Zwangerschap en medische zorg in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Beste mensen,

Ik woon 4 jaar in Tsjechie, de laatste 2 jaar in de buurt van Karlovy Vary. Ik heb het hier prima naar mn zn. Spreek de taal redelijk en had eindelijk het gevoel dat ik hier een beetje begin te aarden en nu ben ik zwanger.

Vorige week ben ik naar het ziekenhuis geweest en de dokter wilde me gelijk van binnen- buiten onder- en boven bekijken. Vreselijk! Het gaf me gelijk het gevoel dat ik ziek was in plaats van zwanger en dat stuit me ENORM tegen de borst. Ik heb haar trouwens niet haar gang laten gaan. Heb de vragen gesteld die ik had (eerste zwangerschap) en ben mooi weer naar huis gegaan.

Maar alleen al het gevoel dat ik mijn standpunt moest verdedigen, vind ik erg jammer. Daarbij vind ik dat ze hier veeeeeeel te angstig alles de hele tijd willen controleren. De dokter had het over maandelijkse controles met echos (2x liefst inwendig), voelen met vingers, bloed en urine onderzoeken, enz. enz.

Ook pogingen om er met andere vrouwen over te praten loopt op weinig uit. Mensen vinden het maar raar dat vrouwen in nederland vaak thuis bevallen, omdat ze niet weten dat we daar speciaal opgeleide mensen voor hebben. Een uitsrpaak van mijn vriend's moeder: als je niet in het ziekenhuis bevalt is de kans groot dat je doodbloed... Ook begint iedereen horror verhalen op me te spuien op hoe het bij die en die allemaal fout ging, om te benadrukken dat je toch echt per se alle controles netjes moet doen, want anders loopt het slecht met je af. BANG MAKERIJ!!!

Daarbij moet je 3 dagen in het ziekenhuis blijven na de bevalling. Ook al zoiets wat ik HELEMAAL NIET wil... maar volgens mij kan je tekenen dat je weg wilt.

Sorry dat ik zo spuw, ik weet dat het niet allemaal zwart en wit is en mijn vriend (Tsjech) is een gouden engel die me wel begrijpt en alles ook een beetje relativeert en helemaal achter me staat, maar ik kan op deze manier niet van mn zwangerschap genieten, omdat ik nu al VRESELIJK op kijk tegen al die controles en de bevalling...

Daarom schrijf ik nu ook hier. Is er iemand met ervaring met bevallen hier in de buurt of verderop in het land? Of met een ander ziekenhuis waar het mogelijk was om een beetje 'dutch style' te gaan?

Of is er iemand die in nederland is gaan bevallen? en hoe gaat dat in zn werk?

Bedankt voor eventuele antwoorden!

In de eerste plaats, hartstikke gefeliciteerd met je zwangerschap en geniet ervan:)

Rechtsboven kun je een zoekopdracht geven, bij Forums doorzoeken. Als je "gezondheidszorg in Tsjechië" intypt komen er een aantal meningen uit. Ook van mensen die bevallen zijn in Tsjechië. Misschien kun je daar kijken en iemand een mail sturen die er bevallen is. Succes met alles.

Hoi Tanja,

Ik heb hier ook twee kinderen op de wereld gezet en inderdaad, de dokters zijn hier erg voorzichtig. Toch heb ik het allemaal maar over me heen laten komen (geen vruchtwaterpunctie uiteraard). Ik had zelf een erg aardige gynaecoloog en ook in het kraamziekenhuis was iedereen geweldig. Er was ook geen enkel vervelend onderzoek bij, dus daar hoef je het niet om te laten. Als je het op je eigen manier wilt doen zet je daar weer een hoop mensen mee in de stress en dat is ook weer jammer.

Of je echt eerder dan na drie dagen naar huis kunt na de bevalling lijkt me niet, maar wat erg prettig is is dat je in de meeste porodnice tegen betaling een kamer apart kunt regelen. Dat vond ik de tweede keer erg plezierig.

Er valt nog veel meer over te vertellen, dus als je vragen hebt: kom maar op!

