Winter 2011/2012 wat wordt het ?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Dit weekend - 40 in Tsjechie.
In Oost-Europa blijft het extreem koud. Zo zal het kwik in Tsjechie, dit weekend, schommelen tussen -25 en
-40 graden. Zie hier het artikel in de Morgen.be
 
Deze berichten heb ik al van verschiilende kanten gehoord met verwijzingen naar krantenartikelen, maar wie kan mij een weersite geven die deze voorspellingen ondersteunen. Ik heb die nog niet kunnen vinden.
 
Met die -40 worden vast de plaatsen Kvilda in de Sumava of Jizerka in het IJzergebergte bedoeld.
Er stond een paar dagen geleden inderdaad iets over in de Tsjechische kranten, oa in de denik.cz


V příštích dnech by „sibiř“ měla lehce polevit, o víkendu ale opět přituhne a meteorologové očekávají, že by dokonce mohl nejspíš na Šumavě či Jizerce padnout absolutní český rekord -42,2 °C z roku 1929.

Of hier
 
Dat het in de kranten heeft gestaan, weet ik. Het gaat mij erom op welke metereologisch website er iets te vinden is. Ik kan het nergens vinden, dus wie kan mij helpen?
 
Kijk, dat bedoelde ik. Bedankt.
Op dit moment is het hier -18. De temperatuur daalt snel en ik denk dat het wel weer onder de -20 zal komen.
 
Nou Jan, dat wordt dan lekker saampjes dichter bij de kachel en daarna diep onder de wol. :D

Gelukkig blijft het volgende week nog wel een beetje vriezen, anders wordt de sneeuw weer een prutje.
 
Op dit moment nog steeds erg koud. Vannacht was het weer -22. Dat het hier erg koud kan worden, is natuurlijk bekend en deze temperaturen zijn ook beslist niet uitzonderlijk. De laagste temperatuur die ik hier heb meegemaakt was -27. Dat was een aantal jaren geleden en ook maar één nacht. Dit jaar is de temperatuur op 1 februari naar beneden gekelderd en het is nu dus al lange tijd elke nacht rond de -20 of kouder.
 
Vanmiddag waren op verjaardag bij familie en daar werd ook gezegd dat het in Tsjechie -40 wordt!!!
hun hadden het uit de krant.
 
Ben benieuwd hoeveel vorstschade we dit jaar zullen hebben . De elektrische verwarming staat wel aan maar die kan niet tegen dit geweld op.
 

kuurgast

Donateur
Afgelopen week werd er gespeculeerd of dit weekend de oude temperatuurrecords van 1929 gebroken zou worden.
Dat was niet het geval ,de laagste temperatuur afgelopen nacht was -36,5 bij Kvilda.
Bron:denik.cz.
 
Bovenaan