Het avontuur van Realist

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
Het is grappig hoe iedereen hier reageert. Zo te lezen kan deze realist wel een zoon van de gemiddelde forumleden zijn. ;)
Welke Hollanders gaan in Tsjechië werken? Over het algemeen mensen met of net afgestudeerde hoger opgeleide jongeren die in Praag of andere grote stad voor een groot bedrijf gaan werken ,of ouderen met een beter gevulde beurs en veel tijd die voor zichzelf wat beginnen(huisje,camping) in een dorp naar eigen keuze. Dat zijn dingen die realist niet heeft ,geen hele hoge opleiding en geen dikke beurs en een stad die door zijn hormonen bepaald is.
Wie zei ook alweer "elk nadeel heeft zijn voordeel". Het beetje voordeel wat hij heeft is zijn leeftijd en dat hij niet vast zit aan een huis met hoge hypotheek en alle tijd nu hij zonder werk is.
Wat heeft hij te verliezen? Hooguit wat tijd en mogelijk hartzeer so what.
Wat kan hij winnen? Veel levenservaring en misschien wel een lang en gelukkig leven in Tsjechië.
Realist succes of het nu een landing of stranding wordt in Tsjechië. Dan hoef je later nooit te zeggen "had ik toen maar wel...." :)
 

Vodnik

† In Memoriam
wat ik me afvraag is, hoe "de andere kant", de partij die de hormonen zo opstuwt, hier over denkt. Hoe gaat die communicatie overigens? Spreken jullie engels of duits of blijft het bij "de taal van de liefde"?

Een paar kilometers van Sluknov ligt Jirikov (daar woon ik min of meer permanent), daar heeft ooit een nederlandse jongen samen met zijn tsjechische liefje een restaurant gerund. Helaas is hij ermee gestopt, waarom weet ik niet. Het restaurant staat nog steeds te huur, mischien ligt daar ook een kans voor je/jullie?
 

Tabe

† In Memoriam
Het is grappig hoe iedereen hier reageert. Zo te lezen kan deze realist wel een zoon van de gemiddelde forumleden zijn. ;)

Je hebt gelijk Kuurgast. Onze zoon was 19 toen hij naar Engeland/Londen vertrok. Hij heeft alles zelf geregeld, maar ik stond niet te popelen. Afraden hielp niet; hij heeft zijn zin gewoon doorgezet. Hier waren het niet de "hormonen" die de aanleiding waren maar zijn dyslectie. Hij zag geen kans om in Nederland de Engelse taal onder de knie te krijgen. Na een jaar is hij teruggekomen, vele levenslessen mee terug genomen. En....hij spreekt Engels...en dat was zijn doel. Ik hou dus wel van mensen die hun eigen weg kiezen.

Dus realist, ondanks mijn bedenkingen; ga er voor, als is het maar voor een bepaalde tijd.
 

Majk

Geroyeerd Lid
er zijn hier zelfs mensen die hun 16 jarige kinderen voor 1,5 jaar zien vertrekken naar de andere kant van aardbol, dus alles kan...
 
Realist-
ik denk dat het mogelijk is om een baan als een 'hulp werker' bij een metselaar te vinden. Dus 'malta' en 'beton' in een betonmolen mengen en te hulp staan. Kun je heel veel leren over het vak en later gebruiken. Echter deze metsel werk is meer in de zomermaanden dan in de winter. Helaas.

Verder mischien als een hulp in de bosbouw, (bomen kappen en bos schoonmaken) ze kappen de bomen ook in de herfst, in de bos de hele jaar door, buiten de bos dan vanaf november als ik me niet vergis. Een zware werk, voor het werken met een kettingzaag heb jij een certifikaat nodig.

Ook de hulpwerk op een camping maar dat is dus ook meer in de zomermaanden.

Ook een hulpwerker bij de stratenmakers, meer in de stad dan in dorpen.
Alle genoemde werken brengen niet zo veel geld op maar een heleboel ervaring..:stout:

Verder kun je kijken wat voor bedrijf in de buurt van je 'hart'dorp zit. Daar kun je ook naar een baan zoeken.

Ik zou je aanraden om een goede woordenboek vinden en basis begrippen alvast te leren. Je weet niet wat je nodig zal hebben.
In ieder geval moet je je kunnen verstaanbaar maken.
 
Als jongere zonder verantwoordelijkheid voor gezin, hypotheek en dat soort zaken heb je volgens mij weinig te verliezen. Gewoon gaan, proberen, taal leren, integreren en genieten!

Ik was zelf 21 toen ik hierheen ging, ook nog best jong, en heb me altijd gered. Op die leeftijd is het nog geen emigreren, maar gewoon voor een tijdje naar een ander land gaan. Ik heb er nooit spijt van gehad.
 
Dank jullie wel voor alle reacties! :D

Mijn moeder past op mijn hond, dus maandag(12-9-2011) is het dan zo ver!

Ik ga voor de zekerheid even een reisverzekering afsluiten, voor het geval dat.

Lijst om mee te nemen:
-Slaapzak
-Tent
-Schone kleding ( en warme kleding)
-Toiletartikelen
-Verstand en creativiteit
-Telefoon (uiteraard) ook even een vertaal applicatie gedownload! Navigatie europa op mobiel.
-Camera, om alles vast te leggen en na de reis de ongelovigen te overtuigen.:)
-zaklampje, zo'n opwindbare, zit je niet de hele tijd met batterijen te Kl*ten.
-geld & identiteitsbewijs


Er zal vast nog wel wat op komen, tot nu toe is dit ingepakt! :D

Edit: Ik zit nou even met die translater te spelen, maar dit is echt handig! Hij werkt offline, dus geen internet nodig. Je typt in het engels wat je wilt zeggen, en hij "gokt" ook naar wat je wilt zeggen. En of het klopt, dat zullen we zien, haha! Realist met dvě zlomené nohy a modřina na oku.
 
En dan is tot de grond afbranden en afzeiken plotseling gerechtvaardigd? NIET reageren is ook nog een optie. (en dat breng ik na dit bericht voor wat dit topic betreft ook meteen maar in de praktijk)

Altijd leuk, mensen zeggen dat ze nu niet meer gaan reageren, ondertussen hebben ze al drie keer gereageerd!! :top::D
 
Een regenjas? Kom op zeg, ik ben geen toerist! :D

Dank je voor de tip, ik was hem vergeten. Gelijk ingepakt.
 
Ongelooflijk,wat een moed voor zo'n jonge man,om nog maar niet te spreken van ijzeren doorzettingskracht,zo zonder geld weg te durven reizen,terwijl al die rijke oudjes op dit forum toekijken zonder 1 cent aan die arme jongen mee te geven!:lmfao:
 
Ik wist dat die er aan zat te komen, kondomy. Viel me nog mee dat Pozor er niet mee kwam. :lmfao:

Zonnebril, tsja... Nee, zit alleen maar in de weg.
 
Bovenaan