Freddy2005

† In Memoriam
Lisa F. schreef:
Hoi Tanja,

Ik heb hier ook twee kinderen op de wereld gezet en inderdaad, de dokters ................
Er valt nog veel meer over te vertellen, dus als je vragen hebt: kom maar op!

Typisch Lisa, als er problemen zijn is er een oplossing in de maak.

Bij deze gefeliciteerd met je zwangerschap Tanja en weet in België gaat het er ook heel anders aan toe dan in Nederland.:)

Lisa F. schreef:
...Als je het op je eigen manier wilt doen zet je daar weer een hoop mensen mee in de stress en dat is ook weer jammer.

Ha Lisa,

Bedankt voor je reactie en voro de felicitaties!
Ik denk dat je gelijk hebt dat ik andere mensen 'in de stress kan helpen' door over het hele gebeuren een eigen mening te hebben. Maar aan de andere kant... als ik alles maar laat gebeuren, lig ik in de stress. De laatste keer dat ik bij een gynaecoloog was, was toen ik 18 was (12 jaar terug) en die heeft toen vreselijk misbruik gemaakt van mijn naiviteit en zijn beroep(Nederlander). Ik heb daar een aardig trauma aan over gehouden en word al aggressief als er iemand over inwendige onderzoeken begint te praten, laat staan... :-(
DAARBIJ houd ik niet van getuttel, gezeur en antibiotica kuren.
Tenslotte woon je in Praag en ik bij Karlovy Vary. Veel zaken lopen hier nog een jaar of 30 achter, vooral de gedachten wereld. Ik denk er over om in Praag een dokter te zoeken. Dat is altijd nog beter dan helemaal naar Nederland, maar waar te beginnen?

Gelijk naar huis kan trouwens wel, dat was een van mijn eerste vragen aan de dokter. Je moet alleen iets ondertekenen dat je op eigen risico gaat. Dat zal ik natuurlijk alleen doen als ik weet dat we allebei gezond zijn, want ik vind het heel onnatuurlijk om tijd in een ziekenhuis door te brengen voor iets dat zo natuurlijk is. Toch ben ik bang dat ze me gaan proberen daar te houden. Een soort hotel kamer waar mn vriend ook gewoon kan zijn, zou natuurlijk misschien ook wel een oplossing zijn.

Het allerliefst zou ik dus een 'niet tuttel dokter' vinden ERGENS in Tsjechie. Reizen maakt me niet uit. Als ik me maar niet meer druk hoef te maken over hoe die onderzoeken zullen gaan.

En hoeveel echos heb je gehad? Inwendig of op de buik?
Legden ze je aan het infuus met antibiotica toen je water was gebroken?
Kreeg je in de kraamtijd ook een 'soldaten cursus baby wassen'? :( (Mijn vriendin is net bevallen in Karlovy Vary en vertelde me dat het bevallen ok was, maar de dagen erna een hel. De zusters deden haar bijvoorbeeld voor hoe ze de baby moest wassen. Toen ze het een poging gaf, werd ze meteen op haar vingers getikt: ze deed het helemaal verkeerd. had ze niet opgelet ofzo? en hoe ze het waagde om twee doeken vies te maken, want iedereen krijgt er maar een per dag en nu had ze een tweede besmeurd...)

Nogmaals bedankt! Het is belangrijk om andere meningen /ideeen te horen!

Tanja

Ik vind het niet erg als het er anders aan toe gaat, als ze maar van MIJN lijf afblijven :-) Bedankt voor de felicitatie en groetjes,

Tanja

Even snel een paar reacties: ik heb vrij veel echo's gehad, maar nooit inwendig en heb daar ook nog nooit iemand over gehoord hier. Ze doen het gewoon op je buik.

Inwendig onderzoek, daar kom je natuurlijk niet helemaal onderuit (ook in Nederland niet), maar als je uitlegt dat je er moeite mee hebt hoef je misschien niet iedere keer. Mijn eigen gynaecoloog is een man en doet het op een heel relaxte manier. Voor hen is het ook gewoon een routineklusje, moet je maar denken. Maar er zijn ook genoeg vrouwelijke gynaecologen als je dat fijner vindt.

