Waar gaat het naartoe met de Kroon?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

De koersdaling van de Kroon verbaast mij trouwens ook omdat de Euro ook flink in waarde aan het dalen is. Ik heb niet veel verstand van economie, maar als de kroon zelfs minder waard wordt t.o.v. een valuta die ook minder waard wordt, dan gaat het echt hard. Of zie ik dat verkeerd?
Is een bijzonder juiste opmerking. Maar het zijn zeer bijzondere tijden. Reeds een aantal maanden is het effect van de kroon naar de dollar synergetisch met zijn effect naar de euro. Simpel als de kroon stijgt/daalt , doet hij dat bijna altijd naar beide "harde"munten.
De kroon trekt zich "raar" maar waar niet zo veel aan van de onderlinge koersschommeling tussen de euro of de dollar.
Wat nu speelt is dat wereldwijd< b.v de chaos bij de Argentijnen> nogal wat mensen terug vluchten naar de dollar en wat minder naar de euro. Dat verklaart de plotseling sterke wordende dollar.
In Europa zelf vluchten de mensen die geen euro hebben, wel naar die euro. Ze vertrouwen hun eigen munt niet meer< forint/kroon/roebel??> en kopen massaal euro's aan of plaatsen hun geld in buurlanden die wel de euro hebben. En dat heet "kapitaalvlucht"
 
Vasek waar bent u?

Ik vind het wel weer eens tijd voor een grafiekje van Vasek: niet waar?:schrijven:
Boeda
 
Jacques schreef:
Wat nu speelt is dat wereldwijd nogal wat mensen terug vluchten naar de dollar en wat minder naar de euro.
Dat is goed te zien in deze grafiek

koers.jpg

De Dollar stijgt een stuk sneller dan de Euro

Update:
De Euro is zojuist weer over de Kc 26,- gestegen
koers2.jpg

Een en ander bijna realtime te volgen op Kurzy.cz
 
Dat rustpunt rond de 25 is er weer. Op zich is dat goed nieuws. Stabiliteit komt iedereen ten goede. Nu wisselen, ook voor hogere bedragen van euro naar kronen lijkt een verstandige keuze. Al verwacht ik op de korte termijn geen fors herstel van de kroon, onder de 25
De toestand blijft instabiel op wereldniveau en het laat zich raden hoe de munten daarop gaan reageren. Banken die ook in de combi-tak bankieren en verzekeren zitten lijken op dit moment nieuwe klappen te krijgen.
Laat dat nu net vooral in Centraal-Europa voor nogal wat banken zo zijn.
Het optrekken van de bankgarantie naar b.v 100.000 euro zou voor Tsjechie toch te overwegen moeten zijn , met hun betalingsbalans.
Belangrijk voor de Kroon zijn ook de verkiezingen van zondag a.s, een te donkerrode overwinning kan het vertrouwen van investeerders doen afnemen. Ik heb helemaal niets tegen deze partijen maar economisch ligt dat jammer maar waar, iets minder goed in het buitenland
 
Terwijl het een slachtpartij is op de beurzen blijft de kroon redelijk stabiel.
Even ging hij vanmorgen over de 26, maar nu hangt hij weer om de 25,30 per euro
 
Terwijl de kroon zich vandaag weer enigszins lijkt te herstellen:

100 kronen = 3,973

1 euro = 25,172
Het herstel zet door:

100 kronen = 4,054

1 euro = 24,664

Maar een munt die binnen zo korte tijd zoveel fluctueert (precies 2 dagen terug was de koers 3,82!!!), zal toch niet echt vertrouwen inboezemen.
 
Verwarring en ik kan er geen lijn in terug vinden. De kroon stijgt nu weer erg snel en lijkt in een niet te stuiten opwaartse druk. Nu 24,18
 
Is toch echt wat anders dan een ineenstorting zoals je verwachtte?
Blijkt wel weer het is gewoon koffiedik kijken, je kunt het geen peil op trekken
de DOW 10% omhoog is de reden ?
 
Jacques schreef:
Verwarring en ik kan er geen lijn in terug vinden. De kroon stijgt nu weer erg snel en lijkt in een niet te stuiten opwaartse druk. Nu 24,18
Misschien komt het hierdoor:
www.nu.nl schreef:
De dollar wordt hierdoor minder interessant en de Euro doet 't ook al niet geweldig. Daarbij geteld dat de aandelen enorm fluctueren blijft de Koruna misschien als relatief "veilige haven" over
 
Kreeg vandaag bij de CSOB een koers van maar 24.39 :snotter:

BTW als er op dit moment iets fluctueert dan is het de koruna wel
 

baret

† In Memoriam
Wat bedoel je nou met "maar"?
Wij wisselden vandaag 10000 Euro en kregen volgens de geldende dagkoers 24.10. En daar heb je mee te maken. Ik zou me er niet zo druk om maken. Wij kunnen er toch niets aan veranderen. Dagkoers = Dagkoers. Zie www.exchange.cz

SJORS
 
Bovenaan