Winter 2011/2012 wat wordt het ?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Zucht! het is idd weer feest in NL.
Dat er in CZ minder volume van verkeer is waardoor het makkelijker is om de wegen berijdbaar te houden is een gegeven maar hoe zit het daar met de treinen?
Hier zijn in no time wissels bevroren enz.
En hebben de Tsjechen ook last van koperdiefstal?

Je moet ook niet vergeten dat Tsjechië meer gewend is aan sneeuw. Als je ziet hoeveel strooiwagen en sneeuwruimers er bijvoorbeeld staan bij de gemeente Vrchlabi......
Verder heb ik mij laten vertellen dat het treinverkeer in Tsjechië veel minder last heeft van bevroren wissels omdat er ook veel minder wissels zijn en wat er niet is bevriest zelfs bij -30 niet.
 

kuurgast

Donateur
@ Groentje ,beetje off-topic maar koperdiefstal van spoor etc kennen ze daar ook.
Vandaag zag je op de webcams mensen bij temperaturen van -20 lopen op de Lysa Hora en Labská Bouda of in de stoeltjeslift van Pec pod Sneskou. brrrrr...............
 
De koudst gemeten temperatuur was vanochtend - 38, 1 in Kvilda, Sumava. Jizerka had -36,5. Vanochtend om 7 uur werd er een temperatuur van -20 of kouder gemeten bij 76 weerstations.
En ik, ik was helemaal in de stress, de hele ochtend zonder stroom en alleen houtkachels houden de boel niet vorstvrij met deze temperaturen. Nu weer alles onder controle :ja:
 

kuurgast

Donateur
Actuele temperaturen staan op een interactieve kaart van tn.nova.cz waar je op kan klikken om meer info te krijgen.
Lijstje van laagste temperaturen op vrijdag ochtend:
Adršpach -31,5 (rekord)
Brno - Žabovřesky -16,8 (rekord)
Borkovická -22,2
Broumov -24,6 (rekord)
Cheb -19,6 (rekord)
Český Dub -25,9 (rekord)
Český Krumlov -21,0 (rekord)
Desná-Souš -26,7 (rekord)
Dobřichovice -19,2 (rekord
Doksy -20,6 (rekord)
Frenštát pod Radhoštěm -26,1 (rekord)
Hliniště -30,2 (rekord)
Horská Kvilda -33,3 (rekord)
Jeseník -26,5 (rekord)
Jizerka, rašeliniště -36,7
Jizerka-stanice -35,3
Karlovy Vary -22.1 odst. Rekord)
Kořenov - Jizerka -35,3 (rekord)
Kvilda-Perla, Jezerní slať -38,1 (rekord)
Liberec -23,0 (rekord)
Luhačovice -22,1 (rekord)
Pec pod Sněžkou -22,5 (rekord)
Praha-Ruzyně -19,1 (rekord)
Plzeň-Mikulka -17,2 (rekord)
Rokytská lamela -27,8 (rekord)
Sněžka -21,4 (rekord)
Světlá Hora -29,6 (rekord)
Šindelová -30,6 (rekord)
Šumperk -26,5 (rekord)
Úpice -22,9 (rekord)
Velká Jizerská louka -36,7
Vrchlabí -25,6 (rekord)
Bron:tn.nova.cz.
 

kuurgast

Donateur
Koud kunstje vandaag op de berg van Klinovec waar al enkele dagen naast de weg een auto stond die vanaf 11:00 sneeuwvrij gemaakt werd en om 12:45 eindelijk weg was bij temperatuur van -18. brrrrrr.....
 
Het extreem koude rustige winterweer heeft wel meer nadelen, hoe is het met de smog momenteel? :denk:
Afgelopen najaar had Tsjechië hier veel last van vanwege de inversie en nu alweer de hele week door de vele (kolen/hout-)dampen die door het stille weer blijven hangen, jech! Er zijn, oa in Liberec, diverse meldingen van mensen met ademhalingsproblemen.
PrScreen_ 2012.02.04_004.jpg
 
Ik zat net op de webcam van Sindelova.
Minus 30 graden!
En ik zit hier met het zweet op de rug: plus 30 graden.
Maar wat zal ik een hoge elektrarekening krijgen.
De ketel staat op vorstvrij dus er wordt ruim 30 graden bijgestookt, dag en nacht.
En mijn pensioen ook al bevroren, wat een ijstijd breekt er aan.
Ik loop maar even naaar de koelkast om een biertje bedekt met ijs te pakken.

Groet vanuit de zon.
 

Tabe

† In Memoriam
Heer Loek, nog niet zo lang geleden stond je te zagen, te hakken, te slopen, te slepen, te sjouwen, te stapelen. te kreunen en te steunen. Het verwerken van een grote berg sloophout van een aantal ouwe schuren en plee's. En wat ben je blij met je mooie houtkachel in de woonkamer, die je nu warmstookt met dit sloophout. Nog maar een blokje er in en nog maar één , totdat het zweet je in de bilnaad staat.:D
 
Als het maar brandt, en veel warmte geeft maakt mij dat niet veel uit.

Maar wie ben ik?

Vautje , maar ik kon het niet laten kees. :stout:
 
Ja, het blijft koud. Overal berichten van niet-startende auto's, vooral diesels zijn gevoelig. Daarom heb ik vanmorgen onze Jeep in het zonnetje gezet ( stond hij trouwens ook al ) en hem lekker ingestopt onder een electrische deken. Toen startte hij heel snel. Ik heb hem heel milieuvriendelijk ( sorry ) op temperatuur laten komen. En nu maar hopen dat ik straks vrouwlief met de auto kan ophalen van het busstation.
 
Bovenaan