Voor de eerste bevalling raakte ik vruchtwater kwijt, terwijl het kind pas anderhalve dag later geboren werd. Op het laatst kreeg ik toen inderdaad een infuus met antibiotica (denk ik, ik heb niet gevraagd wat erin zat). Dat zal één van de hooguit vier antibiotica-kuurtjes van mijn leven zijn geweest, dus ik heb er geen nadelige gevolgen aan overgehouden :-).

Als je een kamer apart hebt (nadstandard) kan je vriend normaalgesproken gewoon bij je op de kamer slapen. Deze service hebben ze voor zover ik weet bijna in alle porodnice. Tijdens de bevalling kan je aangeven dat je zo'n kamer wilt en als er één vrij is kan dat. Als er niet meteen één vrij is kun je ook bijv. na één nacht naar zo'n kamer verkassen.

De reden dat ze je hier relatief lang in het kraamziekenhuis houden is dat je thuis geen kraamhulp hebt en je in het begin meestal hulp nodig hebt bij de borstvoeding - jijzelf en je baby moeten daar allebei aan wennen en het is erg prettig dat je er in zo'n kraamkliniek ook 's nachts mee geholpen kunt worden, wat bij een thuisbevalling natuurlijk niet zo is. Mij hebben ze het zo goed geleerd dat ik er in beide gevallen pas na een jaar mee kon stoppen :-). Verder moeten er ook dingen gedaan worden (hielprikje e.d.) die hier nou eenmaal in het ziekenhuis gedaan worden en niet thuis.

De cursus baby wassen ging ook heel normaal in Podolí waar ik bevallen ben. Je moet ook niet alle verhalen geloven, want over Podolí heb ik ook wel rare dingen gehoord en ik kan er bijna alleen maar positieve dingen over vertellen. Ik heb ook wel ervaringen met een gynaecoloog in een klein dorpje en een ouderwets kinderziekenhuis in Praag en allemaal positief.

Als ik mijn ervaringen vergelijk met de thuisbevalling van mijn zusje drie maanden geleden in Nederland, die tijdens de persweeën snel met de ambulance naar het ziekenhuis moest, dan ben ik blij dat ik hier bevallen ben. Als alles goed gaat is een thuisbevalling leuk, maar zijn er complicaties, dan is het ook niet alles. Ga er gewoon sowieso vanuit dat ze hier ook niet achterlijk zijn en dingen natuurlijk op een bepaalde manier gaan, maar ik denk dat er ook maar weinig landen een vergelijkbaar systeem hebben als in Nederland. En in je eentje lukt het je gewoon niet om het Tsjechische systeem te hervormen. Er zijn wel Tsjechische vrouwen die thuis bevallen, maar daar zou ik hier echt niet aan beginnen. Als er iets misgaat is de "porodní asistentka" die je erbij hebt verantwoordelijk en dat zou ik persoonlijk niemand willen aandoen. Vandaar ook dat er maar weinig zijn die zich in dit avontuur willen storten.

Ik wacht de volgende vragen weer af!

Beste Lisa,

Weer bedankt voor je uitvoerige e-mail. Wat ik tussen de regels lees, is dat je al heel erg aangepast bent aan de Tsjechische mentaliteit. Dat bedoel ik in een hele goede zin. Je maakt je niet druk en laat het gewoon gebeuren en dat vind ik super voor je.

Normaal gesproken pas ik me ook redelijk aan, maar in dit respect is dit voor mij vreselijk moeilijk. Ik wil geen antibiotica, ookal vind 'men' het nog zo normaal en onschuldig. Ik wil geen onnodige echos. Ik wil gewoon echt het allerliefst dat ze zo veel mogelijk van me afblijven. Ik weet dat in Nederland ook onderzoeken gebeuren, etc. maar de mentaliteit is anders.
Het gaat niet om beter of slechter. Het gaat om anders. En hier is het zo anders dat het me heeeeel erg tegen staat en ik na je mail er nog meer over ga denken om terug te gaan naar Nederland, al was het alleen maar om de bevalling. Maar dan zit je weer met je verzekering etc. Wat ik nog het ergste vind is dat ze hier de hele tijd tegen je praten dat je vanalles MOET en je jezelf dus de hele tijd moet verdedigen. En daarbij vertellen ze niet van te voren wat ze gaan doen. Steken gewoon een naald in je lijf en kijken raar op als je vraagt wat ze denken dat ze aan het doen zijn.
Ik ben bang en verdrietig en zou willen dat ik een naam zou kunnen vinden van een ziekenhuis waar ze 100% zeker een 'nadstandard' zouden kunnen bieden.
Gedoe allemaal :traan:
Weet niet iemand een 'ander' ziekenhuis/oplossing?!!! please:confused:

