Waar gaat het naartoe met de Kroon?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Zo snel mogelijk de euro invoeren, de ellende in de Benelux met Fortis was onvoorspelbaar met de gulden en de frank.
Tsjechie heeft echt voor zijn inwoners minder wijs gehandeld dan de Slovaken. De Slovaakse en Tsjechische kroon zijn na de scheiding weer quasie gelijk, de Tsjechen dreigen de dupe te worden van hun anti-eurohouding.
 
Volgens mijn goede vriend Karel, de laatste 2 dagen hier aanwezig, wordt het toch echt 2010 en voor insiders, zal de koers richting .30 worden bijgesteld.
De tijd zal het leren;)
Toch maar een eigen topic:denk:
 
zapalky schreef:
Toch maar een eigen topic:denk:
Ja, toch maar wel.:) Als we de discussie maar gescheiden kunnen houden
:lezen:

Overigens is de kroon in rap tempo aan het dalen t.o.v. de € maar dat wordt denk ik vooral gesteund door een daling van de $ t.o.v. de €
kurzy.jpg
Zo opent de kroon vandaag op 26,2
 

char

† In Memoriam
Zodra de kroon op 27 staat, en nog beter: op 27,5, dan gaat de export van Tsjechische goederen en diensten een stuk beter!!...
Maar of de nu reeds ontslagen werknemers hierdoor hun baan terug krijgen?...Dat zal wel iets langer duren..

Char.
 
26,35 per euro. Het blijft met verbazen dat het zo snel gaat. Als er een coalitiewissel komt in Tsjechie, dan zal de euro echt wel in 2010 worden ingevoerd.
De dalende kroon heeft wel een positief effect op de export. De Skoda wordt weer wat goedkoper.....maar of dat veel zoden aan de dijk zet?
 
de koers en het verlies van waarde

Op 30 december vorig jaar noteerden wij een koers van 26.628. Nu een jaar later staan wij, op een paar procentpuntjes na, weer op het zelfde: 26.630. Die hele rare dip gedurende het afgelopen jaar zal hier en daar toch wel tot wat onaangenaamheden hebben geleidt?
Ik weet ondertussen welk bedrag ik NIET heb hoeven uitgeven.
Wie heeft daar ook ervaringen mee?
 
Op de voorpagina van dit forum staat de koers op 26.875
Op mijn Vista gadget staat de koers op 26.978

Wie heeft gelijk en hoe ontstaan die verschillen?
 
Ja, een waarde van een munt is altijd in beweging. De aarde draait om de zon en als er ook maar ergens beurzen open zijn bewegen de munten t.o.v elkaar in wisselende waarde. Op dit ogenblik staat de wereldkoers van de kroon t.o.v de euro op 26,99.
Een heel ander verhaal is dan weer dat banken in hun interbancair verkeer een andere waarde aan een munt kunnen toekennen dan de genoemde wereldkoers. Meestal zijn dat dagkoersen maar het kunnen ook afgeronde "provisie" koersen zijn.Ja en verder is het gewoon een markt van vraag en aanbod. Des te meer vraag er is naar kronen, des te sterker die munt kan worden.

In alle geval is de kroon weer terug op zijn peil van een jaar geleden, het blijft wel koffiedik kijken waar hij naar toe gaat. Het blijft een gok, zelf geloof ik dat ergens in januari de kroon terug gaat naar de spilkoers t.o.v de euro en dat is om en rond de 25. In mijn veronderstelling is nu kronen kopen een goede zaak.
 
koers Tsjechische kroon

Verdere daling koers?

Puur vanuit nieuwsgierigheid houd ik al een tijdje de koers van de ck. bij (inderdaad op wisselkoersen.nl). Hij vertoont al een tijdje een daling. Mijn verwachting is, nu ze een niet euro-gerelateerd-land zijn dat de koers nog wel eens veel verder zou kunnen dalen. Zou dat voor ons als gasten voordelig zijn, of gaan de prijzen navenant omhoog. Stel dat we nog eens een huisje in Tsjechië zouden willen kopen, hoe kijken jullie aan tegen de huizenprijzen?
Koffiedik kijken of valt er redelijkerwijs iets van te zeggen?
 
Vandaag redelijk herstel tot 26,45. Wie de evolutie van de laatste jaren heeft gevolgd en de grafieken bekijkt komt tot een merkwaardige conclusie. Dec en Jan zijn in vergelijking tot de andere maanden van het jaar relatief zwakke maanden voor de kroon. Als die tendens zich ook dit jaar zou profileren is nu omzetten wel erg verstandig?
 
Tsjechie is geen eiland , de onlusten in Letland en Bulgarije, wegen blijkbaar ook door op het vertrouwen in de kroon. Ik durf geen redelijke voorspelling meer te doen. Normaal zou ik bij een koers van 27,10< r vandaag.> een snel positief wisseladvies geven, maar op de 24-u markten zakt hij nu alweer dieper naar 27,20
 
Tsjechie is geen eiland , de onlusten in Letland en Bulgarije, wegen blijkbaar ook door op het vertrouwen in de kroon. Ik durf geen redelijke voorspelling meer te doen. Normaal zou ik bij een koers van 27,10< r vandaag.> een snel positief wisseladvies geven, maar op de 24-u markten zakt hij nu alweer dieper naar 27,20

26.917 ECB.
:schrijven:Al zou ik het héél graag willen: Ik kom toch echt niet hoger.
Ben benieuwd waar jij je getallen op baseert;)
 
Ik ga lekker slapen, maar als je zou willen kun je de klok rond de koers volgen . Nu om 23.15 u staat de kroon op 27,119
 
Is al vaker over geschreven.
Char zegt 27 tegen het eind van dit jaar :denk:

Mijn gissing 25,5

Maak er maar een prijsvraag van

Met een kleine vertraging, van harte Char!

Zodra de kroon op 27 staat, en nog beter: op 27,5, dan gaat de export van Tsjechische goederen en diensten een stuk beter!!... Char.

Kun je nog meer voorspellen??.. Mag van alles zijn hoor, ik geloof je vanaf nu... , ...?!
 

Bijlagen

  • Afbeelding 8.jpg
    Afbeelding 8.jpg
    81,8 KB · Bekeken: 12
Kan dit wel blijven duren? Het lijkt van wel, zijn de beurzen zwak dan daalt de kroon nog sneller. Vandaag 27,36!
By the way als je van een Nl. rekening b.v 100 euro overmaakt op een Tsjechische rekening , hoeveel tijd zit er dan tussen storting en verwerking in kronen door een Tsjechische bank??? En wat zijn de gemiddelde wisselonkosten en van welke dag wordt de wisselkoers bepaald, de dag van storting van uit NL of de dag van aankomst in Tsjechie?
 
Bovenaan