Waar gaat het naartoe met de Kroon?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

De slotkoers is 28,13, dit tart elke voorspelling en wie weet waar het nog daartoe gaat.?

Het mag dan de officiële koers zijn, aan de snelweg moet je, in het restaurant, kontant betalen, je kun niet pinnen of met creditkaart betalen.....je mag met euro's betalen tegen een koers van 22 kronen voor één euro.
 
Oost-Europa is nu financieel risicovol
door RONALD VAN GESSEL
dft.nl


Oost-Europa lijkt de nieuwe brandhaard te worden voor het West-Europese bankwezen. De voormalige Oostbloklanden hebben evenals de VS jaren boven hun stand geleefd, gefinancierd met ruime kredieten van West-Europese banken. Nu komen de brokken.

Deze week stemden de Europese ministers van Financiën in met een lening van €3,1 miljard aan het noodlijdende Letland. Eerder besloten de EU-landen €6,5 miljard te lenen aan Hongarije wegens de financiële crisis. Roemenië en de Oekraïne staat het water aan de lippen.

Het is het topje van de ijsberg, na de val van het IJzeren Gordijn zagen de banken grote winstkansen in de nieuwe en opkomende economieën. En ze doken er massaal op.

Naar schatting hebben westerse banken voor ongeveer €1200 miljard aan leningen uitstaan in Oost-Europa. In het bijzonder banken in Oostenrijk, Italië, Frankrijk, Zweden en Griekenland zagen hier een mooie uitbreiding van hun imperium. Volgens analisten van zakenbank Morgan Stanley zijn de rollen nu omgedraaid, Oost-Europa vormt nu een groot risico voor de westerse financiers.

De kredietcrisis heeft flink huisgehouden in deze nog wankele economieën. Hoe groot de ellende is wijst een relatief klein land als Letland uit. De jongste lening van €3,1 miljard van de EU is onderdeel van een groter pakket van totaal €7,5 miljard aan leningen. De rest van het geld komt van het Internationaal Monetair Fonds (IMF), de Europese Bank voor Reconstructie en Ontwikkeling (EBRD), evenals zeven Scandinavische en Oost-Europese landen.

De meeste Oost-Europese landen hebben het leeuwendeel van hun kredieten in relatief harde buitenlandse valuta opgenomen, wat het probleem verergert. Bovendien zitten ze allemaal met forse tekorten op de betalingsbalans omdat ze boven hun stand hebben geleefd.

Door de crisis trekken buitenlandse investeerders zich terug en de landen zuchten onder een grote kapitaalvlucht, de lokale beurzen zijn ingestort.

Vermoedelijk is het niet de laatste keer dat het IMF eraan te pas moet komen. Volgens Morgan Stanley hebben sommige kleinere Europese banken wel zeven keer hun eigen vermogen in Oost-Europa uitstaan. Negen banken die nu in de nesten zitten, hebben zich verenigd en vragen de Europese Centrale Bank en de Europese Commissie de landen te hulp te komen.

De ECB liet gisteren weten niets te voelen voor kapitaalinjecties aan landen die niet tot de eurozone behoren, maar de Europese Commissie is bereid kredieten sneller vrij te geven en de Europese Investeringsbank (EIB) en de EBRD aan te sporen meer kredieten te geven. Gisteren hield de commissie informeel beraad in Wenen met vertegenwoordigers van de EBRD, de EIB, het IMF, de betrokken banken en OostEuropese landen.

Investeringsbank EBRD waarschuwt dat door de enorme benodigde bedragen hele landen kunnen worden meegetrokken: zo hebben alleen al de Oostenrijkse banken voor €224 miljard aan kredieten in Oost-Europa uitstaan. Dat is 78% van het hele bruto nationaal product van Oostenrijk.

In de jaren negentig is de financiële sector in Oost-Europa enorm geëxpandeerd en het merendeel van de banken in die landen is inmiddels in buitenlandse handen. Oostenrijk staat op de eerste plaats, maar ook het Italiaanse Unicredit, de Franse Société Générale en het Belgische KBC zitten zwaar in de Oost-Europese markt.

Aangezien de rente op euroof dollarkredieten vaak lager was dan op de eigen lokale valuta, hebben de meeste bedrijven en particulieren in vreemde valuta geleend. Nu door de crisis hun eigen munteenheid instort, komen de problemen en kunnen ze niet terugbetalen.

Dat risico bestaat vooral in de Baltische landen, Hongarije, Roemenië en de Oekraïne. De oostmunten hebben de afgelopen 12 maanden dan ook gemiddeld 17% verloren.