Tanja

In België is het nu ook nog een4 tal dagen ziekenhuisverblijf na de bevalling. (Vroeger was dat wel 10 dagen ! ...)

Veel sukses in elk geval

Weet ik in ieder geval dat ik in Belgie ook niet mijn heil moet gaan zoeken :-)
Ik wil 'gewoon' een poliklinische bevalling... Dan heb ik eindelijk rust in mijn kop. Dat is toch ook belangrijk, dat de moeder zich GOED voelt?!

Ik heb ooit een artikel gelezen over een kliniek in Vrchlabi waar je op je eigen manier kunt bevallen. Je kunt zelf aangeven wat je wilt en niemand daar zegt wat je moet. Ik zou niet meer weten hoe het ziekenhuis heet maar zoek in Vrchlabi, dat is niet een grote stad.

Ik wens je heel veel sterkte. Je klinkt heel gestrest in je verhaal en ik zou bijna zeggen, maak je niet druk, het zal allemaal goed komen.
Zelf ben ik Tsjechische, woon in NL en denk, dat als ik ooit kindje zal krijgen, dat ik in Tsjechie wil bevallen.

Het is net wat je zelf gewend bent.

Van dat ziekenhuis in Vrchlabí heb ik ook gehoord, maar als je bevalling eraan zit te komen heb je denk ik geen zin om uren in de auto te zitten alleen voor een iets moderner ziekenhuis!!!

Over bevallen in Nederland (mijn subjectieve mening): ik zou er alleen aan beginnen als je een aantal weken ervoor en erna in Nederland kunt verblijven. Met een paar dagen oud baby'tje heen en weer reizen lijkt mij een crime. Ik vond het met een paar maanden al een heel gedoe met die borstvoeding onderweg e.d.

Dat het in Nederland allemaal natuurlijker gaat is over het algemeen waar, maar er is één ding dat daarbuiten valt en dat is naar mijn mening juist het belangrijkste voor het kind: de borstvoeding. Als je het percentage moeders ziet dat in Nederland borstvoeding geeft en hoort hoe snel ze beginnen met bijvoeden als het even niet helemaal lekker loopt, dat is gewoon triest. In Tsjechië wordt borstvoeding als iets heel belangrijks gezien en wordt alles op alles gezet om dat goed te laten verlopen. Ik denk zelf dat een baby er niet veel last van heeft als er een echo wordt gemaakt of het in een ziekenhuis wordt geboren. Daarentegen mist het kind juist heel veel aan natuurlijk contact met de moeder als het flesvoeding krijgt. Dat is dus een (in mijn ogen) heel groot pluspunt van de Tsjechische kraamzorg - dat de borstvoeding centraal staat. Hoeveel vrouwen ken ik niet in Nederland die echt borstvoeding wilden geven en waarbij dat om de een of andere zwakke reden niet kon. Hier moet er echt wel heel wat gebeuren wil het niet goed gaan. Dus daar ben ik enorm tevreden over. Het is soms slopend, maar iets beters en natuurlijks kun je je kind niet meegeven.

Verder nog iets wat me te binnen schoot. Ik heb een Tsjechische vriendin die er ongeveer hetzelfde tegenover stond als jij. Niet zozeer uit angst, maar omdat ze alles zelf beter dacht te weten. Daardoor heeft ze haar eerste twee zwangerschappen eigenlijk zelf een beetje door verpest. Ze maakte zich werkelijk overal druk over en wat er ook maar met zwangerschaps- en kraamzorg te maken had, altijd urenlange negatieve verhalen. Zonde van de energie, en ook niet goed voor het kind lijkt mij. Probeer het gewoon zoveel mogelijk over je heen te laten komen. De intentie van al die misschien wat overdreven zorg is dat je zwangerschap goed verloopt en je kindje goed ter wereld komt. Ze doen jou en je kindje echt geen kwaad, het is allemaal goed bedoeld. Echt, ik ga verder ook nooit naar de dokter, maar die bezoekjes aan de gynaecoloog waren een aangenaam ritueel. En toen ik hoorde hoe vaak mijn zusje naar de vroedvrouw moest, dan was dat ongeveer even vaak als ik hier.

