherstel lijkt ook de kroon terug stroomopwaarts te zwemmen. Vandaag om en nabij de 25.

De kredietcrisis blijkt toch wel meer en meer effect te hebben op de valuta.
De recessie in Hongarije straalt ook af op de buurlanden. Het niet hebben van een een eigen bank, alle banken zijn deels of in zijn geheel afhankelijk van buitenlandse banken blijft als een zwaard van Damocles hangen boven Tsjechie,Polen,<Slovakije, euro per 1-1-2009> en Hongarije.
De Tsjechische minister van financieen had het letterlijk over een "misdaad" als buitenlandse banken tegoeden zouden terugtrekken uit de nieuwe e.u landen. Naarmate iedereen roept dat dit niet zal gebeuren , neemt toch de nervositeit toe en is enige kapitaalvlucht niet te vermijden. Welke de effecten daarvan zijn op de waarde van de munt en ook het o.g is bang afwachten.
Een snelle invoering van de euro voor de CZ is wellicht toch te overwegen?
 

char

† In Memoriam
Na een paar dagen van beursherstel lijkt ook de kroon terug stroomopwaarts te zwemmen. Vandaag om en nabij de 25.

De kredietcrisis blijkt toch wel meer en meer effect te hebben op de valuta.

Een snelle invoering van de euro voor de CZ is wellicht toch te overwegen?

De vraag blijft:..Tegen welke koers?

Char.
 
koers,

10 jaar geleden kochten we 1000 kronen voor 55 guldens:lache:

Is het misschien leuk om een topic te maken die voorspellingen gaat doen wat de uiteindelijke koers t.o.v de Euro gaat worden. Ik volg het dagelijks en ik blijf het verwonderlijk vinden, deze enorme variaties. Mijn betalingen houd ik met enige reserve aan.:denk:
 
Is al vaker over geschreven.
Char zegt 27 tegen het eind van dit jaar :denk:

Mijn gissing 25,5

Maak er maar een prijsvraag van
 
Terwijl in heel Europa de beurzen in een niet te stoppen glijvlucht zitten, piekt de euro nu boven de 26 op 26,020 een belangrijke en niet te onderschatten barriere.
 
Zal de kroon nog verzwakken of niet?
Het is in de huidige economische chaos nauwelijks te voorspellen. Ben geneigd dat nu enigzins wel te verwachten.

Enkele markante randfeiten zijn er daarvoor wel.

De politieke stabiliteit lijkt in Tsjechie enigzins zoek. De scheuring in de ODS, maakt de kans op een nieuwe coalitie zeer wel mogelijk. Politieke instabiliteit is nooit goed voor de hardheid van een munt.
De kredietkrisis kan toch wel een veel, sterkere en negatieve impact hebben op de Tsjechische export naar andere eu-landen, dan tot nu toe gedacht
Dat betekent minder euro-tjes voor het bedrijfsleven en een zeldzamere euro is wellicht ook een duurdere euro.
De bankstabiliteit is er nog lang niet en er hoeft ook niet te veel te gebeuren om kapitaalvlucht naar de euro op gang te brengen.
Het is goed te weten dat elke Tsjechische bank een buitenlandse bank als moederbank heeft. Problemen bij Raffeisen bijv in Oostenrijk kan sterk doorwerken op het Tsjechische vertrouwen in die bank in Tsjechie-zelf.

Aan die negatievere impact op de kroon zit ook juist een keerzijde. Als de kroon goedkoper wordt kan op termijn de export net weer gaan toenemen. Klinkt paradoxaal, maar economie is ook alles behalve logisch.
Blijf erbij een snelle invoering van de euro is voor Tsjechie verweg de beste en meest stabiele keuze.
 
Waar gaat het naar toe met de Kroon?

Vandaag 1€= Kc 26.157.
31 december alsnog op Kc. 27.00 ??

21 juli op z'n dieptepunt: 22.968

Was 31 december 2007 Kc. 26.628

Wie heeft het in het afgelopen jaar op die manier veel geld verloren?
En,... Klopt het dat Tsjechie alsnog 2010 heeft genoemd als invoering van de €uro i.p.v. 2012?
 

char

† In Memoriam
Is al vaker over geschreven.
Char zegt 27 tegen het eind van dit jaar :denk:

Mijn gissing 25,5

Maak er maar een prijsvraag van

Het maakt verder niet uit, in welk Topic ik dit ooit geschreven heb.. Maar, ik kan mijn uitspraak nog goed herinneren,... Ik heb toen geschreven dat in het late najaar van 2008, de koers op 28 zou staan !!.. of iets daaronder... Ze zijn aardig op weg!!... met misschien een paar maanden verschil... Maar toch!..Beter!!!..

Wel beter voor het land!!..

En dan heb ik het, in dit geval, over de Tsjechen!!..

Char.
 
Bovenaan