Winter 2011/2012 wat wordt het ?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Winter slaat hard toe in Oost-Europa.
Op 2 plaatsen in het oosten van Tsjechie braken door het vriesweer de treinsporen. De laagste temperatuur werd vanmorgen met min 20,9 gemeten in Svetla Hora in het Altvatergebergte. Tegen het eind van de week kan het kwik volgens meteorologen op sommige plaatsen zelfs tot min 35 dalen.
Zie hier een koude overzicht per land.
 
..... Zegt het skigebied Spindleruv Mlyn je iets? .......

Hai Fritsie,

Ik ben nu 5 keer in Spindl geweest in de afgelopen 3 jaar :yess:

Zie ook mijn topic over Spindl in de rubriek "Hoe was jouw vakantie in Tsjechie". Zitten ook foto's bij, en ervaringen en tips.

Wij vinden het daar fantastisch. Zijn afgelopen zaterdag net weer terug gekomen van een week. Fantastische sneeuw nu!

Wat mij betreft het leukste ski gebied, zeker als je ook wat gevorderde skiers in de groep hebt. Het is wel het grootste gebied (meeste pistes) van Tsjechie, en daardoor ook erg populair en tevens daardoor wat duurder dan andere gebieden in Tsjechie. Maar blijft veel goedkoper dan de alpenlanden :D
 
Spindleruv Mlyn is inderdaad het bekendste en grootste skigebied van Tsjechië en als je een ervaren skiër bent, moet je daar zeker naar toe. Als beginnend skiër ( of met kinderen ) kun je ook prima terecht bij de plaatselijke pistes en die zijn er veel. Vooral met de grote hoeveelheden sneeuw van de afgelopen tijd, heb je overal goede sneeuwcondities.
 
Wij hebben vorige week heel fijn geskiëd in Cerny Dul.
Is een kleinere piste maar toch ook met 2 stoeltjesliften en het fijne is dat je daar met de auto meteen aan de piste zit.
 
En om in ieder geval ook weer even visueel wat van skiën in Spindleruv Mlyn te laten zien (uitgebreid verslag komt later) hier wat foto's van verleden week woensdag en donderdag :ja:
Mooi te zien hoeveel sneeuw er lag/ligt!

In Spindleruv Mlyn zelf (en ja, daar staan echt auto's geparkeerd :deuk:):

Spindl-Pano1.jpg


Bovenop Medvedin (1235 meter hoogte) - fantastisch uitzicht, en heel surrealistisch met die volledig besneeuwde/bevroren denneboompjes:

iPhone4-Pano-Medvedin1.jpg


En nog een, halverwege de afdaling van de Medvedin:

iPhone4-Pano-Medvedin2.jpg
 
Is het in Tsjechie te koud om actuele berichten te plaatsen over het weer ?

Ik lees net dat er temperaturen komen van - 20 graden dit weekend.

Dan gaan de ijsberen zeker al aan het slepen met potkachels?
 
Dan gaan de ijsberen zeker al aan het slepen met potkachels?

Ze lopen af en aan. Zelfs al met complete cv-ketels en even later met de radiatoren.:stout:

Vandaag overdag was het hier -8, maar door de harde wind was de gevoelstemperatuur waarschijnlijk veel lager. Uit voorzorg dus maar niet gevoeld. Vanuit het zolderraam zag ik dat de Elbe voor een groot gedeelte dichtgevroren was. Morgen even kijken. Op dit moment valt de kou mee : het is nu -12, maar het is helder, dus de temperatuur kan nog behoorlijk dalen. Toen ik gisteravond naar bed ging was het -17.
 
Gisteravond was het in Bernartice -17.
Toen we gisteren aan het eind van de middag, vanuit Jilemnice naar huis reden via de 14 waaide het hard, met heel veel stuifsneeuw over de weg.
Vanmorgen, (nu dus) staat de thermometer op -18, het zonnetje komt er al bij, en er is een strak blauwe lucht.
Kortom, het belooft hier weer een heldere maar koude dag te worden.
Han kan zich dus uitleven om de kachel brandend te houden ;) gelukkig kunnen we het prima warm krijgen, en houden in huis.
 
Vandaag gelukkig geen wind meer, wel erg koud. De temperatuur is vandaag niet boven de -10 geweest. Wel mooi helder en zonnig weer. Vanmiddag een poging gewaagd om door de sneeuw bij de Elbe te komen. Een mooi gezicht, een bevroren rivier(tje). Het enige gedeelte wat niet dichtgevroren was, was waar de kinderen afgelopen zomer een dam hadden gebouwd. Omdat de temperatuur nu wel erg laag is ( nu -20 ) even een rondje door het huis om te kijken of alles nog vorstvrij is en gelukkig was dat ook zo.
 
Nee, het is echt een ijslaag, geen sneeuw. Dat komt omdat het eerst flink heeft gesneeuwd en daarna ging de temperatuur pas onderuit.
 
Vannacht bij ons de laagste temperatuur -23,5.
Iedereen veel sterkte met het verkeersinfarct/chaos in Nederland van vandaag. Doe voorzichtig als je de weg nog op moet. Trouwens de ANWB adviseert om thuis te blijven.
 
Verstandig, maar man moet dan wel eerst naar huis kunnen......:zwijg:

Ik heb afgelopen week drie keer met een schoolklas geknot. Vorige week vrijdag heerlijk weer. Maandag beduidend kouder en een boel zeur kinderen ( ik heb het kouuuuud, ja dan moet je gaan zagen!!). Vanochtend uurtje later begonnen : prima gegaan leuke kinderen, hard gewerkt, ondertussen begon het zachtjes te sneeuwen. Gelukkig begon het pas goed te sneeuwen, toen de kinderen terug naar school waren, anders was je elke keer je zaag kwijt geweest!
 
Zucht! het is idd weer feest in NL.
Dat er in CZ minder volume van verkeer is waardoor het makkelijker is om de wegen berijdbaar te houden is een gegeven maar hoe zit het daar met de treinen?
Hier zijn in no time wissels bevroren enz.
En hebben de Tsjechen ook last van koperdiefstal?
 
Bovenaan