Kop op, het zal allemaal best meevallen!!!!

Dear JipJan,
I am writing this in English as it si easier for me. I have been living for 4 years in NL, speak the language and have a job. I do not have kinds (yet), but I want to tell you how I experience the health system as a foreigner in NL. Perhaps it will help you understand the Czech one.;-) You are indeed right that Czech doctors are very careful about pre-natal check-ups and I can imagine it may sound ridiculous to you, if not scary. For me here,on the opposite, it is very uncomfortable this rather laid-back approach of Dutch doctors regarding this issue. I do not understand how the doctor can conclude that your baby is doing well by simply asking you how you feel. And if you request more blood tests, they feel you are stressing and find it rare. That's what many of foreigners complain about here, inlcuidng my friends. I myself had a very unpleasant experiencr at my huisarts the first year when I inquired about a preventive yearly check-up at gynaecology, as I was used to in the CR, and I was told that unless I have some problems, there is no need to do a check-up. They do check-ups only 1x in five years, and only if you are over 30. But the point is, the prevention is very important and they do not seem to care here! Every time I go to the dovtor I feel I have tod efend myself, what I want. Lats time I was told that immunology is a nonsense, whereas everywhere in Europe immunology DOES exist...
Sorry if this sounds very negative, I just want to explain how it feels here in NL. To you, your doctor seems exagerrating re the prenatal care, for me the Dutch approach seems like a lack of preventive treatment.:-)
I am actualy very proud of the Czech obstetrics, and I am definitely in favour of in-house hospital birth. If you give birth at home and something goes wrong, you can never be sure you will make it to the hospital before it's too late!
I have heard that there was a very good hospital in Neratovice (east of Prague), where they specialize in alternative births, perhaps you can try there? And I know a friend of mine wanetd to give birth at home and it was possible.
Anyway, good luck with all and please do not get me wrong, I just wanted to explain the way this is perceived in the CR.
Best, Klara

Ik vond net nog een referentie over iemand die in KV en Ostrov bevallen is en nu in Kadaň gaat bevallen.

Porod ve Varech
(24.5.2006 17:10:40)
Ahoj,
já mám termín již příští týden, čekám třetí miminko a rodila jsem v Ostrově a ve Varech. Teď pojedu do Kadaně, protože by to tam mělo být vše mnohem přátelštější a v CAPu, který opravdu funguje i přirozenější. Není to ani tak daleko. Původně jsem chtěla jet do Vrchlabí, ale z toho bohužel sešlo :-(
Na Sokolov jsem slyšela i dost nepříjemných referencí, hlavně o přístupu některých sester...

Over bevallen in Kadaň zie:
http://www.rodina.cz/scripts/porodnice/porodnice_detail.asp?id=49

Ze hebben er 7 nadstandardních pokojů (in KV voor zover ik heb kunnen achterhalen maar 2), wat aardig wat is voor zo'n kleine plaats. Je kunt waarschijnlijk best een afspraak in beide ziekenhuizen maken om te kijken hoe het eruit ziet en wat de mogelijkheden zijn.

Ha ha, grappig, toch? Gewoon telepathy.:-)) Ik wist helemaal niet dat zoiets in Kadan bestaat, ik hoop dat JipJan heeft er iets aan. Ik hoop dat ze haar daar kunnen tegemoet komen.
Groetjes, Klara

super super super!
Allemaal bedankt!
Ik ga alles doorlezen en voor mezelf op een rijtje zetten wat ik perse wel-en niet wil en waarom.
ik wil goed voor mij en de baby zorgen, maar ik moet het ook mentaal / cultureel trekken
heeel erg bedankt. deze steun in de rug had ik net even nodig
TOP!!!:D

Bovenaan