Als ik dit zo lees, kan de koers nog flink naar beneden. Misschien zelfs richting 33 zoals 5 jaar geleden.
 

Bijlagen

  • Grafiek.jpg
    Grafiek.jpg
    23,1 KB · Bekeken: 5
voor de CZ bedrijven die exporteren en natuurlijk voor ons die geld verdienen in Euro's and lekker uitgeven in Kronen....
 

Freddy2005

† In Memoriam
Op deze link zie je het koersverloop en kan je overal met de muis volgen hoe de koers op iedere bewuste dag was: ecb.int

De grafiek kan gekozen worden van 1 maand tot een periode die terugloopt tot 1999.
 
Gaat lekker...


Ik kan deze vreugdekreet wel begrijpen, maar hij is alles behalve rationeel. Deze in het artikel beschreven onstabiele koersen , hebben een ziekmakend, protectionische oorsprong en dat is simpelweg dat de banken hun geld reserveren voor hun eigen kernactiviteiten in eigen land. Het ontrekken van kapitaal aan de nieuwe eu-landen is voor mij zelfs ronduit asociaal. Het kan ook versneld zorgen voor een torenhoge kapitaalvlucht uit b.v de CZ naar de BRD en de SK. Mensen verliezen hun vertrouwen in de eigen munt en gaan supersnel met hun spaartegoed naar een euro-buurland .
En o ja de export die kan wel enig voordeel hebben , maar met zo een instabiliteit wachten ook buitenlandse ondernemers met kopen tot de koers nog lager is. Hij blijft toch dalen?? Over de import hoef ik geen tekening te maken, die wordt fors duurder. Simpel in Kronen is de LIDl fors duurder aan het worden.
Heb het al eerder geschreven, Tsjechie doet er goed aan om a.s.a.p proberen de euro in te voeren.
Een stabiele munt in deze donkere kredietcrisistijden is een groot goed en die is er nou niet.
I.p.v te juichen hoort hier een gevoel van ontreddering en zelfs angst. Loopt dit wel goed af?
 
Waar kan het op uitdraaien volgens jou Jacques?

Niemand kan in een glazen bol kijken, laat me in ale bescheidenheid schrijven" ik weet het ook niet!!"

Er zijn optimistische en pessimistiche mogelijkheden. Ik hoop het eerste, denk dat de waarheid ergens in het midden zal liggen. Wellicht is de interne politieke toestand in Tsjechie op dit moment , een doorslaggevende factor. Heb geen voorkeur, wel denk ik dat het beter zou zijn dat de ODS een stap op zij zet. Het opent de poorten voor een pro-"euro"politiek en dat lijkt mij voor Tsjechie het meest veilige.
 
richting

Volgens mijn goede vriend Karel, de laatste 2 dagen hier aanwezig, wordt het toch echt 2010 en voor insiders, zal de koers richting .30 worden bijgesteld.
De tijd zal het leren;)
Toch maar een eigen topic:denk:

Het bovenstaande bericht stuurde ik half december. We zijn nu 6 weken verder en iedereen kan de ontwikkelingen zien via de ECB.

Vriend Karel, met een gerennomeerd bedrijf, ziet de ontwikkelingen vanuit verschillende oogpunten. Op de kapitaalmarkt is zijn USD vermogen behoorlijk ingekrompen. Kopen van materialen op de Internationale markt wordt welliswaar nu duurder, maar daar tegenover volgen zijn fakturen wel weer de €. Zou het nu zo zijn dat de Lidl, de Plus en alle Europeesche (klinkt dat wel goed?) spelers in de "problemen" zouden komen, dan lijkt mij voor de Tsjechen de wel meest makkelijke weg om gewoon ouderwets bij de lokale middenstand hun inkopen te gaan doen. Volgens mij een Win-Win situatie, gelet op het kwaliteitsverschil. Gewoon bij de echte bakker, gewoon bj de echte slager en gewoon bij de Jednota;)

Voor mij is het echter helemaal duidelijk. Dat, wat ik in november heb aanbesteed aan verbouwingen, levert mij op het moment van betaling NU AL een voordeel op van € 1800 op de aanbesteding, alleen maar vanwege het koersverschil.

Ik gun overigens ieder het zijne.
 
Hadden ze niet een maandje kunnen wachten met stijgen? Nu wordt m'n laatste salaris in Praag met de dag minder waard. :tong:
 
Bovenaan